Seriekopling av XLR kabler

doc4

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
11
Torget vurderinger
17
Hei.
Har noen erfaring med å seriekople XLR-kabler?
Jeg spør fordi jeg har to identiske par på 1 meter - og trenger strengt tatt ett par på 2 meter og ett par på 1/2 meter.
Jeg kunne selvsagt bare prøvd selv - men får ikke gjort det uten å investere i den ekstra 1/2 meter kabelen. Og siden det er sølvkabler koster de en del....
Så da lurte jeg på om det er noen som har erfaring med det - eller noen gode grunner til at det skulle / ikke skulle gå.

S

Syncrolux

Gjest
Hva skulle eventuelt problemet med det være? Man forandrer ingen ting ved å seriekoble to vanlige balanserte XLR-kabler.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Bare å smekke ett og ett par par sammen det. Har gjort dette mange ganger. Blir et ekstra sammenkoplingsledd, men det spiller ingen rolle så lenge kontaktene er gode og de sitter godt. Pin 1, 2 og 3 går jo sammen uansett hvor mange kabler du setter etter hverandre, så sant alle er loddet på samme måte.

S

Syncrolux

Gjest
Erfaring: ja.
Har to 2,5-metre i serie ut til to av basstårna i hifien.
Og jeg har haugevis med XLR i serie i lydstudioet, som regel en 5-metring i enden av en 25-meter multikabel.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Teknisk sett er det ingen problemer med å skjøte signalkabler på den måten trådstarter tenker seg.

Men det kan være verdt å tenke på at to kabler på 1 + 1 meter gjerne blir noe dyrere enn én kabel på 2 meter.

Akkurat dét spiller kan hende ingen rolle her. Kablene er jo allerede på plass, og det er bare om å gjøre å bruke dem på en fornuftig måte.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kjøp et par 2 eller 3m vanlige proff kabler av god kvalitet, f.eks. Mogami eller Klotz. Se hvordan de står seg ift. sølvkablene.

doc4

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2008
Antall liker
11
Torget vurderinger
17
Takk for kommentarene. Det jeg vel lurte mest på var om denne overgangen midt på ville forringe lyden eller noen av de prinsippene kabelen er bygget på - tross alt blir jo ikke da lederne gjennomgående hele veien. Vel - jeg får prøve...

jeg har for ordens skyld forsøkt mange kabler (transparent, nordost, cardas, biltema, proffe musikkabler - jeg spiller selv - m.m.) Sølvkablene er de første som har håndtert "s-lydene" på en troverdig måte.

Topp Bunn