SENTEC EC 9.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Fant her om dagen et elektronisk delefilter fra god tid før år 2000. Har aldri blitt brukt av meg, kom bare på at jeg hadde et liggende. Aner ikke noe om hvor i frekvensområdet delingen skjer.
Tenkte jeg skal bruke det i et mindre lydanlegg på hytta, sammen med Tandberg Fasett og en liten passende sub. Er det noe jeg selv kan gjøre for å finne det ut, eller må jeg betale 500+ på et elektronikkverksted? Har bare et multimeter til rådighet selv. Tror jeg kjøpte dette brukt, så jeg aner ikke (har glemt) hva den forrige eieren hadde for preferanser. Kan noen gi gode råd?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.764
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at du har PC, - da finnes det mange gratisprogrammer både for signalgenerering og måling... en enkel pink noise generator og audio analysator bør gi deg en god pekepinn....

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.523
Torget vurderinger
0
Jag har haft EC 9, jag TROR att delningsfrekvensen finns angiven på kretskortet.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.523
Torget vurderinger
0
Om jag minns rätt så är det så här: det finns ett litet kretskort som sitter i en hållare. Detta kort bestämmer delningsfrekvensen. Kortet går att byta och därmed byta delningsfrekvens. Men jag är inte säker på att jag minns rätt. Jag hade detta filter på 80- talet, för ca 40 år sedan, så jag kan minnas fel.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Om jag minns rätt så är det så här: det finns ett litet kretskort som sitter i en hållare. Detta kort bestämmer delningsfrekvensen. Kortet går att byta och därmed byta delningsfrekvens. Men jag är inte säker på att jag minns rätt. Jag hade detta filter på 80- talet, för ca 40 år sedan, så jag kan minnas fel.
Har nå åpnet og sett inni. 4 vertikale kretskort merket 800 høypass, 800 lavpass, 800 høypass, 800 lavpass.
Med min minimale forståelse av elektronikk, og hvordan denne fungerer, så tror jeg at dette filtret deler på 800 hz, noe som er helt uegnet til aktiv deling mellom et mindre sidesystem og sub.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.523
Torget vurderinger
0
Ja ditt filter delar vid 800 Hz. Det är alltså två kort per kanal.

I länken ovan (till svenska ”Faktiskt”) finns en lista på vilka komponenter som ska skiftas för att få en viss delningsfrekvens.

Det är lätt att skifta komponenterna. Det klarar en person med grundläggande kunskaper i lödning och elektronik.

Vilken delningsfrekvens vill du ha?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Ja ditt filter delar vid 800 Hz. Det är alltså två kort per kanal.

I länken ovan (till svenska ”Faktiskt”) finns en lista på vilka komponenter som ska skiftas för att få en viss delningsfrekvens.

Det är lätt att skifta komponenterna. Det klarar en person med grundläggande kunskaper i lödning och elektronik.

Vilken delningsfrekvens vill du ha?
Det måtte i tilfelle være rundt 80 hz.
Da trengs det 8 kompondenter for begge kanalene, hvis jeg leser linken korrekt.

Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
3.523
Torget vurderinger
0
Ja det ser ut att stämma.
220nF
560nF
33nF

I uF blir det:
0, 22 uF
0,56 uF
0,033 uF

Längst ner i dokumentet står maximala fysiska mått angivna, så det räcker inte med att värdena är de rätta.
33nF har jag i rätt storlek, men inte 220nF resp 560nF.

Sist redigert:
Topp Bunn