Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk til alle som har fulgt med på vår andre prototypetråd om den kommende subwooferen Sigberg Audio 10D. I parallell jobber vi med et annet produkt, som vi skal presentere og holde dere oppdatert på i denne tråden :)

    Sigberg Audio SBS.1 blir en liten, aktiv høyttaler med stor lyd. Så da kan jo de kreative gjette hva SBS står for. :) Det har kommet flere spennende aktive høyttalere det siste som utnytter DSP til å trylle frem magiske mengder bass fra relativt små kabinetter. Med SBS.1 går vi motsatt vei. Det som begrenser kapasiteten til små høyttalere er nettopp evnen til å gjengi bass på et troverdig nivå, og denne utfordringen holder hele høyttaleren tilbake også i det øvrige frekvensregisteret. SBS.1 er derfor designet for å spille med en subwoofer, og har by design et -3dB punkt ved ca 80hz (med forbehold om endringer).

    Design og designmål:
    Konseptet er å lage en høyttaler som tegner et lydbilde som er langt større enn de fysiske målene på høyttaleren, som kan spille svært høyt samtidig som den spiller rent, detaljert og veloppløst, med et bredt og presist tegnet stereoperspektiv, og generelt med en lydkvalitet som er bedre enn man forventer i prisklassen. Og for de som lurer så trekker jeg ikke dette opp av hatten, men gjengir mine lytteinntrykk fra prototypen. Vi forventet at denne skulle gi både dynamikk og kapasitet på et helt annet nivå enn en hvilken som helst stativhøyttaler, men når vi fikk satt sammen prototypen og spilt litt tror jeg vi har undervurdert hvor godt dette vil fungere. :)

    Tentative mål er 19x42x20cm (BHD), og høyttalerne er bestykket med et 5.5" midbasselement, og en 5.5" coax med midbass+diskant. Det er en 2.5-veis konstruksjon. Hver høyttaler har en innebygget 3-kanals Hypexforsterker som støtter XLR/RCA/digital inn.

    Et par SBS.1 forventes å kunne spille 110dB@1m, og burde dermed levere lydtrykk som er godt stykke forbi tilstrekkelig i en normal stue. Det betyr at forvrengningen blir svært lav selv når man koser seg med liveinnspillinger (eller noe annet) på konsertnivå, og at det låter bra uavhengig av om man liker Kari Bremnes eller Five Finger Death Punch.

    Vi håper med andre ord å treffe en fin balanse med luftig og klar gjengivelse som låter flott både på vokal og med snert og trykk i perkusjon, samtidig som den ikke blir "utilgivelig" slik at det eneste som er spiselig er siste plata fra Kirkelig kulturvekrsted. Den skal altså være fornøyelig å lytte til selv om platesamlingen er bred og sammensatt, samtidig som gåsehuden kommer lett når man setter på en virkelig god innspilling. Når man får denne i hus skal man få lyst til å oppdage platesamlingen på nytt!

    Kan jo også nevne at vi har vært i god dialog med @Snickers-is underveis her, og hans kompetanse og råd har helt klart satt sitt preg (i utelukkende positiv forstand) på resultatet!

    Grov konseptskisse
    1612629216728.png


    Finish/kabinett
    Høyttalerne vil etter nåværende plan ha et enkelt / stilrent design av høy kvalitet, i utgangspunktet "satin white" og "satin black" som er det samme som Inkognitosubbene, som er en matt/halvblank utførelse. Målet er som subbene at det skal gli enkelt inn i et moderne stuemiljø. Mulig vi også tilbyr andre finisher etterhvert. Stativene på konseptskissen er kun nettopp det, konseptskisse - vi har foreløpig ikke bestemt om vi skal tilby stativ som tilbehør eller ikke, evt om det kommer senere.

