Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det hjelper å få ro rundt seg og lyttenivået der man trives best. Jeg har tilbrakt mye tid på Duet og fått mye tid alene med mye rart. I det rommet der (gamle lokalet) var det definitivt Grimm Ls1 med sub jeg likte best av alt jeg har hørt der.

    Det nye lokalet er bedre synes jeg. Der er det Piega Master noget til 2+ mill som har truffet meg best tett etterfulgt av største Blade.
    Felles for alle opplevelser har egentlig vært at det ikke har hatt så mye å si hva som har vært elektronikken bak, så lenge det er godt med guff.

    Plassering av stol/høyttaler har alltid utgjort større forskjeller imo.
    Jeg likte godt Canto Reference 3 i de gamle lokalene. Greie pris og på de😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det gamle rommet til Duet hadde sine utfordringer husker jeg. Ble litt betongbunker med større anlegg minnes jeg. Kan fort tenke meg at et så «voksent» anlegg kan ha overspilt det rommet.
    Ja, det var et vanskelig rom med forskjellige utfordringer, blant annet høydeforskjell på en meter eller noe sånt ca midt i rommet med en svær betongsperre som skille. Det gjorde det vanskelig for gutta å treffe skikkelig på demoer hvor det var flere rader som skulle ha god lyd. I tillegg var det gjerne litt for lite fokus på god nok demping i førsterefleksjon den gang. Rommet var litt smalt til å få til det samtidig som større demokvelder skulle arrangeres,

    Med nitidig plassering av sofaen i sweetspot og veldig nøye plassering og vinkling av høyttalere var det absolutt mulig å få ekstremt god lyd der.
    Grimm ls1 ble jo alltid vinklet 45 grader inn og unngikk mesteparten av de tidlige refleksjonene, og det er nok det som satt seg hos meg.

    Jeg likte godt Canto Reference 3 i de gamle lokalene. Greie pris og på de😀
    Ja, steike! De hadde jeg glemt. Jeg likte den demoen bedre enn Naim Statement-demoen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig, det var via Duet jeg virkelig fant ut av hvor kritisk rommet er for lyden man får. Jeg trodde det var ok lyd hjemme med Kii Three, men siden Martin er en kongefyr fikk jeg ta med mine høyttalere til Duet en lørdags ettermiddag for å høre på dem sammenlignet med andre ting. Det låt hysterisk mye bedre der enn hjemme hos meg. Martin likte Kii så godt at de endte opp som forhandlere for dem også.
    Et koselig minne;

    1614292172672.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Synes faktisk att små ht kan ha like store problemer som store.
    Rom som ikke er behandlet riktig er jeg blitt allergisk mot, er rett og slett umulig å kose seg med musikk.
    Men det er min mening.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes faktisk att små ht kan ha like store problemer som store.
    Rom som ikke er behandlet riktig er jeg blitt allergisk mot, er rett og slett umulig å kose seg med musikk.
    Men det er min mening.
    Hvis det er sånn det ender opp, steinost, holder jeg meg nok langt unna akustikktiltak :giggle:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er sånn det ender opp, steinost, holder jeg meg nok langt unna akustikktiltak :giggle:
    Det stedet jeg hører mest musikk er jo hjemme hos meg selv, så der vill jeg att alt skal være på plass.
    Så det blir fort slik. Men jeg koser meg da på konserter, men det er en annen greie synes jeg.
    Når frekvenser stikker av i alle retninger er det ikke noe fokus lengre.
    Ja det er sterkt vanedannende, så du får holde deg unna slikt;=)
    Dermed er du advart på det sterkeste. He-he.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Osten om at små høyttalere har samme utfordringer i rom som store, rent bortsett fra bassen som ofte er dypere og kraftigere med store høyttalere.

    Jeg er uenig med at man tapetsere veggene med glava for å få trivelig lyd, det holder med litt avstand til veggene og et fornuftig møblert hjem. Man får kanskje ikke samme trøkk og dynamiske sjokk-faktor eller samme innsikt til et annet rom/sted uten mye demping, men man får jo en annen opplevelse som ligner mer på at det står noen hjemme hos seg selv og spiller for en.

    Tror den avveiningen der er litt individuell.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Osten om at små høyttalere har samme utfordringer i rom som store, rent bortsett fra bassen som ofte er dypere og kraftigere med store høyttalere.

    Jeg er uenig med at man tapetsere veggene med glava for å få trivelig lyd, det holder med litt avstand til veggene og et fornuftig møblert hjem. Man får kanskje ikke samme trøkk og dynamiske sjokk-faktor eller samme innsikt til et annet rom/sted uten mye demping, men man får jo en annen opplevelse som ligner mer på at det står noen hjemme hos seg selv og spiller for en.

    Tror den avveiningen der er litt individuell.
    Enig i dette, man kan jo ikke gjøre en stue om til ett dedikert lytterom.
    Men saken er en annen når man har mulighet til det.
    Ikke nevn Glava, et grusomt stoff. Glass biter som fyker rundt i rommet er rett og slett farlig for helsa.
    Den opplevelsen av att noen står foran meg digger jeg vilt, mange ganger jeg må gløtte på øya for å titte etter:=)
    Blir like skuffet hver gang:=(
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis det er sånn det ender opp, steinost, holder jeg meg nok langt unna akustikktiltak :giggle:
    Det er ikke sånn det ender om du bruker hodet litt.

    Går fint an å gjøre noen diskrete tiltak og få fantastiske resultater. Smart møblering, ikke sette opp anlegget som om det var en stygg vase arvet av svigermor og gjøre rommet trivelig og inviterende er noe av det som kan sikre gode resultater. Har man et dedikert rom kan man jo gjøre som man vil, men for egen del nytes musikken bedre om det er rom for flere og man ikke må føle at man må sitte i en polstret celle med hodet i en skrustikke. Trådens eier er jo et godt eksempel på den positive siden av tiltak.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvis det er sånn det ender opp, steinost, holder jeg meg nok langt unna akustikktiltak :giggle:

    Det er ikke sånn det ender om du bruker hodet litt.

    Går fint an å gjøre noen diskrete tiltak og få fantastiske resultater. Smart møblering, ikke sette opp anlegget som om det var en stygg vase arvet av svigermor og gjøre rommet trivelig og inviterende er noe av det som kan sikre gode resultater. Har man et dedikert rom kan man jo gjøre som man vil, men for egen del nytes musikken bedre om det er rom for flere og man ikke må føle at man må sitte i en polstret celle med hodet i en skrustikke. Trådens eier er jo et godt eksempel på den positive siden av tiltak.
    Nå slår du inn åpne dører :) Mit svar var litt syrlig/ironisk til, steinost, sin kommentar: Rom som ikke er behandlet riktig er jeg blitt allergisk mot, er rett og slett umulig å kose seg med musikk. Jeg er fullt på det rene med viktigheten av akustiske tiltak og muligheten for å kunne balansere det mot trivsel avhengig av type rom. Poenget var at det for meg blir sørgelig å ikke kunne nyte musikk hvis rommet ikke er behandlet riktig :giggle:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Helt grei å ha en egen menig om hvordan en vil ha det hjemme hos seg selv, men når andres valg av rommets manglende estetikk står i veien for å si noe om lyden, da lurer jeg litt.
    Godt å ha hifivenner som klare vurdere lyd uten la utstyret og rommets utseende bestemme. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt grei å ha en egen menig om hvordan en vil ha det hjemme hos seg selv, men når andres valg av rommets manglende estetikk står i veien for å si noe om lyden, da lurer jeg litt.
    Godt å ha hifivenner som klare vurdere lyd uten la utstyret og rommets utseende bestemme. :)
    Kunne ikke sagt det bedre selv, trenger ikke å pynte rommet som jeg hører musikk i.
    Ofte slår jeg av lyset, rommet er helt ryddig med veldig duse farger. Grått og sort.
    Kjedelig som fy, men er ikke der for å studere interiør. Det kan vi ha i resten av huset.
    Selv der er det ganske dust ned.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Power to the people? Sikkert ikke noe fjuske-watt i den der!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk du det endelig såpass høyt at du hører hvor dårlige høyttalere du har? :ROFLMAO:


    I kid I kid. Kjeder meg :whistle:


    Edit; Har ikke vært heelt amøbe i hele dag, har vært litt produktiv med testing. Har dempet litt i kabinettene med 5 cm isolasjon bak og rundt bass/mellomtonen og har plassert resten av skiten i hjørnet for å se hva der utgjør i målinger.
    20210226_214923.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fikk du det endelig såpass høyt at du hører hvor dårlige høyttalere du har? :ROFLMAO:


    I kid I kid. Kjeder meg :whistle:


    Edit; Har ikke vært heelt amøbe i hele dag, har vært litt produktiv med testing. Har dempet litt i kabinettene med 5 cm isolasjon bak og rundt bass/mellomtonen og har plassert resten av skiten i hjørnet for å se hva der utgjør i målinger.
    Vis vedlegget 700698
    Eminem og Bruno Mars på YT. Du er virkelig punch drunk du Palooka.o_O
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eminem og Bruno Mars på YT. Du er virkelig punch drunk du Palooka.o_O
    Hoy, den sangen (lighters) endret livet mitt back in the days. Den gikk på repeat i 5 mnd på headsettet da jeg fant ut at jeg kan roe ned min ADD for å konsentrere meg - så lenge jeg har musikk på som ikke fanger oppmerksomheten. Den sangen fungerte helt ypperlig når jeg lærte å tegne, male og spille sjakk i fengsel.

    Har fortsatt ikke fått med meg teksten på sangen.. :LOL:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Går unna for tiden, Sevald! Leser av «Håper å satse på suksess», at spenningen er til å ta og føle på med hjertet i halsen og kryssede fingre 😃 Attpåtil fra Naim Fraim til Solid Tech. Låse døren! Farlig å kødde så mye med Naim-mafiaen. Blir litt som når ungdom bryter ut fra Jehovas Venner 😎😄
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal bli fint å feire jul og bursdager, i stede for lanserings datoen for dr oppgraderingen til naim.

    Jeg har hele roen når det gjelder Michi. Ellers så hadde jeg ikke turt å bestilt nytt rack før Michi ankommer. Skal bli fint å få kommet i orden i lykkeboden😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn