Send Krekar hjem!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1392024.ece

Mullah Krekar har etter all sansynlighet begått grove forbrytelser i Irakisk Kurdistan. Irak vil naturligvis gjerne straffeforfølge ham. Han har ikke krav på asyl i Norge. Det er en skandale at han fortsatt oppholder seg i Norge. Irakerne må få straffe sine egne kriminelle. Krekar bør sendes hjem i dag.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ser heldigvis ut som alle her er enige.

K

knutinh

Gjest
Sendes hjem i dag......
Han skulle vært send hjem igår!   ;)
Jeg er ikke for offentlig lynsjing. Vi må ha et rettssystem og byråkrati som gir ham en rettferdig og objektiv behandling på lik linje med alle andre - og som forhåpentligvis finner ut at vi bør og kan sende ham hjem.

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Alle unntatt advokaten hans vil sende ham hjem.

Men ingen vet hvordan...

K

knutinh

Gjest
Er ikke problemet at vi har lovverk/internasjonale avtaler som forplikter oss til ikke å sende ut folk som risikerer å bli drept?

Hvis man er uenig i dette må man kjempe for å endre lovverket, ikke for å "bende" lovverket i tilfellet usmakelige personer.

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Er ikke problemet at vi har lovverk/internasjonale avtaler som forplikter oss til ikke å sende ut folk som risikerer å bli drept?

Hvis man er uenig i dette må man kjempe for å endre lovverket, ikke for å "bende" lovverket i tilfellet usmakelige personer.

-k
Irak har sikkert en helt grei straffelov. Men kanskje han foretrekker å dømmes etter sharia?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Irak har sikkert en helt grei straffelov.  Men kanskje han foretrekker å dømmes etter sharia?  
Nå spør jeg fordi jeg ikke helt klarer å få grepet om hvor i verden du befinner deg, BB:
Klarer du ikke å se hva det er Knut skisserer her?
Om svaret er "jo", kan du da legge fram en løsning på hvordan og hvorfor vi skal omgå norsk lov og internasjonale konvensjoner i dette konkrete tilfellet?
ER du og Affa egentlig samme mann, eller bare nære slektniniger?

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Nå spør jeg fordi jeg ikke helt klarer å få grepet om hvor i verden du befinner deg, BB:
Klarer du ikke å se hva det er Knut skisserer her?
Om svaret er "jo", kan du da legge fram en løsning på hvordan og hvorfor vi skal omgå norsk lov og internasjonale konvensjoner i dette konkrete tilfellet?
ER du og Affa egentlig samme mann, eller bare nære slektniniger?

Honkey

Vi er ikke bundet av internasjonale avtaler. Heller ikke norsk lov, men muligens av noen forskrifter til lovverk. De bør i så fall lages om av stortinget. Jeg føler meg for øvrig helt som meg selv. Vet ikke om noen personlighetsspaltning, men det har joe ikke noe med denne saken å gjøre. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke Kurderne skal kunne få straffe en av sine værste forbrytere, en person som etter mitt syn også er en fiende av Norge.

K

knutinh

Gjest
Vi er ikke bundet av internasjonale avtaler.  Heller ikke norsk lov, men muligens av noen forskrifter til lovverk.  De bør i så fall lages om av stortinget.  Jeg føler meg for øvrig helt som meg selv.  Vet ikke om noen personlighetsspaltning, men det har joe ikke noe med denne saken å gjøre.  Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke Kurderne skal kunne få straffe en av sine værste forbrytere, en person som etter mitt syn også er en fiende av Norge.
Ønsker du at folket skal ha direkte styring av politikk og byråkrati? Eller ønsker du bare utløp sinne over at en (helt korrekt) usmakelig person nyter godt av Norges velvilje?

-k

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Krekar var på jo på tv i beste sendetid for en stund siden og sa han hadde det så fælt i Norge. Han ville hjem til Irak.
Er det ikke bare å oppfylle mannens ønske?
Av og til lurer jeg på hva faen Norge driver med?

K

knutinh

Gjest
Krekar var på jo på tv i beste sendetid for en stund siden og sa han hadde det så fælt i Norge. Han ville hjem til Irak.
Er det ikke bare å oppfylle mannens ønske?
Av og til lurer jeg på hva faen Norge driver med?
Jeg forstår ikke denne debatten.

Alle er enige om at mullahen er en usmakelig fyr. Sannsynligvis harhan også gjort seg skyldig i mye faenskap der nede. Sannsynligvis vil han reise rett til Irak i det øyeblikk han måtte få statsborgerskap her, med trygd og full pakke.

Spørsmålet som ingen tar tak i fordi de skal utlevere sin vrede overfyren er:
Ønsker vi å overprøve lover og byråkratiet? Skal de som er glatte i media få spesialbehandlig, mens de som blir framstilt som idioter i media skal sendes hjem så fort som mulig?

Det forundrer meg at forumets FrP-tilhengere som ellers er veldig opptatt av lover og straff, i dette tilfellet ser ut til å ønske seg en lynsjing i nærmeste lyktestolpe.

mvh
Knut

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg forstår ikke denne debatten.

Alle er enige om at mullahen er en usmakelig fyr. Sannsynligvis harhan også gjort seg skyldig i mye faenskap der nede. Sannsynligvis vil han reise rett til Irak i det øyeblikk han måtte få statsborgerskap her, med trygd og full pakke.

Spørsmålet som ingen tar tak i fordi de skal utlevere sin vrede overfyren er:
Ønsker vi å overprøve lover og byråkratiet? Skal de som er glatte i media få spesialbehandlig, mens de som blir framstilt som idioter i media skal sendes hjem så fort som mulig?

Det forundrer meg at forumets FrP-tilhengere som ellers er veldig opptatt av lover og straff, i dette tilfellet ser ut til å ønske seg en lynsjing i nærmeste lyktestolpe.

mvh
Knut
Tiltredes!
Det ser ut til at mange sliter med å se hva rettsstaten og demokratiet er tuftet på. Alle systemer har uønskede sideeffekter. Måler vi disse opp mot fordelene, er det nok veldig få som ønsker et annet system.
(Men det kan jo være at FrP ville organsiert en folkeavstemning om vi skulle sende "pakket" ut eller ei! ;) )

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Kjære dere!
Dette betyr jo ganske enkelt at flere av oss her er uenig i den praksis som gjør at Krekar ikke sendes ut med det samme. Forskriftene kan endres, og det er naturligvis legitimt å ville endre på en etablert praksis, forskrift, lov, eller hva det måtte være. Hva har vi ellers et storting til? Denne saken har en meget sterk støtte i folket. Politikere som velger å ignorere folket blir straffet ved neste valg. Og, vi er da ikke FrP'ere av den grunn.

K

knutinh

Gjest
Tiltredes!
Det ser ut til at mange sliter med å se hva rettsstaten og demokratiet er tuftet på. Alle systemer har uønskede sideeffekter. Måler vi disse opp mot fordelene, er det nok veldig få som ønsker et annet system.
(Men det kan jo være at FrP ville organsiert en folkeavstemning om vi skulle sende "pakket" ut eller ei! ;) )

Honkey
På meg virker det som om enkelte på høyresida vil ha masse politi og harde straffer for "de andre". Altså sprøytenarkomane, fremmedkulturelle, samer, etc. Det er ikke så farlig med rettssikkerheten, for om de er uskyldige i dettehar de sikkert gjort noe annet...

Samtidig skal politi og rettsvesen slutte å bruke tid på "oss", altså fartsbøter, fyllekjøring light, tafsing på unge jenter på parti-tur, ulovlig utbygging av hyttepalasser etc. Her gjelder et helt annet system og hvis det er den minste tvil om at fartsradaren er feil skal man selvfølgelig frikjennes på stedet.

-k

K

knutinh

Gjest
Kjære dere!
Dette betyr jo ganske enkelt at flere av oss her er uenig i den praksis som gjør at Krekar ikke sendes ut med det samme.  Forskriftene kan endres, og det er naturligvis legitimt å ville endre på en etablert praksis, forskrift, lov, eller hva det måtte være.  Hva har vi ellers et storting til?  Denne saken har en meget sterk støtte i folket.  Politikere som velger å ignorere folket blir straffet ved neste valg.  Og, vi er da ikke FrP'ere av den grunn.
http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=24971

Besvart 27.06.2002 av kommunal- og regionalminister Erna Solberg (H)

"Det forhold at direktoratet mener at de to flykaprerne risikerer dødsstraff eller livsvarig fengsel i Iran, gjør Norge internasjonalt forpliktet til ikke å returnere dem. Dette prinsippet må sies å være i overensstemmelse med norsk rettsfølelse, og er altså bakgrunnen for at direktoratet har valgt å innvilge søkerne oppholdstillatelse i Norge.
"

"8. Internasjonale forpliktelser til å verne mot forfølgelse

FNs flyktningkonvensjon artikkel 1 gir en definisjon av begrepet flyktning. Definisjonen unntar enkelte personkategorier, bl.a. slike som har utført alvorlige forbrytelser i utlandet. For en person som oppfyller vilkårene for status som flyktning i FNs flyktningkonvensjon, følger det direkte at konvensjonens artikkel 33 at han ikke kan returneres dersom det er fare for hans liv eller frihet. Dette såkalte "non-refoulement"-prinsippet har status som folkerettslig sedvane, og er dermed bindende også for stater som ikke er part i konvensjonen.
Personer som ikke oppfyller vilkårene for flyktningstatus, herunder slike som har utført forbrytelser som medfører eksklusjon fra flyktningstatus etter Flyktningkonvensjonen artikkel 1 F bokstav b, nyter vernet under alminnelige menneskerettslige prinsipper. Norge er bl.a. part til tilleggsprotokoll 6 til Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) som fastsetter forbud mot dødsstraff i fredstid. Så langt fortolker man forpliktelsene etter denne konvensjonen til å omfatte et forbud mot retur eller overlevering av en person til en stat der han risikerer dødsstraff. Tilsvarende forpliktelse antas å følge av annen tilleggsprotokoll til FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (SP).
Det er videre sikker folkerett i henhold til EMK artikkel 3, SP artikkel 7 og FNs torturkonvensjon artikkel 3 at retur av personer ikke kan skje til stater der den returnerte risikerer tortur eller annen umenneskelig behandling. Disse forpliktelsene er absolutte, og kan aldri fravikes. Det finnes praksis fra Den europeiske menneskerettighetsdomstol som slår fast at soning i påvente av eksekvering av dødsstraff under i visse forutsetninger kan utgjøre umenneskelig behandling.
"Non-refoulement"-prinsippet er nedfelt i utlendingsloven § 15 første ledd. Nevnte bestemmelse gir vern mot retur for utlending som befinner seg i en flyktninglignende situasjon. Vernet gjelder ikke utlending som med rimelig grunn anses som en fare for rikets sikkerhet eller som har fått endelig dom for en særlig alvorlig forbrytelse og som av denne grunn utgjør en fare for samfunnet.
"

Men jeg er helt enig, BB, du og alle andre står i deres fulle rett til å kreve endringer i norsk lov eller internasjonale avtaler som vi velger å være med i.

mvh
Knut

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
På meg virker det som om enkelte på høyresida vil ha masse politi og harde straffer for "de andre". Altså sprøytenarkomane, fremmedkulturelle, samer, etc. Det er ikke så farlig med rettssikkerheten, for om de er uskyldige i dettehar de sikkert gjort noe annet...

Samtidig skal politi og rettsvesen slutte å bruke tid på "oss", altså fartsbøter, fyllekjøring light, tafsing på unge jenter på parti-tur, ulovlig utbygging av hyttepalasser etc. Her gjelder et helt annet system og hvis det er den minste tvil om at fartsradaren er feil skal man selvfølgelig frikjennes på stedet.

-k

Du har jammen livlig fantasi. Men, du misforstår. Jeg og folk flest her i landet ønsker ikke at Norge skal fortsette å beskytte en kjent krigsforbryter mot rettsforfølgelse. Det er det saken dreier seg om.

Vedlegg

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
3
Kunne ikke vært mere enig ;) Få kreket ut av Norge med en eneste gang.

Som en kamerat av meg sa; "Gi meg en bil og bensinpenger så skal jeg personlig kjøre han ned til Irak!" hehehe

A

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4

Samtidig skal politi og rettsvesen slutte å bruke tid på "oss", altså fartsbøter,  fyllekjøring light, tafsing på unge jenter på parti-tur, ulovlig utbygging av hyttepalasser etc. Her gjelder et helt annet system og hvis det er den minste tvil om at fartsradaren er feil skal man selvfølgelig frikjennes på stedet.

-k
Med all respekt, dummeste jeg har hørt.
Skjønner ikke hvorfor du bestandig blander FRP oppi slike diskusjoner. Det iriterer meg  ;D
Fortell meg hva slags partitilhørighet du har så jeg kan komme snikende med det når jeg slipper opp for argumenter.  ;D
Krekar VIL jo til Irak. Det har han sagt i beste sendetid.
Så hva er problemet?
Hvorfor skal vi holde han igjen mot sitt ønske.
Hmmm, strider ikke det mot menneskerettighetene.  ;D

Jeg lurer også på om det er skjult agenda ute og går hos de som styrer (ikke styrer).
Kannskje det er best at han er her så verden vet hvor de har han? Kanskje POT følger den minste bevegelse han tar og har full kontroll. Mere enn man ville hatt hvis han dro til Irak?

S

slowmotion

Gjest
Krekar VIL jo til Irak. Det har han sagt i beste sendetid.
Hvis kreket vil til Irak,
hvorfor drar det ikke dit da?

Jeg skjønner ikkeno....

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
At vi ikke har sendt hjem den jævla terroristen er en skam! er vi virkelig så handlingslammet her i Norge? det må være Kristin&co som synes han lager så gode vaffler...

Vedlegg

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
i dagens vg eller dagbladet ble jo krekar tilbudt 500 000 av en riking hvis han peller seg hjem. Kult tiltak håper han benytter seg av tilbudet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva har denne mannen egentlig brutt av norske lover da, siden man er så opptatt av at han skal utvises? Kan jo nesten se ut som om han blir forfulgt og hetset på for sine politiske og religiøse meninger...

Tror egentlig ikke at FrP gjengen ønsker at han skal reise hjem heller, da må de jo finne et nytt symbol på onde muslimske invandrerterrorister.

Hvorfor kaste bort tid og krefter på denne mannen. Spiller vel ingen rolle om han blir eller reiser sin vei så lenge han oppfører seg mens han er her.

O

om.s

Gjest
i dagens vg eller dagbladet ble jo krekar tilbudt 500 000 av en riking hvis han peller seg hjem. Kult tiltak håper han benytter seg av tilbudet.
he he....

mvh

Topp Bunn