    SBS.1 + Inkognito = SANT
    For de som har fått med seg våre Inkognito subwoofere som allerede er i salg, skjønner man sikkert at disse høyttalerne blir naturlige partnere til disse (eller vår kommende 10D). De vil komme med presets som gjør at de integrerer perfekt med SBS.1 (kan oppgraderes for de som allerede har kjøpt Inkognito). Selv om vi naturlig nok vil anbefale å parre disse med våre egne subwoofere, vil de selvsagt også fungere fint sammen med andre subwoofere av god kvalitet. :)

    Hva nå?
    Prototyping er allerede i gang og resultatet er veldig lovende både på papiret og ved praktisk lytting. Vi benytter både ører og målinger utstrakt under testingen, og vil fortsette å optimalisere prototypene utover våren. Går alt som planlagt kommer de i salg til høsten, muligens med åpning for forhåndssalg til sommeren. I denne tråden vil vi snart dele relativt detaljerte målinger av høyttalerne etterhvert som utviklingen skrider frem.

    Håper selvsagt på engasjement og spørsmål også i denne tråden, vi vil svare så godt vi kan - og er selvsagt åpne og lydhøre for innspill og refleksjoner rundt konseptet. :love:
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennede konsept, og egentlig spot on for vanlige norske hjem med sine akustiske utfordringer, og minimalistiske preg. Og det at fotavtrykket kan spres utover gjennom separasjon av enhetene (main+sub) gjør at integrering og WAF burde gå sømløst både lydmessig, og for andre brukere av rommet (Der er jeg langt ute i rød sone😰)
    Med all den positive tilbakemeldingen fra både Stereo+, lyd og bilde og brukere på subbene som er i salg, er det også godt å høre/se at dere går vitenskapelig til verks, og skyver nonsens til side.

    Jeg skal jo fylle et nytt rom med godlyd, og har vært avventende på hva det skulle bli pga.jeg ønsker et separat system med minst mulig bokser. Men grusomt god lyd.

    Hvor er påmeldingslista for demo😅
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    (..)
    Med all den positive tilbakemeldingen fra både Stereo+, lyd og bilde og brukere på subbene som er i salg, er det også godt å høre/se at dere går vitenskapelig til verks, og skyver nonsens til side.

    Jeg skal jo fylle et nytt rom med godlyd, og har vært avventende på hva det skulle bli pga.jeg ønsker et separat system med minst mulig bokser. Men grusomt god lyd.

    Hvor er påmeldingslista for demo😅
    Takk for hyggelige ord, ja dette håper og tror vi blir skikkelig bra! Jeg oppretter herved demoliste og skriver deg øverst! :geek:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser også ut til at det skulle bli problemfritt å velge tilkoblings metode?
    Det man jo kanskje kan forutse at noen spør om er trådløs tilkobling, det vil vi nok trolig ikke støtte ut av boksen, men det finnes jo eventuelt tredjepartsløsninger på dette.

    Men utover det støtter vi det meste folk skulle kunne finne på.
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden skal følges, aktive høytalere er tingen i en moderne stue, lytta litt på Dutch & Dutch og det har definitivt fremtiden foran seg ...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Spennende saker dette ja , blir moro å følge med fremover 😃👍
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo tease litt med et par preliminære målinger, er planlagt noen flere justeringer på dette kommende uke, men det er en god start.

    Her er nærfeltsmåling on-axis, 1/24 smoothing:
    1612709572017.png


    Og en måling i lytteposisjon/sweetspot i testrommet (1/12 smoothing, ingen romkorreksjon eller lignende, med andre ord høyttalernes naturlig respons i rommet. Her snakker vi ikke voldsomt avvik på +/-3dB fra 65-16,000hz. Og et fall på 5dB fra 100hz-10khz som også er ganske på target. Skal senke ned 1-10khz noe da det er litt mye energi der, hvertfall for rom uten noe særlig demping. Dette er fordi følsomheten på coaxen er noe høyere og det er ikke skrudd til helt enda.

    1612709820857.png
     

    Vedlegg

    TomeStokness

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandefjord
    Flott konsept! Er selv superfan av spredningsmønsteret man får av en coaxial høyttaler..
    Ser også ut som at du har funnet en driver, som heller ikke lider veldig av diffraksjon/refleksjoner i opphenget..
    Har selv noen Dayton CX120, som lider veldig av dette, ikke bare har de en stor dip on axis (10khz, sånn circus), men refleksjonen gjør at det også henger litt lenge der i tids-domeneet, noe som gjør at de låter "splashy" i toppen..

    Har du vurdert å lage disse 3veis?
    Du mister kanskje noe SPL i nedre registeret, men du reduserer også modulerings-forvregning ved høy SPL..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har gjort noen simuleringer for Mr Sigberg. Jeg kom frem til at single tone, 100W pr driver, delt ved 100Hz, gir maks 2mm slaglengde. På 1m avstand gir det teoretisk 119,6dB, mens for musikk snakker vi vesentlig mer.

    I praksis er man nok svært sjelden over 0,5mm. Dette kan jo i stor grad sammenliknes med en 3-veis. Da skal man være langt over 110dB på det meste av musikkmateriale.

    Man deler noe lavere mot bassen (altså subwooferen) enn man typisk gjør i en tradisjonell 3-veis, men til gjengjeld har man doblet opp med 2 drivere.

    Det ville selvsagt vært noe helt annet om driverne skulle spille helt ned.
     

    TomeStokness

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandefjord
    Godt poent. Hvis man belager seg på, i designprossesen at den alltid skal brukes med sub, så er jo problem løst.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.225
    Sted
    Langesund
    Jeg kan jo tease litt med et par preliminære målinger, er planlagt noen flere justeringer på dette kommende uke, men det er en god start.

    Her er nærfeltsmåling on-axis, 1/24 smoothing:
    Vis vedlegget 695752

    Og en måling i lytteposisjon/sweetspot i testrommet (1/12 smoothing, ingen romkorreksjon eller lignende, med andre ord høyttalernes naturlig respons i rommet. Her snakker vi ikke voldsomt avvik på +/-3dB fra 65-16,000hz. Og et fall på 5dB fra 100hz-10khz som også er ganske på target. Skal senke ned 1-10khz noe da det er litt mye energi der, hvertfall for rom uten noe særlig demping. Dette er fordi følsomheten på coaxen er noe høyere og det er ikke skrudd til helt enda.

    Vis vedlegget 695754
    Ikke helt med på hva du mener her Ser ut som +/-6 db den målingen fra lytteposisjonen. Leseforståelsen min svikter noen ganger, så mulig jeg bare ikke kobler.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ikke helt med på hva du mener her Ser ut som +/-6 db den målingen fra lytteposisjonen. Leseforståelsen min svikter noen ganger, så mulig jeg bare ikke kobler.
    Enig... er det noen “pink sunglasses” her, for meg ser det ut som -6dB på 80Hz
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt med på hva du mener her Ser ut som +/-6 db den målingen fra lytteposisjonen. Leseforståelsen min svikter noen ganger, så mulig jeg bare ikke kobler.
    Hvis vi tar utgangspunkt i 75dB som 0-punktet så er det +/-3dB hvis den er mellom 72dB og 78dB. For å være presis sa jeg ikke at det var +/-3dB, men at det ikke var voldsomt avvik. :)

    Her er 78dB-linjen:
    1612731059429.png


    He er 72dB-linjen:
    1612731086046.png


    Så er det sikkert opp til øyet som ser om man mener de toppene/dippene som sniker seg utenfor linjene er store avvik eller ikke. :) Men i praksis er det +6/-5 ja hvis man skal inkludere de peakene som åpenbart er refleksjoner i rommet. Så dette handler jo også om rommet og sånn sett en mindre meningsfull graf. Det er kanskje mer som en digresjon å regne, men jeg synes det er moro at det er mulig å få relativt hyggelige in-room grafer med høyttalere med fornuftig spredningsmønster og et moderat dempet rom selv uten romkorreksjon.

