Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Vertikalt vil ikke bli veldig ulikt horisontalt i og med at driverne sitter såpass tett og den nederste deles relativt lavt. En ørliten begrensning av vertikal spredning i mellomtonen vil være der.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har vårværet våknet såpass at jeg har kunnet jobbe litt utendørs, og både målt og gjort noen mindre justeringer.

    Det blir sikkert fortsatt litt finpuss, men det begynner jo å hjelpe. Ser vi bort fra dipen ved 1khz (som er 3dB), er dette i prinsipp +/-2dB i det ønskede arbeidsområdet.

    SBS.1 FR.jpg




    SBS.1 0-45deg.jpg


    (Dippen rett under 300hz ved 30-45deg er trolig refleksjon fra bakken ikke faktisk respons)


    SBS.1 ListeningWindow.jpg





    Så er det flere som har spurt om bruk til surround/senterhøyttaler (b.la @Geiren ). Jeg målte derfor også raskt med høyttaleren på siden. Her har jeg målt on-axis, så 15 grader til venstre og 15 grader til høyre (simulering av tre lytteposisjoner i sofaen), og i tillegg 15grader opp (simulering av senterhøyttaler liggende under TV/lerret). Veldig konsistent frekvensrespons ved alle disse målingene, så kan ikke skjønne annet enn at det skal være uproblematisk å bruke denne liggende som senter. Se respons nedenfor.

    SBS.1 Centerspeaker.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Og etter å ha lyttet litt? Det låter åpnere og lettere enn forrige konfig. Det er nå dempet litt fra 600hz-2k og ørlitegrann mer fra 2k og oppover enn tidligere. Resultatet er at det er hakket luftigere men samtidig mindre skarpt. Mulig diskanten skal ned en 0,25-0,5dB igjen, må noen lengre sesjoner med forskjellig musikk til for å få et godt inntrykk.

    Nå er vi hvertfall nede på finpirk. :love:

    EDIT: Rock låter knalltøft nå. Det er en av flere kunststykker jeg ønsker meg med disse høyttalerne, rock som låter frempå og tøft med bra med trøkk uten at det blir for skarpt og hardt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt inspirert av analysetråden, og dels for å understreke at det slett ikke bare er sinuskurver det høres på når vi skrur inn lyden på disse så tenkte jeg å dele litt av hva det lyttes til. Totallisten spenner det meste av årganger og sjangere, så starter med å dele usensurert noen få spor jeg har lyttet til i siste lyttesesjon, hvor det gikk mye i nyere musikk og en god del norsk, så skeiet det litt random ut til siden på slutten. :) Her går det egentlig bare i å lytte gjennom masse forskjellig og forsøke å forstå hvorfor det låter bra/riktig eller ikke.






     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi har tenkt 95% på musikk ved utvikling av disse høyttalerne, men det høye fokuset på dynamikk og uanstrengt leveranse gjør at dette fungerer svært overbevisende til film også.

    Med actionfilm på høyt lydnivå er det nettopp denne opplevelsen av overskudd og kapasitet som skinner gjennom, og jeg må av og til plukke haken opp fra gulvet. Her må jeg skru ned lenge før høyttalerne takker for seg for å bevare hørsel og mental helse. Det er også en voldsomhet og dynamikk som man ikke nødvendigvis opplever selv fra større gulvstående høyttalere.

    Fra start har målgruppen vært de som ønsker et musikkoppsett av høy kvalitet, men jeg vil lett anbefale disse også til de som har et kombinasjonsoppsett hvor filmopplevelsen også er viktig, eller til og med dedikerte filmoppsett. At de er designet for å spille med sub er selvfølgelig nok en grunn til at de føler seg naturlig hjemme i et slikt oppsett.

    Jeg forstår godt at dette har middels troverdighet direkte fra meg, så jeg håper å få noen flere fra sentralen innom for å lytte til både musikk og film om ikke så lenge. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har allerede meldt meg på lyttelista.
    jeg er i marked for noe som dette i et oppsett nr2. Og med informasjonen du har gitt rundt dette i byggetråden, samt målingene som er presentert, så er produktene såpass interessante at jeg nok hadde kjøpt det uhørt uansett😉 Selv om jeg får hørt dette på forespørsel.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nye utendørsmålinger i dag. Har i dag i større grad studert 0-60 off-axis for å se hva som gir de beste kompromisser for jevn spredningskarakteristikk, og begynner å bli veldig fornøyd nå.

    I disse kurvene er det noe rusk mellom 200-500hz som skal skrus om litt, og mulig det skal slippes ned bittelitt mellom 1-3k. Jobber videre med det etterhvert.

    Men uansett har 0deg/on-axis mindre løft i toppen enn tidligere uten at dette har påvirket 15deg nevneverdig, så 0-15deg (typisk de tre setene i sofaen) er nå nesten helt identiske. Det er også svært jevn og fin spredning hele veien ut til 60 grader.

    1618740548890.png
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vil og gjerne høre disse. Er de den nye vinen eller badevannet fra igår... Åpen for å bli overrasket :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da åpnet vi for forhåndssalg i går kveld. Første salg er allerede gjort til en herremann i Nederland som tidligere har kjøpt Inkognito 10 subwooferen av oss, og var såpass fornøyd at han hoppet på høyttalerne også. :)

    Vi har også fått fremskyndet initiell produksjonsbatch, og håper nå å kunne gjøre de første leveringene allerede i juli (opprinnelig antatt var september).

    For de som har lurt på pris, så ender utsalgspris på 58990. Vi kjører en introduksjonspris på 49990 hvis man kjøper under forhåndssalget og innen 31.mai - og det er ytterligere 10% på hele kjøpet hvis man kombinerer med en eller flere subwoofere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg også gratulerer Sigberg Audio! Og roser samtidig opplegget rundt produktene - både gründerens eget engasjement (og personlige væremåte) innenfor et område som åpenbart også interesserer han personlig - samt en særdeles komplett, informativ og ryddig nettside.
    Summen av alt dette gir tillit. Selv om jeg personlig sliter med å forstå at subbene kan by på topp lydkvalitet i så utrolig små kabinetter (til tross for "det og det"), men jeg fanger jo opp at så vel hi-fi anmeldere som publikum mener det låter bra.

    En annen ting jeg ikke klarer la være å nevne er viktigheten av produktene denne "basseren" fokuserer på, som samen med designet "plass til'n under sofa'n" umulig kan bety "bass-nekt i finstua" - for god bass løfter absolutt alt og må oppleves av den enkelte for å forstå/høre viktigheten av det - bassta!
    Vet ikke hvor mange jeg har snakket med, opp gjennom, som hevder; "bassen er da ikke så viktig..." Helt til de får en god opplevelse av hva grunnmuren i musikken betyr for resten av lydbildet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg synes denne oppsummerer det perfekt:

    Glem alt du trodde du visste om stativhøyttalere!
    For det er jo akkurat det dette handler om. Dette er noe helt annet enn en stativhøyttaler. Dette er en del av en mye større høyttaler.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også gratulerer Sigberg Audio! Og roser samtidig opplegget rundt produktene - både gründerens eget engasjement (og personlige væremåte) innenfor et område som åpenbart også interesserer han personlig - samt en særdeles komplett, informativ og ryddig nettside.
    Summen av alt dette gir tillit. Selv om jeg personlig sliter med å forstå at subbene kan by på topp lydkvalitet i så utrolig små kabinetter (til tross for "det og det"), men jeg fanger jo opp at så vel hi-fi anmeldere som publikum mener det låter bra.

    En annen ting jeg ikke klarer la være å nevne er viktigheten av produktene denne "basseren" fokuserer på, som samen med designet "plass til'n under sofa'n" umulig kan bety "bass-nekt i finstua" - for god bass løfter absolutt alt og må oppleves av den enkelte for å forstå/høre viktigheten av det - bassta!
    Vet ikke hvor mange jeg har snakket med, opp gjennom, som hevder; "bassen er da ikke så viktig..." Helt til de får en god opplevelse av hva grunnmuren i musikken betyr for resten av lydbildet.
    Tusen takk for hyggelige ord - det setter jeg stor pris på!

    Hva gjelder Inkognito subwooferne så er de faktisk ikke SÅ små. Som vi vel skriver en eller annen plass i produktbeskrivelsene så glir de enkelt inn i stua på tross av snarere enn på grunn av størrelsen. Det er mer formfaktoren som gjør at man kan være litt mer kreativ med plasseringen enn en tradisjonell kube.

    Ellers kan du langt på vei (og innenfor rimelighetens grenser) kompensere for redusert volum med effekt så lenge elementet tåler det. Så vi kan også takke klasse D av høy kvalitet for at vi kan lage mer kompakte subwoofere enn hva som var realistisk for et tiår eller to siden. Det er faktisk enda mindre volum per element i den nye 10D enn det er i Inkognito subwooferne. Med god limiter (som jeg viste i 10D-tråden) som gjør at de laveste frekvensene dempes når man tar helt av med volumknappen gjør at man får både i pose og sekk. Man kan EQe frem godt med dypbass, og fullt frekvensområde ivaretas ganske langt opp, uten at dette går på bekostning av maksimal SPL. Siden elementene som benyttes har veldig lav fs (21hz på 10" elementene og 17hz på 12" elementet) er det ikke snakk om tortur av elementene heller, de spiller i sitt tiltenkte virkeområde.

    Det er forøvrig ingen grunn til å tenke at lite kabinett går utover lydkaliteten. Det går primært utover maksimal SPL i de laveste frekvensene. Helt andre drivere med vesentlig større kabinett ville selvsagt kunne spilt høyere, men ikke nødvendigvis med bedre kvalitet. At vi sier at vi designer for musikk først innebærer blant annet at vi benytter drivere som ikke faller sammen med en gang de kommer over 90hz, men tvert i mot spiller rent og fint langt oppover i frekvens. Det er nok noe av grunnen til at de oppleves annerledes enn mange andre subwoofere som både har et smalere frekvensregister, og også har relativt sett mye høyere forvrengning hele veien.

    Tillater meg å paste inn følgende fra en i England som har kjøpt to stk Inkognito 12" til sine DutchDutch 8C:
    " (..)these are in a different league to the old subs and I’ve not heard bass this good in any speaker system I’ve heard to date"

    Han deler subbene på 150hz mot Dutch.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Sammenlignet med "tradisjonelle" 2+1 systemer hvor høyttaleren gjerne er presset til utstrakt respons nedover alene, har begrenset mulighet for høypassfilter samt svært begrenset mulighet for romintegrering av sub, stiller nok dette i en helt annen liga.

    Gratulerer, og lykke til med salget!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tillater meg å paste inn følgende fra en i England som har kjøpt to stk Inkognito 12" til sine DutchDutch 8C:
    " (..)these are in a different league to the old subs and I’ve not heard bass this good in any speaker system I’ve heard to date"
    Han deler subbene på 150hz mot Dutch.
    Jøssameg & not bad :)
    Får jeg spørre deg om noe; dette med slik bruk av EQ og små kabinetter, vil ikke det gå litt ut over "klang" og blir det like "tørt & rent" lydbilde?
    Bass, jeg mener man skal tydelig høre forskjell på de forskjellige kontrabasser, alt for mange i markedet byr på entone-bass...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jøssameg & not bad :)
    Får jeg spørre deg om noe; dette med slik bruk av EQ og små kabinetter, vil ikke det gå litt ut over "klang" og blir det like "tørt & rent" lydbilde?
    Bass, jeg mener man skal tydelig høre forskjell på de forskjellige kontrabasser, alt for mange i markedet byr på entone-bass...
    Neinei, da har du misforstått hva vi gjør med EQ. Det legges ikke inn boost/pukkel i bassen, det brukes EQ for å kompensere for lite kabinett, for å gjenopprette flat frekvensrespons så langt ned i frekvens at room gain kan ta over og sikre flat respons enda litt lenger innendørs. Resultatet er det stikk motsatte av en-tone bass og partypukkel.

    Dette er 10D. -6dB punktet er ved ca 21.5hz. Utendørs.

    -1.5dB punkt ved 30hz og 220hz.

    1619448157036.png
     

    Vedlegg

    M

    MusicBear

    Gjest
    Neinei, da har du misforstått hva vi gjør med EQ. Det legges ikke inn boost/pukkel i bassen, det brukes EQ for å kompensere for lite kabinett, for å gjenopprette flat frekvensrespons så langt ned i frekvens at room gain kan ta over og sikre flat respons enda litt lenger innendørs. Resultatet er det stikk motsatte av en-tone bass og partypukkel.
    Neida, jeg missforstår ikke, lurer bare (fortsatt) på om det å EQ ikke har sin «medaljens bakside» i form av ikke så god lyd som den størrelse kabinett driveren egentlig skulle hatt?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @MusicBear - Prøv deg frem og se om du kommer til et annet resultat enn proffene.

    Når man holder på med DIY så kan man bruke større kabinetter og tilpasse anlegget etter rommet, slik er det neppe at kundegruppen til slike anlegg som SigbergAudio har, kan.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Neida, jeg missforstår ikke, lurer bare (fortsatt) på om det å EQ ikke har sin «medaljens bakside» i form av ikke så god lyd som den størrelse kabinett driveren egentlig skulle hatt?
    Såvidt vi har kommet fram til er svaret nei.

    F.eks på 10D laget vi først et større prototypekabinett og gikk så ned på volum og sammenlignet ytelse med både ører og målinger. Dette er ikke primært små/plasseringsvennlige subwoofere. Det er primært subwoofere med god lyd, som også er små og plasseringsvennlige. At lydkvalitet skulle være i førersetet var hele premisset for å starte opp. Små og dårlige subwoofere finnes det nok av. Vi fokuserer egentlig mer som en selvbygger. Dvs ikke med utgangspunkt i målpris/kostpris eller margin, men med fokus på resultat og lydkvalitet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    @MusicBear - Prøv deg frem og se om du kommer til et annet resultat enn proffene.

    Når man holder på med DIY så kan man bruke større kabinetter og tilpasse anlegget etter rommet, slik er det neppe at kundegruppen til slike anlegg som SigbergAudio har, kan.
    Ikke det jeg spurte om - det jeg spurte han om svarte han nei til - selvbyggernes større kabinetter ikke har med dette ikke noe for seg :rolleyes:
    Uansett; meget imponert over hva disse små subbene yter, dvs. ikke hørt de selv så derfor basert på de mange omtaler jeg har lest om det.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke det jeg spurte om - det jeg spurte han om svarte han nei til - selvbyggernes større kabinetter ikke har med dette ikke noe for seg :rolleyes:
    Uansett; meget imponert over hva disse små subbene yter, dvs. ikke hørt de selv så derfor basert på de mange omtaler jeg har lest om det.
    Føler jeg får "re-korrigere" meg selv litt, på den måten at en "kjent meddebattant" her på forumet har satt meg grundig inn i produktene til Sigberg Audio.
    Som han hardnakket påstår vil imponere selv den mest skeptiske - spesielt den nye lille monitorhøyttaleren!
    Spesielt fremholdt han at kombinasjonen sub og hans stativhøyttalere, hvor utrolig bra det spilte, og at det gruset visse større anerkjente høyttalere.
    Jeg har stor tillit til han som fremla dette for meg - selvfølgelig har han selv lyttet godt til disse. Morsomt da, med en ny norsk aktør av høyttalere.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Det som for meg er forbilledlig er åpenheten om prosessen fram til ferdig produkt. Høyttaleren måles, diskuteres og forbedres. En slik transparens er tillitvekkende, det samme gjelder fravær av "snake-oil og magi" i form av edle metaller og kryogenbehandling. Gratulerer og lykke til:)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det som for meg er forbilledlig er åpenheten om prosessen fram til ferdig produkt. Høyttaleren måles, diskuteres og forbedres. En slik transparens er tillitvekkende, det samme gjelder fravær av "snake-oil og magi" i form av edle metaller og kryogenbehandling. Gratulerer og lykke til:)
    Tusen takk! Vi deler både fordi det er gøy å dele, fordi vi håper det er interessant og potensielt lærerikt og selvsagt også for å bygge tillit til at det er gjennomarbeidede produkter - så det er hyggelig å høre at det fungerer. :) Vi jobber med å få til en test/anmeldelse snart også, i tillegg til at vi innenfor hva som er mulig av koronarestriksjoner også tilbyr de som ønsker å komme innom for å høre - slik at det blir mulig å få delt inntrykk fra litt mer uavhengige kilder også.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir jo aldri 100% fornøyd her da, men har nå pirket litt videre på høyttalerne i dag.

    0-15 grader i siste iterasjon (neeeesten i mål):
    1619554183168.png


    0-15-30-45 fra litt tidligere på kvelden under, her henger det igjen litt ved 2300hz off-axis og litt mye energi ved 3khz, har fikset opp i det men rakk ikke måle off-axis igjen. Det er en liten hengekøye ved 250hz også, men her snakker vi avvik på 1dB så nå begynner det å bli pirk.
    1619554321921.png


    15deg (som er lytteakse) er farlig nær +/-1dB fra 100hz-15khz, er vel 3 avvik eller noe. Så det er vel teknisk sett +1/-2dB da. Det er ikke sikkert det ender slik fordi det er ikke sikkert at det er optimalt i sum når man ser på den totale spredningskarakteristikken, men det sier noe om presisjonen på justeringene nå.
    1619554519693.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel et fåtall andre av veletablerte produsenter som kan vise til slike målinger.
    Hadde det ikke vært for at jeg sjøl er hekta på å lage egne høyttalere, så hadde jeg tatt disse tvert.

    Med slike målinger som grunnlag, og integrering av tilhørende sub så burde det være enkelt å få til super lyd i de fleste omgivelser.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer!
    Denne "glasnosten" over produktutviklinga har vore interessant å lese, og vil ganske sikkert vere den beste marknadsføringa ein kan tenke seg ovanfor eit seriøst publikum. Ein får sjølvsagt lyst til å høyre desse høgtalarane etter all denne lesnaden. På eitt eller anna tidspunkt skal det gjerast forsøk på prøve dei også i Audiophile-samanheng.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Denne "glasnosten" over produktutviklinga har vore interessant å lese, og vil ganske sikkert vere den beste marknadsføringa ein kan tenke seg ovanfor eit seriøst publikum. Ein får sjølvsagt lyst til å høyre desse høgtalarane etter all denne lesnaden. På eitt eller anna tidspunkt skal det gjerast forsøk på prøve dei også i Audiophile-samanheng.
    Takk, vi kan sikkert få sendt over et par høyttalere pluss en sub på et tidspunkt, når vi har noe å sende det i! Jeg skal avgårde til vår lokale emballasjepartner for å få designet emballasje til SBS.1 og 10D subben i dag. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det hadde vore svært interessant. Berre ta kontakt når det er aktuelt.
    Dersom dere «gamleguttaboys» i Audiophile.no tåler litt skryt; de av oss andre som også har levd en stund på denne planeten setter stor pris på at dere fortsatt gidder å bedrive med omtaler og tester.
    Jeg sier det, slik samfunnet har blitt, det at så mye skal være så «tabloid & nesten alt er like bra» for sånn er jo ikke virkeligheten :cool:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo være åpen om at målinger ikke alltid er veien til nirvana heller. Denne siste konfigen som jeg delte veldig flotte kurver av i går, funket rett og slett ikke. Jeg har vært utendørs to kvelder på rad og kun målt for å få ryddet så mye som mulig opp i kurvene, men da jeg endelig fikk satt meg ned og lyttet så hadde lydbildet lukket seg helt. Vet ikke akkurat hva som gikk galt, har gjort for mange endringer siden sist.

    Så det var rett og slett bare å slette den jeg jobbet frem de siste par dagene, og gå tilbake til forrige konfig. Den er jeg veldig fornøyd med lydmessig, jobbet egentlig bare videre for å "pynte" på kurvene. Så det er mulig det er denne som er "the one", vi får se.

    Det hjelper med andre ord hverken bare å måle eller bare å lytte. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kan jo være åpen om at målinger ikke alltid er veien til nirvana heller. Denne siste konfigen som jeg delte veldig flotte kurver av i går, funket rett og slett ikke. Jeg har vært utendørs to kvelder på rad og kun målt for å få ryddet så mye som mulig opp i kurvene, men da jeg endelig fikk satt meg ned og lyttet så hadde lydbildet lukket seg helt. Vet ikke akkurat hva som gikk galt, har gjort for mange endringer siden sist.

    Så det var rett og slett bare å slette den jeg jobbet frem de siste par dagene, og gå tilbake til forrige konfig. Den er jeg veldig fornøyd med lydmessig, jobbet egentlig bare videre for å "pynte" på kurvene. Så det er mulig det er denne som er "the one", vi får se.

    Det hjelper med andre ord hverken bare å måle eller bare å lytte. :)
    Det her må være noe av det ærligste, mest oppriktige og beste jeg har hørt fra en leverandør av utstyr på så lenge jeg kan huske. Og jeg husker helt tilbake hvor mye jeg fikk i konfirmasjonsgave; kr. 760 som på krona var det en Tandberg TP41 kostet den gangen, og med det startet interessen opp 😂

    Det du kom frem til, kan det være at din egen høyttalerkonstruksjon trenger litt personlig justering/tilpasning slik at ørene dine vinner over målemikrofonenes orgasme for snorret resultat?

    Troels Gravesen sier jo stadig at jo bedre en driver er, jo vanskeligere er det å eksempelvis finne rett delefrekvens, på den måten at det måler godt nesten hva man gjør, men hvor han bruker endeløst tid med kritisk lytting på musikk for å bli fornøyd så han kan erklære en delefrekvens som riktig. Han sier også på generelt grunnlag til alle sine konstrukssjoner at målinger forteller svært lite hvordan en høyttaler lyder...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn