Observasjoner og lytteinntrykk
Et eksempel på at noe kan se forskjellig ut avhengig av observasjonspunkt og -utstyr.
[...]
Ny lytting med impedansematching
[...]
Utstyr
Jeg benyttet
Grace Design m903 (1,2 ohm) matet av foobar2000 16 bit/44,1 kHz FLAC og ALAC med replaygain via USB hvis annet ikke er nevnt.
[...]
Minus
- Merkelig/påfallende uengasjerende, lav/manglende gåsehudfaktor, distansert?, griper ikke
- Til en viss grad en fellesegenskap ved Sennheiser? Mer observasjons- og analyseverktøy?
- EQ: Hjelper på "toe tapping", men etter mine observasjoner neppe for gåsehudfaktor
- Man kroer seg ikke i ren godfølelse med f.eks. Dinah Washington "What a difference a day makes" (nærmest svøpt i godfølelse og/eller gåsehud)
- Mangelfull emosjonell formidling(?)
- Ingen våt øyekrok
- Burde gått dypere/avrundet lengre ned i bunnen
- Kan antagelig (delvis) avhjelpes (en del) med eq
- EQ: Hjelper i hvert fall noe, men man skal bruke mye for å få med de dypeste tonene
- Mikrofonisk/markert berøringsstøy
- Først og fremst selve hodetelefonen, kabelen er bedre. Særlig merkbart når hodet hviler mot stolrygg el.l. Mindre/ikke et problem med fritt hode. Muligens delvis en følge av klemkraft
- Bluegrass: Dan Fogelberg "High country snows": Ikke verdens krispeste transienter og mest "stålete" banjo
[...]
Jeg har tidligere skrevet om mine forsøk på å finne en hodetelefonforsterker som
jeg liker bedre med Sennheiser HD 800 enn min kjære
Grace Design m903. Først fant jeg Lynx Hilo og deretter EAR Yoshino HP4. AudioQuest DragonFly var heller ikke dum.
Benchmark DAC1 HDR + Sennheiser HD 800 hadde derimot akkurat som m903 lav tåviftefaktor. Jeg tror aldri jeg lette etter gåsehudfaktor med den kombinasjonen. Dere kan i hvert fall lese om dette i trådene om
Sennheiser HD 800,
Lynx Hilo,
EAR Yoshino HP4 og
AudioQuest DragonFly.
Ovenfor trekker jeg (familie)linjer mellom Sennheiser HD 800 og Sennheiser HD 380 Pro. Jeg har derfor tenkt at jeg før eller siden bør prøve sistnevnte med noen av hodetelefonforsterkerne som
jeg synes fungerer bra med førstnevnte.
[...]
PS: Akkurat nå er WiMP -> Alison Krauss "
A Hundred Miles or More: A Collection" ->
AudioQuest DragonFly ->
Sennheiser HD 380 Pro slett ikke ueffent. Jeg har eksperimentert og sammenlignet litt i dag og det virker som de to sistnevnte kler hverandre.
I dag har jeg på nytt lyttet til Sennheiser HD 380 Pro +
AudioQuest DragonFly, fortrinnsvis med musikk fra WiMP, men også en del egenrippet. Jeg har også sammenlignet litt med Sennheiser HD 380 Pro + Grace Design m903. I begge tilfeller er elektronikken benyttet som DAK + hodetelefonforsterker. Jeg har ikke finjustert lydstyrke og hovedsakelig lyttet til Sennheiser HD 380 Pro + AudioQuest DragonFly.
Kombinasjonen Sennheiser HD 380 Pro + AudioQuest DragonFly har helt klart tåviftefaktor, og også gåsehudpotensiale, men
gåsehudfaktor er som tidligere skrevet, vanskelig å gripe enn si måle og/eller kvantifisere.
Det er ikke usannsynlig at gåsehudfaktor er et område der dyrere utstyr ofte er bedre enn rimeligere. Det er mulig at gåsehudfaktor er en form for summerings-/aggregeringsegenskap. Den oppstår antagelig når ting faller på plass og er kanskje en slags synergieffekt(?)
En rask sjekk tyder på at Grace Design m903 gir en større og fyldigere lydkule enn AudioQuest DragonFly. Det er godt mulig at en årsaksfaktor er at m903 er en langt kraftigere hodetelefonforsterker enn DragonFly selv om jeg i all vesentlighet benytter de nederste lydstyrketrinnene på DragonFly.
Det er mulig at jeg ved en senere anledning vil prøve den med Lynx Hilo (hvilket faktisk kan bli interessant), og kanskje EAR Yoshino HP4 og evt. andre hodetelefonforsterkere som for meg fungerer med Sennheiser HD 800.
Det ser altså ut til at i hvert fall noen Sennheiser-hodetelefoner kan variere betydelig avhengig av hvilken hodetelefonforsterker man benytter. Det er (heldigvis) ikke et pengespørsmål (snarere tvert imot), men et spørsmål om egenskaper og synergieffekter.
Jeg tror
Sennheiser HD 380 Pro kan være en god kandidat for de som ønsker
en god, lukket, godt isolerende, robust, og rimelig rundt-ørene-hodetelefon. Man må imidlertid passe på å finne en hodetelefonforsterker som man selv synes passer sammen med den.
Det jeg synes er passende hodetelefonforsterkere med disse hodetelefonene kan være upassende for en del andre. Jeg vet f.eks. fra Head-Fi.org at noen liker Sennheiser HD 800 + Grace Design m903 (mye bedre enn meg).
Tenk om den fungerer godt med
O2.
Benyttet musikk:
I dag har jeg bl.a. lyttet til Alison Krauss, Emmylou Harris, The Bangles, Roxette, Dinah Washington, Dan Fogelberg, The Manhattan Transfer, The Charlie Daniels Band, Tanya Tucker, Enya, Rickie Lee Jones, Aretha Franklin, Shelby Lynne, Steve Strauss, Alannah Myles, Roger Whittaker, Willie Nelson, Kate Bush, Eleanor McEvoy med Mary Black, Johnny Horton, Bill Anderson, Webb Pierce, George Jones, Hank Locklin, Buck Owens, Charlie Ryan & The Timberline Riders, Hank Snow, Marty Robbins, John D. Loudermilk, Carl Smith, Floyd Cramer, Lena Horne, Carmen McRae, Della Reese og Elvis Presley.