Diverse Service på printer

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.143
Torget vurderinger
0
Hei, Har en EPSON ECO TANK 7750 som sliter med at enkelte dyser er tettet. Har spylt gjennom masser av blekk i forsøk på å få åpnet

dette. Funker ikke.

Ser på You Tube at det går an å srøyte løsningsmiddel som f.eks alkohol gjennom dysehodene og at dette faktisk fungerer.

Problemet er at Epson ikke har evt ikke vil selge et slik rep.kit. Selve renseprosessen er ganske så enkel hvis man får tak i gummislange som er har tynnt nok innvendig hull, ca 1,5-2mm og som er fleksibel nok til at den tetter mot nippel på skrivehodet. Har forsøkt TESS men de har ikke noe som er smått nok.

Er det noen her inne som har forslag på firma det kan være lurt å spørre?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.161
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hei, Har en EPSON ECO TANK 7750 som sliter med at enkelte dyser er tettet. Har spylt gjennom masser av blekk i forsøk på å få åpnet

dette. Funker ikke.

Ser på You Tube at det går an å srøyte løsningsmiddel som f.eks alkohol gjennom dysehodene og at dette faktisk fungerer.

Problemet er at Epson ikke har evt ikke vil selge et slik rep.kit. Selve renseprosessen er ganske så enkel hvis man får tak i gummislange som er har tynnt nok innvendig hull, ca 1,5-2mm og som er fleksibel nok til at den tetter mot nippel på skrivehodet. Har forsøkt TESS men de har ikke noe som er smått nok.

Er det noen her inne som har forslag på firma det kan være lurt å spørre?
Arbeitet her i 7 år https://www.lmt-gruppen.dk/
Du kan gjøre det selv..... evt. ta ut hovede.
Kjøp 10-20 mL sprøyte.
Ta´ en gammel tom blekkpatron, og skjær av stussen som går ned på hovedet.
Bruk evt. Araldit/2-komponent til å montere den på sprøyte.
Da trykk den forsiktigt nedover studsen på hovedet og sprøyt forsiktigt. Presser du for hårdt, ødelegger du de små membranene som sitter
ved hver "nozzle". Om printeren bruker vannbasert blekk, da bruk Isopropanol (og ikke noe annet).
Lykkes det...... ja da lykkes det. Ellers er eneste løsning nytt hode (å de er faen så dyre) :)

https://www.google.com/search?q=Eco...ent=gws-wiz#kpvalbx=_C-pGYuqAB9KhkwW944W4BQ34

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.046
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Fuelslange til modellfly eller bil er muligens rundt der...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.330
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ikke så mye hjelp, egentlig, men HasseBasse er nok inne på den mulige løsningen.

Dette med tette blekkpatroner og printerhoder er en plage. Noen printere (de fleste) er jevnlig plaget med inntørka dyser når en ikke bruker de ofte nok. Jeg hadde en blekkprinter, der jeg brukte mere blekk på rensing enn på utskrifter. Etter det svor jeg på at jeg ikke skulle ha blekkskrivere mer.

Når jeg startet eget firma kjøpte jeg en Xerox Phaser voksskriver - fantastisk utskriftkvalitet. Aberet med denne, var at hver gang det blippet litt i strømmen, så kjørte den en rensesyklus som brukte 20-30kr i voks. På den tiden var det litt ymse strømkvalitet her jeg bor, så når den gikk i stykker etter noen år, så vurderte jeg det dit at jeg ville ikke bruke penger på å reparere noe som blir så dyrt i drift.

Jeg endte opp med å kjøpe meg en HP officejet 8600, som faktisk er en blekkskriver. Den nå må være minst 10 år gammel. Har faktisk aldri hatt problemer med denne, hverken tette patroner eller annet, selv om den ikke har gått så mye de senere årene. Blekkpatronene på denne har relativt mye blekk, så den er vesentlig billigere i drift enn en rimelig fargelaser, men kvaliteten på utskriftene er bare ok til kontorbruk - strengt tatt ikke fotokvalitet.

Så til poenget - om du ikke får til å fikse dysene, og skriveren enten må byttes, eller at den trenger et svindyrt printerhode. Om du skriver ut svært skjelden, så mener jeg du bør sterkt vurdere å bytte til en fargelaser istedenfor å bruke penger på å fikse den gamle eller å kjøpe ny blekkskriver.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.256
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Laser er problem fritt, selv om den er sjelden i bruk - har dog bare erfaring med svart ikke farge...

Ny toner koster originalt, rundt 1000 kr til min Lexmark E120, men kom over refyllt til 168 kr - regner med den er like bra, så lurt å sjekke litt rundt.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
0
Hei, Har en EPSON ECO TANK 7750 som sliter med at enkelte dyser er tettet. Har spylt gjennom masser av blekk i forsøk på å få åpnet dette. Funker ikke.
Her er en video jeg laget for lenge siden.
Slange kjøper du på dyrebutikken....samme som til akvariepumpe

Topp Bunn