Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Pøh, tanken er allerede sådd. Er bare et tidsspørsmål før du blir nysgjerrig nok til å prøve! :LOL:

    For det det er verdt, jeg personlig bruker ikke dsp over 300 hz utover tonekontroll (tilt) helt i toppen. Liker ikke lyden av dsp-kvern over bassområdet.
    Pøh! Hva skal jeg med det da? 🖕 Har allerede laget et 6dB/okt høypassfilter mot effekttrinnene og bassresponsen er bedre en gjennomsnittet her på hfs.

    Har forresten testet alt og det ga meg bubkus!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pøh, tanken er allerede sådd. Er bare et tidsspørsmål før du blir nysgjerrig nok til å prøve! :LOL:

    For det det er verdt, jeg personlig bruker ikke dsp over 300 hz utover tonekontroll (tilt) helt i toppen. Liker ikke lyden av dsp-kvern over bassområdet.
    Tosken hører på andre idioter fra bøgda, og skjønner at spe lyd uten pondus er mer for femi hipster-dotter.. :cool: ( ironi modus PÅ...)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo du som kjenner ditt eget rom best og hører det du hører. Blir temmelig meningsløst for oss andre å mene noe som helst.😁

    Enten så ga Vera et løft, hvilket betyr at den er en kandidat, eller så er den ikke riktig, som betyr at den går i retur.
    Den går i retur men ga meg noen svar.

    Kan legge til at jeg vingler litt. Fått noen svar, men også flere spørmål.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pøh! Hva skal jeg med det da? 🖕 Har allerede laget et 6dB/okt høypassfilter mot effekttrinnene og bassresponsen er bedre en gjennomsnittet her på hfs.

    Har forresten testet alt og det ga meg bubkus!
    Den løsningen der kunne frigitt forsterker krefter hos meg. Lurer på om det kunne vært en løsning. Naim 300dr er nok litt knapp hos meg.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Synd ikke Vera falt i smak. Tross alt bra du likte den i toppen og kunne merke den lille ekstra effekten selv om 150W ikker er mer enn rundt 1-2dB mer enn de 90W Naim NAP 300 har.
    Pass på å skru ned minst 1dB hvis du her sett varsellampen siden forsterkeren er godt inne i klipping og forvrengning når denne blinker.

    Når noen ikke liker Vera har jeg som vanlig en mer eller mindre troverdig teknisk forklaringsmodell på lur. ;)
    Ta det for det det er verdt, og det kan kanskje hjelpe deg videre i din søken på andre forsterkere også?
    Denne gangen er det dempefaktor. Det er altså superstor forskjell på Vera og Naim her.

    Har googlet litt rundt Naim NAP og finner at dempingsfaktoren er lav på disse modellene og ligger på rundt 15. Det er lavt.
    Her er NAP 300
    1609685499838.png

    Her har de målt utgangsimpedansen til 0,27 Ohm som tilsvarer en dempefaktor på 30. (DF=8/0,27)


    NAP 200 ble målt til 14 her:
    1609685267059.png


    Jeg fant ingen impedanskurvemålinger av The Music, så den rent hypotetiske teorien er at impedansen i bassen er stigende ved en frekvens som hos deg stemmer bra med bassresponsen i rommet. Å bruke forsterkere med varierende utgangsimpedans vil heve og senke dette nivået. Kanskje derfor du hører forskjell på 250 og 300 også.
    Mvh Armand
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende svar Armand. Å si at jeg ikke likte den er ikke helt riktig. Men bassen er noe slank og jeg liker dermed bassen i naim bedre. Lot meg likevel imponere, spesielt av attacken i bassen ved større pådrag. Kanskje passet naim pre heller. Mulig en rør pre kunne passer bedre. Hvis VA hadde vært en innertier så måtte det blitt 2 stk. Jeg har fått noen svar. The Music har godt av litt mere mat enn naim 300dr klare å gi.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvis du er interessert i å utforske dette videre kan du stikke på butikken og kjøpe 13 meter med 0,75mm^2 twin kabel. F.eks denne fra Biltema:
    1609687882169.png

    Med 7 meter av denne til hver høyttaler vil Vera ha samme dempingsfaktor som Naim NAP 300.
    Hadde jo vært litt moro da?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du er interessert i å utforske dette videre kan du stikke på butikken og kjøpe 13 meter med 0,75mm^2 twin kabel. F.eks denne fra Biltema:
    Vis vedlegget 686515
    Med 7 meter av denne til hver høyttaler vil Vera ha samme dempingsfaktor som Naim NAP 300.
    Hadde jo vært litt moro da?
    Jo. Det var jo en morsom tanke. Aner ikke hvordan du kom frem til dette, men du tror det kanskje kan ha noe å si? Skal også prøve å få til en test med VA i et betydelig mere påkostet oppsett i nærheten😅
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Lederresistansen i 13 meter 0,75mm^2 kabel er 0,3 Ohm. Ved å bruke en kabel som er 6,5 meter lang (to ledere ikke sant) og med såpass tynt tverrsnitt så oppnår man en utgangsimpedans på 0,3 Ohm i stedet for P150/600 sin utgansgsimpedans på 0,001 Ohm.
    Finner du i stedet 0,5mm^2 kabel holder med den lengde på 8 meter. (4 meter og to ledere)

    Hvis det ikke har noe å si så hadde du i hvert fall motbevist min hypotese og vi hadde blitt litt klokere (eller kanskje ikke o_O...) :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Pøh! Hva skal jeg med det da? 🖕 Har allerede laget et 6dB/okt høypassfilter mot effekttrinnene og bassresponsen er bedre en gjennomsnittet her på hfs.

    Har forresten testet alt og det ga meg bubkus!
    I'll be honest, had to google that one. Bubkis som i ingenting? You fancypants!

    Jeg er akkurat nå inne i en ny runde med basskalibrering da jeg ikke helt får det til å sitte. Jeg har denne gang gått helt vekk ifra punktmåling og kun brukt MMM (bevegelig mikrofon målt med RTA og snittet - tilsvarer ca 32 målinger i området snittet.) Slik ser kurven ut;

    MMM EQ only.jpg


    Nja, ikke helt fornøyd med hvordan det låter. Kun EQ av begge høyttalere samlet under 300 hz. Tips du som har over snittet bass? 😃
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det var virkelig et presist utsagn!o_O
    Jeg snakker ikke blomst, så det er det beste du får!


    Okay okay, jeg får teste; Jeg synes det låter daft og tungt uten sprut. Ble bedre med +2 dB low shelf fra 200 hz og tilsvarende -2 dB low shelf fra 60 hz.
    Må si jeg liker denne "nye" metoden for meg å skru lyd på - shelf filtre :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må si jeg liker denne "nye" metoden for meg å skru lyd på - shelf filtre :)
    Kanskje drite i lyden og kose deg med filterratting?

    Om lydopplevelsen ikke samsvarer med antatt gode måleresultat, hvor kan skoen klemme tro? :unsure:🤓

    Jeg bruker steinalderutstyr med iir filtre og min korreksjonsalgoritme får såre knær når den kaster seg på gulvet for å justere. Bruket ingen shelf lenger, da jeg kun har tre temmelig spesifikke resonanser som kun trenger hi Q notch filter.

    Har du sjekket wavelet spektrogrammet og sett hvor i tid peak energy i området befinner seg?

    Ps! Glem ikke at dette er @Sevald sin tråd og at slike diskusjoner best videreføres i REW tråden hvor de virkelige ekspertene kan gi deg svar og Sevald kan fortsette å lure på om Vera er reVa...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @MakkinTosken De virkelige ekspertene har gitt svar, de likte ikke det de hørte. Så fiklingen fortsetter! 😃

    Er nok dessverre ingen vei utenom basstiltak for å få god bass. Subber må til for å jevne ut responsen i et større område enn bare rundt knotten. Eller evnt noe bassdemping av en eller annen form. Vi tar det videre i riktig tråd om jeg manner meg opp til å gå gjennom lidelsen i offentligheten!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hva er «medium» og «høy» dempefaktor, hvis det går an å si?
    Hvis jeg skal komme med noen tall kan man vel si at under 30 er lavt og at fra der til 100 er medium?
    Over 100 begynner effekten av dette å ha stadig mindre å si og kan vel etter hvert kalles høy. Ved 200 vil lederresistansen i vanlige Hi-Fi kabler uansett være dominerende pluss at effekten av dette da uansett er ørliten.

    Egentlig er dempefaktor (DF) en klønete måte å uttrykke forsterkerens utgangsimpedans på. Fatter ikke hvorfor bransjen begynte med dette.
    Vil du regne på det står alt du trenger å vite står her.
    Kabelresistans finner du her : https://www.omnicalculator.com/physics/wire-resistance

    For meg som er en spec-jukker bruker jeg ordinær 6mm^2 på en meter til monoblokkene. Da er jeg sikker på at det i hvert fall er nok og det er en billig forsikring :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @MakkinTosken De virkelige ekspertene har gitt svar, de likte ikke det de hørte. Så fiklingen fortsetter! 😃

    Er nok dessverre ingen vei utenom basstiltak for å få god bass. Subber må til for å jevne ut responsen i et større område enn bare rundt knotten. Eller evnt noe bassdemping av en eller annen form. Vi tar det videre i riktig tråd om jeg manner meg opp til å gå gjennom lidelsen i offentligheten!
    Ja i de aller fleste tilfeller så er det slik.
    Dette handler om de fysiske lovene, de er det pokker ikke lett å komme unna.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pokkers drit. Får ikke ro i sjela. I mange år har det vært relativt hyppig skifte av utstyr for jeg fikk naim i hus. Posten var min bestevenn. Da jeg byttet til naim fikk jeg endelig ro i sjelen. Da jeg før kunne bare spille roligere og mere akustisk musikk, kunne jeg endelig finne frem rockefoten. Anlegget spiller nå alle sjangere. Akustiske tiltak i rommet gjør at jeg kan spille høyere med mye bedre basskontroll. Samtidig så stjeler tiltak også noe forsterker krefter. Jeg må nå flere knepp opp for å spille samme db som før. Mine høyttaler er oppgitt til følsomhet på 91db men er målt til rundt 88db. Noe som er en betydelig forskjell.

    Jeg har lenge tenkt at min naim 300dr er litt i minste laget for mine høytalere. Det fikk jeg bekrefte med Vera Audio. Etter 4 år med naim vurdere jeg å selge hele naim riggen inkl rack. Litt kjipt, da jeg fikk hifi gleden tilbake med naim. Men jeg trenger mere krefter. Det som skremmer litt er hvis jeg ikke blir fornøyd med nytt utstyr og posten blir min venn igjen🤣
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pokkers drit. Får ikke ro i sjela. I mange år har det vært relativt hyppig skifte av utstyr for jeg fikk naim i hus. Posten var min bestevenn. Da jeg byttet til naim fikk jeg endelig ro i sjelen. Da jeg før kunne bare spille roligere og mere akustisk musikk, kunne jeg endelig finne frem rockefoten. Anlegget spiller nå alle sjangere. Akustiske tiltak i rommet gjør at jeg kan spille høyere med mye bedre basskontroll. Samtidig så stjeler tiltak også noe forsterker krefter. Jeg må nå flere knepp opp for å spille samme db som før. Mine høyttaler er oppgitt til følsomhet på 91db men er målt til rundt 88db. Noe som er en betydelig forskjell.

    Jeg har lenge tenkt at min naim 300dr er litt i minste laget for mine høytalere. Det fikk jeg bekrefte med Vera Audio. Etter 4 år med naim vurdere jeg å selge hele naim riggen inkl rack. Litt kjipt, da jeg fikk hifi gleden tilbake med naim. Men jeg trenger mere krefter. Det som skremmer litt er hvis jeg ikke blir fornøyd med nytt utstyr og posten blir min venn igjen🤣
    Kondolerer... Hassebasse har et godt poeng. Posten er ingens venn... :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da skifter du vel KUN effekt.......... og intet andet :)
    Naim regime er like strengt som Jehovas vitner. Alt eller ingenting🙈 Men begynner kanskje med effekt. Må se litt hvordan responsen på annonsen blir. Jeg får også bedre tilbud på nytt hvis jeg kjøper hele pakken i stede for kun effekt😅
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kommer selvfølgelig an på, hvad du skifter til.
    Var ikke klar over, at penge havde betydning, når du skriver: " Det som skremmer litt er hvis jeg ikke blir fornøyd med nytt utstyr" :ROFLMAO:
    Men jeg vil tro, at den mindste endring i lydsignatur vil være, kun at skifte effekt.
    Og som @HCS så rigtigt påpeger...... Posten er bestemt ingens ven i disse tider :(
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kommer selvfølgelig an på, hvad du skifter til.
    Var ikke klar over, at penge havde betydning, når du skriver: " Det som skremmer litt er hvis jeg ikke blir fornøyd med nytt utstyr" :ROFLMAO:
    Men jeg vil tro, at den mindste endring i lydsignatur vil være, kun at skifte effekt.
    Og som @HCS så rigtigt påpeger...... Posten er bestemt ingens ven i disse tider :(
    Godt poeng du kommer med. Samtidig så kan jeg ikke ha skylapper og tro at jeg ikke kan finne lykken andre steder. Men tanken skremmer meg litt. Penger har selvfølgelig en betydning.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du bør jo trekke ut alt av dine Vienna. De anbefaler 50-500, du burde funnet noe som leverte over. Hva med Rotel Michi S5 og pre. Sklir rett inn hos deg det!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vurdere sterk Mitch P5/S5 evt M8 monoblokker. Denne gangen skal jeg ha nok krefter.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Pokkers drit. Får ikke ro i sjela. I mange år har det vært relativt hyppig skifte av utstyr for jeg fikk naim i hus. Posten var min bestevenn. Da jeg byttet til naim fikk jeg endelig ro i sjelen. Da jeg før kunne bare spille roligere og mere akustisk musikk, kunne jeg endelig finne frem rockefoten. Anlegget spiller nå alle sjangere. Akustiske tiltak i rommet gjør at jeg kan spille høyere med mye bedre basskontroll. Samtidig så stjeler tiltak også noe forsterker krefter. Jeg må nå flere knepp opp for å spille samme db som før. Mine høyttaler er oppgitt til følsomhet på 91db men er målt til rundt 88db. Noe som er en betydelig forskjell.

    Jeg har lenge tenkt at min naim 300dr er litt i minste laget for mine høytalere. Det fikk jeg bekrefte med Vera Audio. Etter 4 år med naim vurdere jeg å selge hele naim riggen inkl rack. Litt kjipt, da jeg fikk hifi gleden tilbake med naim. Men jeg trenger mere krefter. Det som skremmer litt er hvis jeg ikke blir fornøyd med nytt utstyr og posten blir min venn igjen🤣
    Håper ikke det er mine tidligere kommentarer angående svakeste ledd som har trigget dette Sevald :) å selge og bytte er slitsomme greier og en bør kanskje sjekke ut med alternativer før alvoret starter?

    Stusser litt på det du skriver om dempingen i rommet, hvordan rommet har respondert, men også opplevelsen av redusert forsterkerkraft. Har dempingen gått for langt eller sagt på en annen måte, kan du gjøre endringer som gir opplevd forsterkerkraft/ høyttaler følsomhet tilbake og allikevel spille høyt.

    Sammenligner ikke eget rom med ditt, men hos meg kommer det til et punkt der jeg opplever det du beskriver, rommet tar klangen eller opplevelse av kraft/ utklingning. Da rykker jeg to hakk tilbake eller bytter om på møbler etc og får tilbake klangen/ friheten fra musikken, sånn som jeg vil ha den.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @Stover Det er ikke dine kommentarer som får meg til vurdere sterkt å gå videre. Har hatt lyst på både NDX2 og enda bedre pre. Men å bruke masse penger på kilde og pre hvis det er mangel på nok krefter som er det største problemet blir bare tullete.

    Alle akustiske tiltak stjeler effekt. Trykkbasserte feller stjeler mindre enn porøst. Har jeg gått for langt? Mulig men jeg er på grensen uansett. Jeg mangler nok litt headroom. Det enkleste er nok å bytte høytalere, men det skjer ikke.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Vurdere sterk Mitch P5/S5 evt M8 monoblokker. Denne gangen skal jeg ha nok krefter.
    Husk på at det er "litt" forskjell på 90W og 1080W som M8 kan levere.
    Nå kjenner jeg ikke dine høyttalere godt nok, men det skal mye til for at de skal klare så svelge unna 1080W, dessuten tror jeg ikke det er bra for deg heller :eek:
    Dette med "nok headroom" er enda en av misforståtte sammenhenger i hobbyen vår. Noen klin gærne hvis nick ikke skal nevnes bortsett fra at "avløp" kan dra assosiasjoner mener til og med at man må opp på 1/10 før det er godt nok :)

    Jeg tror dette har sammenheng med erfaringerom at en forsterker låter bedre hvis den ikke presses for hardt. Og det kan fint være sant, men det kommer (som så mye annet) an på.
    Hvis forvrengningskurven er stigende med økende effekt er det klart at forsterkeren vil oppføre seg annerledes ved stigende effekt. Da kan det være greit å ikke bruke all effekten.
    Hvis derimot forsterkeren oppører seg likt uansett effekt så er ikke dette med headroom viktig lenger og du kan bruke forsterkeren helt opp til maksimal effekt uten at den endrer seg. Den du har på lån er slik.
    Jeg har målt effekten jeg bruker hos meg på mine passive Cabasse Pacific høyttalere når jeg spiller musikk, og ved rundt 300W er det nok. en enkelt P150 klarer ikke dette, så jeg må brokoble to stykker.
    En annen ting å nevne i forhold til M serien til Rotel er at de også har høy dempefaktor på rundt 200 og vil nok dermed oppføre seg annerledes enn Naim.
    Ikke rett frem dette her :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    @Stover Det er ikke dine kommentarer som får meg til vurdere sterkt å gå videre. Har hatt lyst på både NDX2 og enda bedre pre. Men å bruke masse penger på kilde og pre hvis det er mangel på nok krefter som er det største problemet blir bare tullete.

    Alle akustiske tiltak stjeler effekt. Trykkbasserte feller stjeler mindre enn porøst. Har jeg gått for langt? Mulig men jeg er på grensen uansett. Jeg mangler nok litt headroom. Det enkleste er nok å bytte høytalere, men det skjer ikke.
    Jeg tuller, skjønner at det ligger andre motiv bak her :) Poenget mitt er å finne årsaken til problemet, uten å svi av for mye penger eller tid.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vurdere sterk Mitch P5/S5 evt M8 monoblokker. Denne gangen skal jeg ha nok krefter.
    Om Michi er en mulighet og du allerede har M8 som evt. Da er det bare en riktig ting å gjøre både ut i fra økonomi og skalerbarhet. Ingen vits med dyr mellomlanding imo. Klem til med det største!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kjett å kjenne på følelsen av ikke å være fornøyd med det som står hos seg med høyttalere og forsterkere. Mtp demping har jeg ikke vært borti følelsen av at demping stjeler effekt, men jeg har vært borti denne balansegangen mellom (det jeg vil kalle) overdempet vs riktig/lite demping. Overraskende nok for min del dreide det seg i utgangspunktet om et gulvteppe rett foran høyttalerne som fikk mellomtone/diskant til å virke veldig mye mindre oppløst. I senere tid er det blitt gulvteppe av samme størrelse og tykkelse under spisebordet (bakkant av rommet ift høyttalerne) uten at dette har gjort negativt utslag på lyden. Jeg forer forøvrig mine høyttalere (max 500w fra produsent mener jeg) med 900w monoblokker og det fungerer veldig bra på lavt volum, men bassen spesielt faller litt sammen når man blir litt ivrig på volumet. Det viktigste er jo uansett at det passer til den bruken det skal brukes til. Uansett, masse lykke til med jakt på andre forsterkere som passer deg og ditt oppsett bedre. ;) (y)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vienna A The music står fjellstøtt. Men kun 90watt på hver kanal til The music bør vel ikke vekke de helt store diskusjonene. Det blir knapt. Neste steg i Naim er 500dr. 140w pr kanal i 8 Ohm til 280k. Da kun jeg kanskje dratt på et par db til. Det blir bare fjas. Jeg har hørt statement til Naim. Husker ikke effekten men mye. Og kosta plenty. Tror det er det råeste jeg har hørt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du er interessert i å utforske dette videre kan du stikke på butikken og kjøpe 13 meter med 0,75mm^2 twin kabel. F.eks denne fra Biltema:
    Vis vedlegget 686515
    Med 7 meter av denne til hver høyttaler vil Vera ha samme dempingsfaktor som Naim NAP 300.
    Hadde jo vært litt moro da?
    Skal se om jeg ikke finner en lampett kabel. Tror den er 0.75mm2 Mener du at lyden kan bli noe mørkere med mere motstand?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tuller, skjønner at det ligger andre motiv bak her :) Poenget mitt er å finne årsaken til problemet, uten å svi av for mye penger eller tid.
    Årsaken er enkel: Høyttalerne krever mere power enn 300dr klare å gi. Da kan jeg enten selge høyttaler eller effekt. Velger å prøve det siste. Ligger nå på finn.no
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Husk på at det er "litt" forskjell på 90W og 1080W som M8 kan levere.
    Nå kjenner jeg ikke dine høyttalere godt nok, men det skal mye til for at de skal klare så svelge unna 1080W, dessuten tror jeg ikke det er bra for deg heller :eek:
    Dette med "nok headroom" er enda en av misforståtte sammenhenger i hobbyen vår. Noen klin gærne hvis nick ikke skal nevnes bortsett fra at "avløp" kan dra assosiasjoner mener til og med at man må opp på 1/10 før det er godt nok :)

    Jeg tror dette har sammenheng med erfaringerom at en forsterker låter bedre hvis den ikke presses for hardt. Og det kan fint være sant, men det kommer (som så mye annet) an på.
    Hvis forvrengningskurven er stigende med økende effekt er det klart at forsterkeren vil oppføre seg annerledes ved stigende effekt. Da kan det være greit å ikke bruke all effekten.
    Hvis derimot forsterkeren oppører seg likt uansett effekt så er ikke dette med headroom viktig lenger og du kan bruke forsterkeren helt opp til maksimal effekt uten at den endrer seg. Den du har på lån er slik.
    Jeg har målt effekten jeg bruker hos meg på mine passive Cabasse Pacific høyttalere når jeg spiller musikk, og ved rundt 300W er det nok. en enkelt P150 klarer ikke dette, så jeg må brokoble to stykker.
    En annen ting å nevne i forhold til M serien til Rotel er at de også har høy dempefaktor på rundt 200 og vil nok dermed oppføre seg annerledes enn Naim.
    Ikke rett frem dette her :)
    Du kan ha rett her. Tror mange forsterkere har mere forvrengning når de presses. Har ikke det inntykket av verken Vera Audio eller naim. Over 1000watt til mine høyttalere er tullete men også herlig befriende. w X10 for å skape maksimalt headroom er muligens tull. Men har sett på f eks Mc et d kan lunke på 10watt og spette opp på 100w på bassanslag. Det er ikke avgjort hva jeg ender opp med. Selger heller ikke naim riggen for en halv pepsi. Da lever jeg godt de neste 4 årene med naim slik jeg har gjort til nå:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Årsaken er enkel: Høyttalerne krever mere power enn 300dr klare å gi. Da kan jeg enten selge høyttaler eller effekt. Velger å prøve det siste. Ligger nå på finn.no
    Hvorfor kan du ikke bi-ampe?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn