Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vil iallfall ikke ha slappis greier😂 Stramt og kontrollert. En annen utfordring. 2 innganger. En fra pre for stereo lytting og en for LFE film. Her må en ha mulighet til å justere uavhengig.
    Bare jeg som liker bass som er litt rund i kantene! :eek:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg antydet single bass array eller double bass array tror jeg ikke det er løsninger jeg personlig ville ha valgt når du allerede har kommet dit du er i dag.

    Da ville jeg nok heller satset på vanlig multi-sub løsning med en sub på midten av frontvegg, en på hver sidevegg og en på bakvegg, evnt en i hvert hjørne og så en minidsp sak som kan kjøre multi-sub optimizer. Det er en software som beregner delefrekvenser og dsp for alle subber ved å tygge igjennom hundretusenvis av kombinasjoner og baserer seg på å få jevnest mulig respons over hele lytteområdet (du måler på så mange forskjellige punkter du ønsker).

    Resultatene da er tilsvarende det du får med dba eller sba med fulldempet bakvegg.
    Med subber til rundt 5k stk (DIY eller brukt) får du mer kapasitet enn du trenger og en minidsp til mellom 4-10k brukt så har du mer eller mindre fått et potensiale som er så bra som det er mulig å få det, iallefall uten å være veldig spesifikk fra byggestart av.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg antydet single bass array eller double bass array tror jeg ikke det er løsninger jeg personlig ville ha valgt når du allerede har kommet dit du er i dag.

    Da ville jeg nok heller satset på vanlig multi-sub løsning med en sub på midten av frontvegg, en på hver sidevegg og en på bakvegg, evnt en i hvert hjørne og så en minidsp sak som kan kjøre multi-sub optimizer. Det er en software som beregner delefrekvenser og dsp for alle subber ved å tygge igjennom hundretusenvis av kombinasjoner og baserer seg på å få jevnest mulig respons over hele lytteområdet (du måler på så mange forskjellige punkter du ønsker).

    Resultatene da er tilsvarende det du får med dba eller sba med fulldempet bakvegg.
    Med subber til rundt 5k stk (DIY eller brukt) får du mer kapasitet enn du trenger og en minidsp til mellom 4-10k brukt så har du mer eller mindre fått et potensiale som er så bra som det er mulig å få det, iallefall uten å være veldig spesifikk fra byggestart av.
    Det du nevner her har jeg troen på. Dessverre sliter jeg med å få plass på sideveggene. Når jeg hadde 4 subber prøvde jeg å plassere 2 i motfase bak. Er fullstendig klar over at det må gjøres med DSP. Men prøvde like vel. Må si at det var noe med bassen da som lått veldig potent. Så 2 subber fremme og 2 bak kunne vært en løsning
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det du nevner her har jeg troen på. Dessverre sliter jeg med å få plass på sideveggene. Når jeg hadde 4 subber prøvde jeg å plassere 2 i motfase bak. Er fullstendig klar over at det må gjøres med DSP. Men prøvde like vel. Må si at det var noe med bassen da som lått veldig potent. Så 2 subber fremme og 2 bak kunne vært en løsning
    Det fungerer bra hos meg. Kommer nok til å kvitte meg med RELENE bak og få noe mer potent der.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja absolutt!
    Den kunne til og med kostet mer og enda vært et røverkjøp mtp hva man får for pengene.
    Jeg skjønner det er vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd Trinnov, eller hørt et oppsett korrigert med en.

    Det du skriver her @steinost er som å si det holder med et stykke seig oksenakke til middag for den gjør jobben og vi blir mette.
    Mens en biff av AAA kobe til 4500,- kg skaper magi og et uforglemmelig øyeblikk som leker med sansene og skaper den perfekte opplevelsen om hva
    perfeksjon dreier seg om. Ditt valg!

    Min far mener det er helt unødvendig å bruke penger på mat😂
    Synes det var en litt snodig sammenligning. Men jeg ser humoren i den:=)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veldig lettvin løsning og enkelt satt opp, gitt at du har mer enn 2 meter høyde å gå på:

    8x Dayton Audio 15" med 85 liters lukka kasser, fra parts-express med moms/frakt cirka 40k, kanskje noe mer mtp frakt. Bare kassene og elementa koster rett i overkant av 30k.
    2x Behringer NX6000D ~ 10k.
    Speakon-kabler, kontakter og høyttalerkabler blir kanskje 1500,-
    Maling/lakk etc. blir da selvvalgt og vil koste deretter.

    Dette blir vel cirka 52k, gitt at det holder med 10k til frakt. Har du 250cm++ oppunder taket får du jo plass til en til i høyden, eller vil du ha mer effekt kan du kjøpe 4x Behringer NX6000D. Lettere å sette opp enn de Behringer'ne skjønner ikke jeg hvor man skal finne, usb rett i pc og der ordner man crossover, dsp og hele smæla. ;)
    Ikke kasser fra parts, elendig kvalitet. Mye billigere å få det kappet hos den lokale dealer. Ikke veldig dyrt hos Thaugland trevare. De kapper exstrent nøye.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det var noen steder det kunne settes fingeren på var det vel i bassen for min del, men så har han jo akkurat annonsert at han liker det litt rundt også.
    Kapasitet?
    Usikker på om økt kapasitet vil bedre kontantheten, men øke den skal jeg. Min tilnærming har jo noen kompromisser. Men på den andre siden lever noen med 0 bass, så alt i alt er det ikke helt håpløst synes jeg.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du deler vel veldig dypt, gjør du ikke? Omkring de 40 om jeg husker riktig? Da må jo frontene gjøre mye av jobben.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Anlegget ditt er som en seig ostekake;)
    Da har du ikke smakt ostekake til mor i huset.
    Stemmer det det var den sunne gullerotkaka du fikk.
    Der ser du sunn mat er ikke bra.
    Men att det skulle henge så lenge i da:=)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Da har du ikke smakt ostekake til mor i huset.
    Stemmer det det var den sunne gullerotkaka du fikk.
    Der ser du sunn mat er ikke bra.
    Men att det skulle henge så lenge i da:=)
    Ostekaka til mor hadde jo du med første gangen du var her i Langesund - det smakte helt fortreffelig.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men det er der det bevisste kompromisset kanskje ligger og det er der jeg setter grensen for DSP-innblanding. Evidencene forblir ubesudlet! :)
    Ser den. Da er det jo en del basstrøkk (80-ish Hz og nedover) som ikke får hjelp av flere/bedre suber, men det vet du jo. Men kirkeorgelmusikken vil selvfølgelig bli mye bedre med mer potente suber!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser den. Da er det jo en del basstrøkk (80 Hz og nedover) som ikke får hjelp av flere/bedre suber, men det vet du jo. Men kirkeorgelmusikken vil selvfølgelig bli mye bedre med mer potente suber!
    Det er ikke helt riktig. De 5 subbene foran deles med 6dB But og bidrar opp til ca 100Hz. De bak deles 24dB ved 46Hz og strekker det under 20.

    Med sub

    brød6.jpg


    Uten sub

    brød7.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ikke kasser fra parts, elendig kvalitet. Mye billigere å få det kappet hos den lokale dealer. Ikke veldig dyrt hos Thaugland trevare. De kapper exstrent nøye.
    Det kan så være, men nå var det et prisoverslag i utgangspunktet, ikke absolutt snakk om best konstruksjon av kassene. Du kan jo sette opp et forslag med kasser laga hos Thaugland? :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig. Kanskje der er stede å begynne. Kan kan ikke gi på mere. Da får jeg for mye i 30-40hz. Kanskje jeg skulle hoppe i det og investert i en dsp løsning som du har.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det går rett te helvete hvis jeg setter den til 30 hz og øker gainen. Var bedre med 4 subber, men ikke bra da heller.
    slett3.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det kan så være, men nå var det et prisoverslag i utgangspunktet, ikke absolutt snakk om best konstruksjon av kassene. Du kan jo sette opp et forslag med kasser laga hos Thaugland? :)
    Kan gi deg målene på mine, jeg har dobbel front.
    25 mm mdf. Parts er vel 19 mm enkel front etter hva jeg husker. Hadde en slik, den flekset som en trampoline:=)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan gi deg målene på mine, jeg har dobbel front.
    25 mm mdf. Parts er vel 19 mm enkel front etter hva jeg husker. Hadde en slik, den flekset som en trampoline:=)
    Jeg satte ikke opp dette forslaget til meg selv, jeg kjøper ikke ferdigbygd som ikke er skikkelig gjort .... Men det er jo lettvint. Jeg la frem et prisforslag til trådstarter, jeg avslutter her, prøver ikke å ødelegge tråden. Sevald, lykke til med sub-problemet, basstårn er morsomt og løser problemet med for lite bass, resten ligger på integrering mener jeg. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bare kjekt å lese om forslag her😀 Hvis jeg en gang går for basstårn, så kan jeg love jeg går all in. Ingen lettvinte løsninger.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En haug av gamle sære gubber.
    Liker sikkert fyrstekake også.
    For å være helt ærlig så har jeg likt det siden jeg klarte å si kake. Min tante laget en som var helt vidunderlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn