Sette opp nettverk hjemme.....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hat etterhvert ervervet meg en god del maskiner av ulike typer som skal være tilknyttet nettet. Dette går stort sett greit, men har vel inntrykk av at jeg langt oftere enn andre har nettverkstrøbbel - som jeg stort sett løser med å resettet alt. I det siste har det blirr mye værre - og nå er nettverket nede flere ganger i døgnet. Jeg tror dette skyldes konflikter med IP adresser.

Jeg har nettverk over telefonlinjen fra ventelo og skal koble til følgende utstyr:
- Kontor PC
- Lyd PC
- Jobb PC
- Alarmanlegg
- IP Telefoni
- kabel til utleieleilighet

Også har jeg en del trådløse tilkblinger
- 2 x SB Boom
- SB Duet
- SB Controller
- mobil

Også dukker det sikkert opp mer etterhvert!

Jeg har en ruter fra Ventelo med fire utganger, samt at jeg har en trådløs ruter fra DLINK - DIR 635

Hvordan skal dette best kobles opp...?
Skal alt kobles direkte opp mot nettet, eller skal jeg lage et spkalt hjemmenttverk.....?

Mvh
OMF

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Flytt denne over til dataavdelingen kanskje?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har et liknende system (med Mac riktignok) hjemme om jeg ikke misforstår deg; men med tillegg av bl.a delte hdd'er, skrivere og scannere, hjemmedeling av innhold på computerne, styring av varme, lys etc via iPhone etc. Til dette kommer videostreaming fra basecomputeren (iMac) til TV'ene rundt i huset.

Jeg bruker ganske enkelt noe så greit som en Apple Time Capsule sentral enhet for WiFi og Apple Airplay, og det er dønn stabilt og raskt. Komplett plug & play. Airplay-systemet er helt genialt. Streamer sågar lossless audio trådløst til hifien og (pr idag) 720p video. Vet ikke om dette lar seg sette opp med pc'er.

Sikker på at det ikke er modem eller ruter som går i lås? Det var det hos meg da jeg hadde samme problem mens jeg ennå hadde pc-nettverk hjemme.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.100
Torget vurderinger
1
Står Dlinken som rent access punkt og hvordan har du koblet den på ventelo?

N

nb

Gjest
Et sentralt poeng er at du kun har en enhet på nettet som deler ut IP-adresser. Har du ting med fast IP-adresse, så må du sette det opp slik at området IP-adressene deles utfra er ulike adressene som er faste. Systemet mitt er ganske enkelt - faste ip-adresser er i området X.X.X.1-99 og de dynamiske er i området X.X.X.100-255. Da har jeg plass til 99 faste IP-adresser og 156 dynamiske, noe som burde dekke de fleste behov.

Jeg ville også sett på mer sofistikerte ruterløsninger hvor det er mulig å sette opp en maks båndbredde (og separat subnet) til leiligheten slik at leieboeren(e) dine ikke tar all kapasiteten din om de er ivrige på å handle på PirateBay-butikken eller lignende som krever mye båndbredde.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
OMF skrev:
Hei!

Hat etterhvert ervervet meg en god del maskiner av ulike typer som skal være tilknyttet nettet. Dette går stort sett greit, men har vel inntrykk av at jeg langt oftere enn andre har nettverkstrøbbel - som jeg stort sett løser med å resettet alt. I det siste har det blirr mye værre - og nå er nettverket nede flere ganger i døgnet. Jeg tror dette skyldes konflikter med IP adresser.

Jeg har nettverk over telefonlinjen fra ventelo og skal koble til følgende utstyr:
- Kontor PC
- Lyd PC
- Jobb PC
- Alarmanlegg
- IP Telefoni

- 2 x SB Boom
- SB Duet
- SB Controller
- mobil

Jeg har en ruter fra Ventelo med fire utganger, samt at jeg har en trådløs ruter fra DLINK - DIR 635

Skal alt kobles direkte opp mot nettet, eller skal jeg lage et spkalt hjemmenttverk.....?

Mvh
OMF
Måten dette bør gjøres på er vanligvis følgende:

Routeren fra ventelo bør benyttes som hovedrouter i nettverket. Det vil i de fleste tilfeller si at du bruker den mer eller mindre slik den er satt opp fra Ventelo. Internettforbindelsen plugges i WAN/DSL porten og alt på ditt nettverk i LAN-portene.

D-link routeren din skal du bare benytte som et rent aksesspunkt. Her skal kabelen fra Ventelo-routerens LAN-side plugges inn i en LAN-port på D-link routeren (dvs den innebyggede switchen). Den skal ikke plugges i WAN-porten på D-linken siden dette medfører et ekstra ledd routing/NATing/firewalling.
Det er da svært viktig at du deaktiverer den innebyggede DHCP-serveren på D-Linken din slik at denne slutter å dele ut adresser.

Nettverket blir da slik at alle får adresser fra, og går via, Ventelo-routeren din for å komme på nett. D-linken din blir bare en bro mellom kablet og trådløst, eller et rent aksesspunkt. Den distribuerer kun LANet trådløst, men deler ikke ut adresser, utfører brannmurtjenester eller påvirker trafikken generelt.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
marsboer skrev:
OMF skrev:
Hei!

- Kontor PC
- Lyd PC
- Jobb PC
- Alarmanlegg
- IP Telefoni

- 2 x SB Boom
- SB Duet
- SB Controller
- mobil

Mvh
OMF
Måten dette bør gjøres på er vanligvis følgende:

Routeren fra ventelo bør benyttes som hovedrouter i nettverket. Det vil i de fleste tilfeller si at du bruker den mer eller mindre slik den er satt opp fra Ventelo. Internettforbindelsen plugges i WAN/DSL porten og alt på ditt nettverk i LAN-portene.

D-link routeren din skal du bare benytte som et rent aksesspunkt. Her skal kabelen fra Ventelo-routerens LAN-side plugges inn i en LAN-port på D-link routeren (dvs den innebyggede switchen). Den skal ikke plugges i WAN-porten på D-linken siden dette medfører et ekstra ledd routing/NATing/firewalling.
Det er da svært viktig at du deaktiverer den innebyggede DHCP-serveren på D-Linken din slik at denne slutter å dele ut adresser.

Nettverket blir da slik at alle får adresser fra, og går via, Ventelo-routeren din for å komme på nett. D-linken din blir bare en bro mellom kablet og trådløst, eller et rent aksesspunkt. Den distribuerer kun LANet trådløst, men deler ikke ut adresser, utfører brannmurtjenester eller påvirker trafikken generelt.
Helt riktig!
Jeg prøvde med en D-link som hub og satte denne opp for slik bruk, måtte alikevel gi opp pga konflikt med ip-adresser. Kjøpte meg en hub og koblet denne til routeren og alt har vært i orden etterpå. ;D ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
marsboer gir som vanlig fornuftige og velbegrunnede anbefalinger.

Et lite tilleggsmoment som kanskje ble oversett, er leieboeren. Av sikkerhetsgrunner kan det vurderes å ha kun leieboer og egen Dlink-router (med router-funksjonalitet påskrudd) koblet til Ventelo-boksen, slik at man etablerer separate subnett for seg selv og for leieboer. Da vil Ventelo-boksen dele ut IP-addresser til leieboer-nettet, mens Dlink-routeren deler ut IP-addresser til eget nett.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tusen takk for gode svar!

1) Er det noen grunn til å anta at jeg har utstyr som bruker faste IP adresser....?
2) Hvis jeg kun bruker D-link som accesspunkt - vil den fremdeles sette opp trådløst nett...?

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Hei!

1) Er det noen grunn til å anta at jeg har utstyr som bruker faste IP adresser....?
2) Hvis jeg kun bruker D-link som accesspunkt - vil den fremdeles sette opp trådløst nett...?

Mvh
OMF
1) Vet ikke, datamaskiner o.l. har det nok kun om du selv sier at de skal ha det.
2) Ja. I utgangspunktet har router og wireless-biten lite med hverandre å gjøre, det er bare praktisk å ha de i en boks til privatbruk. Du får også kjøpt bokser som _kun_ er aksesspunkt, men de koster som regel mer enn kombiløsningene. Litt på siden men i samme gate - jeg har to trådløse aksesspunkt, men kun ett av de fungerer som router. Hardwaren for de to er identirsk.

Routerbiten i slike bokser man får over alt er som regel ganske basic. For mer avansert funksjonalitet bruker man andre produkter, flasher firmwaren på en konsumentrouter eller bruker en dedikert datamaskin som router. Marsboer gjør vel det siste, jeg gjør det andre og det første alternativet er temmelig dyrt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
OMF skrev:
Hei!

Mvh
OMF
1. Hvis du har det har du satt det selv!
2. Det eneste du trenger å gjøre på D-linken i forhold til i dag er å koble kablingen slik jeg sa, dvs fra ventelo LAN til D-link LAN og deaktivere DHCP. Trådløsnettet trenger du ikke endre på, så alt blir likt som i dag og dine nettverksenheter trenger sannsynligvis ingen form for rekonfigurasjon.

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
490
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg har forøvrig dårlig erfaring med D-link, men det kan jo være tilfeldig ???

Jeg kjører nå flere Linksys som aksess-punkt mot min Ventelo router. Disse er
flashet med dd-wrt linux software og har ikke hatt en eneste restart på snart to år.

Disse er dønn stabil med masse trafikk, streamer bl. TV over disse.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
En liten ting. For å nå D-linken i oppsettet slik jeg foreslo må du nesten bytte adresse på D-linken slik at denne har en IP-adresse i nettet Ventelo-routeren deler ut. Hvis ikke kan du ikke konfigurere D-linken etter at nettet er satt opp uten å styre med adressebytte på klienten din.

Jeg foreslår at du gjør det enkelt (uten å måtte forstå IP-subnetting) og rett og slett ser på adressen på Ventelo-routeren og inkrementerer denne med 1. Nettmasken må også matche.

Eksempel:
Ventelo: 10.0.0.1, nettmaske: 255.255.255.0
D-link: 10.0.0.2, nettmaske: 255.255.255.0

Ventelo: 192.168.1.1, nettmaske: 255.255.255.0
D-link: 192.168.1.2, nettmaske: 255.255.255.0

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
hel-elt skrev:
Jeg prøvde med en D-link som hub og satte denne opp for slik bruk, måtte alikevel gi opp pga konflikt med ip-adresser. Kjøpte meg en hub og koblet denne til routeren og alt har vært i orden etterpå. ;D ;D
En D-Link router fungere som en hub hvis du deaktivere DHCP serveren (bridge-mode), men det er riktig som Mars skriver, du må gi D-Linken en fast IP i det adresseområde som den eksisterende DHCP serveren deler ut adresser. Har du en D-Link router med WiFi kan denne brukes kun som et aksesspunkt hvis du ønsker det.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg har en avart av det marsboer foreskriver.
Jeg gjorde dette nå idag, etter å ha lest denne tråden!
Dette har løst alt jo! Takker så meget til alle smarte nettverkskiser som har skrevet i tråden! Jeg er kjempefornøyd! :D

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for gode tips ja....

Kjøpte meg like godt en switch med 8 porter! Det ser ut til å ha løst alle problemer så langt!

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
N

nb

Gjest
En trådløs router har en innebygget switch - de (som regel) fire WAN-portene på den fungerer som en switch. Så om du bare slår av router-biten har du et trådløst aksesspunkt + en switch i en boks.

På norsk: Du kan bruke D-linken din til dette.

Topp Bunn