Selvbygget bånddiskant - trafo?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei,

Jeg har bygget min første bånddiskant. Membranet er i bølget aluminiumsfolie, og etter det jeg vet har slike diskanter veldig lav impedans. Min er vel på 0,5 ohm eller der omkring. Så vet jeg at det sitter en trafo i slike diskanter som tilpasser impedansen. Og da kommer det store sp.målet: Hva slags trafo skal jeg bruke?

Er det noen teknisk kyndige her innen bånddiskanter som vet?

Jeg har forsøkt en stor 120VA trafo som transformerer 1/10, men da forsvinner diskantlyden helt.

Takker for alle forslag :)

Vidar

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kanskje du er mannen som kan gikse mine ATD LeRibbon diskanter? Ikke svar på det du spurte om men,

håvard

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kanskje du finner noen svar her Vidar. [ftp]http://www2.hemsida.net/martinberg/Byggsidan.htm[/ftp]

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Kanskje du er mannen som kan gikse mine ATD LeRibbon diskanter? Ikke svar på det du spurte om men,

håvard
Kanskje det. Send diskantene til meg du så får jeg ta en titt på dem. Selvsagt ingen garanti for at jeg får det til 100%, men det er kanskje værd et forsøk hvis disse elementene ikke virker skikkelig likevel :)

Vidar

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Har liggende noen skamferte Ess bånddiskanter om noen er intressert. Jeg tror de kan fikses. De skal bare ha en stor "lytt" for å virke.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.382
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm de ESS-diskantene, er det av den typen som skal stå oppå høyttaleren ?

Hva skal du ha for vrakene ?

Johan-Kr

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.387
Og jeg har to par Gamma VLD13 liggende. Om noen er interessert. Et par 8 ohm og et par 16 ohm mener jeg å huske..

Det er tydeligvis endel bånddiskanter som ligger rundt og slenger ;)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.387
Og jeg har to par Gamma VLD13 liggende. Om noen er interessert. Et par 8 ohm og et par 16 ohm mener jeg å huske..

Det er tydeligvis endel bånddiskanter som ligger rundt og slenger ;)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kanskje det. Send diskantene til meg du så får jeg ta en titt på dem. Selvsagt ingen garanti for at jeg får det til 100%, men det er kanskje værd et forsøk hvis disse elementene ikke virker skikkelig likevel :)

Vidar
Da får jeg stikke innom en dag. svigers bor i Hurdal. Ikke langt til Maura derfra.

Håvard

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg skal ikke ha noe for disse bånddiskantene. Som sagt så er de ikke helt i orden, og de er i deler. Jeg tror det går an å få til noe med de. De er for å sette i kabinett. Den første som sender PM med navn og adresse får de tilsendt for oppkravsbeløpet.

Topp Bunn