atledreier
Overivrig entusiast
Har nettopp solgt en eldre bil, og har problemer med kjøper som vil heve kjøpet.
1991 Toyota MR2, kjørt 197.000km, kr 48.000,-
Har brukt NAFs kontrakt.
Fylt ut at "batteriet er dårlig". Saken er den, at når bilen står så går den tom for strøm. Har hatt liknende problem på andre biler etter dyputlading av batteri, og da har et batteribytte alltid rettet problemet. Så derfor opplyst kjøper om dette. Bilen er prøvekjørt og besiktiget etter kjøpers ønske og behov.
Kjøper har nå byttet batteri, og bilen lader dette ut. Altså et underliggende problem med bilen. Kjøper vil heve på dette grunnlaget. Jeg har tilbudt meg å rette feilen ved å ta bilen tilbake og utbedre. Får da beskjed om at jeg samtidig må fikse girkassen. Dette på grunn av dårlig synkronisering, som "han trodde bare var dårlig clutch" når han prøvekjørte. Jeg opplyste ikke om dårlig synkronisering før kontraktsunderskriving, da dette var åpenbart på prøvekjøring (kjøper 'rev' bilen i gir flere ganger). Det hører med til historien at girkassen holder fint på giret og det er ingen problem å få bilen i gir med mindre man girer veldig fort.
Kjøper har også opplyst om et par andre små mangler, har tilbudt meg å utbedre disse da det tar to minutter. Har forklart fremgangsmåte for kjøper.
I følge kjøpsloven har jeg rett på å få utbedre mangler. Jeg mener slitt synkronisering er en urimelig 'mangel' utover normal forventet slitasje, og kommer inn under ting kjøper visste eller burde visst ved kontraktsinngåelse.
Når det gjelder den elektriske feilen, kan det forventes at jeg skal utbedre en feil jeg ikke visste om? Hadde jeg byttet batteri hadde jeg nok skjønt at det var noe mer galt, men det gjorde jeg altså ikke.
1991 Toyota MR2, kjørt 197.000km, kr 48.000,-
Har brukt NAFs kontrakt.
Fylt ut at "batteriet er dårlig". Saken er den, at når bilen står så går den tom for strøm. Har hatt liknende problem på andre biler etter dyputlading av batteri, og da har et batteribytte alltid rettet problemet. Så derfor opplyst kjøper om dette. Bilen er prøvekjørt og besiktiget etter kjøpers ønske og behov.
Kjøper har nå byttet batteri, og bilen lader dette ut. Altså et underliggende problem med bilen. Kjøper vil heve på dette grunnlaget. Jeg har tilbudt meg å rette feilen ved å ta bilen tilbake og utbedre. Får da beskjed om at jeg samtidig må fikse girkassen. Dette på grunn av dårlig synkronisering, som "han trodde bare var dårlig clutch" når han prøvekjørte. Jeg opplyste ikke om dårlig synkronisering før kontraktsunderskriving, da dette var åpenbart på prøvekjøring (kjøper 'rev' bilen i gir flere ganger). Det hører med til historien at girkassen holder fint på giret og det er ingen problem å få bilen i gir med mindre man girer veldig fort.
Kjøper har også opplyst om et par andre små mangler, har tilbudt meg å utbedre disse da det tar to minutter. Har forklart fremgangsmåte for kjøper.
I følge kjøpsloven har jeg rett på å få utbedre mangler. Jeg mener slitt synkronisering er en urimelig 'mangel' utover normal forventet slitasje, og kommer inn under ting kjøper visste eller burde visst ved kontraktsinngåelse.
Når det gjelder den elektriske feilen, kan det forventes at jeg skal utbedre en feil jeg ikke visste om? Hadde jeg byttet batteri hadde jeg nok skjønt at det var noe mer galt, men det gjorde jeg altså ikke.