    Enig... er det noen “pink sunglasses” her, for meg ser det ut som -6dB på 80Hz
    In-room passerer den 75dB (0dB avvik) ved 65hz, ser du på den øverste eller nederste grafen? Uansett er designmålet nærmere 80hz, så den går i øyeblikket litt for dypt in-room. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Meningsløst å begynne å diskutere frekvensrepons innenfor 3dB in room. Da driver man i verste fall og lager sånn "oi, her låter det romkorreksjon lang vei"-lydbilde.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.225
    Sted
    Langesund
    Hvis vi tar utgangspunkt i 75dB som 0-punktet så er det +/-3dB hvis den er mellom 72dB og 78dB. For å være presis sa jeg ikke at det var +/-3dB, men at det ikke var voldsomt avvik. :)

    Her er 78dB-linjen:
    Vis vedlegget 695901

    He er 72dB-linjen:
    Vis vedlegget 695902

    Så er det sikkert opp til øyet som ser om man mener de toppene/dippene som sniker seg utenfor linjene er store avvik eller ikke. :) Men i praksis er det +6/-5 ja hvis man skal inkludere de peakene som åpenbart er refleksjoner i rommet. Så dette handler jo også om rommet og sånn sett en mindre meningsfull graf. Det er kanskje mer som en digresjon å regne, men jeg synes det er moro at det er mulig å få relativt hyggelige in-room grafer med høyttalere med fornuftig spredningsmønster og et moderat dempet rom selv uten romkorreksjon.



    In-room passerer den 75dB (0dB avvik) ved 65hz, ser du på den øverste eller nederste grafen? Uansett er designmålet nærmere 80hz, så den går i øyeblikket litt for dypt in-room. :)
    Fin oppklaring
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du er tilgitt :ROFLMAO:

    Ørene våre er ekstremt følsomme for høyttalerens naturlige rå-respons, selv i ganske livlige rom. Straks man begynner å fikse på de avvikene som følger av rommet hører vi straks at noe merkelig har skjedd med høyttalerens rå-respons også. Viktig å ikke miste den faktoren av syne når man skal fintune en høyttaler til å fungere i mange sammenhenger.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du er tilgitt :ROFLMAO:

    Ørene våre er ekstremt følsomme for høyttalerens naturlige rå-respons, selv i ganske livlige rom. Straks man begynner å fikse på de avvikene som følger av rommet hører vi straks at noe merkelig har skjedd med høyttalerens rå-respons også. Viktig å ikke miste den faktoren av syne når man skal fintune en høyttaler til å fungere i mange sammenhenger.
    Ja, så det vil jeg jo understreke at jeg naturligvis ikke har gjort i dette tilfellet, så det er "flaks" at det ble såpass jevnt. Og litt fordi rommet har litt dempeplater og bassfeller. Så rent bortsett fra at det i grafen er dempet en peak ved 70hz er ingenting gjort mht rommet, og det er selvsagt gjort med eq, ikke selve filterkonfigurasjonen til høyttaleren. 😊
     

    TomeStokness

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandefjord
    Du er tilgitt :ROFLMAO:

    Ørene våre er ekstremt følsomme for høyttalerens naturlige rå-respons, selv i ganske livlige rom. Straks man begynner å fikse på de avvikene som følger av rommet hører vi straks at noe merkelig har skjedd med høyttalerens rå-respons også. Viktig å ikke miste den faktoren av syne når man skal fintune en høyttaler til å fungere i mange sammenhenger.
    Ja, HAAS-effekten virker, og rom henger alltid etter i tidsdomenet..
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg tror egentlig det er enkelt:
    Hvis det låter bra, så er det bra
    Hvis ikke er det dritt

    Jeg har hørt super kritiker roste høyttalere som måler perfekt, men som jeg synes låter crap ... gode målinger betyr vel ikke at en høyttaler er bra, men er en forutsetning for at det skal låte bra. Det som er viktig for meg er om en høyttaler kan skape den magien ... som gjør at håret reiser seg, det er bare en fantastisk opplevelse, og jeg har tårer i øynene .... det er vel vanskelig å måle hva som får en høyttaler til å skape dette :ROFLMAO:

    Kun frekvensrespons sier jo heller bra lite isolert sett om hvordan høyttaleren spiller, synes Jeg.... er det ikke også en million andre ting som betyr noe.... radiation pattern, distortion, compression, sensitivity, cabinet resonances, phase response, time domain behavior, waterfall plot ....

    Det var ikke akkurat en million ting, men en del flere ting :ROFLMAO:

    Av 100 høyttalere på markedet er det kanskje 2% av dem jeg liker, hvorfor er det så mange som bare "driter på draget" ?

    @thorbjorn78 har dere ikke en gyllen mulighet her, med alle disse dritt-høyttalerne der ute :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Jeg tror egentlig det er enkelt:
    Hvis det låter bra, så er det bra
    Hvis ikke er det dritt

    Jeg har hørt super kritiker roste høyttalere som måler perfekt, men som jeg synes låter crap ... gode målinger betyr vel ikke at en høyttaler er bra, men er en forutsetning for at det skal låte bra. Det som er viktig for meg er om en høyttaler kan skape den magien ... som gjør at håret reiser seg, det er bare en fantastisk opplevelse, og jeg har tårer i øynene .... det er vel vanskelig å måle hva som får en høyttaler til å skape dette :ROFLMAO:

    Kun frekvensrespons sier jo heller bra lite isolert sett om hvordan høyttaleren spiller, synes Jeg.... er det ikke også en million andre ting som betyr noe.... radiation pattern, distortion, compression, sensitivity, cabinet resonances, phase response, time domain behavior, waterfall plot ....

    Det var ikke akkurat en million ting, men en del flere ting :ROFLMAO:

    Av 100 høyttalere på markedet er det kanskje 2% av dem jeg liker, hvorfor er det så mange som bare "driter på draget" ?

    @thorbjorn78 har dere ikke en gyllen mulighet her, med alle disse dritt-høyttalerne der ute :ROFLMAO:
    Haraldo etter det jeg har hørt fra deg så likere du i hvert fall 3 kanskje 4% :) 🎼
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror egentlig det er enkelt:
    Hvis det låter bra, så er det bra
    Hvis ikke er det dritt

    Jeg har hørt super kritiker roste høyttalere som måler perfekt, men som jeg synes låter crap ... gode målinger betyr vel ikke at en høyttaler er bra, men er en forutsetning for at det skal låte bra. Det som er viktig for meg er om en høyttaler kan skape den magien ... som gjør at håret reiser seg, det er bare en fantastisk opplevelse, og jeg har tårer i øynene .... det er vel vanskelig å måle hva som får en høyttaler til å skape dette :ROFLMAO:

    Kun frekvensrespons sier jo heller bra lite isolert sett om hvordan høyttaleren spiller, synes Jeg.... er det ikke også en million andre ting som betyr noe.... radiation pattern, distortion, compression, sensitivity, cabinet resonances, phase response, time domain behavior, waterfall plot ....

    Det var ikke akkurat en million ting, men en del flere ting :ROFLMAO:

    Av 100 høyttalere på markedet er det kanskje 2% av dem jeg liker, hvorfor er det så mange som bare "driter på draget" ?

    @thorbjorn78 har dere ikke en gyllen mulighet her, med alle disse dritt-høyttalerne der ute :ROFLMAO:
    Jeg er enig med deg at målinger alene ikke gir svaret. Men som kunde vil endel måledata (hvis man skjønner hva man ser på da) gi en indikasjon på f.eks klangbalanse og kapasitet, spredningsmønster osv, og om høyttaleren ellers tilsynelatende er fornuftig konstruert. Så det vil kunne gi et inntrykk av om høyttaleren har gode forutsetninger for å låte bra, eller mest sannsynlig ikke gjør det. :) Så kan man ikke alltid se på en måling isolert å få så mye ut av den. Du spurte f.eks om Step response, jeg leste en gammel artikkel i Stereophile om det, og på tvers av flere hundre høyttalere de hadde testet, var det liten(ingen) korrelasjon mellom god step respons og om den fikk god omtale. Når det er sagt var det også få høyttalere som hadde god step respons. Og mange av de andre "grunnleggende" måledataene som oppgitt frekvensrespons og hvor mye watt de tåler (eller bruker ifm aktive ting) er ofte mindre nyttige, fordi det dessverre er liten grad av standarder som benyttes på tvers. Og for å gjøre det ekstra lett er det selvsagt mange forskjellige meninger om alt det jeg akkurat skrev. :D

    Som konstruktør brukes naturligvis ørene masse, men når noe låter feil er målinger ofte nyttig for å forstå hvorfor det låter feil og hva som må endres. Det er også nyttig for å skru inn et godt utgangspunkt. Men jeg lytter masse, og på alt fra tekno til visesang, og både gode og dårlige, og gamle og nye innspillinger.

    Jeg er også helt enig med deg i at en god høyttaler / et godt oppsett bør ha potensiale til å røre litt i hjerterota. Vet ikke om du har lest "filosofi"-delen på hjemmesiden vår, men der får man kanskje en liten indikasjon på at dette ikke bare handler om teknikk for oss, selv om det er viktig at det også er på plass. :)

    Og ja, det er selvsagt flere målinger enn kun frekvensrespons som er aktuelle, og som jeg skrev i innledende innlegg vil vi dele mer etterhvert.

    Angående gyllen mulighet: Jo, kanskje det. :)


    Angående prøvelytting: Absolutt, det er bare å ta kontakt så ordner vi en tur innom, bor rett sør for Oslo hvis noen lurer på geografien. Det er et par andre som har vært aktive i denne tråden som skal innom allerede, førstemann på onsdag. Og et blad som begynner på S og slutter på tereopluss kommer innom neste uke. :geek:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg tror egentlig det er enkelt:
    Hvis det låter bra, så er det bra
    Hvis ikke er det dritt

    Jeg har hørt super kritiker roste høyttalere som måler perfekt, men som jeg synes låter crap ... gode målinger betyr vel ikke at en høyttaler er bra, men er en forutsetning for at det skal låte bra. Det som er viktig for meg er om en høyttaler kan skape den magien ... som gjør at håret reiser seg, det er bare en fantastisk opplevelse, og jeg har tårer i øynene .... det er vel vanskelig å måle hva som får en høyttaler til å skape dette :ROFLMAO:

    Kun frekvensrespons sier jo heller bra lite isolert sett om hvordan høyttaleren spiller, synes Jeg.... er det ikke også en million andre ting som betyr noe.... radiation pattern, distortion, compression, sensitivity, cabinet resonances, phase response, time domain behavior, waterfall plot ....

    Det var ikke akkurat en million ting, men en del flere ting :ROFLMAO:

    Av 100 høyttalere på markedet er det kanskje 2% av dem jeg liker, hvorfor er det så mange som bare "driter på draget" ?

    @thorbjorn78 har dere ikke en gyllen mulighet her, med alle disse dritt-høyttalerne der ute :ROFLMAO:
    Jeg har hørt mine egne ht låte dritt flere ganger, og attpåtil før jeg kjøpte dem da jeg hørte dem i demo.
    Jeg tror jeg hadde to runder med dem i butikk før jeg bestemte meg.
    Grunnen til at de ble med hjem var enkel. De hadde ytelsen jeg var ute etter på de parameterne som er viktig for meg, selv om det ikke framkom under demo fordi jeg kjenner produktene godt, og klarte å skille ut "problemene" som kom frem.
    Jeg har også mulighet til å "tilrettelegge" for optimal ytelse hjemme ( så langt det lar seg gjøre)
    Det gjør at jeg kan tilpasse, og forandre kriterier for hvordan lyden skal fremstå i lytterommet.

    Og jeg vil si en ting til!
    Av alle de systemene jeg har hørt som ligger i toppsjiktet på prestenda, er ingen av dem like på noen måte i oppbygging, komponentvalg eller rom. Men det låter ofte overraskende likt i fremtoningen på normale nivåer.
    Deres særegenheter kommer ofte frem når de tilspisses mot eiers preferanser, men allikevel har jeg ofte opplevelsen av alt grunn"sounden" er mer lik en ulik.
    Dette har alltid vært i private hjem. Aldri i butikk foruten ett unntak som kan mer ses som i pro -sammenheng, men fortsatt butikk.
    Så hva er det som gjør at jeg opplever dette fenomenet i de hjemmene jeg kommer til, tross ulikhetene?
    Jeg tror det er fordi vi ser på mange av de samme tingene for å få frem det beste, og gjør noe med det. Mange av disse lytterne har også opparbeidet seg en bred erfaring gjennom lytting og drodling rundt lyd, og har tonnevis med referanser å ta av.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har hørt super kritiker roste høyttalere som måler perfekt, men som jeg synes låter crap ... gode målinger betyr vel ikke at en høyttaler er bra, men er en forutsetning for at det skal låte bra. Det som er viktig for meg er om en høyttaler kan skape den magien ... som gjør at håret reiser seg, det er bare en fantastisk opplevelse, og jeg har tårer i øynene .... det er vel vanskelig å måle hva som får en høyttaler til å skape dette :ROFLMAO:

    Kun frekvensrespons sier jo heller bra lite isolert sett om hvordan høyttaleren spiller, synes Jeg.... er det ikke også en million andre ting som betyr noe.... radiation pattern, distortion, compression, sensitivity, cabinet resonances, phase response, time domain behavior, waterfall plot ....
    Er bare så enig! Legger til; høres ikke en menneskestemme ut som en menneskestemme er høyttaleren ubrukelig!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.225
    Sted
    Langesund
    Meningsløst å begynne å diskutere frekvensrepons innenfor 3dB in room. Da driver man i verste fall og lager sånn "oi, her låter det romkorreksjon lang vei"-lydbilde.
    Noen må jo ta seg av det meningsløse også, og ja jeg er godt innafor +/- 3 db etter ønsket target i lytteposisjonen, hvis en glatter så mye som 1/12 på frekvensresponsen. Korrigert som en helhet rom og høyttaler

    Da må jeg spørre om du opplevede sånn "oi, her låter det romkorreksjon lang vei"-lydbilde her hjemme?
    Det var i hvert fall en mening om at mesteparten av dybde oppstod mellom høyttaler og lytter, og mye mindre bakover. Jeg opplever det annerledes og hører ikke mer troverdig lyd andre steder, med kanskje et unntak - emokid

    Om disse høyttalerne tråden handler om må jeg si at jeg følger filosofien til punkt og prikke og har satt meg opp på listen over en lytt.
    Blir jeg slått ut av komfortsonen blir det nok et depositum på et par, for direkte sammenligning av satelittene jeg har. Hadde vært moro om det åpenbarer seg ennå en ny dimensjon her. Stått lenge stille for å si det sånn
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Noen må jo ta seg av det meningsløse også, og ja jeg er godt innafor +/- 3 db etter ønsket target i lytteposisjonen, hvis en glatter så mye som 1/12 på frekvensresponsen. Korrigert som en helhet rom og høyttaler

    Da må jeg spørre om du opplevede sånn "oi, her låter det romkorreksjon lang vei"-lydbilde her hjemme?
    Det var i hvert fall en mening om at mesteparten av dybde oppstod mellom høyttaler og lytter, og mye mindre bakover. Jeg opplever det annerledes og hører ikke mer troverdig lyd andre steder, med kanskje et unntak - emokid

    Om disse høyttalerne tråden handler om må jeg si at jeg følger filosofien til punkt og prikke og har satt meg opp på listen over en lytt.
    Blir jeg slått ut av komfortsonen blir det nok et depositum på et par, for direkte sammenligning av satelittene jeg har. Hadde vært moro om det åpenbarer seg ennå en ny dimensjon her. Stått lenge stille for å si det sånn
    Du lytter jo tross alt i et ganske unikt rom. Kanskje det er minst like meningsløst å prøve å få gull-lyd i et skikkelig håpløst rom?

    Fellesnevneren er vel at vi alle prøver å få best mulig lyd innenfor de rammene vi har. Det er der jeg synes Thorbjørn sin konstruksjon er interessant da den både tilbyr "stor høyttaler med tyngde og kapasitet"-mulighet til mange som ikke egentlig har plass til store høyttalere, og når man både har coax (waveguide på diskanten og punktkilde) og kan eksperimentere med plassering av subwooferen og frontene, så får man en viss fleksibilitet som gjør at man kan finne en sympatisk synergi selv i litt "odde" rom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn