Selge vinyl - hvor?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Er det noen som har tips hvor det lønner seg å selge vinyl, bortsett fra å selge billig til dere ;D

Vurdere å selge unna, men vi snakker om å selge sjela her, så jeg gir det ikke bort. Har ca.350 prog-rock/fusion - mest 70 tall.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
http://www.recordworld.no/

Er du gal :eek: Man selger da ikke sjela si.

Det spørs hvor du bor. Linken over er til en kjempebra brukt vinyl/cd sjappe på Sandnes. De betaler ikke allveden. Kanskje bortsett fra en og annen sjeldenhet.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Hæææ ???

Har ikke du nettopp kjøpt deg vinylspiller?

Forøvrig kan vel vinyl selges på qxl, finn, eBay, platemesse og til brukthandlere.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Bor i Ski, drøyt to mil syd for Oslo. Regner med at det smarteste er å legge ut enkeltvis på QXL eller lignende, hvis man gidder alt styret med å fotografere og legge det ut for salg.

Det er riktig at jeg nettopp har kjøpt en perle av en spiller. Dette ble gjort for å finne ut hvor mye av musikken som fremdeles er et must, så blir det hele et regnestykke hvorvidt jeg beholder det beste + riggen, eller om jeg etterhvert selger det hele. Foreløplig har jeg kost meg skikkelig med mange god-biter.
Har også noe samlesnadder, men anser meg selv ikke som noen samler, men bare en som er glad i musikk !

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hva kunne du tenke deg å ha for alt sammen?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hva kunne du tenke deg å ha for alt sammen?

Vet ikke enda , jeg har rabla ned titler på et ark, og skal sette det opp på PCen når jeg får tid.
Blant "snadderet" er det en LP med Løver & tigere med Håndmalt cover, tror den ble laget i 500 ex.
Har en kul boks med Rolling Stones, 5 LP + T-Skjorte osv.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Regner med at det smarteste er å legge ut enkeltvis på QXL eller lignende, hvis man gidder alt styret med å fotografere og legge det ut for salg.
Hva skjer dersom du legger ut en og en? Jo, du får solgt godbitene, men blir sittende igjen med all "møkka" :'(. Anbefaler å sette sammen mindre pakker, gjerne inndelt etter artister, bestående av noen godbiter og noe "møkk". Ev. kan du selge til "Donald" for en skyhøy pris ;D.

Mvh.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Du får ikke solgt noe dyrt til meg! ;D

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

jeg har Løver og Tigere LP'n ( riktignok uten håndmalt cover.) kan være verdt en del. vet ikke hvorfor du må selge plate-samlinga, vil heller sulte enn å selge vinyl'en min. cd'er derimot er "forbruks-varer"

mvh. s.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
hei !

jeg har Løver og Tigere LP'n ( riktignok uten håndmalt cover.) kan være verdt en del. vet ikke hvorfor du må selge plate-samlinga, vil heller sulte enn å selge vinyl'en min. cd'er derimot er "forbruks-varer"

mvh. s.

Intet som tilsier at jeg "må" selge, mere det at det er greit å kvitte seg med musikk jeg vet jeg er ferdig med, og som bare blir stående.Nå har de stått lagret i et skap i ca 20 år. Ellers er det sikkert minst 150 stk. jeg kunne tenke meg å ha. Det håndmalte coveret er øverst i midet her, blant annen Norsk musikk:

Mener det var studenter fra Kunst og håndverkskolen som malte disse coverene. det ble lagt ut hvite covere på et stort gulv, mens flere personer gikk rundt og malte hver sin farge !

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke gjør det! ;D

Jeg vurderte å selge hele dritten for en stund siden(1200 eller noe slikt), men jeg er ufattelig glad for at jeg ikke gjorde det nå. Det du er "ferdig med" kommer du garantert til å ta frem om noen år...med et smil eller grin om munnen.
Det blir jo ikke noe spenn av det heller - behold alt sammen!

O.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Ikke gjør det! ;D

Jeg vurderte å selge hele dritten for en stund siden(1200 eller noe slikt), men jeg er ufattelig glad for at jeg ikke gjorde det nå. Det du er "ferdig med" kommer du garantert til å ta frem om noen år...med et smil eller grin om munnen.
Det blir jo ikke noe spenn av det heller - behold alt sammen!

O.
Helt enig! :D

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

for meg er plate-samlingen som min dagbok.tenker tilbake på hva som skjedde og personer jeg omgikk på den tiden jeg hørte på nettopp den platen/musikken.på den andre siden har jeg mange dårlige plater som neppe vil bli spillt igjen.men jeg beholder de okkesom.

mvh. s.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Jeg solgte platesamlingen min for en del år siden til et antikvariet. Jeg fikk bare 30000 for hele samlingen, og har angret som en hund siden.

Leif the second

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Takker for deling av erfaringer, og gode råd. Kommer nok til å tenke meg grundig om før jeg evt. splitter eller selger samlingen.
Det er jo dessuten en velspillende vinylrigg jeg skaffet meg, så får jeg vurdere om det "kan forsvares" å beholde den i forhold til antall plater som kommer til å spilles.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.600
Torget vurderinger
2
Dersom du selger kommer du aldri til å klar å skaffe deg disse godbitene igjen, om du da ikke går over til å kjøpe og selge brukt vinyl. Problemet da er at du ikke får tid til å høre på musikk fordi det har blitt arbeidet ditt. Du vil nok kanskje se noen av titlene igjen men ikke ofte nok til at du føler at du kan sitte på dem i egen samling (man skal jo tjene penger på dette).

Hva du enn gjør så selg ikke, du vil angre og grine

S

stikken

Gjest
Hei !!
Forsøk "Espen" på "nr9" (kaffebar/jazz/musiker/freaker bar) Langbrygga 9 i Arendal.
Vet at han kjøper brukt for å selge i sjappa!

MEN, et råd til deg er å IKKE selge!
Du kommer til å angre!
En kamerat solgte ut for mange år siden (han skulle satse på CD) men han angret bittert!
Vh
S

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nei, du må ikke tenke å selge Frank Zappa og Captain Beefheart. Du kommer til å angre til du dør. Hvis du absolutt vil selge, kan du prøve en av platemessene i Oslo og omegn. Jeg vet ikke om det koster å leie en plass, men det er sikkert en nyttig erfaring, og du treffer mange rare mennesker.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.092
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Nei, du må ikke tenke å selge Frank Zappa og Captain Beefheart. Du kommer til å angre til du dør.
Zappa og Beefheart er nok noe av det som hadde gått ut sist. Har veldig forhold til Beefheart,selv om det ble for sært for de fleste av vennene mine på den tiden :)
Det som forsvinner først er nok noe fusion , eller Rass-Jock som vi pleide å kalle det ;D , samt endel jeg aldri har hatt det helt store forholdet til.

Zappa,Beefheart,Gong,Yes,Genesis,Gentle Giant,Brand X,Oregon,Joni Mitchell,Weather Report,John McLaughlin,King Crimson m.flere er jo grunn nok til ikke å forhaste seg !

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Zappa og Beefheart er nok noe av det som hadde gått ut sist.
2. Det som forsvinner først er nok noe fusion

3. Zappa,Beefheart,Gong,Yes,Genesis,Gentle Giant,Brand X,Oregon,Joni Mitchell,Weather Report,John McLaughlin,King Crimson m.flere er jo grunn nok til ikke å forhaste seg !
1. Det er dette du hadde fått betalt for...
2. Og dette får du sjølvsagt ikkje meir enn ein tiar eller to for, om du i det heile vert kvitt det.
3. Og denne er musikk entusiasten berre MÅ ha når ein fyrst er hekta...(så flott å sjå at nokon har sansen for gong...tippa i Popquiz på dette, men Finn Bjelke hadde visst aldri høyrt om gruppa)

Hugs det går ca 240 album på ein hyllemeter....det tek ikkje opp SÅ mykje plass.....

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du har fått mange kloke råd nå...i tillegg skal du få et av meg:

IKKE SELG!

;D ;D ;D

O.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har også vurdert å selge samlinga, har 600 Lp plater som tar plass. Tid til å spille musikk blir det mindre og mindre tid til. Jeg kan på mange måter skjønne deg, selv om jeg har en annen grunn for å selge.

Løsningen på plassproblemet har blitt et LP bord for min del, eller kona vil vel heller kalle det ei diger kasse. Men jeg fikk plass til nesten 600 plater.

Håvard

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
5
Hvis du skal selge er Ringstrøms Antikvariat i Oslo både hyggelige og kunnskapsrike. Men det er nok lurt å tenke seg om et par ganger - evt bytte en bunke av dine LPer mot en bunke av mine CDer. Har hundrevis liggende nedpakket som sikkert aldri kommer til å bli spilt, det blir vel til at jeg gjør en byttedeal med en brukthandel til slutt.

Topp Bunn