Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Etter å vurdert litt frem og tilbake, har jeg trukket Superline riaa fra torget. Min er fra 2008 og skal få seg en recap. Evt også en brukt supercap en vakker dag.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Neida. audio research ref 2 phono er her enda. Ikke i bruk akkurat nå. Flott Riaa det. Er bare på lån. Skulle hatt den på et tidligere tidspunkt da jeg hadde ARC oppsett.
    BBE62480-F6B9-499D-9A93-5DEC97B86C71.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jentebursdag i med film i caven. Litt begrenset gjeng pga tiden vi er i. Deksler foran bassene på høyttalerne og valium te å roe ned nervene til far🙈 bør gå fint😀 mekket provisorisk bord. Puffen en snudd på hodet med en hobby plate skrudd fast i bena.

    EEC60044-7352-4F46-8395-98F5D176DCA0.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ikke alltid like glad i coverlåter men dette er en rå cover av min mørke favoritt.

     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kul versjon!

    Jeg så Nick Cave uten bøllefrøene i Grieghallen en gang på 90-tallet, og Mercy Seat fra den konserten står fortsatt som en av de største konsertopplevelsene mine.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Julenissen finnes ikke og kabler gjør ingen forskjell. Faens placebo. Hvordan bli kvitt det? Er det den hvite fargen? At det spiller bedre er jo bare tull. Det må sitte mellom ørene, evt det som mangler mellom ørene. Eller skal jeg gjør som mange i jula. Tro.... faen kje lett å la seg overbevise om at det jeg opplever er bare tull og tøys.
    3734AB12-3336-401A-B106-03E0E62A361D.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da er spørsmålet: Hva opplever du? Spent på svaret 🙂
    Kommer til å få på pukkelen og miste all kredd på forumet med å hevde at kabel bytte har noe for seg. Men la gå. Det låter friskere i toppen. Men kun i di aller høyeste frekvensene. Cymbaler låter mere naturlig og får en bedre utklinging.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sant det. Men har kabel bytte noen gang resultert i målbare forbedringer? Fullstendig klar over at hvis ikke det er målbart, så er det heller ikke hørbart.
    Spiller ingen rolle for meg. Gjør det du synes hjelper. Jeg er ferdig med kabeldebatten og har fokus på annet. ☺
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var egentlig ferdig jeg og. Testet først en annen tonearmskabel. Spilte en del bedre. Så fikk jeg teste noe sølv høytalerkabler mot naim sine kabler. Må mist drikker en flaske vin for å merke like stor forbedring😆
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var egentlig ferdig jeg og. Testet først en annen tonearmskabel. Spilte en del bedre. Så fikk jeg teste noe sølv høytalerkabler mot naim sine kabler. Må mist drikker en flaske vin for å merke like stor forbedring😆
    Bare måle...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ta deg tid og kjenn på om forsterker gir deg den presentasjon av musikken du søker :)...
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Et lite førsteinntrykk av Vera Audio hos meg. Det positive er at toppen er veldig oppløst og transparent. Det negative er at bassen er veldig slank. Hadde trudd det var bassen som skulle være kl D sitt fortrinn. Igjen, dette er hos meg, i mitt oppsett. Kan godt skjønne at mange liker Vera Audio. Men er det slik at jeg burde hatt DSP hele veien for at det skulle blitt optimalt?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Et lite førsteinntrykk av Vera Audio hos meg. Det positive er at toppen er veldig oppløst og transparent. Det negative er at bassen er veldig slank. Hadde trudd det var bassen som skulle være kl D sitt fortrinn. Igjen, dette er hos meg, i mitt oppsett. Kan godt skjønne at mange liker Vera Audio. Men er det slik at jeg burde hatt DSP hele veien for at det skulle blitt optimalt?
    Bass klasse D handler mer om kontroll, enn fylde slik jeg har hørt det. Da Vera var her var bass langt mer fyldig på en klasse A jeg hadde til disp. Toppen er flott, men mellomtone så polert at den tenderte til kjedelig. Hos meg :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et lite førsteinntrykk av Vera Audio hos meg. Det positive er at toppen er veldig oppløst og transparent. Det negative er at bassen er veldig slank. Hadde trudd det var bassen som skulle være kl D sitt fortrinn. Igjen, dette er hos meg, i mitt oppsett. Kan godt skjønne at mange liker Vera Audio. Men er det slik at jeg burde hatt DSP hele veien for at det skulle blitt optimalt?
    Slank bass kan bety korrekt bass, ikke nødvendigvis relativt til slik du har innordnet deg nå. Ved å tilpasse oppsettet ditt til dette nye kan det jo tenkes at du faktisk når nye høyder, men her er det du som avgjør. Kan jo tenkes at Vera med sine hyllemoduler pakket inn og justert av personer med litt andre preferanser, ikke er riktig for deg. Da hadde jeg kastet skiten på dør og sluttet å gruble. Følg intuisjonen og det du føler gir deg glede.

    Dette med dsp hele veien er jo et annet spørsmål, men igjen er det kun du som sitter med svaret. For egen del klarer jeg meg fint uten og vil nok aldri la mine Evidence bli offer for en digital kvern.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dere har gode poenger. Samtidig så tviler jeg på at noen ville foretrekker bassen til Vera Audio fremfor Naim hos meg. Hvis jeg skulle gått for en full Trinnov løsning så tror jeg at Vera Audio kunne vært bra hos meg. Det er en grunn til at naim har fått fotfeste hos meg. Prøvd mye før den tid. Det betyr ikke at jeg er redd for å bytte ut naim.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Stålkontroll vil i de fleste oppsett oppleves tørt og slankt. Husker godt jeg var borte hos en nabo der hadde en transistor og en rørforsterker. Han elsket den volumiøse, slappe, entone-artete bassen rørforsterkeren presterte. Minnet meg om bassen fra enkelte Tanberg-tv'er fra 70 tallet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Stålkontroll vil i de fleste oppsett oppleves tørt og slankt. Husker godt jeg var borte hos en nabo der hadde en transistor og en rørforsterker. Han elsket den volumiøse, slappe, entone-artete bassen. Minnet meg om bassen fra enkelte Tanberg-tv'er fra 70 tallet.
    Jeg oppleve ikke at naim har noe mindre kontroll på bassen enn Vera Audio. Men skjønner at det er lett å tenke slik. Bassen hos meg er langt fra entone bass. Tror dei som har vært her kan bekrefte det. Tipper du også hadde fortrekt naim fremfor VA hos meg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Jeg oppleve ikke at naim har noe mindre kontroll på bassen enn Vera Audio. Men skjønner at det er lett å tenke slik. Bassen hos meg er langt fra entone bass. Tror dei som har vært her kan bekrefte det. Tipper du også hadde fortrekt naim fremfor VA hos meg.
    Kan tenkes det
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    At strammere bass ofte oppleves som slankere er nok en vanlig oppfattelse. Samtidig vil jeg nevne at jeg tidligere hadde Parasound JC1 og gikk videre til naim. Bassen ble da betydelig strammere med naim, men ikke slankere. Noe å tenke på. Strammere bass behøver ikke å låte slankere. Noen opplever naim 250dr som litt mere basstung enn min naim 300dr. Nettopp pga av at 300 dr spiller noe strammere i bassen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Endelig tomt hus og jeg kan dra på litt ekstra volum. VA har mere krefter en naim. Det er ubetinget positivt selv om den er nærme grensen til klipping. Testen mellom naim og VA er uten subber.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo du som kjenner ditt eget rom best og hører det du hører. Blir temmelig meningsløst for oss andre å mene noe som helst.😁

    Enten så ga Vera et løft, hvilket betyr at den er en kandidat, eller så er den ikke riktig, som betyr at den går i retur.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ser du at den er nærme klipping? Har den varsellys?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette med dsp hele veien er jo et annet spørsmål, men igjen er det kun du som sitter med svaret. For egen del klarer jeg meg fint uten og vil nok aldri la mine Evidence bli offer for en digital kvern.
    Pøh, tanken er allerede sådd. Er bare et tidsspørsmål før du blir nysgjerrig nok til å prøve! :LOL:

    For det det er verdt, jeg personlig bruker ikke dsp over 300 hz utover tonekontroll (tilt) helt i toppen. Liker ikke lyden av dsp-kvern over bassområdet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn