Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nye lekkerier i sør-fylket. Slitan! Ble like lekkert som det sikkert spiller 😃
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nye lekkerier i sør-fylket. Slitan! Ble like lekkert som det sikkert spiller 😃
    Takk for det😀 Veldig kjekt å spille plater igjen. PS. Jeg bor jo i nord-fylket. Altså nord i Rogaland😬 PS. Brann trenger ny trener. Har ikke du litt ledig tid?🤓
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for det😀 Veldig kjekt å spille plater igjen. PS. Jeg bor jo i nord-fylket. Altså nord i Rogaland😬 PS. Brann trenger ny trener. Har ikke du litt ledig tid?🤓
    Brann kem 🤔 Forsøker så godt jeg kan å ikke følge med 🙁 Har jo allerede en assistenttrener fra fylket ditt. Med en bunnskrapt kasse er det sikkert like greit at han får opprykk. Meg? Har tid, men de har ikke råd 🤪
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trist egentlig med Brann. Eliteserien er fattigere med et Brann med brukket rygg. Kompetanse koster🤓 og ikke minst koster etterlønnen, da kompetanse manglet likevel 😂
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal ha en liten demo i potetkjelleren i kveld. Benyttet anledning til å rydde, tørke støv og ta litt nye bilder. Ser at det er på tide å fullføre bakveggen. Diffusorene kan ikke stå på betongblokker slik som subbene gjorde. Samtidig vurdere jeg sterk modex plater i stede for porøst.


    4585478F-9CAD-4167-A9C0-75153B857A63.jpeg
    758096F7-730B-4FD1-B0E0-920A51BC4946.jpeg
    4097C95B-E265-482A-93BD-D8A9053D0A64.jpeg
    55FC9C92-9C3B-48F3-9C81-450C4A078C06.jpeg
    53B7935C-F942-49B0-842C-22934620A411.jpeg
    E4A888E8-429D-41D4-8320-48F021E76862.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt noen klasse A. Men da i stuen som var mye større. Plinius har jeg hatt lenge lyst til å teste. Kun hatt prlinius M8. Nå ble det michi m8 i stede😅
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt noen klasse A. Men da i stuen som var mye større. Plinius har jeg hatt lenge lyst til å teste. Kun hatt prlinius M8. Nå ble det michi m8 i stede😅
    Lest mye bra om forsterker settet ditt men ikke fått hørt det selv, noe jeg må få til en dag.
    Men lever godt med min kombo, spiller musikk den også😉
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Du har ekstremt bra kontroll i rommet helt ned i kjelleren. En del bedre en mitt eget. For å lære og forstå kommer jeg nok til å be om en lytt etter hvert.

    Har troen på at et godt vannfall nedover åpner for detaljer og naturlighet i lyden. Jeg har stålkontroll på det ned til 50 Hz, men under der er det en del mudder. Siden jeg ikke helt har klart å forbedre det nederst har jeg konkludert med at det under 50 Hz ikke er så viktig. Viktig å trøste seg selv når en ikke får til ting :p
    Kan jo få noen svar hos deg om hvor viktig det er
     

    Vedlegg

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pleier ikke å spille så høyt, men dr
    Du har ekstremt bra kontroll i rommet helt ned i kjelleren. En del bedre en mitt eget. For å lære og forstå kommer jeg nok til å be om en lytt etter hvert.

    Har troen på at et godt vannfall nedover åpner for detaljer og naturlighet i lyden. Jeg har stålkontroll på det ned til 50 Hz, men under der er det en del mudder. Siden jeg ikke helt har klart å forbedre det nederst har jeg konkludert med at det under 50 Hz ikke er så viktig. Viktig å trøste seg selv når en ikke får til ting :p
    Kan jo få noen svar hos deg om hvor viktig det er
    Du er velkommen når det måtte passe. Men tror ikke du lærer noe her. Men kanskje du synes det låter ok. Håper å få til DIY subber til neste år. Jeg har en kjip dipp mellom 20-30hz. Håper å få ordnet opp i det med basstårn
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Godt å lese at du er fornuftig nok til å ordne deg basstårn, Sevald. :)
    Noen er litt trege med å innse hva en trenger. Om det blir basstårn eller kanskje bare 2 X 18” på hver side er usikkert. Men uansett vil kassene gå fra gulv til tak. Driver å titter på ditt prosjekt. Spennende å følge med😀
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen er litt trege med å innse hva en trenger. Om det blir basstårn eller kanskje bare 2 X 18” på hver side er usikkert. Men uansett vil kassene gå fra gulv til tak. Driver å titter på ditt prosjekt. Spennende å følge med😀
    Da har jeg "begge" løsningene du vurderer da :p har jo 4* um18-22 i hjemmekinoen også ;) men mtp hvor bra de fungerer så har jeg troa på basstårn også.
    Jeg kan varmt anbefale dayton ultimax um18-22 for musikk, eneste minuset er at kassene blir rimelig brede, store og tunge. Mine to kasser med 2*18" veier over 200 kg hver, husker ikke estimert vekt i farta, men det var en grunn til at jeg kjøpte sekketralle for 250kg, ikke at den klarte det uansett, men men ....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg "begge" løsningene du vurderer da :p har jo 4* um18-22 i hjemmekinoen også ;) men mtp hvor bra de fungerer så har jeg troa på basstårn også.
    Jeg kan varmt anbefale dayton ultimax um18-22 for musikk, eneste minuset er at kassene blir rimelig brede, store og tunge. Mine to kasser med 2*18" veier over 200 kg hver, husker ikke estimert vekt i farta, men det var en grunn til at jeg kjøpte sekketralle for 250kg, ikke at den klarte det uansett, men men ....
    Som tidligere ryggoperert og nå med porselenrygg bør ikke vekten by på problemer😂 Michi blokkene på 60kg hver, holdt for meg. Ja det er UM 18-22 jeg vurdere. Lukket kasser. Hvor små jeg kan evt lage dem lurer jeg på. Planen er minst mulig dype kasser. Heller bruke bredden og høyden(120cm x 2) Men har ikke satt meg seriøst inn i dette enda. Kun planer som svirrer. Det må fungere visuelt også. Selv om det er store subber, ønsker jeg at dem ikke dominerer.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Som tidligere ryggoperert og nå med porselenrygg bør ikke vekten by på problemer😂 Michi blokkene på 60kg hver, holdt for meg. Ja det er UM 18-22 jeg vurdere. Lukket kasser. Hvor små jeg kan evt lage dem lurer jeg på. Planen er minst mulig dype kasser. Heller bruke bredden og høyden(120cm x 2) Men har ikke satt meg seriøst inn i dette enda. Kun planer som svirrer. Det må fungere visuelt også. Selv om det er store subber, ønsker jeg at dem ikke dominerer.
    Jeg kan hive ut noen mål så kan du vurdere selv, mine er vel 230-240 liter netto per kammer. Utvendige mål cirka 155*67,5*75 cm, da med to stk i hver sin kasse med disse målene. Frontbaffel er tykk, ligger ei 22mm mdf plate utenpå 30mm finer, sidene er korian+22mm mdf utenpå, topp og bakplate er 18mm mdf. Bunn mener jeg er 55mm tykk finer i front og 44mm tykk mdf i bakkant. Kassene er kledd med bitumen-matte fra Biltema innvendig + filt fra Biltema, avstiving er noe 18mm mdf og noe impregnert furu-lekter (diverse rester). Kvist og sperregrunn malt på utenpå kassene etter tetting med tec7, alt "limet" jeg har brukt er forøvrig tec7. Gikk over og tettet alle skjøter på innsiden med 45 graders lister i innvendige hjørner limt med tec7.
    Det ble seende omtrent slik ut:
    IMG_20210210_162144.jpg

    IMG_20210215_215237.jpg

    Sånn for referanse, kassene burde vært større hvis man ønsker q-verdi på 0,707 for flatest mulig frekvens. De er ikke malt på undersidene, maling er svart superblank (80) fra Jotun (3 strøk), kvist og sperregrunn fra Jotun under (2 strøk). Jeg bestilte elementene fra partsexpress. ;)
    Makkintosken har litt mindre kasser enn meg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan hive ut noen mål så kan du vurdere selv, mine er vel 230-240 liter netto per kammer. Utvendige mål cirka 155*67,5*75 cm, da med to stk i hver sin kasse med disse målene. Frontbaffel er tykk, ligger ei 22mm mdf plate utenpå 30mm finer, sidene er korian+22mm mdf utenpå, topp og bakplate er 18mm mdf. Bunn mener jeg er 55mm tykk finer i front og 44mm tykk mdf i bakkant. Kassene er kledd med bitumen-matte fra Biltema innvendig + filt fra Biltema, avstiving er noe 18mm mdf og noe impregnert furu-lekter (diverse rester). Kvist og sperregrunn malt på utenpå kassene etter tetting med tec7, alt "limet" jeg har brukt er forøvrig tec7. Gikk over og tettet alle skjøter på innsiden med 45 graders lister i innvendige hjørner limt med tec7.
    Det ble seende omtrent slik ut:
    Vis vedlegget 736371
    Vis vedlegget 736372
    Sånn for referanse, kassene burde vært større hvis man ønsker q-verdi på 0,707 for flatest mulig frekvens. De er ikke malt på undersidene, maling er svart superblank (80) fra Jotun (3 strøk), kvist og sperregrunn fra Jotun under (2 strøk). Jeg bestilte elementene fra partsexpress. ;)
    Makkintosken har litt mindre kasser enn meg.
    Jøss. Solid jobb du har gjort her:)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Man må jo ikke nødvendigvis makse kabinettvolumet heller, dsp kan korrigere for litt for lite volum nåtildags. 😊
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Å så jeg hater ting som klikker. SOtm streamer dukket plutselig ikke opp i Roon. Fant den heller ikke på nettverket. Egentlig skulle jeg teste riaa trinn, men fant ikke roen til det. Sjekket alle kabler. Tilslutt nappet jeg ut sd brikken og skulle legge inn Image på nytt. Neida. Klikka på pc hver føkkings gang. Så mye enklere med fysisk format. Byttet pc og fikk endelig lagt inn nytt image. Vipps så funket det igjen. Alt glemt og klar for mere riaa testing i morgen. Nevnte jeg at jeg er løk på data😂

    D416151A-1DBD-47DB-9711-58950FC5FA83.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pc skal ALDRI inn i mitt oppsett, hverken som kilde eller korreksjon. :D.. Til det har jeg mer enn nok tull med pc relatert til jobb.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har enda ikke hatt problemer etter att mitt ble satt opp.
    Men så har jeg vell hvert heldig med valg av hjelp.
    En gang har jeg hatt problemer med PC på jobb, dette på 13 år nå. Men den var gammel og slitt.
    Vi trøblet litt i begynnelsen, men det var mer relatert til brukte produkter som ble satt inn.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har enda ikke hatt problemer etter att mitt ble satt opp.
    Men så har jeg vell hvert heldig med valg av hjelp.
    En gang har jeg hatt problemer med PC på jobb, dette på 13 år nå. Men den var gammel og slitt.
    Vi trøblet litt i begynnelsen, men det var mer relatert til brukte produkter som ble satt inn.
    Så bra, ikke noe er som å slippe mas ifgt avspilling av musikk. Og bra med ulike erfaringer
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Data er vel kommet for å bli. Men ikke det jeg vil styre med om kveldene etter langvakter på jobb. SOtm sms 200 ultra streameren har fungert knirkefritt helt den den ikke gjorde det lengre. Den har software på et minnekort. Mistenker at bruker har kommet bort i resett knappen. Det som var frustrerende er at pc ikke maktet å legge inn ny software. Samtidig så var den gamle minnebrikken 8gb som var for liten til ny software. Fant ny brikke på 64gb, men den var for stor tror jeg til at SOtm kunne lese av. Måtte gjøre ett eller annet begrenset brikken ned til 16gb. Ja jeg får det til, men det tar tid og jeg vil høre på musikk og ikke knote i DOS med syntax error.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skulle hatt en Naim streamer, sjeldent de hostet :unsure:
    Ja det er jeg enig i. Koster litt med de nye modellene. Så er en på galeien og vil ha ekstern strømforsyning… Så kommer det store spørsmålet, er dacen i Naim streamere bedre enn dacen i Michi? Usikker, men trist hvis en bare bruker streamer delen i en naim streamer og ikke dacen. Når er sagt så er det heller ikke umulig med en NDX2 i fremtiden. Men da brukt. Vi får se.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn