Shelter 201 mm pickup.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.018
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har ikke sett så mye skriverier på hfs om denne pickupen. Det blir påstått at dette er den samme som Sumiko Pearl, men etter mye lesing på det store nettet så viser det seg at de to ikke er helt like. Lydmessig så kan jeg ikke uttale meg vs Pearl for den har jeg aldri hørt.

Shelter 201 vs Nagaoka mp-110
201 heller mot det "mørke" i lyden, litt tilbaketrukken diskant (synes personlig mp-110 har litt for mye i toppen), mere informasjon i mellomtone, men ikke så mye attack som mp-110. Bassen er også litt tilbaketrukket, men vil ikke si at den er dårlig. Nagaoka har også et bredere lydbilde. Begge to fungerer godt som billig-pickup i systemet.

Skal teste opp mot vm95ml og sh når de kommer i hus.

1000017550.jpg

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er grisehappy med min 501 mark 3

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Dette er interessant tema. Shelter 201 og Sumiko Pearl (og en rekke andre populære MM) er angivelig basert på Excel 70/700-serien, men har penere hus og forskjellig nål/cantilever. Jeg har ikke prøvd noen av disse, men:

Jeg har Excel 700 som skal være pickupen disse er bygget på, og med «original» stift spiller denne etter min mening friskere enn Nagaoka MP-110 som jeg har sammenlignet direkte med da jeg bruker disse i et DJ-oppsett. Jico har laget noen flotte nåler i SAS serien som passer til disse pickup’ene. Jeg har SAS/Boron og det er i en annen liga. Det er trolig en grunn til at disse har kultstatus og er mye brukt, og med en Jico nål kan man få seg utrolig bra pickup for ganske få kroner 👍 Stepup/headamp slipper man også, perfekt for stuen 😂

Artig å høre om andre har lignende erfaringer. Neste jeg skal teste av «budget high end» blir Jico SAS nål på Shure M75.

Hvis trådstarter mener dette blir off-topic så beklager jeg.

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Noen andre som har erfaringer med pimping av pickup’er i denne serien? Det hadde vært interessant å høre virkelige erfaringer, og ikke bare «internett»-fakta.

@HoJ du får ta styringen, bor du i Oslo-området så kunne vi hørt om SAS/b passer på din Shelter, og om dette gir bedre resulater enn en helt vanlig Excel 😂 Ikke veldig vitenskapelig, men kanskje artig og verdifullt for de som vil ha SYKT god lyd for ikke så mye penger?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.018
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Noen andre som har erfaringer med pimping av pickup’er i denne serien? Det hadde vært interessant å høre virkelige erfaringer, og ikke bare «internett»-fakta.

@HoJ du får ta styringen, bor du i Oslo-området så kunne vi hørt om SAS/b passer på din Shelter, og om dette gir bedre resulater enn en helt vanlig Excel 😂 Ikke veldig vitenskapelig, men kanskje artig og verdifullt for de som vil ha SYKT god lyd for ikke så mye penger?
Hvis du bruker pc så ser du tydelig hvor jeg bor, hvis du bruker mobil - så hold den i landskapsmodus så dukker "sted" opp under min info på venstre side.
Den koster jo ikke all verden, så det kan være verdt en test.

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Hvis du bruker pc så ser du tydelig hvor jeg bor, hvis du bruker mobil - så hold den i landskapsmodus så dukker "sted" opp under min info på venstre side.
Den koster jo ikke all verden, så det kan være verdt en test.
Beklager, bruker mobil, men prøvde landskosmodus og ser nå at det blir litt klossete å invitere på en hjemmetest😂 Det var ikke meningen.

Men mine begrensede erfaringer med denne pickupen tilsier at det er verdt å teste hva som passer med hva, og hva som fungerer. Jeg kan ikke sammenligne lyden jeg får med gode MM da jeg bare har brukt MM til DJ-bruk, men har ganske bred erfaring med brukbare MC (SPU Silver Meister, Supex 909, Denon 301, Glanz, Transfiguration (min favoritt!!!), Dynavector 23R osv) til hifi. Det som gjør denne diskusjonen interessant er at denne pickupen (Excel 700 og mange andre tydeligvis) med en god nål spiller uvanlig bra! Derfor hadde det vært gøy om noen har erfaringer å dele.

Beklager igjen at jeg ikke oppfattet bosted 😂

Topp Bunn