Separat digital inngangsvelger til DAC - med fjernkontroll

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har en Benchmark DAC-1 - den har én koaksial inngang og én optisk.

Hva gjør en stakkar når det er behov for å koble til flere enn to digitale kilder? Det er snakk om PC, DVD-/CD-spiller, Squeezebox, og ganske snart også digitale signaler for TV-lyd.

Lat som jeg er, kunne jeg godt ha tenkt meg en liten boks med fjernkontroll. Selvfølgelig skal den koste minst mulig.

Noen tips?? Takknemlig for all hjelp.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ulf-B skrev:
Jeg har en Benchmark DAC-1 - den har én koaksial inngang og én optisk.

Hva gjør en stakkar når det er behov for å koble til flere enn to digitale kilder? Det er snakk om PC, DVD-/CD-spiller, Squeezebox, og ganske snart også digitale signaler for TV-lyd.

Lat som jeg er, kunne jeg godt ha tenkt meg en liten boks med fjernkontroll. Selvfølgelig skal den koste minst mulig.

Noen tips?? Takknemlig for all hjelp.
Går det an å bruke en passiv RF splitter, en slik som man bruker til TV antenner? Mulig de finnes med fjernkontroll også.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
En litt mer radikal løsning er å bytte ut SB og Dac med en Transporter som har digitale input.
 

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
81
Antall liker
0
osan skrev:
En litt mer radikal løsning er å bytte ut SB og Dac med en Transporter som har digitale input.
Han kan selvfølgelig og bytte sin Benchmark dac1 med den nye dac1-pre som har 6 innganger, men det er ikke det han spør om...

Når det gjelder separat digital inngangsvelger, kan jeg ikke hjelpe.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for all hjelp så langt.

Det er helt OK å få innspill som går litt utenom spørsmålet - ein Benchmark varer ikkje evig, veit du.

Et annet utradisjonelt forslag jeg har fått innspill om, er at jeg - inntil videre - bruker min tiloversblevne Primare P30 surroundprosessor som svitsjeboks. Den har 8 digitale innganger og to digitale "record out"-utganger - hvilket skulle tilsi at digitale kilder kan kobles til surroundprosessoren, og signalet til Benchmark går via "record out" utgangene. Da har jeg t.o.m fjernkontroll - pluss at jeg kan navngi alle kildene slik at de lyser opp i displayet når de velges. Det gjenstår å prøve ut om dette virker.

Jeg har forøvrig også snakket med Prolyd - de som selger Benchmark - og de har kommet opp med følgende: http://www.mutec-net.de/e_pro_smartmerge.htm. Den kommer på rundt 7.500 kroner - og er muligens litt "overkill" i forhold til mitt behov - i hvert fall rent budsjettmessig.

Flere byer i Belgia?? Jeg er stadig åpen for innspill.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Jeg bruker en receiver slik du foreslår. Den har en rekke ulike digitale innganger, og digital pass-through til digital ut. Jeg har tilkoblet en upsampling-DAC til receiverens digital UT. Dermed kan jeg velge kilder med fjernkontroll, og vet at samtlige blir utsatt for samme etterbehandling før signalet går til forsterkerne.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Veldig interessante, disse linkene - særlig den første med fjernkontroll.

Nå har jeg imidlertid testet surroundprosessoren som digital, fjernkontrollerbar switch - og det var ingen problemer. Inntil videre går jeg for denne løsningen - jeg har jo prosessoren, og ingen vil kjøpe den for en anstendig sum penger. Bedre at den blir brukt enn at den ligger stuet bort i en pappeske.

Takk for all hjelp og alle gode innspill!
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hvordan synes du DACen i denne prossesoren fungerer i forhold til Benchmark (om du har sammenlignet)? Bare litt nysgjerrig fordi jeg hadde den samme prossesoren for 5 år siden, men jeg har ikke hørt den mye omtalte Benchmark. La merke til at P30 lå ute på bruktbørsen til 3000 :eek: :eek: :eek: og da kan jeg ikke forstå annet enn at det er årets kjøp.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Joda, jeg har sammenlignet - og synes absolutt at Benchmark-en er et tykt strå vassere. Ikke det at prosessorens innebygde DAC er dårlig - det er bare det at jeg syntes Benchmark-en var klart bedre på CD og FLAC. På nettradio, mp3 og DAB-signaler var forskjellen derimot helt marginal - hadde fint klart å leve med prosessor-DAC-en der.

Som et lite apropos, kan jeg nevne at det faktisk var min P30 som var lagt ut på bruktbørsen for 3.000 kroner - jeg har prøvd flere ganger å få solgt den, med stadig reduserte priser - jeg så for meg en stor poenghøst på husmorfronten hvis jeg greide å få enda en boks ut av huset, men den gang ei.

Nå er det imidlertid for sent. Boksen blir hos meg - inntil videre - så sjansen til "årets kjøp" er definitivt forbi.
 
Topp Bunn