Sevalds rosablogg

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er riktig. Kanskje der er stede Ä begynne. Kan kan ikke gi pÄ mere. Da fÄr jeg for mye i 30-40hz. Kanskje jeg skulle hoppe i det og investert i en dsp lÞsning som du har.
    PrÞv en Minidsp 2x4 for under 2000,- sÄ ser du hva som kan gjÞres, du fÄr solgt den med en 500-lapp i tap etterpÄ, og da vet du om veien videre er en skikkelig god dsp, eller uten noe eq.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke Minidsp kjent for en del stĂžy?
    Jo, 2x4 HD er noen dB bedre enn 2x4. 2x4 Hd har ogsÄ noen tilleggsfunksjoner som kan vÊre nyttig.
    Men den er noe dyrere enn 2x4.

    Hvis en ikke har altfor effektive hÞyttalere, ie. horn, sÄ kan en 2x4 vÊre ok.
    Har en slik selv, og bruker den kun til EQ + tidsforsinkelse pÄ subbassene.
    Har elektroniske delefilter som tar seg av delingen.

    Fordelen er et greit grensesnitt + at en trenger ikke en pc/mac i signalkjeden.
    Pc/Mac brukes kun til Ă„ konfigurere parametrene.

    Den gir seff. ikke samme muligheter som feks Audiolense, Trinnov og andre.
    Men sÄ koster den ikke allverden heller.
    Og de er ganske populÊre brukt, sÄ det ser ut som om det er relativt enkelt Ä fÄ solgt de.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kake klarer jeg med fint utenđŸ€Ł Men begynner Ă„ innse at kanskje REL subbene ikke klare Ă„ levere dypbassen jeg er pĂ„ jakt etter. Sikkert fine i en stue sammen med stativhĂžyttalere, men i et behandlet rom er det bedre alternativer for Ă„ virkelig gĂ„ dypt. GĂ„r i tenkeboksen og revurdere subber. Uansett sĂ„ skjer det ikke noe med det fĂžrste, men greit Ă„ ha en plan.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Har du deling pÄ frontene eller spiller de uten hÞypassfilter? IsÄfall, hvordan ser en mÄling uten fronter ut?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg bygger noe selv. Hvordan er plateforsterkere med innbygget DSP? Er det brukenes?
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Ingen filter. Tenkte ogsÄ Ä mÄle bare subbene.
    Det kan jo fort lage krĂžll og muligens forklare utfordringen i bunn ( evt forklare den hĂžye boosten over 30hz)

    Sier det samme til seg som sagt til Svein, det Ä ikke ha hÞypass filter pÄ fronter og/eller kun ha dsp pÄ sub er skjelden god lÞsning.

    har ikke REL mulighet for Ă„ kjĂžre hĂžypass ut? PrĂžv Ă„ koble frontene til via der bare for morro skyld
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Mange av DIY folket er sÄ standhaftige pÄ at de vet best selv, sÄ dÄrlig med interesse pÄ disse smÄtassene.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Mange av DIY folket er sÄ standhaftige pÄ at de vet best selv, sÄ dÄrlig med interesse pÄ disse smÄtassene.
    Har allerede ymtet frempÄ til DUC999 at ett par av smÄtassene dine kanskje kunne vÊre verdt Ä prÞve!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    For Ä vÊre den gode selgeren jeg er sÄ kan jeg jo opplyse om bakdelene med denne konstruksjonen. Bass blir veldig ofte best med noe spredning pÄ flere stykker/basser..... og da oppstÄr gjerne et problem:cool:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg bygger noe selv. Hvordan er plateforsterkere med innbygget DSP? Er det brukenes?
    Hypex sine skal vĂŠre veldig bra.

    Ja, Minidsp er kjent for stĂžy, men jeg nevnte de for at de er rimelige i innkjĂžp og lette Ă„ selge.
    Da kan en prĂžve dsp og se fordeler og ulemper med det, og heller oppgradere om stĂžyen blir et problem.

    Jeg har en 2x4HD med Dirac pÄ frontene og to suber, frontene har fÞlsomhet pÄ 94db og den stÞyen som er kommer fra forsterkerene.

    Jeg har ogsÄ en vanlig 2x4 pÄ to hornsuber med hÞy fÞlsomhet uten at jeg klarer Ä hÞre noe stÞy fra de.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo fort lage krĂžll og muligens forklare utfordringen i bunn ( evt forklare den hĂžye boosten over 30hz)

    Sier det samme til seg som sagt til Svein, det Ä ikke ha hÞypass filter pÄ fronter og/eller kun ha dsp pÄ sub er skjelden god lÞsning.

    har ikke REL mulighet for Ă„ kjĂžre hĂžypass ut? PrĂžv Ă„ koble frontene til via der bare for morro skyld
    REL har ingen hÞypass ut. Jeg tror du er inne pÄ noe veldig vesentlig. Uansett sÄ skal jeg prÞve Ä mÄle kun subbene. Tror som du sier. Kulen pÄ pÄ 30hz er pga manglende filter. Kunne prÞvd Ä kjÞre fra surround reciveren og gjennom prosessor inngangen pÄ Naim. Der kan jeg legge inn cut off pÄ frontene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    REL har ingen hÞypass ut. Jeg tror du er inne pÄ noe veldig vesentlig. Uansett sÄ skal jeg prÞve Ä mÄle kun subbene. Tror som du sier. Kulen pÄ pÄ 30hz er pga manglende filter. Kunne prÞvd Ä kjÞre fra surround reciveren og gjennom prosessor inngangen pÄ Naim. Der kan jeg legge inn cut off pÄ frontene.
    Nei, han er ikke inne pÄ noe vesentlig. @baldrick tar fullstendig feil faktisk.

    Det eneste du mangler er én sub til og en dsp. Og la hovedhÞyttalerne ogsÄ vÊre en del av basskjeden er en fordel. Da har du fem punkter i rommet som trykksettes som igjen bidrar til et mer homogen bassrespons med plass til flere! Om du deler av hÞyttalerne har du uansett et romproblem.

    Dette er ikke noe jeg har sugd fra eget bryst og om du leser om de mest vellykkede oppsettene her inne har de subber strekt bortover, oppover eller distribuert. Om du leser hva @steinost skriver, hvor han har subber som bidrar med negativ relativ fase har du lÞst boost problemet. Men du trenger en dsp og tid til Ä lÊre deg Ä bruke den! Igjen, oppfordrer deg Ä hÞre hva Earl Geddes har Ä si om saken. Han har forsket pÄ dette siden 80-tallet.

    Nei, ingen grunn til Ă„ frarĂžve rommet de to trykksetterne som allerede fĂžlger med din hĂžyttalere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    La meg bruke mer enn ord! La meg vise! Eksemplets makt, som min gamle far brukte Ă„ si. :)

    Under ser du mÄlinger av hÞyttaler uten subber rÞdt og med subber blÄtt. Legg merke til hva som skjer ved 48Hz hvor summen av signalet fra elementene er negativ og toppen trekkes ned. Toppene ved 65Hz og oppover har jeg ikke brydd meg om Ä gjÞre noe med, men selv om du ser at subbene fortsatt bidrar helt opp til 200, booster de ingenting jeg ikke Þnsker Ä booste. Dette er gjort med 5 eq punkter totalt, samt en fasedreining pÄ subbene foran som er per nu del ved 20Hz med et 6dB filter og bak ved 47Hz med et 24dB filter.

    comp.jpg
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Nei, han er ikke inne pÄ noe vesentlig. @baldrick tar fullstendig feil faktisk.
    SÄ du mener at fronter som spiller helt ned uten hÞypassfilter, kombinert med suber som spiller i samme frekvensomrÄde som er plassert lenger unna ikke er en mulig oppskrift pÄ faseproblem? OK, da fÄr vi vÊre enig om Ä vÊre uenig :) Min erfaring er ihvertfall at dette veldig ofte roter ting til og kan skape utfordringer.

    Jeg ville ihvertfall prÞvd en mÄling uten frontene for Ä se hva det resulteter i respons, og ogsÄ prÞvd med en DSP mellom sub og fronter for Ä kunne justere bl.a. delay og deling


    La meg bruke mer enn ord! La meg vise! Eksemplets makt, som min gamle far brukte Ă„ si. :)

    Under ser du mÄlinger av hÞyttaler uten subber rÞdt og med subber blÄtt. Legg merke til hva som skjer ved 48Hz hvor summen av signalet fra elementene er negativ og toppen trekkes ned. Toppene ved 65Hz og oppover har jeg ikke brydd meg om Ä gjÞre noe med, men selv om du ser at subbene fortsatt bidrar helt opp til 200, booster de ingenting jeg ikke Þnsker Ä booste. Dette er gjort med 5 eq punkter totalt, samt en fasedreining pÄ subbene foran som er per nu del ved 20Hz med et 6dB filter og bak ved 47Hz med et 24dB filter.
    Det er en vesentlig forskjell her.... du bruker DSP, da har du helt andre muligheter enn hva Sevald har!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en vesentlig forskjell her.... du bruker DSP, da har du helt andre muligheter enn hva Sevald har!
    Vel, det var et punkt jeg nevnte to ganger som en forutsetning for et optimalt resultat.:) Men merk deg, jeg bruker ikke den pÄ hÞyttalerne, kun subbene. Man kunne sikkert ha inkludert dem for et enda mer imponerende resultat, men jeg valgte Ä ikke gjÞre det da responsen faktisk er mer enn god nok. Ville uansett ikke lagt inn et hÞypass pÄ dem.

    Jeg innser at det er mange veier til Rom, jeg valgte denne og den fĂžrte frem.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SpÞr du meg (Det er det jo ingen som har gjort) sÄ er det det alltid et stort lÞft om hovedhÞyttalerne slipper Ä spille den dypeste bassen.
    Aktiv deling, og noe skikkelig kapabelt under 100Hz rydder opp veldig i lyden.

    SÄ ser jeg selvsagt problemet med Ä fÄ dette til med ulike hyllevarer.
    En mulig lÞsning er Ä sette inn et aktivt delefilter etter preampen (en DP/Marchand variant kanskje) sÄ sende bassen til en Crown Itech og bytte ut alle disse RELene med noen selvbygde kasser med skikkelig elementer.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg kutter pĂ„ 100hz sĂ„ kan jeg kaste den nederste delen av mine hĂžyttalere🙈 De 3 bassene spiller fra 100hz og ned😏
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis jeg kutter pĂ„ 100hz sĂ„ kan jeg kaste den nederste delen av mine hĂžyttalere🙈 De 3 bassene spiller fra 100hz og ned😏
    Hva tror du spiller best under 100Hz - 3x9 tommere med passivt delefilter eller feks 6 x 15 tommere aktivt delt drevet av et PA trinn pÄ et par tusen watt?

    Ellers mÄ det jo vÊre litt krevende for den 7 tommeren hvis det kun er den som leverer midbassen 100-300Hz.

    I beste mening dette altsÄ! ;-)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Sett av en halvtime og se denne presentasjonen.
    Har ikke fÄtt sett den nÄ men kjenner litt til Geddes og multi sub oppsett, og jeg tror ikke hverken OMF eller meg er uenig i at mange suber, kan vÊre fordel.... Men det er forskjell pÄ flere suber og det Ä blande inn frontene! Er ikke det minste i tvil om at f.eks. 4 suber forran og 4 bak kan vÊre en super lÞsning, men jeg ville fortsatt ha fjernet dypbassen fra frontene!

    Med suber alla REL ville jeg nok ikke delt sÄ hÞyt som 100hz, men kanskje 50-60hz og la subene overta under. Tar du i bruk basstÄrn med litt annen type element er kanskje en hÞyere deling mer aktuelt.

    Men igjen fÞrste jeg ville gjort er Ä mÄle uten fronter for Ä se om det spiller noen rolle eller ei, tar jeg helt feil og det blir tilsvarende ogsÄ med kun suber sÄ har du ihvertfall fjernet den usikkerheten og kan jobbe videre :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke fÄtt sett den nÄ men kjenner litt til Geddes og multi sub oppsett, og jeg tror ikke hverken OMF eller meg er uenig i at mange suber, kan vÊre fordel.... Men det er forskjell pÄ flere suber og det Ä blande inn frontene! Er ikke det minste i tvil om at f.eks. 4 suber forran og 4 bak kan vÊre en super lÞsning, men jeg ville fortsatt ha fjernet dypbassen fra frontene!
    Det er ingenting som tyder pÄ at du kjenner litt til Geddes, med all respekt! :)

    Han er veldig tydelig pÄ at Ä skape en overgang fra subber til hÞyttalere er uheldig. Han Äpner derimot for en svak deling langt nede, sÊrlig om man benytter bassrefleks - for Ä dempe utslag. Bedre er Ä plugge. Du mÄ ogsÄ vÊre klar over at bassen du hÞrer ikke kommer direkte fra elementene, men fra rommet, sÄ faser er noe man mÄ jobbe litt med uansett.

    At jeg pÄstÄr at Geddes tilnÊrming fungerer, utelukker jo ikke at din metode ogsÄ fungerer, det har jeg aldri pÄstÄtt. Men med mindre du virkelig har prÞvd eller satt deg inn i metoden Geddes har beskrevet, synes jeg du skal vÊre ytterst forsiktig med Ä bare avskrive den slik du gjÞr.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det er ingenting som tyder pÄ at du kjenner litt til Geddes, med all respekt! :)

    Han er veldig tydelig pÄ at Ä skape en overgang fra subber til hÞyttalere er uheldig. Han Äpner derimot for en svak deling langt nede, sÊrlig om man benytter bassrefleks - for Ä dempe utslag. Bedre er Ä plugge. Du mÄ ogsÄ vÊre klar over at bassen du hÞrer ikke kommer direkte fra elementene, men fra rommet, sÄ faser er noe man mÄ jobbe litt med uansett.

    At jeg pÄstÄr at Geddes tilnÊrming fungerer, utelukker jo ikke at din metode ogsÄ fungerer, det har jeg aldri pÄstÄtt. Men med mindre du virkelig har prÞvd eller satt deg inn i metoden Geddes har beskrevet, synes jeg du skal vÊre ytterst forsiktig med Ä bare avskrive den slik du gjÞr.
    OK, melder meg ut av diskusjonen da jeg tydligvis ikke har noe peiling pÄ hva jeg snakker om :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror nok mye av "uenigheten" bunner i hva man Þnsker Ä oppnÄ. Og her kommer vi jo igjen inn pÄ at det er vanskelig Ä finne gode lÞsninger som ikke innebÊrer litt DIY.

    De fleste Þnsker jo Ä beholde den lyden de har - men forbedre den litt. I et slikt bilde sÄ vil jo det Ä henge pÄ noen REL Subber pÄ hÞynivÄ kunne funke. Og siden bassene i hovedhÞyttalerne i utgjÞr en stor del av "signaturen" sÄ bevarer man nok den ved Ä la de spille med.

    Men har man hengt pÄ 2 ekstra subber og gjort det man kan med akustikken og ikke kommet i mÄl. SÄ synes jeg kost/nytte begynner Ä bli liten med Ä henge pÄ enda flere subber.

    For meg er det helt Äpenbart at 4-8 basselement pÄ 12-15 tommer i 2 eller flere kasser, aktivt delt og drevet av feks en Crown ITech med litt DSP ombord slÄr fullstendig knock-out pÄ de 3 bassene i Music + X-antall REL subber - og ikke blir det dyrer heller.

    Men det er klart - da blir det et litt annet anlegg - og det lÄter trolig litt anderledes enn det gjÞr i dag.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror nok mye av "uenigheten" bunner i hva man Þnsker Ä oppnÄ. Og her kommer vi jo igjen inn pÄ at det er vanskelig Ä finne gode lÞsninger som ikke innebÊrer litt DIY.
    Jeg tror de fleste uenighetene bunner ut i at vi er en gjeng amatÞrer som sitter i hvert vÄrt kott og antar. :) Sevalds forsÞk fungerte ikke fordi...?

    BĂ„de Ă„ bygge noe selv fra bunnen av eller implementere metoder med ferdigkjĂžpt utsyr, krever pĂ„gangsmot, vilje og tro. Sjelden noe fungerer rett ut av boksen. Ditt flotte lydrom dukket ikke opp av seg selv over natten! 😁
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis The Music er bygget som basstÄrn + toveis slik som Sevald beskriver ser jeg ingen grunn til Ä dele av frontene. Det vil ikke gi noe renere lyd eller mindre intermodulasjon oppover uansett og da kan man like gjerne utnytte elementene til Ä bidra som trykksettere. To "gratis" subber i et multi-sub system, om man vil.

    Ellers ville jeg kanskje planlagt et totalsystem hvor feks Dirac Bass Management fÄr ansvaret for Ä surre med bassen opp til 200-300 hz i et multi-sub system med fronter + iallefall to subber plassert andre steder enn frontvegg. Det nye Dirac BM greiene som slippes lÞs de kommende ukene (allerede pÄ Storm Audio, JBL Synthesis og Arcam) justerer fase, delefrekvens, nivÄ og timing pÄ alle basskilder inkl frontene slik at summering blir best mulig over hele lytteomrÄdet man har valgt som mÄlepunkter.

    I teorien vil det bli sÄ bra som det kan bli, og med nok kilder vil det bli tilsvarende OMF sitt DBA system, som er en form for multi-sub.

    Hvorfor denne anbefalingen? Fordi det er den absolutt enkleste lÞsning uten Ä ta helt fyr med mÄlinger, justeringer og kÞdding i ukesvis. It's what I would do.

    Eller, for rimeligere lĂžsning gjĂžr multi-sub optimizer softwaren + minidsp 4x10hd eller tilsvarende akkurat samme jobben, bare mindre elegant og ufattelig bruker-fiendtlig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    Det er greit Ă„ tro......
    Det gjorde jeg ogsÄ inntil jeg ble bevist for hva som fungerte.
    Det beste er vel Ä reise rundt pÄ noen besÞk for Ä fÄ demonstrert ting.
    Da fÄr man et langt stÞrre innblikk i hva som virker og ikke.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er greit Ă„ tro......
    Det gjorde jeg ogsÄ inntil jeg ble bevist for hva som fungerte.
    Det beste er vel Ä reise rundt pÄ noen besÞk for Ä fÄ demonstrert ting.
    Da fÄr man et langt stÞrre innblikk i hva som virker og ikke.
    Du har jo virkelig fÄtt det til i bassen, sÄ lÊrdom har du hvertfall tatt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo virkelig fÄtt det til i bassen, sÄ lÊrdom har du hvertfall tatt.
    Ja jeg stilte meg helt Äpen, da thohaug kom inn i bilde var det ikke vanskelig Ä forstÄ hva han kunne om temaet.
    BÄde i praksis og teori, alt (nesten) handler om fysiske lover nÄr det gjelder dette temaet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eneste grunnen til at jeg har engasjert meg i dette temaet, er setningen:
    Litt av grunnen til at jeg ikke har DSP, er vinyl avspillingen. Ser at det ikke er lett Ă„ bruke DSP pĂ„ analogt. Å gjĂžre om signalet til digitalt blir litt feil.
    Jeg startet med samme utgangspunkt og fant en lĂžsning (kompromiss) som faktisk fungerer svĂŠrt godt. Det medfĂžrer ikke masse snekkerarbeid eller 4 tonn glassull. Det krever noen subber, noe Ă„ styre dem med og noen steder Ă„ plassere dem. Og med unntak av subber, er kjĂžpe hĂžyttalere oftest bedre en hjemmesnekra, de Viennaene dine er flotte!

    NÄ har ikke jeg mer Ä komme med for Þyeblikket, men sikker pÄ at med litt innsats vil du nÄ mÄlet uansett hvilken vei du tar!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    LillestrĂžm
    Torget vurderinger
    2
    DĂŠven, 4 tonn med GLASSULL. Det rommet vill jeg besĂžke:=)
    KlÞr sikker noe inn i helvete der. SÄ kom pÄstanden, ja jeg kaller det en pÄstand. Ikke fra meg, om att kjÞp er bedre en hjemme mekka.
    Ut ifra samme kostnaden tror ikke jeg en kjĂžpe ht er bedre en hjemme mekka.
    Jada det er en del jobb Ä lage selv, men gleden er stor nÄr det kommer til ytelse pÄ slikt.
    Sier seg jo litt selv ogsÄ, alt er til selvkost.
    Men ikke la det bli en lang diskusjon.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    OPPVÅKNINGEN

    Etter en travel dag, sÄ kan jeg endelig lese hva dere har skrevet. La meg begynne med Ä si at jeg setter pris pÄ hver og en av dere som orker Ä ytre dere i trÄden min. Egentlig sÄ leverer The Music bra bass lang ned i registeret. REL subbene ble kjÞpt inn og har fungert som litt krydder i bunn. Har ikke sett sÄ mye pÄ under 30hz. Har vel tenkt at det skjer ikke all verden der. Lykkelig uviten med andre ord. Da jeg fikk inn 2 ekstra subber, klarte jeg nesten ikke sett ord pÄ hva som ble bedre. Mere dybde i lydbilde kanskje. Det var nÄr jeg tok dem vekk jeg merket forskjellen mest og det klarer jeg ikke Ä legge bort. Har sett en del pÄ mÄlingene med 2 og 4 subber. Ser at det knapt er noen forskjell. Kun noen fÄ db opp under 30 hz.

    Er det dette jeg opplever som en forbedring? Jeg har uansett fÄtt litt smaken pÄ fugl. 4 REL subber lÞfter ikke nivÄet under 30 hz til et akseptabelt nivÄ. Det kommer aldri 6 REL subber i front til Ä gjÞre heller. Er redd det kan heller skape flere problemer og bli svindyrt. Jeg har begynt Ä innse at dette er ikke veien Ä gÄ. REL subber passer kanskje fint i en stue, men i et dedikert rom kan det gjÞres mye bedre. @MakkinTosken sin lÞsning kan vÊre et sted Ä begynne. Kanskje det holder som du sier med en bass bak og DSP kun i bassen. Jeg skal ogsÄ fÄ med meg Earl Geddes.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst til Ä legge til en ting til. Har hÞrt flere systemer som spiller fantastisk bass og gjengir f eks kontrabass sÄ naturlig at en har lyst Ä bÞye seg frem og ta pÄ strengene. Det vil jeg ogsÄ ha, men det mÄ kunne formidle rock og med kjappe anslag ogsÄ. Mange systemer ramler litt av lasset der. Aner ikke hvordan deres bass er.

    Legger ut denne fra Haken. Der har jeg stÄlkontroll. Det vil jeg beholde;) ( klar over at dette ikke gÄr kjeller dypt)

     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn