Ser ut som jeg uheldigvis må kjøpe meg nytt vinylsystem.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har sendt inn min Luxman PD272 og MyGroov til Sandnes Radio og Tv verksted, har slitt med jordstøy lenge. I dag fikk jeg telefon, sannsynligvis brudd ledningene i armen (orginal) og feil med MyGroov, riaa'n kuttet jording når den blir satt i MC (sa han)
    MyGroov ble kjøpt ny i Norge og jeg har bare koblet den på - og latt den stå i ro. Luxman PD272 kjøpte jeg brukte. I den var det mange løse deler.

    Så da har jeg et "problem" jeg har blitt "hektet" på vinyl, men har lite økonomi å bruke på det.
    Jeg må da sannsynligvis ha ny spiller og ny riaa. Hva anbefales (for så liten sum som overhodet mulig)?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bra :( men kan du ikke bare trekke nye ledninger i armen?

    mvh
    Mulig, jeg bare forholder meg til hva han sa. Han kan ikke det (han sa jeg burde se etter en annen) - og jeg kan ikke slikt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Riaa-trinnet kan vel være garantisak?
    Trekk ny ledning i armen slik motoren sier.
    Hvordan man gjør slikt finner du ut på nettet, eller du får en vennlig sjel til å hjelpe deg.
    Et verksted vil ikke plundre med det, da de vet at det tar tid og kan være trælete.
    Tid og tålmodighet. Det blir billigst.
    Lykke til.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Riaa-trinnet kan vel være garantisak?
    Trekk ny ledning i armen slik motoren sier.
    Hvordan man gjør slikt finner du ut på nettet, eller du får en vennlig sjel til å hjelpe deg.
    Et verksted vil ikke plundre med det, da de vet at det tar tid og kan være trælete.
    Tid og tålmodighet. Det blir billigst.
    Lykke til.
    Har sent inn "klage" til HifiStasjonen, har allerede fått en på sentralen som kan hjelpe meg. Fantastiske folk på hfs👍
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Klart du klarer trekke om armen HoJ du er jo piano stemmer / rep gubbe skulle bare mangle :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Må stille et par spørsmål her; har det blitt målt ut alle 5 ledningene fra rca-plugger frem til PU-kontakter? Ledning nr 5 er jording,den går vel helt frem til headshell. Når æ sier målt meine æ målt for evt brudd og evt kontakt inbyrdes mellom dem. Armen har vel en 5-pin plug,det e ikkje ukontakt der? Har du hatt den av? Prøv og ta va pluggen og se om du ser noe galt;slappe stikkere osv. E enkelt å måle det her,virker ikkje som han e kompentent tel dette. Og som noen sier,det går faktisk ann å trekke utvendig,innvendig MÅ den ligge sånn at dette ikkje påvirker bevegeligheten til armen.. Eller e det feil med RIAA? Har du testet en annen?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Må stille et par spørsmål her; har det blitt målt ut alle 5 ledningene fra rca-plugger frem til PU-kontakter? Ledning nr 5 er jording,den går vel helt frem til headshell. Når æ sier målt meine æ målt for evt brudd og evt kontakt inbyrdes mellom dem. Armen har vel en 5-pin plug,det e ikkje ukontakt der? Har du hatt den av? Prøv og ta va pluggen og se om du ser noe galt;slappe stikkere osv. E enkelt å måle det her,virker ikkje som han e kompentent tel dette. Og som noen sier,det går faktisk ann å trekke utvendig,innvendig MÅ den ligge sånn at dette ikkje påvirker bevegeligheten til armen.. Eller e det feil med RIAA? Har du testet en annen?
    Jeg har bare forholdt meg til hva reparatøren sa til meg, spilleren og riaa er hos han ennå.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Kan være ukontakt fremme i headshellet,har du prøvd å løsne det og se etter feil der?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Synes den rapporten fra verksted høres rar ut (den kutter jord på mc inngang når innkoblet ? har ikke du en Shure MM pick-up da på armen ? )

    Mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes den rapporten fra verksted høres rar ut (den kutter jord på mc inngang når innkoblet ? har ikke du en Shure MM pick-up da på armen ? )

    Mvh
    Jo, bruker mm nå, men den burde vel fungere i mc også (som han testet på verkstedet).
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I en by Stavanger må det jo være mulig å finne en person som kan re-kable en tonearm.... Lag en ny tråd og spør. RIAAen bør være en soleklar garantisak om den er yngre enn 5 år.

    Evt. er det jo mulig at Sandnes Radio og Tv ikke vet hva de driver med akkurat her..... Jeg hadde kanskje spurt om noen vet om et bedre sted lokalt for en sjekk av spiller og arm.

    Om du imidlertid vil ha en ny spiller som er enkel å bruke og låter bra så ligger det en Technics SL-10 på Torget til 6 lapper. Det er en klassiker og en super spiller og om man ikke har noe imot å være begrenset til pickuper med T4P-fattning. De er ikke vanlige i dag, men fås i et rimelig OK utvalg fremdeles.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare forholdt meg til hva reparatøren sa til meg, spilleren og riaa er hos han ennå.
    Vel,det virker ikkje som han e vant tel å feilsøke på dette her. Hvis du har et multimeter lar dette seg lett måle ut,bilde æ la ut viser pinnene fremme ved headshell,då måler man derfra til rca-pluggene,rød er høyre,hvit er venstre,senterpinne er pluss,ytterkappe er minus,lett å måle
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Jo, bruker mm nå, men den burde vel fungere i mc også (som han testet på verkstedet).
    Neeeei,det funker ikkje,altfor heavy last,vanlig MM er 47Kohm,vanligvis er MC er 100ohm,det blir helt enorm tungt for MM PU. 47Kohm=47000ohm
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Neeeei,det funker ikkje,altfor heavy last,vanlig MM er 47Kohm,vanligvis er MC er 100ohm,det blir helt enorm tungt for MM PU. 47Kohm=47000ohm
    Han testet min riaa på sitt system (mc) ikke på min.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld mæ,men nu ramla æ litt avlasset,funker spilleren din på hans RIAA?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    HoJ: Vil du bytte, se på mellomprisa Rega. Synd med den franske RIAAen, men velger du riktig setup fra enten Rega eller Graham Slee skal det svært mye til før du går feil. Her kjøper du enten/eller mtp prinsipp..Så de problemene franskmannen har, unngår du. Musikaliteten er garantert..
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld mæ Auditor. Men nu må du slutte med denne Rega-religionen din. E jo ikkje feilfrie disse Rega-armene heller. Nu syns æ faktisk fokuset bør være å hjelpe trådstarter med å få i orden en flott Luxman
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Nei, min riaa i mc fungerer ikke på hans oppsett. Min platespiller støyer uansett hvor den testes.
    Ok,da e æ med. Endre støyen sæ når du beveger armen? Skulle likt å se målingene av kabler fra PU-pinner til rca-pluggene,skulle gjerne sett på det,men e laangt unna
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Norlenning: Spørsmålet her er topp lyd på lite budsjett. Og absolutt ingen gjør det bedre enn Rega. Det hadde du visst hvis du hadde testet dem😎
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ok,da e æ med. Endre støyen sæ når du beveger armen? Skulle likt å se målingene av kabler fra PU-pinner til rca-pluggene,skulle gjerne sett på det,men e laangt unna
    Hvis dette ikkje skjer tenke at kabel inni arm kanskje e ok,det kan være utv kabel som er defekt,den kan være koblet med 5pin plugg eller loddet på under arm. Byttet nettopp den utvendige på en SL1200 mk1,der va den loddet fast på et lite print under arm. Den inni armen va helt i orden etter snart 50år
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Norlenning: Spørsmålet her er topp lyd på lite budsjett. Og absolutt ingen gjør det bedre enn Rega. Det hadde du visst hvis du hadde testet dem😎
    Har hatt 2stk Rega, P25 og P3-24 Tråden handle ikkje om det
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok,da e æ med. Endre støyen sæ når du beveger armen? Skulle likt å se målingene av kabler fra PU-pinner til rca-pluggene,skulle gjerne sett på det,men e laangt unna
    Mye støy ved bevegelse av arm ja.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så så gutter, vi trenger ingen krangling her. Jeg får den hjem i morgen, hvis den er lik har en utrolig hyggelig person her på sentralen påtatt seg jobben med å se/reparere den.
    Rega er helt sikkert topp, men har på en måte forelsket meg i designet som denne Luxman har.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Mye støy ved bevegelse av arm ja.
    ok,da høres det ut som det kan være noe internt i arm. Godt at noen kyndige ser over armen,æ syns det æ førr gale å kaste en sånn fin sak på dynga pga noen ledninger,det e jo galskap i mitt hode. Lykke til:)(y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    1621461087536.jpeg

    E denne armen? Ser ikkje ut som den har 5pin-plugg. Da en nok kablene loddet fast på et print under,eller rett i de utv kablene
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Armar kan vere dyre, og det er glimrande kvaliet på Luxman. Vanskeleg å finne ein billeg arm som passar til Shure. Det bør vere ein lettvektsarm, og då vert det beste Infinity Black Widow eller Mayware formula 4. Den fyrste er svert sjeldan, og den andre er ganske krøkkete i bruk. Shure og Rega-arm er berre sånn passeleg lydmessig. Skal du få skikkeleg god lyd av ein Rega, bør du ha ein relativt dyr pickup (Audio-Technica eller Dynavector hadde vore mine Rega-kompanjongar om eg skulle hatt noko sånt)
    Så få fiksa kablinga. Diverre bur eg for langt unna til å kunne vere til hjelp.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om du ikke får den reparert hos han, så kan du sende den til Elektronisk Bureau.
    Sendte selv forespørsel der angående re-wiring av min P5-arm, og dette utfører de.

    Elektronisk Bureau
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er en relativt enkel operasjon å bytte armkabel. Vel og merke litt avhengig av hvordan armrøret er opplagret på. Om det er brudd/brist/vakkel er det som regel enten i forbindelse med kontakt til headshell, eller kabelsko til PU, eller i overgangen mellom armrør og armbase.
    Så spørs det hvordan brum/støy har artet seg. Er det i én kanal, eller begge? Det kan jo være greit å måle seg frem til hvilke av kablene det er brudd/brist/vakkel i før man evt demonterer.
    Den som har meldt sin interesse i å hjelpe til har sikkert gjort dette tidligere og vet hvordan han skal/bør "angripe" saken.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med at personen jeg skal sende den til har god peiling. Spilleren er i trygge hender.
    Veldig bra. Husk bare å pakke den skikkelig. Første spiller æ kjøpte brukt va skadet fordi tallerken ikkje va tatt av og arm ikkje festet i holder skikkelig. Tallerken hadde flakset rundt i eska og knust lokk og skadet arm. Tallerkenlagret var utrulig nok ok,det va bare flaks. Pakk den så den tåler et fall fra 2meter og merk den med glass:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn