Chalshus
Hi-Fi freak
Satt og leste hififorum.nu da jeg kom over disse monoblokkene:
Beskrivelse av konstruktren, Deerhunt:
"Kraften kommer via automatsäkringar 10A typ B (inte smält!) och går sedan genom en "soft-start" och vidare genom ett relä innan man når transformatorn. Det är en 1500VA 2*55V beställd från Toroid i Växjö.
På respektive sekundär sitter det likriktning mha switchdioder 20ETF02/IR.
Tips är att sätta säkringar på sekundären på transformatorn för att undvika ofrivillig svetsning när grader från gänghål kortsluter diod (TO220-kapsel) mot chassie
Glättning för bas register görs via 4st RIFA PEH200 10000uF 100V(tror jag det var). För diskant/mellan 3st 4700uF.
Innan modulerna (500A) sitter det en mindre ellyt och en polypropylen på 80V samt 8st mindre (snabbare) elektrolyter samt någon polypropylen på +-12V.
Där sitter det även en strömsensor (LEM55) som detekterar strömnivå.
Har ställt in detta på 5,1A. Ungefär 380W skall den lösa ut för.
1k och 10n sitter efter strömsensorn för lite integrering (0.01ms).
Borde nog öka strömgräns och tiden efter helgens övningar.
Trevligt hursomhelst att ha skyddet!
Övervakningskortet som jag designat, är tillverkat hos Olimex (Bulgarien). $39 för två kort 80*100mm levererat till Sverige.
Det tar även in 3st PTC (temperaturgivare) som jag satt fast på resp ICE-modul samt ett på motståndet på soft-startern.
Återställning av övervakningen görs mha alldeles för dyr tryckknapp från Bulgin (Elfa 35-072-66).
Fronten är svart granit med japanskt tecken för Vatten. Rent som ..., eller varför inte smält ice??
10mm aluminium i godset. Stjärnjordat i en punkt. Alla signalkablar skärmade och jordade.
Varsin trafo till övervakningskortet samt aktiva delningsfiltret (Embla). Delar uppåt vid 150Hz med 24db.
Neråt delas mellanreg passivt med 6dB.
Pust! Nu kommer jag inte på mer"
Flere bilder: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48742
Fineste selvbygget jeg har sett...
Beskrivelse av konstruktren, Deerhunt:
"Kraften kommer via automatsäkringar 10A typ B (inte smält!) och går sedan genom en "soft-start" och vidare genom ett relä innan man når transformatorn. Det är en 1500VA 2*55V beställd från Toroid i Växjö.
På respektive sekundär sitter det likriktning mha switchdioder 20ETF02/IR.
Tips är att sätta säkringar på sekundären på transformatorn för att undvika ofrivillig svetsning när grader från gänghål kortsluter diod (TO220-kapsel) mot chassie
Glättning för bas register görs via 4st RIFA PEH200 10000uF 100V(tror jag det var). För diskant/mellan 3st 4700uF.
Innan modulerna (500A) sitter det en mindre ellyt och en polypropylen på 80V samt 8st mindre (snabbare) elektrolyter samt någon polypropylen på +-12V.
Där sitter det även en strömsensor (LEM55) som detekterar strömnivå.
Har ställt in detta på 5,1A. Ungefär 380W skall den lösa ut för.
1k och 10n sitter efter strömsensorn för lite integrering (0.01ms).
Borde nog öka strömgräns och tiden efter helgens övningar.
Trevligt hursomhelst att ha skyddet!
Övervakningskortet som jag designat, är tillverkat hos Olimex (Bulgarien). $39 för två kort 80*100mm levererat till Sverige.
Det tar även in 3st PTC (temperaturgivare) som jag satt fast på resp ICE-modul samt ett på motståndet på soft-startern.
Återställning av övervakningen görs mha alldeles för dyr tryckknapp från Bulgin (Elfa 35-072-66).
Fronten är svart granit med japanskt tecken för Vatten. Rent som ..., eller varför inte smält ice??
10mm aluminium i godset. Stjärnjordat i en punkt. Alla signalkablar skärmade och jordade.
Varsin trafo till övervakningskortet samt aktiva delningsfiltret (Embla). Delar uppåt vid 150Hz med 24db.
Neråt delas mellanreg passivt med 6dB.
Pust! Nu kommer jag inte på mer"
Flere bilder: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48742
Fineste selvbygget jeg har sett...