Service på bil i Sverige - momsfritak

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har bestilt tid for service på bilen i Sverige, og lurer i den anledning på hvilke regler som gjelder for moms på verkstedsregningen.

Verkstedet informerer om at ved å fylle ut et skjema, slipper jeg svensk moms, men må jeg da betale norsk moms når jeg kommmer til Norge? Hvilke beløpsgrenser gjelder?
Erfaringer anyone?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Verkstedet i Sverige er pålagt å kreve inn svensk moms, men de kan få momsfritak når de mottar bekreftelse på at du har betalt norsk moms.
I praksis kan dette ordnes ved å reservere et beløp tilsvarende den svenske momsen på kredittkortet ditt inntil den svenske forretningen mottar bekreftelse på at norsk moms er betalt.

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg har bestilt tid for service på bilen i Sverige, og lurer i den anledning på hvilke regler som gjelder for moms på verkstedsregningen.

Verkstedet informerer om at ved å fylle ut et skjema, slipper jeg svensk moms, men må jeg da betale norsk moms når jeg kommmer til Norge? Hvilke beløpsgrenser gjelder?
Erfaringer anyone?
Bruker du et større verksted nær grensen har de nok rutiner for dette, er ganske stor industri å ta service for nordmenn. Har hørt (men vet ikke om det er sant) at det er tett integrasjon mot tollvesenet i denne bransjen, men siden mva i Sverige og Norge er samme prosentsats er det ingen vits i å finne på noe tull (phun intended).

Frigrensen er vel 3k om du er ute av landet i mindre enn 24 timer og 6k om det er over 24 timer, men det spiller ingen rolle i dette tilfellet om du kun betaler mva i ett av landene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja, det var vel det jeg trodde. Vedkommende jeg snakket med hos verkstedet gjorde meg usikker. Takk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Via ex svigerfamilie i Tollvesenet kan det bekreftes at norsk toll ofte foretar kontroller hos bilverksteder i Sverige og sjekker om norske kunder har deklarert og betalt nosk moms på arbeidet!! Her er det lett å bli tatt med buksene nede! Med mindre man er stortingspolitiker, eller helst stortingspresident, og på det viset kan dukumentere at man ikke har vett og forstand til å forstå reglene vanker det både bot og smekk på finger om man blir tatt!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Via ex svigerfamilie i Tollvesenet kan det bekreftes at norsk toll ofte foretar kontroller hos bilverksteder i Sverige og sjekker om norske kunder har deklarert og betalt nosk moms på arbeidet!! Her er det lett å bli tatt med buksene nede! Med mindre man er stortingspolitiker, eller helst stortingspresident, og på det viset kan dukumentere at man ikke har vett og forstand til å forstå reglene vanker det både bot og smekk på finger om man blir tatt!
Vil det si at jeg kan risikere å bli ilagt norsk mva selv om jeg også har betalt svensk? Da lønner det seg kanskje å ta papirarbeidet som kreves for å få refundert svensk mva da?

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Vil det si at jeg kan risikere å bli ilagt norsk mva selv om jeg også har betalt svensk? Da lønner det seg kanskje å ta papirarbeidet som kreves for å få refundert svensk mva da?
Verkstedet bør kunne fikse dette for deg - har handlet en del møbler i Sverige og fått levert på døren i Oslo, da ordner butikken alt med innmomsing og jeg har betalt det som stod på prislappen på butikken i Sverige.

Clouet er at du skal betale norsk moms. Så lenge du har gjør det er alt i orden, du må bare passe på å ikke betale mva både i Sverige og Norge. Regner med du ordner det når du kjører over grensen tilbake til Norge (evt om det kan ordnes i ettertid - vet ikke hvordan det funker).

Ring tollvesenet i Norge og spør de, de bør kunne svare på dette for deg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tollvesenet forteller at det er de vanlige beløpsgrensene som gjelder, også for reparasjoner av egen bil.
Grensene er som kjent 3.000 for opphold < 24 timer og 6.000 for opphold > 24 timer.

Koster servicen mer enn dette skal man kjøre på rødt og betale 25% mva.

Dermed må man sørge for at verkstedet ordner nødvendig papirarbeid slik at man får den svenske momsen refundert. Dette er problemfritt om verkstedsbesøket er årsaken til sverigeturen, og at man kjører direkte til Norge etter verkstedsoppholdet.

Alternativt kjører man på grønn sone uansett. ;)

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Ikke å anbefale. Det koster deg ikke noe mer å gjøre det lovlig om du bare gjør det riktig. Ingen som bryr seg om du fyller bilen full av flesk og snus i tillegg på turen, stikker en tur innom Systembolaget eller tar deg en natt på herregård (anbefales, for øvrig).

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
nb skrev:
oddgeir skrev:
Ikke å anbefale. Det koster deg ikke noe mer å gjøre det lovlig om du bare gjør det riktig. Ingen som bryr seg om du fyller bilen full av flesk og snus i tillegg på turen, stikker en tur innom Systembolaget eller tar deg en natt på herregård (anbefales, for øvrig).
Nei, jeg kommer ikke til å gjøre det. Papirmølla er i gang, siden jeg kommer til å overskride beløpsgrensen med god margin.

Topp Bunn