Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært ute og fått koldbrann i vitenskapens og musikkens navn. Noen målinger ute hjalp til å verifisere grunnarbeidet som er gjort innendørs så langt. Det ga meg også mulighet til å ta et par raske målinger med litt mindre refleksjoner.

    Merk at alt dette er foreløpige målinger og ikke endelig respons for høyttaleren, da vi dels ikke er ferdig med tuning og dels har produksjonsmodellen et mer forseggjort kabinett.

    Så her er on-axis og 15deg off-axis. Disse er tatt ganske nærme, så det er mer boost i bassen i kurven enn i virkeligheten. Det er egentlig ganske flatt hele veien on-axis, som er det vi ønsker å se. Det er en peak ved 3khz men denne forsvinner ved 15-deg offaxis som man ser, som er nærmere faktisk respons i lytteposisjon, derfor er ikke denne dempet. Det er en liten dip ved 200hz, dette er refleksjon fra bakken, ikke høyttaleren. Til slutt ruller det fint av off-axis i toppen, som gjør at vi unngår for mye energi i toppen pga refleksjoner i rommet. :)
    sbs1-prototype0-15.jpg


    Så er det for de som er opptatt av tid og impulser og steps og sånt (hei @haraldo ) :)
    Begge disse ser jo rimelig bra ut tenker jeg.

    Step response:
    sbs1-prototype-step.jpg


    Impulse response:
    sbs1-prototype-impulse.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det var en på ASR som kommenterte peaken på 3.5-4k, og denne er mest uttalt når man måler svært nærme, og i mindre grad lenger fra og ved lytteposisjon, men det er noe løft der. Så gjorde noen flere justeringer i kveld inkludert å forskyve delefrekvens littegrann, og kom nå til denne responsen (grønn). Litt mer ujevn graf da den er tatt innendørs i motsetning til den gamle lilla. Så får vi lytte litt og se hvordan det låter. Vi tok opprinnelig bort det meste av dette løftet da Jørn var her på fredag, men jeg hadde fått på litt igjen igjennom helgen. Men det er nok mulig den skal bort slik som her.

    1613338810553.png
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da har jeg vært ute og fått koldbrann i vitenskapens og musikkens navn. Noen målinger ute hjalp til å verifisere grunnarbeidet som er gjort innendørs så langt. Det ga meg også mulighet til å ta et par raske målinger med litt mindre refleksjoner.

    Merk at alt dette er foreløpige målinger og ikke endelig respons for høyttaleren, da vi dels ikke er ferdig med tuning og dels har produksjonsmodellen et mer forseggjort kabinett.

    Så her er on-axis og 15deg off-axis. Disse er tatt ganske nærme, så det er mer boost i bassen i kurven enn i virkeligheten. Det er egentlig ganske flatt hele veien on-axis, som er det vi ønsker å se. Det er en peak ved 3khz men denne forsvinner ved 15-deg offaxis som man ser, som er nærmere faktisk respons i lytteposisjon, derfor er ikke denne dempet. Det er en liten dip ved 200hz, dette er refleksjon fra bakken, ikke høyttaleren. Til slutt ruller det fint av off-axis i toppen, som gjør at vi unngår for mye energi i toppen pga refleksjoner i rommet. :)
    Vis vedlegget 697399

    Så er det for de som er opptatt av tid og impulser og steps og sånt (hei @haraldo ) :)
    Begge disse ser jo rimelig bra ut tenker jeg.

    Step response:
    Vis vedlegget 697400

    Impulse response:
    Vis vedlegget 697401

    ”nesten” der
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    ”nesten” der
    Hva sikter du til rent spesifikt?

    Jeg har prøvd å snakke ham bort fra den verste ASR-onanien. Dette handler om opplevd lyd og da bør man balansere kompromissene slik det høres best ut, ikke for å få flest mulig likes på postede kurver. Det er plenty med angivelig perfekte høyttalere der ute som låter kjipt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Peaker som bare viser seg på noen vinkler og ikke andre er vel bare diffraksjon? Det blir feil å korrigere for det med mindre det gjør utslag på snitt av mange vinkler.
    Kanskje det er coaxen som er skyldner, kanskje det er kabinettet slik det er nå, men ikke en bekymring slik det ser ut på de grafene der.

    Er det FIR greier involvert i delefiltrene mtp stepresponsen? Tillater Hypex forsterkerne det?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva sikter du til rent spesifikt?

    Jeg har prøvd å snakke ham bort fra den verste ASR-onanien. Dette handler om opplevd lyd og da bør man balansere kompromissene slik det høres best ut, ikke for å få flest mulig likes på postede kurver. Det er plenty med angivelig perfekte høyttalere der ute som låter kjipt.
    Haha, ja jeg tror allerede denne høyttaleren har bestemt seg for hvordan den vil låte, for med litt forskjellige tilnærminger ender vi med ganske likt sound hver gang - og det er en fin sound! Hva gjelder step/impulse respons trenger de heldigvis ikke gnukkes på for å bli bra, hva gjelder frekvensresponsen så er det mest øre og litt kurver som styrer nå - så må det selvsagt prøves i flere rom og mer ute, og ikke minst i de ferdige kabinettene før vi vet helt sikkert hva som forårsakes av hva. Så ja, helt enig i at det er viktigere hvordan det låter enn at kurven er paddeflat.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Peaker som bare viser seg på noen vinkler og ikke andre er vel bare diffraksjon? Det blir feil å korrigere for det med mindre det gjør utslag på snitt av mange vinkler.
    Kanskje det er coaxen som er skyldner, kanskje det er kabinettet slik det er nå, men ikke en bekymring slik det ser ut på de grafene der.

    Er det FIR greier involvert i delefiltrene mtp stepresponsen? Tillater Hypex forsterkerne det?
    Jepp, heldigvis er det enkelt å teste ut ting og evt korrigere på nytt når driverne kommer i nytt kabinett når vi benytter DSP og ikke passive filter. Så istedenfor å gruble over hva som funker kan vi bare teste ut. :)

    Peaken det var snakk om rundt 3khz er nok en sånn som trolig ikke skal dempes så mye hvertfall, dempet den ned i går kveld, og i dag høres det ut som det må litt opp igjen. Vi har en lignende rundt 10k som bare er synlig i enkelte vinkler, men totalt sett nok skaper endel refleksjonsenergi. Så må dempes litt men ikke helt.

    Ikke FIR. Step/Impulserespons var bra i utgangspunktet, timingmessig er det jo også praktisk med en coax + en tilhørende driver som er identisk størrelse. I tillegg benyttes nå i hovedsak 1.ordens filtere slik at fasen er snill og grei gjennom det hele.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Hva sikter du til rent spesifikt?

    Jeg har prøvd å snakke ham bort fra den verste ASR-onanien. Dette handler om opplevd lyd og da bør man balansere kompromissene slik det høres best ut, ikke for å få flest mulig likes på postede kurver. Det er plenty med angivelig perfekte høyttalere der ute som låter kjipt.
    Liker å se litt på målinger og perfekte kurver, men aller mest interessert i at det gir musikkglede. Tirsdag stikker jeg en liten tur innom for en prøvelytt. Vet det fortsatt er et prosjekt som ikke er helt ferdig så håper jeg kan komme med noe konstruktiv. Ørene mine er jo tross alt best...;) når det kommer til mine opplevelser :p....... litt usant og flaut dette, men Trompetnerden stiller bedre lyd enn jeg klarer selv selv.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi fortsetter med litt mer "ASR måleonani" som Snickers så veltalende uttrykte det. :D


    Disse er skalert så de ligner litt mer på de man ser i de typiske ASR/Amir-reviewene. Grafene er mer ujevne da det er gated in-room målinger, ikke fancy Klippelmålinger eller fra et anekoisk rom. Dette betyr også at de ikke gir et riktig bilde fra rundt 300hz og nedover. Her ser det ut som det begynner å rulle av ved 300, men i praksis ruller det ikke av før ca 100hz.

    Den første er det som kalles "listening window", dette er snitt av on-axis + 15 grader off-axis i alle retninger. Relativt flat og fin, som ønsket.
    sbs.1.listeningwindow.jpg



    On-axis, 15 degree off-axis and 30 degree off-axis 1/12th smoothing. Endel ujevnheter pga rommet, men gir et inntrykk av avrulling off-axis.

    sbs.1.0-15-30.jpg




    96dB@1m fundamental + THD. Her ser vi èn høyttaler spille av 96dB på 1 meter avstand med godt under 1% THD over hele fjøla. Minner om at dette er små "bokhyllehøyttalere" med doble 5.5". To høyttalere vil da klare det samme på 2m avstand.

    sbs.1.96dB.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Takker for lytteseansen.

    Utbroderer ikke så mye om lyden da det er tidlig i prosessen. Sa litt der og det for holde. Det jeg kan nevne er at de er veldig bra på all type musikk og det går veldig mye bedre å flytte seg litt sideveis en det det gjør her hjemme, ingenting kollapser - Flott egenskap
    På generell basis og med tanke på kapasiteten på folket bak disse, må jo dette bli en slager. Dette er jo en løsning som vil kunne tre inn i stuer med streng WAF og skape lyden av stooore høyttalere.
    Små stativhøyttalere, med masse autoritet satt opp med et par subber av meget god kvalitet - killer kombo som bør treffe et stort publikum:)

    Mvh-
    Tor
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hva sikter du til rent spesifikt?

    Jeg har prøvd å snakke ham bort fra den verste ASR-onanien. Dette handler om opplevd lyd og da bør man balansere kompromissene slik det høres best ut, ikke for å få flest mulig likes på postede kurver. Det er plenty med angivelig perfekte høyttalere der ute som låter kjipt.
    Jeg har flg oppfatning:
    - hvis en høyttaler måler utrolig bra, så kan den være bra, men den kan også være dårlig....
    - Hvis en høyttaler måler dårlig så låter det garantert dritt....

    Det jeg siktet til i tidligere post var noe som syntes som en god del "delayed" energi fra bassen, som om bassen "henger etter", men det kan jo skyldes andre ting, rom refleksjoner m.m., hva vet jeg :)

    Jeg er ikke målefreak, tvertimot, men ser supergode målinger som en forutsetning for at det skal låte bra, men det finnes eksempler på produkter der ute som "ALLE" liker og som måler knallbra, men som jeg bare ikke kan få noe ut av .... ingen navn her fra meg, men vi snakker om aktive høyttalere til mange hundre tusen som jeg synes ikke gir noe musikalsk glede!

    Så for meg er det enkle, om det gir meg musikkglede, det handler ikke om dynamikk, det handler ikke om bass, det handler ikke om oppløsning... alt dette er tekniske properties som må falle på plass for at musikkgleden skal komme på plass (i tillegg til veldig mye annet). Det handler jo i bunn og grunn om jeg kan glemme tid og sted, sitter magien, er det bare slik at man må høre en sang til, så en sang til, så en sang til o.s.v. ... da er man på gang :cool:
    (Det er nok fryktelig fryktelig fryktelig vanskelig å lage gode høyttalere med den super-magien som jeg er ute etter)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg har flg oppfatning:
    - hvis en høyttaler måler utrolig bra, så kan den være bra, men den kan også være dårlig....
    - Hvis en høyttaler måler dårlig så låter det garantert dritt....

    Det jeg siktet til i tidligere post var noe som syntes som en god del "delayed" energi fra bassen, som om bassen "henger etter", men det kan jo skyldes andre ting, rom refleksjoner m.m., hva vet jeg :)

    Jeg er ikke målefreak, tvertimot, men ser supergode målinger som en forutsetning for at det skal låte bra, men det finnes eksempler på produkter der ute som "ALLE" liker og som måler knallbra, men som jeg bare ikke kan få noe ut av .... ingen navn her fra meg, men vi snakker om aktive høyttalere til mange hundre tusen som jeg synes ikke gir noe musikalsk glede!

    Så for meg er det enkle, om det gir meg musikkglede, det handler ikke om dynamikk, det handler ikke om bass, det handler ikke om oppløsning... alt dette er tekniske properties som må falle på plass for at musikkgleden skal komme på plass (i tillegg til veldig mye annet). Det handler jo i bunn og grunn om jeg kan glemme tid og sted, sitter magien, er det bare slik at man må høre en sang til, så en sang til, så en sang til o.s.v. ... da er man på gang :cool:
    (Det er nok fryktelig fryktelig fryktelig vanskelig å lage gode høyttalere med den super-magien som jeg er ute etter)
    Jeg er jo egentlig ganske enig i det du skriver her. Det var dette "Nesten" jeg lurte litt på. Du beskriver jo selv dette med bassen. Det er ikke tvil om at den henger litt etter, det er snakk om en enslig subwoofer i et ganske lite rom, og den er EQ-et inn for best mulig respons, gitt de begrensningene man har.

    Men du sier noe annet jeg synes er langt mer interessant. Dette med antatt perfekte ting, som låter uengasjerende. I den andre justeringsseansen endte vi med nesten samme frekvensrespons, men med enklere midler, mindre fasedreining, mindre EQ i de øvre oktavene, og EQ-varianter som er mindre inngripende på den opplevde dynamikken.

    Leste du fasetråden til Alfegutt?


    Her sammenlikner han i stor grad to på papiret nesten identiske oppsett. Det ene har 2 faserotasjoner, mens det andre er i fase. Han bruker også coax, og har beskrevet lytteinntrykkene. I oppsettet til Thorbjørn byttet vi fra 1 full faserotasjon til å kjøre driverne i fase. Jeg føler det jeg og Thorbjørn diskuterte om lyden da vi holdt på minner veldig om det Alfegutt beskriver.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg siktet til i tidligere post var noe som syntes som en god del "delayed" energi fra bassen, som om bassen "henger etter", men det kan jo skyldes andre ting, rom refleksjoner m.m., hva vet jeg :)

    Jeg er ikke målefreak, tvertimot, men ser supergode målinger som en forutsetning for at det skal låte bra, men det finnes eksempler på produkter der ute som "ALLE" liker og som måler knallbra, men som jeg bare ikke kan få noe ut av .... ingen navn her fra meg, men vi snakker om aktive høyttalere til mange hundre tusen som jeg synes ikke gir noe musikalsk glede!

    Så for meg er det enkle, om det gir meg musikkglede, det handler ikke om dynamikk, det handler ikke om bass, det handler ikke om oppløsning... alt dette er tekniske properties som må falle på plass for at musikkgleden skal komme på plass (i tillegg til veldig mye annet). Det handler jo i bunn og grunn om jeg kan glemme tid og sted, sitter magien, er det bare slik at man må høre en sang til, så en sang til, så en sang til o.s.v. ... da er man på gang :cool:
    (Det er nok fryktelig fryktelig fryktelig vanskelig å lage gode høyttalere med den super-magien som jeg er ute etter)
    Det er jo absolutt ingen bass som henger etter i selve høyttalerne, men som snickers er inne på så er én enkel subwoofer vanskelig å få helt perfekt. Dette oppsettet vil nok etterhvert ha to stk 10D, men foreløpig har vi bare bygget én, og jeg ønsker å vise frem begge produktene når folk kommer innom. Jeg har også en Antimode 8033 liggende og slenge, så jeg tenker å koble opp den og se hva den får til. Erfaringsmessig fra andre oppsett gjør den også noe magisk med fase/tid som gjør at det låter tightere selv om frekvensresponsen ikke er så ulik.

    Hva gjelder lytteglede og magi er vi helt enige. Hvorvidt disse høyttalerne gjør deg glad i å lytte er vel vanskelig å få svar på før du har hørt dem. :) Men personlig synes jeg selvsagt nettopp disse egenskapene titter frem. :)


    Takker for lytteseansen.

    Utbroderer ikke så mye om lyden da det er tidlig i prosessen. Sa litt der og det for holde. Det jeg kan nevne er at de er veldig bra på all type musikk og det går veldig mye bedre å flytte seg litt sideveis en det det gjør her hjemme, ingenting kollapser - Flott egenskap
    På generell basis og med tanke på kapasiteten på folket bak disse, må jo dette bli en slager. Dette er jo en løsning som vil kunne tre inn i stuer med streng WAF og skape lyden av stooore høyttalere.
    Små stativhøyttalere, med masse autoritet satt opp med et par subber av meget god kvalitet - killer kombo som bør treffe et stort publikum:)

    Mvh-
    Tor
    Tusen takk, veldig hyggelig med besøk, og ikke minst at du satt igjen med et positivt inntrykk! Både det at de skal takle et bredt musikkspekter og at de låter større enn de ser ut er jo deler av målbildet her, så glad for at nettopp dette er noen av opplevelsene som sitter igjen!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takker for lytteseansen.

    Utbroderer ikke så mye om lyden da det er tidlig i prosessen. Sa litt der og det for holde. Det jeg kan nevne er at de er veldig bra på all type musikk og det går veldig mye bedre å flytte seg litt sideveis en det det gjør her hjemme, ingenting kollapser - Flott egenskap
    På generell basis og med tanke på kapasiteten på folket bak disse, må jo dette bli en slager. Dette er jo en løsning som vil kunne tre inn i stuer med streng WAF og skape lyden av stooore høyttalere.
    Små stativhøyttalere, med masse autoritet satt opp med et par subber av meget god kvalitet - killer kombo som bør treffe et stort publikum:)

    Mvh-
    Tor
    Den uttalelsen der vil jeg betrakte som skryt fra den kanten😎
    jeg leser det som du likte det du hørte, og ser potensialet.
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Veldig spennende prosjekt!

    I disse hjemmekontor-tider, har det begynt å klø i ørene etter god lyd foran pc-en. Enten det er til musikk til arbeidet, videomøter, filmer, spill eller whatnot.

    Jeg har de siste dagen brukt altfor mye tid på research på lyd, og konklusjonen min ligner veldig på det Sigberg jobber med. Jeg er på nippet til å videreutvikle et av mine gamle prosjekter - men jeg aner at resultatet til Sigberg vil bli i en helt annen liga.

    Ikke noe av det jeg finner på markedet treffer blinken for meg. Kanskje disse vil gjøre det - fordi:

    - Coax plassert høyt oppe - potensiale til å være god on axis/nærfelt og mulig å treffe ørehøyde uten å ha et teit stativ på pulten
    - 2x 5,5" - bør kunne flytte nok luft til at musikken føles godt på kroppen innenfor en meter (snakker ikke om dyp bass under 80 Hz)
    - Ikke bassport (tror jeg?) - stram lyd selv om man har de nære vegg
    - Ikke trådløs. Lang forklaring som krever en egen post

    Det er mulig at jeg er en av få særingene som er ute etter skikkelig hifi til nærfelt på en litt grunn pult, men jeg mistenker at det finnes flere der ute.

    Er ikke kjent med disse Hypex-platene - vil det bli mulig å gjøre sine egne justeringer på DSP, eller må vi ha kongelig besøk for å få tunet til rommet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Veldig spennende prosjekt!

    I disse hjemmekontor-tider, har det begynt å klø i ørene etter god lyd foran pc-en. Enten det er til musikk til arbeidet, videomøter, filmer, spill eller whatnot.

    Jeg har de siste dagen brukt altfor mye tid på research på lyd, og konklusjonen min ligner veldig på det Sigberg jobber med. Jeg er på nippet til å videreutvikle et av mine gamle prosjekter - men jeg aner at resultatet til Sigberg vil bli i en helt annen liga.

    Ikke noe av det jeg finner på markedet treffer blinken for meg. Kanskje disse vil gjøre det - fordi:

    - Coax plassert høyt oppe - potensiale til å være god on axis/nærfelt og mulig å treffe ørehøyde uten å ha et teit stativ på pulten
    - 2x 5,5" - bør kunne flytte nok luft til at musikken føles godt på kroppen innenfor en meter (snakker ikke om dyp bass under 80 Hz)
    - Ikke bassport (tror jeg?) - stram lyd selv om man har de nære vegg
    - Ikke trådløs. Lang forklaring som krever en egen post

    Det er mulig at jeg er en av få særingene som er ute etter skikkelig hifi til nærfelt på en litt grunn pult, men jeg mistenker at det finnes flere der ute.

    Er ikke kjent med disse Hypex-platene - vil det bli mulig å gjøre sine egne justeringer på DSP, eller må vi ha kongelig besøk for å få tunet til rommet?
    Først og fremst takk for interessen! :)

    1. Den vil jo ikke være laget for å spille nærfelt sånn i utgangspunktet, så det er mulig den vil være noe hissig i toppen hvis man sitter nærme on-axis. Men det er trolig løsbart, se punkt 4. :)
    2. De flytter ganske mye luft til å gi bra med lyd selv om du ikke sitter oppå dem, 100dB i lytteposisjon i en vanlig stue er ikke urealistisk. Og ja de vil fungere bra både inntil vegg, og til og med på vegg. Men de vil rulle av på 80-90hz, så du vil nok ønske deg en sub selv om du bruker de slik.
    3. Ingen bassport.
    4. De kongelige kommer selvsagt gjerne på besøk, men du har tilgang til en 9-bånds EQ i hver høyttaler, så du vil ha fine muligheter til å justere til rommet, og også evt dempe diskanten (ref punkt 1) hvis det skulle være behov for det. Vil samtidig understreke at til tiltenkt bruk i et vanlig oppsett i en stue eller annet lytterom er de IKKE hissige eller ubehagelige i diskanten, tvert i mot er de eksplisitt designet til det stikk motsatte. Målet er at de skal være behagelig over tid uten å skape lyttetretthet, samtidig som de er åpne og oppløste. Men det er mulig dette blir litt annerledes om man sitter veldig nærme.
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    @SigbergAudio - jeg har drodlet med tanken på studiomonitorer til denne bruken. Mange av disse antar jeg er mye hardere i lyden enn det du jobber med. Det finnes også noen crossover-varianter. Fluid Audio CX7 blant annet, kunne vært spennende å teste. Men er nødt til å heves eller vinkles opp fra pulten for å treffe øret.

    Har du landet dimensjoner på kabinettet? Hva slags elementer er det?

    Ellers; hva tenker du egentlig om å benytte disse som "PC-høyttalere"? Hva tenker du er anbefalt signalgang til den bruken? Man er vel nesten avhengig av en preamp?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @SigbergAudio - jeg har drodlet med tanken på studiomonitorer til denne bruken. Mange av disse antar jeg er mye hardere i lyden enn det du jobber med. Det finnes også noen crossover-varianter. Fluid Audio CX7 blant annet, kunne vært spennende å teste. Men er nødt til å heves eller vinkles opp fra pulten for å treffe øret.

    Har du landet dimensjoner på kabinettet? Hva slags elementer er det?

    Ellers; hva tenker du egentlig om å benytte disse som "PC-høyttalere"? Hva tenker du er anbefalt signalgang til den bruken? Man er vel nesten avhengig av en preamp?
    Disse høyttalerne kommer til å bli vesentlig (flere ganger) dyrere enn CX7, sånn at du er klar over det.

    Dimensjoner på prototypen er 19x42x20 (BHD), mulig vi slenger på en cm i høyden så de blir 19x43x20.

    Går sikkert an å benytte de som PC-høyttalere, men igjen er de designet for å spille med en sub, og blir jo rimelig dyre PC-høyttalere da, men for all del. :)

    Angående signalvei så er det greit å tenke på forsterkeren som sitter i som en effektforsterker. Så hvis du har god nok volumkontroll på PCen til å være komfortabel med å koble den rett i en effektforsterker så er det fullt mulig. Litt usikker på hvordan gainen vil passe, men det er mulig å justere gain internt i høyttaleren ved å koble seg til med en pc.
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Pris og sub(er) er ingen hindring, så lenge det låter godt til musikk og er funksjonelt :)

    Men jeg tenkte ikke å bruke internt lydkort fra pc. Optisk eller usb er å foretrekke, og såvidt jeg kan lese meg til, tar disse Hypex-ampene optisk, coax og aes av digitale signaler, og man kan koble de hver for seg og velge på ampen og de skal spille høyre eller venstre kanal. Men hvor i kjeden kobles suben? Kobles den også individuelt? Eller går signalet via sub til satelitt, eller satelitt til sub?
     

    espen

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Hva slags elementer er det som står i disse?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Pris og sub(er) er ingen hindring, så lenge det låter godt til musikk og er funksjonelt :)

    Men jeg tenkte ikke å bruke internt lydkort fra pc. Optisk eller usb er å foretrekke, og såvidt jeg kan lese meg til, tar disse Hypex-ampene optisk, coax og aes av digitale signaler, og man kan koble de hver for seg og velge på ampen og de skal spille høyre eller venstre kanal. Men hvor i kjeden kobles suben? Kobles den også individuelt? Eller går signalet via sub til satelitt, eller satelitt til sub?
    Ampene i høyttalerne støtter digital inn, men ikke subbene. Så i utgangspunktet må subben ha RCA eller XLR-signal for seg ja. Kanskje uansett ikke så dumt med en preamp (eller en streamer/preamp) her så du ikke plutselig kjører fullt volum fra kilde/PC. :)

    Hva slags elementer er det som står i disse?
    Akkurat hvilke elementer som sitter her finner sikkert noen ut etterhvert, men velger å ikke dele det helt enda. Hvis du mot formodning lurte på størrelse, så er det altså en 5.5" midbass i bunn, og en 5.5" coax på toppen, dette da i en 2.5-veis konfigurasjon (3.5-veis hvis man teller med subben) :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle legge ut en litt mer visuell forklaring på hvorfor det gir mening å lage en høyttaler som ikke forsøker å gjengi de dypeste oktavene. Grafen under viser omtrentlig hvilken slaglengde som kreves for å gjengi en gitt frekvens ved 105dB for to SBS.1 høyttalere.
    Y-aksen er slaglengde i millimeter, og X-aksen er frekvens. Den røde streken er maksimal slaglengde. Som man ser blir det veldig fort slitsomt under 100hz, mens så fort man beveger seg andre veien til 80-90hz og oppover så blir det fort veldig komfortabelt. Allerede ved 200hz så kreves mindre enn 1mm slaglengde for å gjengi 105dB@1m. Dette forklarer hvorfor denne løsningen med tilsynelatende svært små høyttalere kan spille veldig høyt og rent når de får støtte av subwoofer. Med en god integrasjon mot en eller flere subwoofere får man totalt sett en kapasitet som spiller større enn ganske mye. :geek:

    1614011885768.png
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Tenkte jeg skulle legge ut en litt mer visuell forklaring på hvorfor det gir mening å lage en høyttaler som ikke forsøker å gjengi de dypeste oktavene. Grafen under viser omtrentlig hvilken slaglengde som kreves for å gjengi en gitt frekvens ved 105dB for to SBS.1 høyttalere.
    Y-aksen er slaglengde i millimeter, og X-aksen er frekvens. Den røde streken er maksimal slaglengde. Som man ser blir det veldig fort slitsomt under 100hz, mens så fort man beveger seg andre veien til 80-90hz og oppover så blir det fort veldig komfortabelt. Allerede ved 200hz så kreves mindre enn 1mm slaglengde for å gjengi 105dB@1m. Dette forklarer hvorfor denne løsningen med tilsynelatende svært små høyttalere kan spille veldig høyt og rent når de får støtte av subwoofer. Med en god integrasjon mot en eller flere subwoofere får man totalt sett en kapasitet som spiller større enn ganske mye. :geek:
    Jeg ser det er der mine høyttalere har sin begrensning. Bygget meg noen Seas Loki for ikke så lenge siden. De har ikke helt den "takhøyden" jeg kunne tenke meg, så det å avlaste de i bunn hadde vært til stor hjelp. Kanskje jeg kan gjøre noe med delefilteret.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser det er der mine høyttalere har sin begrensning. Bygget meg noen Seas Loki for ikke så lenge siden. De har ikke helt den "takhøyden" jeg kunne tenke meg, så det å avlaste de i bunn hadde vært til stor hjelp. Kanskje jeg kan gjøre noe med delefilteret.
    Du kan jo rulle de av før via delefilteret ja, så må du jo da ha en sub eller noe for å fylle på i bunn.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er høyttalerne på plass i nytt og større rom med mindre demping. Tester samtidig å vinkle/skrå fronten litt, for øyeblikket ca 4 grader.

    Har da måttet justere endel i toppen for å oppnå ca samme kurve nærfelt on-axis, men det oversettes til noe mer energi i rommet.

    Her er 50cm-on-axis (grønn er ny kurve men da med høyttaleren vippet 4grader oppover, tilsynelatende ganske likt)
    1614413775322.png


    Samtidig som jeg har dradd på litt i toppen har jeg også justert delefrekvens og gain for å få løftet opp søkket som var fra 2-8k, som man ser når man kommer seg ut til lytteposisjon (rød er gammel kurve)
    1614413993046.png


    Hører relativt greit forskjell på dette når det er justert over såpass stort område.

    1614414184067.png



    Ble dette så bittelitt mye ekstra eller akkurat passe? Det gjenstår å se, da må vi slå av frekvenskurvene og laptopen og lytte. :)

    I andre nyheter så er preproduksjonsmodell med skikkelig finish bestilt av @inselwind - dukker vel opp om en liten måned, gleder meg til å vise frem fine bilder av de. De vil da også ha noen akustiske utbedringer som ikke vil løfte bare det visuelle inntrykket men også lyden. :)

    I tredje nyheter så kommer jeg til å øke dybden litt på høyttaleren da jeg ser at ca alt av høyttalerstativer og annet er beregnet for dypere høyttalere, da de fleste 2-veis er nesten like høye som de er dype for å få nok volum til bassen. Dette trenger vi strengt tatt ikke på disse høyttalerne, men hva gjør vi ikke for det visuelle. Det gjør at vi kan redusere høyden bittelitt.

    Gammel størrelse (og størrelsen på prototypen): 19x42x20

    Ny størrelse: 19x41x23

    Som da ser ca slik ut:
    1614421923113.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har puslet litt videre med tilt av front i dag og målt litt frem og tilbake, og spikket videre på responsen. Tipper vi ender på 4 grader tilt. Fin spredningskarakteristikk nå hvertfall.

    Her er 0-15-30 grader (1/12 smoothing), nå da med 4 grader tilt av front.
    sbs.1.0-15-30-4deg-tilt.jpg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Har dere sett på og vurdert Purify?
    Ref under noe jeg har bitt meg merke i .... forvrengningsmålinger som Joachim Gerhard har gjort på en av Purify sine nye 6.5" v.s. en svær 12" proff driver på 105dB, og 105dB er vel mere enn bra høyt for en enkel 6.5"

    Dette er vel bedre enn bra!

    7C38FC2D-503C-45BD-B8A5-232BCC1C2A44.jpeg


    Kilde: Audio science review, Time domain measurements
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @haraldo har sett på Purifi tidligere i andre sammenhenger, og det er en interessant driver det. Men den er ganske dyr, og den har lav følsomhet, så den trenger mye effekt. Vi er godt fornøyd med kapasiteten til de driverne som allerede er valgt, og de er vesentlig mer lettdrevne. Så rimeligere driver og mindre forsterker = billigere produkt til sluttkunde uten at resultatet blir noe dårligere. Jeg tror nok fint vi skal klare 105dB med under 1% forvrengning. Da ikke med én driver, men heldigvis har vi flere. :)

    Litt av gøyen med Purifi forøvrig er at den spiller ganske dypt, men det skal jo ikke disse høyttalerne gjøre.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har dere sett på og vurdert Purify?
    Ref under noe jeg har bitt meg merke i .... forvrengningsmålinger som Joachim Gerhard har gjort på en av Purify sine nye 6.5" v.s. en svær 12" proff driver på 105dB, og 105dB er vel mere enn bra høyt for en enkel 6.5"

    Dette er vel bedre enn bra!

    Vis vedlegget 702181

    Kilde: Audio science review, Time domain measurements
    Det var vel Joseph Crowe som utførte den sammenligningen?

    Du får to B&C 12" for prisen av en PTT6.5X

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    En added bonus er at det blir veldig mye varme man skal kvitte seg med når virkningsgraden blir så lav. For å gjennomføre testen som Joseph Crowe gjorde snakker vi om nesten 200W på Purifi-driveren. Det blir som å ha 3 stk 60W lyspærer inne i høyttalerkassa, i tillegg til forsterkeren. Det vil rett og slett begynne å brenne. Til sammenlikning ville Sigberg sin høyttaler klart seg med omtrent 20W totalt for de to driverne. Da skal altså hver driver bare kvitte seg med omkring 10W. Å velge Purifi sin driver til en slik applikasjon ville være galskap etter min mening. Det er først når man begynner å utnytte slaglengden at de driverne gir mening. Skal man spille så høyt som Sigberg sine høyttalere kan, men bruke Purifi i bassen, må man nok regne 4 stk pr høyttaler, og da har man plutselig 6dB høyere virkningsgrad, 4 spoler å fordele varmen på, og en langt større kasse. Det er simpelthen ikke en god midbassdriver. For å toppe det hele sitter det en neodymmagnet inne i polstykket på Purifi-driveren. Når det blir så varmt at det nesten går opp i røyk vil den miste mye av sin kapasitet, og til slutt vil den avmagnetiseres helt. Denne effekten kommer altså i tillegg til vanlig termisk komprimering.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hørt mine egne ht låte dritt flere ganger, og attpåtil før jeg kjøpte dem da jeg hørte dem i demo.
    Jeg tror jeg hadde to runder med dem i butikk før jeg bestemte meg.
    Grunnen til at de ble med hjem var enkel. De hadde ytelsen jeg var ute etter på de parameterne som er viktig for meg, selv om det ikke framkom under demo fordi jeg kjenner produktene godt, og klarte å skille ut "problemene" som kom frem.
    Jeg har også mulighet til å "tilrettelegge" for optimal ytelse hjemme ( så langt det lar seg gjøre)
    Det gjør at jeg kan tilpasse, og forandre kriterier for hvordan lyden skal fremstå i lytterommet.

    Og jeg vil si en ting til!
    Av alle de systemene jeg har hørt som ligger i toppsjiktet på prestenda, er ingen av dem like på noen måte i oppbygging, komponentvalg eller rom. Men det låter ofte overraskende likt i fremtoningen på normale nivåer.
    Deres særegenheter kommer ofte frem når de tilspisses mot eiers preferanser, men allikevel har jeg ofte opplevelsen av alt grunn"sounden" er mer lik en ulik.
    Dette har alltid vært i private hjem. Aldri i butikk foruten ett unntak som kan mer ses som i pro -sammenheng, men fortsatt butikk.
    Så hva er det som gjør at jeg opplever dette fenomenet i de hjemmene jeg kommer til, tross ulikhetene?
    Jeg tror det er fordi vi ser på mange av de samme tingene for å få frem det beste, og gjør noe med det. Mange av disse lytterne har også opparbeidet seg en bred erfaring gjennom lytting og drodling rundt lyd, og har tonnevis med referanser å ta av.
    Interessant å blade gjennom denne tråden.
    Har ikkje lese alt, men her er mange gode poeng. Det er avgjerande å få prøve ting skikkeleg før kjøp. Og god lyd kan komme i mange variantar, men det er nokre udefinerbare moment som er felles. På den andre sida har eg lagt merke til at det er nokre faktorar som vanskeleg let seg sameine. Til dømes er det eg kallar "perspektiveigenskapar" og "pinpointing" sjeldan ,om enn nokonsinne, let seg kombinere på toppnivå i same høgtalarkonstruksjon. Eller kanskje dette er for udefinerbare kvalitetar, all den tid slike eigenskapar ikkje er så enkle å kvantifisere og måle? Frekvensrespons (innan rommet sine grenser) er trass alt langt enklare i dag enn før vi fekk digitalteknikk. Skjønar at eg burde sette meg inn i dette med målingar langt betre. Korleis målast til dømes dynamisk nyanseringsevne?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    En added bonus er at det blir veldig mye varme man skal kvitte seg med når virkningsgraden blir så lav. For å gjennomføre testen som Joseph Crowe gjorde snakker vi om nesten 200W på Purifi-driveren. Det blir som å ha 3 stk 60W lyspærer inne i høyttalerkassa, i tillegg til forsterkeren. Det vil rett og slett begynne å brenne. Til sammenlikning ville Sigberg sin høyttaler klart seg med omtrent 20W totalt for de to driverne. Da skal altså hver driver bare kvitte seg med omkring 10W. Å velge Purifi sin driver til en slik applikasjon ville være galskap etter min mening. Det er først når man begynner å utnytte slaglengden at de driverne gir mening. Skal man spille så høyt som Sigberg sine høyttalere kan, men bruke Purifi i bassen, må man nok regne 4 stk pr høyttaler, og da har man plutselig 6dB høyere virkningsgrad, 4 spoler å fordele varmen på, og en langt større kasse. Det er simpelthen ikke en god midbassdriver. For å toppe det hele sitter det en neodymmagnet inne i polstykket på Purifi-driveren. Når det blir så varmt at det nesten går opp i røyk vil den miste mye av sin kapasitet, og til slutt vil den avmagnetiseres helt. Denne effekten kommer altså i tillegg til vanlig termisk komprimering.
    Ja men, jeg kjøper ikke den nødvendigvis ...... jeg har et par Duntech PCL-15 med 82dB virkningsgrad, de kan få en Krell KAV 400xi enkelt opp i pusteproblemer... de har ikke bass, de har problemer med å spille høyt, men er komplett magiske.... fantastiske høyttalere

    Etter en god lytteseanse er Krell'en så varm at man lurer på om dette er bra da :ROFLMAO:

    PCL15-3.JPG
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja men, jeg kjøper ikke den nødvendigvis ...... jeg har et par Duntech PCL-15 med 82dB virkningsgrad, de kan få en Krell KAV 400xi enkelt opp i pusteproblemer... de har ikke bass, de har problemer med å spille høyt, men er komplett magiske.... fantastiske høyttalere

    Etter en god lytteseanse er Krell'en så varm at man lurer på om dette er bra da :ROFLMAO:
    Tungdrevne elementer kan selvfølgelig spille bra, men det er jo ikke et mål i seg selv at de skal være tungdrevne. :) I tillegg må vi jo forholde oss til designmålene. "Ha problemer med å spille høyt" er ikke endel av designmålet til disse høyttalerne. Tvert i mot. :p
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Tungdrevne elementer kan selvfølgelig spille bra, men det er jo ikke et mål i seg selv at de skal være tungdrevne. :) I tillegg må vi jo forholde oss til designmålene. "Ha problemer med å spille høyt" er ikke endel av designmålet til disse høyttalerne. Tvert i mot. :p
    Det finnes jo ingen høyttaler som kan gjøre "alt", uansett hvor mye penger man legger i det, alt er et kompromiss hvor man velger hva som er viktigst :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo ingen høyttaler som kan gjøre "alt", uansett hvor mye penger man legger i det, alt er et kompromiss hvor man velger hva som er viktigst :)
    Nei, så her har vi eksplisitt valgt bort "spille bass under 80-100hz", siden vi tilfeldigvis selger andre produkter som har det som sin primære jobb. Det muliggjør at vi kan være ganske gode på mange andre parametere til tross for et lite kabinett.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Unntaket der er vel Dunlavy SC VI som sprengte skalaen og som var så mye bedre enn alt annet så dermed var klasse A+ født
    Dunlavy Audio Labs Signature SC-VI loudspeaker

    Nå er det jo ikke så mange som har plass til slikt hjemme da, mye vann er rent i have siden denne testen ble kjørt ....

    God omtale i Stereophile betyr vel heller ikke at en høyttaler er bra, det betyr at en person liker høyttaleren....

    Noen mener jo da at perfekt oppførsel i tidsdomenet ikke er en av mange parametre men en forutsetning for at magien skal være der :)
    De fleste Dunlavy jeg har hørt, har virkelig været gode. Er der andre der minder om Dunlavy ud over Duntech?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ja men, jeg kjøper ikke den nødvendigvis ...... jeg har et par Duntech PCL-15 med 82dB virkningsgrad, de kan få en Krell KAV 400xi enkelt opp i pusteproblemer... de har ikke bass, de har problemer med å spille høyt, men er komplett magiske.... fantastiske høyttalere

    Etter en god lytteseanse er Krell'en så varm at man lurer på om dette er bra da :ROFLMAO:

    Vis vedlegget 702343
    Det er jo litt av en attest for den forsterkeren da...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn