Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig fornøyelig og informativ tråd! Et spørsmål som bygger seg opp i mitt hode når du tester små pysesubber til 60k for å få bedre bassrespons, hvorfor ikke droppe subbene og heller bygge single eller double bass array istedenfor?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes det er veldig bra at få av oss utøver denne sporten på samme måtte, hadde blitt jævli kjedelig synes jeg!

    Hva skjer under 30 hos deg @Sevald. Nå har du hatt fire subber, du burde jo klare å løfte litt i bunnen. Hvor høyt deler du egentlig?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er vel plass til 2 til oppe på disse, 5 stk pr side?
    Men det blir vell en prislapp på dette som ikke er like hyggelig som lyden du får.
    Fordelene med mange i højden er jo att mange problemer blir borte.
    Mange problemer blir borte? Tenke du på kjerringa? For tror hu reise hvis eg kjøper 8 til pluss evt noen bak i motfase😂
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er veldig bra at få av oss utøver denne sporten på samme måtte, hadde blitt jævli kjedelig synes jeg!

    Hva skjer under 30 hos deg @Sevald. Nå har du hatt fire subber, du burde jo klare å løfte litt i bunnen. Hvor høyt deler du egentlig?
    Ser ikke så bra ut mellom 20 og 30 hz. Aner ikke hva som skjer der. 2 ekstra subber retter noe på dette problemet, men ikke allverden forskjell. Prøvd å dele på 30hz og dra opp dette området men får bare større pukkel mellom 30 og 50hz. Tipper REL filtrene runder noe slapp av. Beste resultat får jeg med å dele på ca 50 -60 hz




    slett2.jpg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fornøyelig og informativ tråd! Et spørsmål som bygger seg opp i mitt hode når du tester små pysesubber til 60k for å få bedre bassrespons, hvorfor ikke droppe subbene og heller bygge single eller double bass array istedenfor?
    Kjekt du finner tråden underholdende:) Du spør godt om subvalget mitt og får et dumt svar. Jeg har ikke kompetansen til å bygge gode subber. Da tenker jeg ikke på selve byggingen. Jeg har heller ikke hørt bedre bass enn den jeg selv har. Ikke fordi jeg har super bass, men fordi jeg ikke har hørt så mange anlegg som har subber og gjort et anstendig arbeid med akustikken. Men jeg tror jeg vet om et anlegg som kommer til å bli knall på sikt;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Altså, jeg skjønner veldig godt at folk velger de enkle løsningene og litt steg for steg. Det er slik jeg selv også opererer.
    Men jeg registrerer jo at du går ganske konkret til verks for å løse problemer med trykkfeller, tykk bassfelle, subber og målinger - med tilsvarende høye kostnader.

    Derfor tenker jeg at man kanskje kommer lengre med å tenke helt grunnleggende på hva som er problemet (ujevn bass) og heller angripe problemstillingen mer direkte enn å delvis lappe på problemet med selvpålagte begrensninger som gjerne er like dyre/dyrere.

    Det er på ingen måte kritikk da jeg har ytterst respekt for både fremgangsmåten og resultatene du viser, bare en undrende nysgjerrighet for hvordan du tenker da jeg mistenker at du er fokusert på resultatet og ikke nødvendigvis veien dit. :)

    Mange veier til Rom, som vår favoritt-Tosk vil frem til, selvsagt!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er bare fint at noen stiller spørsmål med mine valg. Er fullstendig klar over at det finnes bedre valg enn mine. Det er noe med skylapper og ikke alltid evnen til å se de gode løsningene. REL ble valgt fordi de kobles rett på hi-level. Nå har jeg prøvd 4 S812 og jeg likte det veldig godt. Skulle jeg velge 2 ekstra subber så er jeg jo ikke låst til å koble de på hi-level. Jeg vurderer DSP. Det kan komme en dag. Men da blir kanskje all elektronikk byttet ut. Så hva er det jeg får med DIY subber som jeg ikke får med 4 eller 6 REL subber?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke riktige mannen å spørre om basskvalitet, jeg hører aldeles ikke forskjell på 50 hz avhengig av hva som spiller det 😆

    I mitt hode er det bare ytelse per krone eller løsninger som ikke eksisterer lett tilgjengelig man får ved DIY subber. Bass er bass og så lenge det ikke forvrenger helt vilt eller har andre unoter betyr det ingenting om det er REL eller selvbygd RÆL som står bak spetakkelet - Det vil låte likt brukt som subb.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    REL eller RÆL😂 Fine. Tror jeg lar andre med mere kompetanse svare på hva som duger av subber. Så er ingenting her heller avgjort. Tipper jeg kommer til å jobbe videre med akustikk før det blir flere subber.... tror jeg😉
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.245
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bare å hoppe i det, Sevald. Kun et spørsmål om tid før du ender opp med DSP likevel. Skal minne deg på svaret senere hvis du svarer nei 😄
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bare å hoppe i det, Sevald. Kun et spørsmål om tid før du ender opp med DSP likevel. Skal minne deg på svaret senere hvis du svarer nei 😄
    Litt som et vekkelsesmøte... tar du imot jesus😂😇 Tar sikkert i mot han på dødsleie, så du kan like godt ta i mot han med en gang. Kunne gått for dsp kun på subbene, men samtidig så er det litt halvhjerta. Eneste løsning som jeg kunne gått for er Trinnov. Men da må alt elektronikken ut.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En ting jeg si er at det suger å gå fra 4 subber til 2 når en fikk lyden til å sitte med 4.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Om du er skvetten for å bygge basstårn selv så kan du jo få trestokken f.eks til å cnc-frese ut i finer eller MDF for deg og lage noe plug&play, får fine elementer for 60k ;) (y)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke svetten, men sikkert fint å få platene ferdig produsert hvis jeg skulle laget subber. Litt mere svetten på å legge ut 60k på noe jeg ikke vet selv hvordan låter. Kun basert på andres uttalelser. En dag blir det vel demo hos noen og frelsen kommer for en dag😁 Tipper når jeg en gang tar steget inn i DSP verden at basstårn blir mere aktuelt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det du vinner mest på ved DIY suber er bass pr krone.
    Hvis du ikke ønsker å bygge selv "vet jeg om noen" på Stord som kan ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er noe med det at den som intet våger intet vinner.
    Er virkelig Trinnov hvert prisen sin?
    Var ikke klar over att den er så dyr 200 000,- for 8 kanaler. Det er bare for prosessoren.
    Er da mange andre alternativer.
    Hvis du ønsker å kjøre kunn i bassen får man jo bra til 10 000,-
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er noe med det at den som intet våger intet vinner.
    Er virkelig Trinnov hvert prisen sin?
    Var ikke klar over att den er så dyr 200 000,- for 8 kanaler. Det er bare for prosessoren.
    Er da mange andre alternativer.
    Hvis du ønsker å kjøre kunn i bassen får man jo bra til 10 000,-
    Som hva? Jeg har ikkje peiling. Ønsker en boks, som kan justeres fra pc, men ønsker ikke avspille fra pc. 😀
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan utfordre dere litt. Sett opp forslag til basstårn. Med 12 eller 15". Da med det råeste en får i dag får inkl forsterker. Best betyr ikke mest bass men best bass😀
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Litt som et vekkelsesmøte... tar du imot jesus😂😇 Tar sikkert i mot han på dødsleie, så du kan like godt ta i mot han med en gang. Kunne gått for dsp kun på subbene, men samtidig så er det litt halvhjerta. Eneste løsning som jeg kunne gått for er Trinnov. Men da må alt elektronikken ut.
    Det må det vel ikke??????
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Kan utfordre dere litt. Sett opp forslag til basstårn. Med 12 eller 15". Da med det råeste en får i dag får inkl forsterker. Best betyr ikke mest bass men best bass😀
    Og hva er best bass? Noen like slapp, feit slaskebass og noen ultrastramt og kontant. Noen vil ha 20 db ekstra ved 20 Hz, noen flatt.
    En god begynnelse er etter min mening flere basser for utjevning av problemer og en DSP for fin justering av frekvens etter ønske. Elementene bør ikke koste det hvite ut av øyet. Ikke forsterkere heller.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Og hva er best bass? Noen like slapp, feit slaskebass og noen ultrastramt og kontant. Noen vil ha 20 db ekstra ved 20 Hz, noen flatt.
    En god begynnelse er etter min mening flere basser for utjevning av problemer og en DSP for fin justering av frekvens etter ønske. Elementene bør ikke koste det hvite ut av øyet. Ikke forsterkere heller.
    Vil iallfall ikke ha slappis greier😂 Stramt og kontrollert. En annen utfordring. 2 innganger. En fra pre for stereo lytting og en for LFE film. Her må en ha mulighet til å justere uavhengig.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Var i dag med på en demo der vi øket antallet fra 4 til 8 subber. Her ble det meget bedre med 8 stk.
    Præcis samme oplevelse her. Gik fra 4 X15" Til 8X 15" i min lille stue. Hvilket gjorde jeg nemmere kunne styre bassen (35-300 Hz) :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi tullinger som har Naim liker ikke å blande inn alt mulig rask🤣 Da er det bedre å bryte ut og begynne fra scratch. Litt som å bryte med jehova.
    Er vell ikke tulling fordi du har noe som er litt sært.
    Men mulig du må gå tilbake til start. Mange som har gjort det, de fleste har ikke angret på det. Men det er noe med det å holde fast i det trygge og kjære.:=)
    Ikke farlig å innse att man kan få det bedre på den måten. Samme som med en skilsmisse. Tungt i begynnelsen, så ser mann lyset igjen.

    PS.
    Mente ikke att du skulle kaste ut kona:=)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan utfordre dere litt. Sett opp forslag til basstårn. Med 12 eller 15". Da med det råeste en får i dag får inkl forsterker. Best betyr ikke mest bass men best bass😀
    Veldig lettvin løsning og enkelt satt opp, gitt at du har mer enn 2 meter høyde å gå på:

    8x Dayton Audio 15" med 85 liters lukka kasser, fra parts-express med moms/frakt cirka 40k, kanskje noe mer mtp frakt. Bare kassene og elementa koster rett i overkant av 30k.
    2x Behringer NX6000D ~ 10k.
    Speakon-kabler, kontakter og høyttalerkabler blir kanskje 1500,-
    Maling/lakk etc. blir da selvvalgt og vil koste deretter.

    Dette blir vel cirka 52k, gitt at det holder med 10k til frakt. Har du 250cm++ oppunder taket får du jo plass til en til i høyden, eller vil du ha mer effekt kan du kjøpe 4x Behringer NX6000D. Lettere å sette opp enn de Behringer'ne skjønner ikke jeg hvor man skal finne, usb rett i pc og der ordner man crossover, dsp og hele smæla. ;)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hva med forsinkelser i forhold til hovedhøyttaler?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Er noe med det at den som intet våger intet vinner.
    Er virkelig Trinnov hvert prisen sin?
    Var ikke klar over att den er så dyr 200 000,- for 8 kanaler. Det er bare for prosessoren.
    Er da mange andre alternativer.
    Hvis du ønsker å kjøre kunn i bassen får man jo bra til 10 000,-
    Trinnov koster jo skjorta og vel så det, men nå er det jo slik at det er ikke gratis med et stort team som kontinuerlig driver og utvikler software... over 20 år.
    Hvis man ser på hva Trinnov Amethyst (nok 125.000, 4 kanaler) gir med alle muligheter og innbygget riaa og alt i en en-boks-løsning, så synes jeg oppriktig det ikke er så galt. Jeg vil ikke gå for en computer-basert løsning slik en del andre her har gjort, dette er jo knallbra og har all respekt for den veien, men jeg er IT mann og bruker hele og lange dager på j$#$ masse software og hardware greier, og da vil jeg ikke gjøre det samme når jeg skal høre på musikk, da vil jeg ha en appliance som bare funker.

    Det finnes MinisDSP SHD Studio til 10.000 + eksterne dac´er som sikkert spiller superbra også ...
    Om Trinnov er verd pengene, jeg tror det, men har 100% respekt for alle som velger andre veier og mye rimeligere løsninger. Det er aldri en ting som er best på alt.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er noe med det at den som intet våger intet vinner.
    Er virkelig Trinnov hvert prisen sin?
    Var ikke klar over att den er så dyr 200 000,- for 8 kanaler. Det er bare for prosessoren.
    Er da mange andre alternativer.
    Hvis du ønsker å kjøre kunn i bassen får man jo bra til 10 000,-
    Ja absolutt!
    Den kunne til og med kostet mer og enda vært et røverkjøp mtp hva man får for pengene.
    Jeg skjønner det er vanskelig å forstå for de som ikke har opplevd Trinnov, eller hørt et oppsett korrigert med en.

    Det du skriver her @steinost er som å si det holder med et stykke seig oksenakke til middag for den gjør jobben og vi blir mette.
    Mens en biff av AAA kobe til 4500,- kg skaper magi og et uforglemmelig øyeblikk som leker med sansene og skaper den perfekte opplevelsen om hva
    perfeksjon dreier seg om. Ditt valg!

    Min far mener det er helt unødvendig å bruke penger på mat😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn