Senterhøyttaler

Sindre90

Medlem
Ble medlem
12.12.2020
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Gjøvik
Hei. Ganske fersk inne her. Er på utsikt etter en senterhøyttaler, har 2stk Yamaha NS IC800 innebygde høytalere i front. Er det best å kjøpe en senterhøyttaler som er laget kun for det? Eller kan jeg kjøpe en vanlig innebygd høytaler å bruke som senterhøyttaler? Har mest lyt til å ha alt innebygd.
 

Vedlegg

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Disse 2 innebygde høyttalerne er altfor tett, det vil ikke gi deg noe verdi å putte en senter her.

Høyre og venstre kanal skal være på utsiden av kanten til skjermen (på høyre og venstre side), aller helst midt på skjermen. Så plassering av høyttalere er fullstendig feil; og TV er altfor høyt opp på veggen.
 

Sindre90

Medlem
Ble medlem
12.12.2020
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Gjøvik
Disse 2 innebygde høyttalerne er altfor tett, det vil ikke gi deg noe verdi å putte en senter her.

Høyre og venstre kanal skal være på utsiden av kanten til skjermen (på høyre og venstre side), aller helst midt på skjermen. Så plassering av høyttalere er fullstendig feil; og TV er altfor høyt opp på veggen.
Takk for all kritikken, det var til stor hjelp🤬
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Okei, senterhøyttaleren er mest for å få en bedre lydfordeling til film.
Med høyre og venstre høyttaler så ekstremt tett kunne du like greit gått for en høyttaler og mono :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Men basert på oppsettet ditt står jeg fast ved at du ikke bør vurdere en senterhøyttaler. Bruk de 2 du har og vær fornøyd, legge til en tredje høyttaler midt i mellom disse er bortkastet penger.
 

Sindre90

Medlem
Ble medlem
12.12.2020
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Gjøvik
Men basert på oppsettet ditt står jeg fast ved at du ikke bør vurdere en senterhøyttaler. Bruk de 2 du har og vær fornøyd, legge til en tredje høyttaler midt i mellom disse er bortkastet penger.
Okei, går an å flytte de litt lenger i fra hverandre, men vill ikke prating og andre lyder på film komme bede fordelt med flere høytalere? Eller vil du ikke merke forskjell på det?
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Høyre og venstre høyttaler skal ideelt være +/- 30 grader i forhold til lytteposisjon. Eller sagt på en annen måte, lytter og høyre og venstre høyttaler skal danne hjørnene i en likesidet trekant.

Utvider du herfra med en senter så vil dialog fra film/TV forankres rett forfra, altså "i bildet".
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Høyre og venstre høyttaler skal ideelt være +/- 30 grader i forhold til lytteposisjon. Eller sagt på en annen måte, lytter og høyre og venstre høyttaler skal danne hjørnene i en likesidet trekant.

Utvider du herfra med en senter så vil dialog fra film/TV forankres rett forfra, altså "i bildet".
Det er ingen som sier de må være på +/- 30 grader. Avstand mellom dem bør som du nevner være lik avstanden fra hver enkelt høyttaler til hoved-lytteposisjon. Avstand mellom høyttalere (vinkel) bør også påvirkes av størrelsen på skjermen.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Okei, går an å flytte de litt lenger i fra hverandre, men vill ikke prating og andre lyder på film komme bede fordelt med flere høytalere? Eller vil du ikke merke forskjell på det?
Verdien av senterhøyttaler er for å kunne plassere dialog midt på om du ikke sitter midt mellom høyre/venstre høyttaler. Det har i seg selv ingen stor gevinst med senterhøyttaler om du allerede sitter midt mellom høyre/venstre fronthøyttaler. Du vil da får en virtuell senterhøyttaler via høyre og venstre fronthøyttaler.

Flere høyttalere gir ikke automatisk bedre lyd.

Men jeg ville som nevnt tidligere her plassert dem lengre fra hverandre med utgangspunkt i avstand mellom høyre og venstre fronthøyttalere skal være identisk med avstanden mellom hver høyttaler og ego-plassen i sofa/stol. Senterhøyttaler bistår til at de som ikke sitter midt mellom på egoplassen også får en opplevelse av å få dialog fra bilde (ikke fra den nærmeste høyttaleren, L eller R).

Med større avstand mellom L + R høyttalere vil det gi større gevinst med en senterhøyttaler. Er det flere som ser på (kun en kan sitte optimalt plassert mellom L og R høyttalerne vil gi en enda større gevinst. Naturlig en dedikert senterhøyttaler vil også kunne gi en forbedret opplevelse av dialog, men virtuell senter via L + R fungerer overraskende bra for. Til større avstand til mer nytteverdi av en dedikert senter.

Optimal plassering av høyre og venstre fronthøyttalere er helt i kant med TV-skjermen (på venstre og høyre kant), midt på skjermen i høyden. Greit å ta høyde for fremtidige oppgradering av størrelse om det er planlagt. Du bør også ta høyde for avstanden til skjerm... lik avstand mellom høyttalerne (høyre og venstre) som du har mellom hver av disse til egoplassen.

Mitt oppsett (fortsatt ikke fått alt helt på plass, så justeringer gjøres fortsatt, TV'en skal flyttes rundt 10cm lavere, sub'ene i front skal også trekkes lengre ut og inn mot frontveggen.
IMG_0692.jpg
 
Sist redigert:

Sindre90

Medlem
Ble medlem
12.12.2020
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Gjøvik
Verdien av senterhøyttaler er for å kunne plassere dialog midt på om du ikke sitter midt mellom høyre/venstre høyttaler. Det har i seg selv ingen stor gevinst med senterhøyttaler om du allerede sitter midt mellom høyre/venstre fronthøyttaler. Du vil da får en virtuell senterhøyttaler via høyre og venstre fronthøyttaler.

Flere høyttalere gir ikke automatisk bedre lyd.

Men jeg ville som nevnt tidligere her plassert dem lengre fra hverandre med utgangspunkt i avstand mellom høyre og venstre fronthøyttalere skal være identisk med avstanden mellom hver høyttaler og ego-plassen i sofa/stol. Senterhøyttaler bistår til at de som ikke sitter midt mellom på egoplassen også får en opplevelse av å få dialog fra bilde (ikke fra den nærmeste høyttaleren, L eller R).

Med større avstand mellom L + R høyttalere vil det gi større gevinst med en senterhøyttaler. Er det flere som ser på (kun en kan sitte optimalt plassert mellom L og R høyttalerne vil gi en enda større gevinst. Naturlig en dedikert senterhøyttaler vil også kunne gi en forbedret opplevelse av dialog, men virtuell senter via L + R fungerer overraskende bra for. Til større avstand til mer nytteverdi av en dedikert senter.

Optimal plassering av høyre og venstre fronthøyttalere er helt i kant med TV-skjermen (på venstre og høyre kant), midt på skjermen i høyden. Greit å ta høyde for fremtidige oppgradering av størrelse om det er planlagt. Du bør også ta høyde for avstanden til skjerm... lik avstand mellom høyttalerne (høyre og venstre) som du har mellom hver av disse til egoplassen.

Mitt oppsett (fortsatt ikke fått alt helt på plass, så justeringer gjøres fortsatt, TV'en skal flyttes rundt 10cm lavere, sub'ene i front skal også trekkes lengre ut og inn mot frontveggen.
Vis vedlegget 681816
Okei, da skal jeg vurdere å sette opp anlegget mitt på en annen måte. Takk for ett veldig godt svar😀
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.766
Antall liker
1.622
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er ingen som sier de må være på +/- 30 grader. Avstand mellom dem bør som du nevner være lik avstanden fra hver enkelt høyttaler til hoved-lytteposisjon. Avstand mellom høyttalere (vinkel) bør også påvirkes av størrelsen på skjermen.
30 grader fra centerlinien, altså 60 grader er det rigtige mål som udgangspunkt.
Men afhængig af rum og evt diffusion er det muligt at gøre det bedre.
Som jeg ser det, vælger man først lyttepladsen og derefter placeres højttalerne derefter. Trådstarter kunne måske låne et sæt højttalere og finde ud af placeringen af Fronthøjttalerne, for derefter at placere de indbyggede. Diskanten bør være i ørehøjde, når man sidder ned.
Der bør være afstand til sidevæggene, så er rummet smalt, kan man så ikke have de 60 grader imellem højttalerne fra lyttestolen.
Har man som jeg SMT Svanå wings på sidevæggene, kan man have en større afstand imellem højttalerne. Det vil give et større rum og dybde. Der må ikke være et hul i midten af lydbilledet.
Men Dolby opgiver til 60 grader.
Vigtigt at få centeren så højt som muligt til skærmen, eller droppe den.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bilde fra dolby sin egen guide.
Skjermbilde 2021-01-11 kl. 21.15.21.png


Skjønner ikke hvorfor du kaller det 60 grader; alle formater er definert med senter som 0 og + på høyre side og minus på venstre side.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.766
Antall liker
1.622
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er bare fordi center 0 punkt til venstre højttaler er 30 grader og så lægger jeg højre side til. Mente at det var nemmere at forstå.
 
Topp Bunn