Service på SME 3012 S2

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.142
Torget vurderinger
1
Jeg har en Garrard 401 med nevnte arm som foreløpig står i et SME 2000 plint, selve spilleren tenker jeg å sende til England for service ila våren, og lurer på om armen også trenger litt TLC etter hvert. Merker eksempelvis at senkemekanismen er litt ujevn når den har stått et par dager uten bruk.

Spørsmålet er om jeg trenger å sende armen over kanalen (eller andre steder) også, eller er det noe jeg kan klare å gjøre selv med ca åtte tommeltotter?
I så fall; hva bør jeg gjøre/bytte ut på armen og hvor får jeg eventuelt tak i aktuelle deler?

Setter pris på konstruktive innspill.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det ville jeg helt klart gjort selv. Har du bilde av armen og kabel?

Området å fokusere på:
- Knivlager
Er det i metall eller plast? Om plast, bytt.
- Hvilken kabeltype er det? RCA-RCA eller RCA-SME?
- Internkabling



 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Jeg har en Garrard 401 med nevnte arm som foreløpig står i et SME 2000 plint, selve spilleren tenker jeg å sende til England for service ila våren, og lurer på om armen også trenger litt TLC etter hvert. Merker eksempelvis at senkemekanismen er litt ujevn når den har stått et par dager uten bruk.

Spørsmålet er om jeg trenger å sende armen over kanalen (eller andre steder) også, eller er det noe jeg kan klare å gjøre selv med ca åtte tommeltotter?
I så fall; hva bør jeg gjøre/bytte ut på armen og hvor får jeg eventuelt tak i aktuelle deler?

Setter pris på konstruktive innspill.
Liften på Jelco armen min er likedan uten at jeg har klart løse problemet. Leste i manualen til Mørch armene at om det på noe tidspunkt kom siliconolje opp på sidene i sylinderen hvor det ikke er ment å være olje kan man få slike problemer med at liften ikke vil ned uten litt hjelp. Har dog ikke fått demontert Jelco liften igjen og sjekket dette enda.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.142
Torget vurderinger
1
Takk for rask og god tilbakemelding, da ser det ut til at jeg skal kunne gjøre dette selv, med gode instruksjoner/videoer fra deg jorwed. Takk skal du ha.

Her er bilder av bakre del av armen samt kabel ut fra armen. Det kan sies at spilleren er produsert i oktober 1969, dermed antar jeg armen er omtrent like gammel også, så litt omsorg er nok på sin plass.
_DSF0700.jpg

Knivlagret ser/kjennes ut som plast, så det må jeg få byttet ut med et slikt bronselager slik Crosswind viste i tråden du lenket til. Et kjapt googlesøk viser at et slikt knivlager kan bestilles fra Tyskland, er det andre leverandører dere kan anbefale?


_DSF0706.jpg

Hva gjelder kabling fra armen og ut, antar jeg dette er det du benevner som RCA-SME? Er denne koblingen noe som også bør byttes ut med RCA-RCA?
Jeg har ikke rukket å se etter slike deler/koblinger enda, så hvis noen har erfaring med aktuelle leverandører tas dette mot med takk også. Det samme gjelder intern kabling, ser det er litt forskjellig å velge mellom der også, uten at jeg med sikkerhet vet hva som vil være en god løsning.

Ellers ser sillicon til armliften ut som greit å få fatt i, veldig fin instruksjon på hvordan det byttes du har lagt ut Jørgen, så jeg skal klare å få til det også.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Sorry for sent svar, fikk ikke det med meg.
Har brukt denne, men det finnes mange. Flere modeller har plugger som, ferdig montert, vender nedover. Pass evt på at du har plass under armen til det. Den jeg lenker til har vinklet plugger.
 

Vedlegg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Helt klart den som @jorwed_ lenker til.
De gamle var notoriske for deres korroderte sølvkontaktene. Samme med skjermkontakten til høyre på koblingen i billedet.
Dårligt fast sidder de også, når de bli´r gamle :)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.117
Antall liker
7.744
Sted
Oslo
Sjekk ut : analogtubeaudio. de
Ser ut til å være et seriøst tysk firma med god kompetanse på SME
De server også Garrard
Og som seg hør og bør side på engelsk
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
863
Antall liker
2.142
Torget vurderinger
1
Flott og takk skal dere ha, da blir det kabelbytte når det nærmer seg sommeren.
 
Topp Bunn