Diverse Sentralens påvirkning på bransjeaktørers hverdag og fremtid

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tenk så fint det hadde vært om kundene bare tok enhver påstand fra selgeren som absolutt sannhet uten noen form for kritisk sans eller virkelighetskontakt. Det hadde vært enda finere om kundene også hadde vidåpen lommebok uten å skjele til hva f eks proffutstyr med tilsvarende ytelse koster. Egentlig burde ikke kundene spørre om «ytelser» i det hele tatt, bare nøye seg med selgerens forsikring om at «denne låter bedre» og dra gullkortet. :rolleyes:
Funker for meg :rolleyes: :p
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Tenk så fint det hadde vært om kundene bare tok enhver påstand fra selgeren som absolutt sannhet uten noen form for kritisk sans eller virkelighetskontakt. Det hadde vært enda finere om kundene også hadde vidåpen lommebok uten å skjele til hva f eks proffutstyr med tilsvarende ytelse koster. Egentlig burde ikke kundene spørre om «ytelser» i det hele tatt, bare nøye seg med selgerens forsikring om at «denne låter bedre» og dra gullkortet. :rolleyes:
Funker for meg :rolleyes: :p
Redningen er jo å ta med seg en anstand i butikken.
For å være sikker bør beløpsgrensen settes ved en Chromecast Ultra.
Så kan man tråkke rundt i flere butikker for å se om det er en femmer å tjene her og der. Det er viktig å ikke bli lurt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er redd for at det er for lite aktivitet både på hifisentralen og innan hifijournalistikken. Det er snakk om ein hobby som har endra seg sterkt frå å vere almenn til å vere ganske forgubba. Generasjonsskiftet i hifimagasina har vore berre sånn passeleg velukka internasjonalt, og ganske trist i Skandinavia.

Dei mange spesialbutikkane vi hadde, spesielt på slutten av 70-talet har vorte sterkt reduserte. Ære vere dei som sikrar mangfaldet, og eg håpar at mange brukar desse butikkane. Dei er tøffe tak, nå konkurrentane Power og Elkjøp kan tilby minst 30 dagars returrett utan vilkår. Ikkje eingong Hifiklubben og Soundgarden har økonomiske musklar til å kunne tilby slikt, er eg redd.

Overgangen frå å ha ei musikksamling til å nytte seg av strøymetenester har også vorte ei utfordring Lydkvaliteten er god, tilstrekkjeleg god til dei aller fleste, og du skal ha eit godt anlegg for å verkeleg kunne glede deg over dei føremonene som vinyl, (SA)CD og andre fysiske medium har. Det hjelper heller ikkje når anlegga som marknadførast i dei store kjedene si fyrste linje, for det meste har øyrepluggar som høgtalarar, eller er små dundreboksar som spelar strøymelyd i mono.

Korleis skal den oppveksande generasjon få forståing for gledene ved denne hobbyen? Eg er redd for at jazzelskande, gråhåra særingar som sit nede i lyttekjellarane sine ikkje er dei opplagde objekta ein ungdom idenfisiserar seg med. Sjølv tok eg med meg ei halv tiandeklasse til audiophilestova, utan at dei var påfallande imponerte. Eg har nok feil fokus, er eg redd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.496
Antall liker
35.382
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant, men min svigersønn på ca 30 forteller motsatt historie. Han mener lydinteressen er på vei opp. Han spiller vinyl og streamer om hverandre. Han er også DJ med to platespillere og miksepult i stua, og eget radioprogram på en litt obskur kanal. Platesamlingen består av mye sær funk og disco og mye annet. Selv ga han en gang ut en EP med insekter på alle instrumenter.

Men den «nye» lydinteressen tar utgangspunkt i prolyd- og musikermiljøene, og gidder ikke bruke tid på å sitte andektig foran en halvmillonsrigg og finlytte etter ikke-eksisterende «forskjeller». Han kaster like gjerne lyden på WiFi fra laptop til en Airport Express som å sende den på ubalansert kabel fra miksepulten til en adapter bakpå en Midgard effektforsterker.

Junior tok forresten med en gjeng tenåringskompiser hjem for en del år siden for å vise dem hvordan Led Zeppelin og AC/DC egentlig skulle låte. Jeg forstår det slik at det ble en skjellsettende opplevelse. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For min del er jeg ikke redd for lydkvalitetens del i fremtiden. Etterhvert som gode produkter har blitt både enklere å lage og billigere å kjøpe, har snittkvaliteten på lyd gått betraktelig opp.
Nymotens ingeniører er faktisk ingeniører og lager produkter basert på forskning som har vært gjort, mens de gamle garasje-traverne og vås-generatorene heldigvis er i ferd med å forsvinne. Når det blir både enklere og billigere å få god lyd, så er det naturlig at flere faktisk får det.

Jeg er dog skeptisk til butikkenes levedyktighet slik det er i dag, med dusinvis av forskjellige tilsvarende produkter. Spørs om ikke fremtiden vil bestå av et demorom eller to hvor det demonstreres en total-løsning og hvor kjøp/bestilling går over nett. Det blir isåfall en trist fremtid for meg som elsker å snoke rundt og prøve/høre masse forskjellige godsaker.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Interessant, men min svigersønn på ca 30 forteller motsatt historie. Han mener lydinteressen er på vei opp. Han spiller vinyl og streamer om hverandre. Han er også DJ med to platespillere og miksepult i stua, og eget radioprogram på en litt obskur kanal. Platesamlingen består av mye sær funk og disco og mye annet. Selv ga han en gang ut en EP med insekter på alle instrumenter.

Men den «nye» lydinteressen tar utgangspunkt i prolyd- og musikermiljøene, og gidder ikke bruke tid på å sitte andektig foran en halvmillonsrigg og finlytte etter ikke-eksisterende «forskjeller». Han kaster like gjerne lyden på WiFi fra laptop til en Airport Express som å sende den på ubalansert kabel fra miksepulten til en adapter bakpå en Midgard effektforsterker.

Junior tok forresten med en gjeng tenåringskompiser hjem for en del år siden for å vise dem hvordan Led Zeppelin og AC/DC egentlig skulle låte. Jeg forstår det slik at det ble en skjellsettende opplevelse. :)
Bra å høyre at der er andre erfaringar enn dei eg har gjort. Og det er storarta at lyd framleis har ein viktig plass for somme. Men dette gjeld produksjonssida, ikkje musikkonsumeringa.

Eg har også gjort øvinga med å la tenåringane få høyre korleis kjent musikk høyrest ut på eit superanlegg, og dei hadde stjerner i auga etterpå. Men det var frå tida før strøymetenestane vart dominerande. Kanskje er resultata eg fekk denne gongen ein konsekvens av musikkproduksjonen av i dag, som er komprimert og miksa med tanke på dundreboksar og øyreproppar?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. For min del er jeg ikke redd for lydkvalitetens del i fremtiden. Etterhvert som gode produkter har blitt både enklere å lage og billigere å kjøpe, har snittkvaliteten på lyd gått betraktelig opp.

2. Nymotens ingeniører er faktisk ingeniører og lager produkter basert på forskning som har vært gjort, mens de gamle garasje-traverne og vås-generatorene heldigvis er i ferd med å forsvinne. Når det blir både enklere og billigere å få god lyd, så er det naturlig at flere faktisk får det.

3. Jeg er dog skeptisk til butikkenes levedyktighet slik det er i dag, med dusinvis av forskjellige tilsvarende produkter. Spørs om ikke fremtiden vil bestå av et demorom eller to hvor det demonstreres en total-løsning og hvor kjøp/bestilling går over nett. Det blir isåfall en trist fremtid for meg som elsker å snoke rundt og prøve/høre masse forskjellige godsaker.
1. Einig. Det er i dag råd å kjøpe svært gode lydprodukt utan å brenne av særleg mykje av kjøpekrafta, samanlikna med gamle dagar.
2. Garasjeprodukta hadde si tid, og hadde langt større alfakreativ bakgrunn. I dag byggjer ein vidare utan denne tenkinga utanfor boksen. Til gjengjeld er det massevis av tenking innanfor boksen, og rasjonell produktutvikling av høgt kvalifiserte ingeniørar.
3. Skrekk og gru, eg håpar du spår feil. Men der produktutviklinga drivast utan kreativitet og nytenking, vil alle kappast om det same, og då vert produkta likelydande, likt prisa, og det einaste dei konkurrerer på, vert skilnaden i design og marknadsføring.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dei er tøffe tak, nå konkurrentane Power og Elkjøp kan tilby minst 30 dagars returrett utan vilkår.
Har du funnet et eneste lydprodukt, på en av disse stedene, som kan brukes til noe? ;D
Ikke sett noen ennå - men kanskje like greit; om Elkjøp/Power satser i dette segmentet så vil hele markedet dø ut etter kort tid- og vi sitter kun med lydplanker og lignende til slutt. De store kjedene satser på kvantum; det er litt vanskelig når man snakker om produkter som selger 0-10 enheter/måned for hvert utsalgssted.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.481
Torget vurderinger
2
Fe fleste jeg kjenner er strålende fornøyd med en liten musicman eller lignende Bluetooth høyttaler og det kjøpes på nett. Den største hifi galskapen deres er i form av ørepropper til 129kr.
Og de gleder seg mer over musikk enn meg....
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.712
Antall liker
7.821
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei er tøffe tak, nå konkurrentane Power og Elkjøp kan tilby minst 30 dagars returrett utan vilkår.
Har du funnet et eneste lydprodukt, på en av disse stedene, som kan brukes til noe? ;D
Ja, for ti år sidan førte Elkjøp Abrahamsen-elektronikk. Så driv eg og prøvar ut ein kinadings for tida - latterleg billeg, og forbausande bra.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Soundgarden har også returrett, forøvrig.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.873
Antall liker
2.499
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
En liten kommentar til det med returrett - Alle som driver fjernsalg i Norge har returrett. Man er lovpålagt 14 dager angrefrist ved alt fjernsalg her i landet :)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Flott og optimistisk formulert, Zombie. Men er Hifisentralen ein lærande organisasjon? Greier vi å ta til oss erfaringsutveksling og teori, eller niheld vi på den oppfatning vi danna oss attende ein gong i tenåra?
På samme måte og i samme grad som mennesker forøvrig vil jeg tro. :)

Klart det er motstand og fordommer i oss, klart vi i stor grad reagerer emosjonelt når noen utfordrer oss med noe som er på kant med det vi "vet" fra før.

Men friksjon er det bare der det er bevegelse.
Nei da, statisk friksjon er viktig!
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Overgangen frå å ha ei musikksamling til å nytte seg av strøymetenester har også vorte ei utfordring Lydkvaliteten er god, tilstrekkjeleg god til dei aller fleste, og du skal ha eit godt anlegg for å verkeleg kunne glede deg over dei føremonene som vinyl, (SA)CD og andre fysiske medium har. Det hjelper heller ikkje når anlegga som marknadførast i dei store kjedene si fyrste linje, for det meste har øyrepluggar som høgtalarar, eller er små dundreboksar som spelar strøymelyd i mono.

Korleis skal den oppveksande generasjon få forståing for gledene ved denne hobbyen? Eg er redd for at jazzelskande, gråhåra særingar som sit nede i lyttekjellarane sine ikkje er dei opplagde objekta ein ungdom idenfisiserar seg med. Sjølv tok eg med meg ei halv tiandeklasse til audiophilestova, utan at dei var påfallande imponerte. Eg har nok feil fokus, er eg redd.
Som barn/ungdom på 70/80 tallet så kan jeg ikke huske dette som en gullalder for hifi. Når det snakkes om "gamle dager" får man noen ganger inntrykk av at annet hvert hushold hadde store Advent høyttalere drevet av rørforsterkere foret med signal fra en Linn platespiller og/eller en Revox båndspiller, men det var tilfellet i absolutt ingen av de husene jeg frekventerte på 70 og 80 tallet. På 70-tallet hadde folk stort sett noe alt-i-ett greier fra Tandberg eller Radionette og på 80-tallet var det plast-rack fra Japan/Korea som gjaldt. Alt var stort sett kjøpt på samme sted som folk handlet TV. Min far hadde Sølvsuper og Garrard sp25 som gav signal til noen Seas byggesett høyttalere. Disse høyttalerne var klart over snittet blant mine venners fedre.

I vårt hushold er det min datter (17 år) som har arvet musikkinteressen og hun nyter, som resten av sin generasjon, musikken via mobiltelefon og headset. Er kvaliteten på gjengivelsen dårlig? Nei, vil jeg si. Hun streamer Tidal-hifi over Iphone til noen AKG hodetelefoner og lyden er milevis bedre enn min Sony Walkman fra 80-tallet. Hun streamer også over Sonos Play 3, som igjen er milevis bedre enn min Sanyo kassettspiller boombox og senere Samsung alt-i-ett plast-rack. Alt var kanskje ikke så himla mye bedre før, det er mulig hifi-nerden alltid var et nisjefenomen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En liten kommentar til det med returrett - Alle som driver fjernsalg i Norge har returrett. Man er lovpålagt 14 dager angrefrist ved alt fjernsalg her i landet :)
Det er sant, og eg må seie at dei aller fleste er gode på dette. Slik service gjer internettsal av relativt dyre ting attraktivt. Spesielt når forhandlar betalar returportoen, som kan vere betydeleg på somme produkt.
Eg har opplevd og høyrt om mindre vellukka retur, men det har vore reklamasjonar.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Overgangen frå å ha ei musikksamling til å nytte seg av strøymetenester har også vorte ei utfordring Lydkvaliteten er god, tilstrekkjeleg god til dei aller fleste, og du skal ha eit godt anlegg for å verkeleg kunne glede deg over dei føremonene som vinyl, (SA)CD og andre fysiske medium har. Det hjelper heller ikkje når anlegga som marknadførast i dei store kjedene si fyrste linje, for det meste har øyrepluggar som høgtalarar, eller er små dundreboksar som spelar strøymelyd i mono.

Korleis skal den oppveksande generasjon få forståing for gledene ved denne hobbyen? Eg er redd for at jazzelskande, gråhåra særingar som sit nede i lyttekjellarane sine ikkje er dei opplagde objekta ein ungdom idenfisiserar seg med. Sjølv tok eg med meg ei halv tiandeklasse til audiophilestova, utan at dei var påfallande imponerte. Eg har nok feil fokus, er eg redd.
Som barn/ungdom på 70/80 tallet så kan jeg ikke huske dette som en gullalder for hifi. Når det snakkes om "gamle dager" får man noen ganger inntrykk av at annet hvert hushold hadde store Advent høyttalere drevet av rørforsterkere foret med signal fra en Linn platespiller og/eller en Revox båndspiller, men det var tilfellet i absolutt ingen av de husene jeg frekventerte på 70 og 80 tallet. På 70-tallet hadde folk stort sett noe alt-i-ett greier fra Tandberg eller Radionette og på 80-tallet var det plast-rack fra Japan/Korea som gjaldt. Alt var stort sett kjøpt på samme sted som folk handlet TV. Min far hadde Sølvsuper og Garrard sp25 som gav signal til noen Seas byggesett høyttalere. Disse høyttalerne var klart over snittet blant mine venners fedre.

I vårt hushold er det min datter (17 år) som har arvet musikkinteressen og hun nyter, som resten av sin generasjon, musikken via mobiltelefon og headset. Er kvaliteten på gjengivelsen dårlig? Nei, vil jeg si. Hun streamer Tidal-hifi over Iphone til noen AKG hodetelefoner og lyden er milevis bedre enn min Sony Walkman fra 80-tallet. Hun streamer også over Sonos Play 3, som igjen er milevis bedre enn min Sanyo kassettspiller boombox og senere Samsung alt-i-ett plast-rack. Alt var kanskje ikke så himla mye bedre før, det er mulig hifi-nerden alltid var et nisjefenomen.
SEAS gjorde utruleg mykje for at interessa for skikkeleg høgtalarkvalitet vart eit must rundtomkring, og dei fleste blakke ungdomar på slutten av 70-talet rota litt med dette.
Eg hugsar at dei fleste heimar etter kvart hadde to høgtalarar og ein radio som etter kvart vart stereo (Tandberg, sjølvsagt). Dei supplerte med platespelar, oftast ein Garrard SP 25, medan dei som var opptekne av status investerte i B&O, akkurat som no. Så kom ein omreisande seljar og demonstrerte Stig Carlsson sine konstruksjonar, og vekte lydinteressa til min omgangskrins. Hi-end tok det lengre tid før eg fekk innpass i, måtte på gymnaset før eg handla Bose 901. Quad høyrde eg då eg var i hifibutikk i Arendal medan eg avtente verneplikt i marina. Skikkeleg galskap fekk eg vel fyrst i 1982, då eg etablerte meg.

Høyrelur-lytting kan av og til vere både nødvendig og interessant, men eg personleg opplever lytting til eit par (eventuelt fleire) høgtalarar som nokre divisjonar høgre enn lyd rett i øyret.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Historisk Kuriosa... rundt 88-89-90 eller så solgte Elkjøp, og hadde som blant mye annet, Hitachi MOS-FET forsterkere som hyllevare...

Myste litt på den men var allerede mye mer avansert forspent samtidig som disse var/er en del av daglige sysler så D1 x ei... blev ikke aktuelt.


PM45502C-1.jpg

 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Forøvrig har jeg vanskelig for å tro at Sentralens ve og uvel har særlig betydning vs forhandlere/bransje sin success eller mangel på sådan...

Nå beveger jeg meg "aldri" inn i en slik sjappe da det er totalt uinteressant så jeg satser kun mine 5 Silver Dicks på påstanden....
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.121
Sted
Oslo
Interessant, men min svigersønn på ca 30 forteller motsatt historie. Han mener lydinteressen er på vei opp. Han spiller vinyl og streamer om hverandre. Han er også DJ med to platespillere og miksepult i stua, og eget radioprogram på en litt obskur kanal. Platesamlingen består av mye sær funk og disco og mye annet. Selv ga han en gang ut en EP med insekter på alle instrumenter.

Men den «nye» lydinteressen tar utgangspunkt i prolyd- og musikermiljøene, og gidder ikke bruke tid på å sitte andektig foran en halvmillonsrigg og finlytte etter ikke-eksisterende «forskjeller». Han kaster like gjerne lyden på WiFi fra laptop til en Airport Express som å sende den på ubalansert kabel fra miksepulten til en adapter bakpå en Midgard effektforsterker.

Junior tok forresten med en gjeng tenåringskompiser hjem for en del år siden for å vise dem hvordan Led Zeppelin og AC/DC egentlig skulle låte. Jeg forstår det slik at det ble en skjellsettende opplevelse. :)
Bra å høyre at der er andre erfaringar enn dei eg har gjort. Og det er storarta at lyd framleis har ein viktig plass for somme. Men dette gjeld produksjonssida, ikkje musikkonsumeringa.

Eg har også gjort øvinga med å la tenåringane få høyre korleis kjent musikk høyrest ut på eit superanlegg, og dei hadde stjerner i auga etterpå. Men det var frå tida før strøymetenestane vart dominerande. Kanskje er resultata eg fekk denne gongen ein konsekvens av musikkproduksjonen av i dag, som er komprimert og miksa med tanke på dundreboksar og øyreproppar?
Mine tenåringer pleier å ta med seg kompisene i vår kjellerstue, der gamle-anlegget mitt står, for å se på film, spille osv. På spørsmål om hvorfor de foretrakk vår kjellerstue fremfor andre var svaret ganske enkelt: God lyd.

Dessuten har de ganske bra hodetelefoner. De har ihvertfall blitt bevisst på forskjellene, så får vi se om de bruker penger på det senere når den tid kommer.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Godt å høyre at ungdomen din bryr seg om godlyd. No er mine etablerte, men når dei er heime, tek dei gjerne lytterom #2 med heimekino og ser eitkvart saman med den gamle gjengen. Men storeanlegget, som verkeleg eignar seg til vorspiel, vert sjeldan brukt. Kanskje dei har for stor respekt for Pappa-anlegget?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Snakkes endel om hardware her, noe som jeg tenker er et sekundært emne. Det primære er lyttevaner. Å sitte i en stol med avskrudd lys virker fjernt og bortkastet for mange i dag . Vi er i større grad på farten, med mobil, bilder og uendelig mengde med musikk disponibel. Slik sett tror jeg ikke konsum er synkende, snarere tvert imot.

At hobbyen endrer seg er naturlig, og bra. Når folk snakker om "hobbyen sin død" er dette fordi de er redd for at andre skal finne måter å nyte musikk på som den "audiofile" ikke skjønner..

Det handler på mange måter om å ha den hobbyen en ønsker. Utøvelse av lytting, kjøp av bokser osv har ingen fasit. Ta eierskap til den hobbyen en vil ha og gi pokker i negative profetier..
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hardware er ikkje det essensielle, men det er ein viktig del av lyttevanane. Eg høyrer på radio kvar morgon, men reknar ikkje dette som audiofil-tid. Høyrer lokalradio på strøyming kvar morgon før eg går på jobb. Eg ser også film i heimekinoen, og er til ein viss grad oppteken av at lyden skal vere bra her også.

Men lytteøktene framfor anlegget i helgene er ei heilt anna øving. Meir seriøst, og eigentleg det eg likar best. For tida sløkkjer eg svært sjeldan lyset, og dillar ofte med laptoppen framfor meg når eg lyttar. Såleis har eg endra lyttevanane ein del. Men om eg skulle verte avgrensa til å høyre overkomprimert, autotuna låtar avspelt i mono via ein dundreboks, ville eg føle at noko mangla.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.121
Sted
Oslo
Godt å høyre at ungdomen din bryr seg om godlyd. No er mine etablerte, men når dei er heime, tek dei gjerne lytterom #2 med heimekino og ser eitkvart saman med den gamle gjengen. Men storeanlegget, som verkeleg eignar seg til vorspiel, vert sjeldan brukt. Kanskje dei har for stor respekt for Pappa-anlegget?
Mine har heller ikke tatt i bruk pappa-anlegget ennå, men det kan være at de trives bedre med å trekke seg ned i "bulen" der de kan være i fred :)
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.566
Antall liker
3.121
Sted
Oslo
Kari Bremnes har de fått nok av :) To av dem spiller piano og jeg er mer bekymret for hva som skjer om jeg setter på en godt innspilt klaverkonsert, eller Røyksopp...
 
Topp Bunn