Sibilanter(Ssss`er)

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tro det eller ei,men med mitt utstyr (EC,Aragon,Sonus Faber & SVS) så har jeg hatt denne unoten så lenge jeg kan huske.
Spesielt på kvinnevokal,så blir disse S`ene noe fremtredende i mine ører.

Hva kan det være som forårsaker dette fenomenet? Kan det være kilden min,en pc med Juli@ lydkort og ASIO-drivere? Kablene(Tara Labs)? Hele anlegget?

Jeg ønsker å finne syndebukken til dette fenomenet,så råd og tips mottas med stor takk!

Ulike høytalerplasseringer løser heller ikke dette problemet.

mvh
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Da jeg hadde EC 4,7 og byttet den ut med en gammel integrert NAD som forforsterker (som jeg brukte mens jeg letet etter noe nytt brukt) i et anlegg jeg hadde en gang, forsvant det problemet hos meg. Mange andre problemer dukket jo selvsagt opp, men det var nå så.. :)
 

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Innlegg
60
Antall liker
1
Jeg ville gjort noen akkustiske tiltak i rommet. Dempeplater kanskje? Gardiner? Bilder på vegger? Bokhyller? Mye man kan gjøre, og bør gjøre - aldri undervurder rommets evne til å spille på lag med komponentene ;)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Pad skrev:
Tro det eller ei,men med mitt utstyr (EC,Aragon,Sonus Faber & SVS) så har jeg hatt denne unoten så lenge jeg kan huske.
Spesielt på kvinnevokal,så blir disse S`ene noe fremtredende i mine ører.
Hva kan det være som forårsaker dette fenomenet? Kan det være kilden min,en pc med Juli@ lydkort og ASIO-drivere? Kablene(Tara Labs)? Hele anlegget?
Kjenner ikke Tara Labs kablene, er de "flertrådet"? Har tidligere erfart dette når jeg har brukt ht-kabler av kobber med mange tynne kordeller. Om det er ditt problem vet jeg jo ikke, men om du får lånt deg et par andre typer kabler til prøving kan du jo teste å høre om det er forskjell. Se også på demping av lytterommet, harde flater, se denne av Rognlien her på forumet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=445.msg13357#msg13357 som vel illusterer at løsningen ikke alltid ligger der vi først venter å finne den.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Pad skrev:
Tro det eller ei,men med mitt utstyr (EC,Aragon,Sonus Faber & SVS) så har jeg hatt denne unoten så lenge jeg kan huske.
Spesielt på kvinnevokal,så blir disse S`ene noe fremtredende i mine ører.

Hva kan det være som forårsaker dette fenomenet? Kan det være kilden min,en pc med Juli@ lydkort og ASIO-drivere? Kablene(Tara Labs)? Hele anlegget?

Jeg ønsker å finne syndebukken til dette fenomenet,så råd og tips mottas med stor takk!

Ulike høytalerplasseringer løser heller ikke dette problemet.

mvh
Har også hatt erfaring med at slike problemer skyldes EC. Har hatt AW 250 selv en gang. Beklager å si det, men
Electrocompaniet har aldri laget spesielt bra forsterkere etter min mening.
Aragon og EC høres ikke ut som noen god match heller. Jeg vet veldig godt hva du mener med dette problemet, har hatt det slik
selv. For min del skyldtes det flere faktorer. Høyttaler/forsterker kombo, og rommet og plasseringen av høyttalere. Sonus Faber høyttalerne kan du nok frikjenne da...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Det hadde hjulpet en del om du spesifiserte hvilke modeller fra de ulike merkene, og om du har flere kilder så er selvsagt eventuelle opplevde forskjeller på disse av stor hjelp.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Det hadde hjulpet en del om du spesifiserte hvilke modeller fra de ulike merkene, og om du har flere kilder så er selvsagt eventuelle opplevde forskjeller på disse av stor hjelp.
Det starter med en pc med ett pci-kort( ESI Juli@),musikk avspilles via ASIO-drivere og FLAC format , koblet til en ECI 2 (oppgradert) brukt som forforsterker,deretter via SVS SB 12 Plus og til Aragon 2004 mkII effektrinn.
Delefrekvensen i subwoofer er satt til 80Hz.

Akustikken utgjør ingen spesiell betydning i henhold til disse s`ene jeg hører,jeg har vært i besittelse av de hele tiden,uavhengig av bosted(les rom).

Jeg har lenge vært mistenksom til EC forsterkeren,men det er jo noe med EC-lyden som tiltaler meg allikevel.Det er dette med s`ene da.Slitsomt i lengden mener jeg.

Har en Aragon 18k pre på hånda,men jeg syns den er litt dyr i forhold til alder.Noen som har erfaring med denne Pre jeg snakker om eller vet om andre musikalske komponenter jeg kan implentere i mitt "alter"?

Hva kan jeg evt. få igjen for en dønn strøken ECI 2 som er oppgradert hos ECS_Holding? Kit 1 + WBT-terminaler bl.a.

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
zimon skrev:
Pad skrev:
Tro det eller ei,men med mitt utstyr (EC,Aragon,Sonus Faber & SVS) så har jeg hatt denne unoten så lenge jeg kan huske.
Spesielt på kvinnevokal,så blir disse S`ene noe fremtredende i mine ører.
Hva kan det være som forårsaker dette fenomenet? Kan det være kilden min,en pc med Juli@ lydkort og ASIO-drivere? Kablene(Tara Labs)? Hele anlegget?
Kjenner ikke Tara Labs kablene, er de "flertrådet"? Har tidligere erfart dette når jeg har brukt ht-kabler av kobber med mange tynne kordeller. Om det er ditt problem vet jeg jo ikke, men om du får lånt deg et par andre typer kabler til prøving kan du jo teste å høre om det er forskjell. Se også på demping av lytterommet, harde flater, se denne av Rognlien her på forumet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=445.msg13357#msg13357 som vel illusterer at løsningen ikke alltid ligger der vi først venter å finne den.

Tara Labs kabler:

RCA Reference Gen 2 signalkabler og Omni Phase 3 høytalerkabler.

Jeg er ikke heeeeelt med på at kabelen(e) kan forårsake slike artifakter,men hver sin mening/oppfatning.

Demping av rom/refleksjoner hindrer ikke dette utyske å stikke fram i lydbilde ;D

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
preje skrev:
Jeg ville gjort noen akkustiske tiltak i rommet. Dempeplater kanskje? Gardiner? Bilder på vegger? Bokhyller? Mye man kan gjøre, og bør gjøre - aldri undervurder rommets evne til å spille på lag med komponentene ;)
Enig med du,men dette med akustiske tiltak har jeg faktisk utprøvd,uten at dette fenomenet med s`ene har bedret seg.

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Gjør det noen forskjell om du ikke kobler via SVS-en?

Har du ikke volum i ESI-en slik at du kan forsøke å koble bort EC-en?

Hvilke Sonuser er det du har?
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Pad skrev:
Tara Labs kabler:

RCA Reference Gen 2 signalkabler og Omni Phase 3 høytalerkabler.

Jeg er ikke heeeeelt med på at kabelen(e) kan forårsake slike artifakter,men hver sin mening/oppfatning.

Demping av rom/refleksjoner hindrer ikke dette utyske å stikke fram i lydbilde ;D

mvh
Les på nytt, jeg snakket om høyttalerkabler. Det er en erfaring, ikke noen mening/oppfatning, og en erfaring jeg neppe er alene om å ha gjort.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Pad skrev:
preje skrev:
Jeg ville gjort noen akkustiske tiltak i rommet. Dempeplater kanskje? Gardiner? Bilder på vegger? Bokhyller? Mye man kan gjøre, og bør gjøre - aldri undervurder rommets evne til å spille på lag med komponentene ;)
Enig med du,men dette med akustiske tiltak har jeg faktisk utprøvd,uten at dette fenomenet med s`ene har bedret seg.

mvh
På hvilken måte prøvde du ut dette? Slengte du bare opp noen tilfeldige plater histen & pisten, eller gikk du tilverks med de korrekte dempeplater på korrekte steder?

mvh
JackX
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.812
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvilke Sonuser? That is the question.
Concerto og Concerto Grand Piano kan flise litt om man tøyer dem for langt. For langt er noe tidligere enn de fleste andre Sf-modellene.

Ellers lurer jeg jo på hva som er referansen din. Er du mye ute på akustiske konserter slik at du har kontroll på hvordan virkeligheten låter?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Jeg har god erfaring med Densen DeMagic CD. Noen ganger er den helt avgjörende for å få godt resultat etter f.eks kabelbytte eller tweak.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
i den tiden jeg hadde ec viste det seg at kombinasjonen med taralabs master ref gen 2 ikke var god. (Marantz CD, EC 4.7 pre, Nemo, Audiovector 6) jeg hadde både signal og høyttalerkabler av denne typen. ved direkte sammenlikning med andre kabler av solid core type kom taralabs frem som svært flisete i toppen og med en utpreget ssss-lyd.

jakr
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Hvis du ikke har DeMagic CD, så kan dette gjøre nytte: Kople på en FM-radio og still den utenfor stasjon uten muting. FM-sus inneholder en sammensetning av alle frekvenser, og virker omtrent på samme måte som DeMagic, bare ikke så effektiv. Send susen gjennom hele anlegget på vanlige innstillinger - altså at volum og andre innstillinger står som det pleier når du lytter. Gå ut mens dette helvetet spiller en times tid. Når du kommer tilbale vil sibilantene være borte, eller iallefall redusert mye. Du kan også gjøre dette med høyttalerene utkoplet, men da vil ikke effekten nå høyttalerene.

Problemet med sibilanter oppstår ofte ved bytte av kabler eller komponenter, men det handler om at de ulike delene i anlegget må gå seg til hverandre, -omtrent som når du må gå inn nye sko.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.475
Torget vurderinger
1
Hvilken tilkobling kjører du mellom pcen og anlegget? Om det er kobber ville jeg ha åpnet forbindelsen og målt jordpotensialet , viser det mer enn null kan dette påvirke lyden negativt!

Og når du først har voltmeteret fremme er det like greit å teste jordpotensialet mellom alle komponentene.

Mvh Roald
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Pad skrev:
Snickers-is skrev:
Det hadde hjulpet en del om du spesifiserte hvilke modeller fra de ulike merkene, og om du har flere kilder så er selvsagt eventuelle opplevde forskjeller på disse av stor hjelp.

Har en Aragon 18k pre på hånda,men jeg syns den er litt dyr i forhold til alder.Noen som har erfaring med denne Pre jeg snakker om eller vet om andre musikalske komponenter jeg kan implentere i mitt "alter"?



mvh
En Aragon Aurum bør du ikke gi mer enn 3k for. Har selv kjøpt den billigre i sin tid. Og det er jo den beste pre'en Aragon lagde i den tiden der.
 

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Innlegg
60
Antall liker
1
Du sier du har prøvd alle mulige dempetiltak, men at det ikke funker? :eek: Det er ganske mange endringer i forhold til akustikken man skal ha prøvd ut før man kan si at ingenting funker, men men....

Har du noe stående mellom høyttalerne dine, for eksempel en rack med TV på kanskje?
Hvordan står høyttalerne i forhold til bakvegg og sidevegger?

Tara Labs kablene er det noen som nevner. Jeg ville nok vurdert et bytte der jeg også. Kjører du foresten RCA eller XLR?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hva medstrømmen din? Mange veggvorter i drift?



Mvh. RS
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.722
Antall liker
4.416
Sted
Nøtterøy
Hei, har også "slitt" litt med dette problemet som en del andre her på forumet.

Byttet ut mine Tara Labs høyttalerkabler med noen rimelige Audioquest kabler, i tillegg så bruker jeg nå jumpers.

Lykke til! :)
 
T

Torget

Gjest
AN Dac:

- Ingen skjærende/hylende/ringende diskant.
- Ingen problemer med "S"er, "P"er eller "T"er på vokal (NONE! EVER!).
- Slutt på at anlegget låter mere "anlegg" enn virkelighet.

IMHO

Edit: men bare glem det.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Oivindj sitt tips er det beste hittil,spør du meg.



Helsing Arild.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
samlanes skrev:
Oivindj sitt tips er det beste hittil,spør du meg.



Helsing Arild.

Ja, du kan enten dekke over problemet eller spore det opp og fjerne det ::) ;)


Mvh. RS
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
jeg tolker det ikke som å dekke over problemet,matcing vil eg heller kalle det,trur eg.

Kommer også an på hvor mye han vill gjøre for å få vekk "problemet"

Egentlig vanskelig å finne feilen når man ikke har hørt eller sett på oppsettet.

Lyd er uansett kompromiss for de fleste,kanskje ikke ditt oppsett solhaug etter som eg leste i din tråd,veldig intr lesing og nydelige høgtalere forresten.
Det har eg hatt mistanke om lenge,at det låter knallbra hos deg.


Helsing Arild.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Jeg ville gått inn i avspillingskjeden på ulike plasser med en høykvalitets hodetelefon og sjekket om det var hørbart helt fra kilden (juli@a). Med et høvelig dempeledd kunne du sikkert lyttet helt frem til høyttalerterminalene.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Vi er nok ganske enige, men okke som er det alltid lurt å lokalisere ulyden så en ikke trekker feil tann ???



Mvh. RS
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Gjør det noen forskjell om du ikke kobler via SVS-en?

Har du ikke volum i ESI-en slik at du kan forsøke å koble bort EC-en?

Hvilke Sonuser er det du har?
1. Ingen forskjell med eller uten SVS.

2. Har volum i ESI-kortet ja,men har ikke koblet "direkte i effektrinn enda,da jeg er litt skeptisk hvis windows skulle finne på å skru volumet på max.

3.Sonus Faber Concertino Home


mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
JackX skrev:
Pad skrev:
preje skrev:
Jeg ville gjort noen akkustiske tiltak i rommet. Dempeplater kanskje? Gardiner? Bilder på vegger? Bokhyller? Mye man kan gjøre, og bør gjøre - aldri undervurder rommets evne til å spille på lag med komponentene ;)
Enig med du,men dette med akustiske tiltak har jeg faktisk utprøvd,uten at dette fenomenet med s`ene har bedret seg.

mvh
På hvilken måte prøvde du ut dette? Slengte du bare opp noen tilfeldige plater histen & pisten, eller gikk du tilverks med de korrekte dempeplater på korrekte steder?

mvh
JackX

Rockwool akustikkplater (5 cm) i førsterefleksjonpunkt. Ikke prøvd noe annet.

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hvilke Sonuser? That is the question.
Concerto og Concerto Grand Piano kan flise litt om man tøyer dem for langt. For langt er noe tidligere enn de fleste andre Sf-modellene.

Ellers lurer jeg jo på hva som er referansen din. Er du mye ute på akustiske konserter slik at du har kontroll på hvordan virkeligheten låter?
Referansen er live-konserter.Allsidig musikksmak.Kjenner også flere som trakterer ulike instrumenter bla. akustisk gitar.

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Hvilken tilkobling kjører du mellom pcen og anlegget? Om det er kobber ville jeg ha åpnet forbindelsen og målt jordpotensialet , viser det mer enn null kan dette påvirke lyden negativt!

Og når du først har voltmeteret fremme er det like greit å teste jordpotensialet mellom alle komponentene.

Mvh Roald
Bruker RCA ut ifra lydkort og inn til forsterker.
Ellers så innehar jeg ikke noe multimeter for øyeblikket,så dette må gjøres senere.

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
preje skrev:
Du sier du har prøvd alle mulige dempetiltak, men at det ikke funker? :eek: Det er ganske mange endringer i forhold til akustikken man skal ha prøvd ut før man kan si at ingenting funker, men men....

Har du noe stående mellom høyttalerne dine, for eksempel en rack med TV på kanskje?
Hvordan står høyttalerne i forhold til bakvegg og sidevegger?

Tara Labs kablene er det noen som nevner. Jeg ville nok vurdert et bytte der jeg også. Kjører du foresten RCA eller XLR?
Misforstå meg rett,akustiske tiltak fungerer glimrende de,men ikke på mitt ssspesifikke problem. :D

Jeg mistenker enten EC forsterkeren,kablene eller minst sannsynlig lydkortet.
Hadde en NAD-sak ei stund og da hadde jeg ikke dette "problemet".

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Må takke for mange flotte innspill i denne tråden.

Det er flere ting som skal prøves ut:

-Koble pc rett i effektrinn.

-Bytte kabler. De jeg har nå er solid-core såvidt meg bekjent.

-Jakte etter en forforsterker.(Aurum)Det kommer an på resultatet med pc rett i effektforsterker.

mvh
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Om problemet er der uansett plate/innspilling,ER det selvfølgelig et problem,men det er dette med å akseptere at virkelighetens lyd ofte er både skranglete og innehar masse spisse ssser,ppper og det som verre er.Mange plater er innspillt slik,og da er det absolutt å foretrekke å la det være slik,selv om det nok i mange tilfeller ville ha vært mer ørevennlig om man kunne ha gjort noe med det på akkurat de innspillingene.
Poenget er at det kan være fort gjort å slå babyen ut med badevannet,så og si....
Mvh Rune :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Spørsmålet er sibilanter og svaret er/kan være Audiolense.
Det funket ihvertfall hos meg.
 
J

jahnmar

Gjest
Rune.U skrev:
...men det er dette med å akseptere at virkelighetens lyd ofte er både skranglete og innehar masse spisse ssser,ppper og det som verre er.
Mvh Rune :)
Bedre enn dette kan det stort sett ikke sies....
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei igjen.
Har god tid nå til dags,så jeg prøvde ut litt forskjellig som er nevnt i tråden her.

-Koblet først ifra lydkort og inn i effektrinn.Brukte volumet i lydkortet. Satte med hjertet i halsen da jeg "fyrte" opp pc`n,men det gikk heldigvis bra.
Hvordan ble så lyden og sss-artifaktene? Joda,lyden ble vel mer transparert,holografisk,det var faktisk særs moro. S`ene dog var der i fullt monn!! Ingen forbedring i så måte.


-Byttet signalkabel ifra lydkort til en Clas Ohlsson sak. Lydbilde ramlet sammen og det hele ble noe innesluttet i mine ører. Altså ingen forbedring der,heller tvert om.


-Etter litt "brainstorming" koblet jeg vekk effektforsterkeren.Oppsettet ble da :Lydkort - EC ECI 2- SF.
Endelig fikk jeg dempet disse sss`ene betraktelig.
I mitt tilfelle,så er Aragon 2004 mkII syndebukken slik jeg hører det.Synd fordi den har ett jerngrep "helt der nede",men den faller da igjennom ifra mellomtone og opp.

-Svs SB12 plus har ikke vært tilkoblet ved denne gjennomkjøringen.

-Jeg kjøpte denne Aragon`en fordi jeg følte ett behov for mer effekt.Den tilførte dette i massevis,men også med visse artifakter.

-Kommer til å selge effektforsterkeren,kanskje ECI 2 også.

-Rykker tilbake til start viser det seg,men har godt med pågangsmot.Noen tips til hva som "matcher" SF ?

Vil igjen takke for gode innspill,"flere kokker,mere søl" heter det,men dette er det motsatte av tilfellet.


mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har du sett noe på hvordan impedanse matchen er EC kontra Aragon ? Hvis dette er en total mismatch så kan det ha endel å si. Har selv hatt Palladium2 og Aurum. Som du sier, krefter i massevis. Men synes også det var litt kjedelig, dvs litt lukka i toppen på en måte. Om dette er en distinkt feature med Aragon skal være usagt da det kunne ha med høytalerne og gjøre også. Enda jeg testet Aragon på 3 forskjellige typer høytalere. Alle med samme resultat.
 
Topp Bunn