Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker å oppsummere litt hvordan den siste tiden i hulen min har vært. Som sikkert kjent for flere hadde jeg en fin naim rigg som jeg var veldig glad i. Når jeg nå ser tilbake til tiden med Naim må jeg si at Naim er ikke dølle greier. Min 300 dr var på kun 90watt i 8 ohm men spilte skjorta av PS BHK 300 monoblokkene som var innom meg i 3 dager. Om naim er bedre en PS Audio skal jeg ikke si noe om, men de passet ikke i lag med The Music. Slik jeg ser på Naim hos meg var at dette var en skikkelig arbeidshest. Det svingte og kunne spille alt av musikk på. Når det snakkes om naim så nevnes PRAT (Pace, Rhythm And Timing) En må nesten ha hatt naim for å skjønne hva en mener. Men timing og anslag midt i tryne når en hører trommer er noe jeg settet pris på. Mitt naim oppsett hadde pris på nærmere 300k etter dagens priser. Da skal en også kunne forvente mye. Jeg savnet mere kontroll i bunn og manglet også litt på oppløsthet i toppen. En bedre forforsterker og streamer ville nok løftet lyden noen hakk, men det hadde fort kostet meg 150-200k. Da hadde jeg fremdeles manglet litt i bunn. Lyden av kontrabassen låt litt surt, litt små forvrengt. Egentlig et tydelig tegn på at jeg trengte mer krefter.

    Det ente med at jeg solgte alt og litt til og handlet Michi P5 og M8 effekt blokker. Jeg handlet også et pent brukt Sotm streamer oppsett. Så hvordan låt dette. Jeg har en som en uvane å omfavne det som har blitt bedre og overse det som har blitt dårligere i en lykkerus i starten. Etter en stund kommer hverdagen og da skinner kanskje ikke solen like mye som i starten. Derfor ville jeg ikke skrive så mye i starten. Og for å være ærlig, jeg hadde ikke tid heller. For jeg har kost meg i hel og gjør det fremdeles.

    For hver dag som går vokser michi settet på meg. Jeg har måttet jobbe litt med høyttaler plassering og subbene. Men fra første stund så skjønte jeg at jeg hadde gjort det riktige å bytte til Michi eller rotel som det vel egentlig er. Rotel klinger kanskje ikke like mye i mine ører. har hatt Rotel før og det falt ikke i smak. Nok om det.

    Bassen er nå så mektig og fri for forvrengning. Jeg måtte måle og ser en klar bedring fra naim. Mye lavere forvrenging målt i 80 db. Vill tro forskjellene er mye større i 90+db . Michi er ikke spesielt basstung, men smeller virkelig til når det gjeller. Når jeg hadde PS Audio i hus kunne en se elementene gå ut av sitt gode skinn uten å gjøre særlig utav seg. Nå bevege de seg mye mindre og er mer definert og kontrollert og til tider vulgær. Lyden av kontrabass rasper i brystet og låter så utrolig naturlig. Anslag og trommer kan jeg kanskje gi naim en knepen seier. Det vil si under normalt lyttenivå. Skrur jeg opp ville ikke naim hatt en kjangs til å følge med. Naim synes jeg var litt varmere i mellomtonen, michi har en helt annen oppløsthet hele veien fra topp til bunn. Så mye mer sjel i toppen. På virkelig gode innspillinger gir dette meg gåsehud. Mye mer luft rundt instrumentene. Men det finnes også innspillinger som blir litt i overkant mye i toppen med Michi. F eks AC/DC og litt skrangle rock. Men da er også volumet på 11 og der var jeg aldri med naim. Skrur jeg ned 2 hakk spiller dette også bra. Det totale lydbilde er blitt mye større nå og i mangel på fortryllende og flott hifi ord, vil jeg bare si at hele oppsettet fremstår som klasse og 2 over hvor jeg var. Nå skal jeg snart ned i min hule, finne meg en god IPA og nyte kvelden:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For en tid tilbake fikk jeg låne noen RPG Modex 2 plater. Planen var å teste disse i front. Det gikk ikke helt etter planen. Platene var konstruert slik at de måtte henger på vegg, slik at isolasjonen lå på plass inntil metal platen. Da måtte jeg fjernet det jeg hadde i front, det giddet jeg ikke bare for en test.

    Modex platene ble liggende på gulvet bak i rommet, senere pakket jeg den inn i pappeskene og oppbevart på høykant inntil bakvegg. Der har de står i flere mnd. Har ikke ofret de en tanke. I denne tiden har jeg testet mye utstyr og jeg har liksom ikke hatt helt fokus på akustikk. Jeg hadde naim da disse platene stod her. Uansett. Her en dagen kom eieren og tok dem med seg. Etterpå ble det en liten lytte seanse. Umiddelbart kunne jeg høre at noe ikke var som det pleier. Bassen som var så tørr og fin, er nå ullen. Forsto liksom ikke helt hva som var gale, før jeg kom på at modex platene hadde stått bak i rommet hadde hatt en god effekt. Jeg tok en måling bare noen dager før og jeg måtte umiddelbart ta en ny måling. Ganske så stor forskjell. Det betyr at jeg må legge en ny slagplan for bakvegg😀
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk! Slike opplevelser er gull! Det er liksom litt mer verdt når man ikke forventer eller tenker over at det skal bli en forskjell, for det er lett å gi seg selv confirmation bias.

    Din opplevelse sammenfaller greit med andre sine erfaringer, at forskjellen oppleves størst når man fjerner tiltak etter en stund i bruk. :)

    Takk for heads up btw!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kom hjem til sterk svi lukt i kjelleren. Kjente på et snev av angst, helt til jeg fant ut at kånå hadde tatt knekken på sentralstøvsugeren. være pga husfar hadde glemt å tømme den på en god stund. Ny motor bør få den i sving😆

    66CAF54F-DFC1-449D-A7A1-188932F04717.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var bare glad for at ungene mine er jenter. Hadde jeg hatt gutter hadde de muligens fått skylda.... ikke det at jeg tror de hadde støvsuget🤓
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner litt på vinylsavnet. Når helgen kommer og jeg kan ha noe godt i glasset og sette på noen plater. Får ikke samme følelsen med digital avspilling. Har vurdert billig ventepølse men kjenner suget etter en kvalitets spiller. NAS har blitt vurdert. Men ser litt på VPI også. Disse kniveggsarmene gjør meg litt skeptisk. Men kanskje bare en tilvenning. Veldig i tenkeboksen😌
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Superfornøyd både med spiller og arm. Har hatt spilleren i snart ti år tror jeg. Problemfritt forhold 😀 slitt ut noen reimer da, syns levetiden på disse er litt kortere. Hadde moddet spilleren litt sakte men sikkert mens jeg har hatt den.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner nesten ikke hvorfor at jeg på død å liv skal ha meg platespiller. Det spiller veldig fra digitalt her, og jeg tror på ingen måte at vinyl klarer å overgå digitalt her nå. Men savner følelsen og opplevelsen å sette på en plate å bare lene seg tilbake å pløye gjennom hele album uten å bli rastløs å få lyst å hoppe til neste sang. Enkelte innspillinger låter jo veldig bra, men det er skuffende at så mange plater har dårlig pressing.

    Så har jeg også mine tvil på om riaaen i michi er god nok. Har ikke testet den enda, men det får være en god start.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Skjønner nesten ikke hvorfor at jeg på død å liv skal ha meg platespiller. Det spiller veldig fra digitalt her, og jeg tror på ingen måte at vinyl klarer å overgå digitalt her nå. Men savner følelsen og opplevelsen å sette på en plate å bare lene seg tilbake å pløye gjennom hele album uten å bli rastløs å få lyst å hoppe til neste sang. Enkelte innspillinger låter jo veldig bra, men det er skuffende at så mange plater har dårlig pressing.

    Så har jeg også mine tvil på om riaaen i michi er god nok. Har ikke testet den enda, men det får være en god start.
    Er sikker på at riaaen er meget god i din pre :) Det gamle Michi trinnet er jo nesten legendarisk

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, du gikk på en kjempe smell der😂😂. Nå er det høyst usikkert hva jeg kommer til går for. Er litt redd for motoren på VPI kommer i nærme kanten på hyllen min..
    Hadde det ikke vært for at NAS er for folk med små peniser, så ville jeg kjøpt en sånn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn