ser for liten disk når jeg skal formatere

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hei
skal formatere en 3 TB seagate sata disk under vista ultimate 64bit os ,men systemet ser bare 746 GB
har disken stukket ned i en deltaco sata docking stasjon koblet via usb til musikkserver´n
har forsøkt å ta hurtig formatering med en partisjon ...maskinen ser bare 746,52GB av 3000 ? ???
noen med peiling?
mvh
Leif

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.082
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Litt synsing herfra Leif. Har du prøvd å omgå docking stasjonen, og plugge rett i musikkserveren din ?

Kanskje det er dockingstasjonen som setter begrensinga her? Som sagt, litt synsing, men kanskje verdt å prøve.

mvh
Tommy

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
heisann T grattis med dagen!
jo jeg tenkte på det, men skjønner ikke helt hvorfor, den er jo ganske ny med esata mm, så den burde takle det
skal se om jeg har en sata kabel og prøve det istedet
mvh
Leif

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
wild shot: hvilket format formaterer du den i? For når jeg formaterte i NFTS for å bruke den til PS3, kan jeg bare bruke en mindre del av disken..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.420
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
For at Vista skal fikse >2Tb partisjon, så må den formatteres med en GPT eller GUID partisjonstabell. Om du skal koble disken senere til noe annet enn maskiner med Vista eller Windows 7 (f.eks. en PS3 eller musikkserver basert på XP eller Linux), så er det slettest ikke sikkert at den har mulighet til å fikse slike partisjoner. Prøv å ta opp dsik management i Vista og se hva den sier om disken.

Logg på som administrator, klikk kjør i start-menyen, tast inn "compmgmt.msc" og klikk ok. Klikk på diskhåndtering i konsolltreet (til venstre i vinduet).

Disken bør dukke opp i listen til høyre.
Om disken viser bare 746Gb, så bør du prøve å koble den via en intern SATA-kontakt og se om det ser bedre ut...

SATA/ATA til USB-konvertere har ofte begrensinger på diskstørrelsen. Jeg har en gammel ekstern USB-stasjon som omdefinerer alle større disker jeg prøver å plugge i til 160Gb...

Johan-Kr

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
takk