Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jupp!
    Jeg gjør det....
    Mannen kommer innom i morgen med sub og stativer hvertfall så vi får gjort noen målinger med den plassert på tiltenkt sted.

    Skal ikke se bort ifra at det kan være en overlegen.
    Aktivt hele veien, og minimalt fotavtrykk🤪 Hvertfall fra nedre mellomtone og opp. Tror det hadde blitt bra jeg.

    Det beror på når jeg får i hus ny pre, snakket med teknikerne til B&W og lagt en plan for bypass, når det passer for @Snickers-is og alle andre smådetaljer. Men jeg håper å få det gjort dette kvartalet. Trinnov er i ferd med å implementere de nye 2.1 HDMI kortene fra Cypress inn i nye enheter, og det vil jeg gjerne ha med.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Spennende prosjekt! Fine drivere også. Noen synes jo at elementene skal se bra ut også.... Er det planer om andre størrelser? Mindre/større, evnt. en budsjett versjon?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spennende prosjekt! Fine drivere også. Noen synes jo at elementene skal se bra ut også.... Er det planer om andre størrelser? Mindre/større, evnt. en budsjett versjon?
    Takk! Jeg er veldig fornøyd med utseendet på elementene selv, de gjør seg veldig godt - og i tillegg til at selve elementene er fine med blank overflate og dobbelt oppheng, så gjør looken med to like store drivere som også ser ganske like ut at det blir en symmetri og et utseende litt utenom det vanlige også, uten at man kanskje ved første øyekast skjønner helt hvorfor. :)

    Angående fremtidsplaner: Nå har vi lansert tre subwoofere og et par høyttalere på ganske nøyaktig et år, så nå er planen å forsøke å få solgt littegrann. Det er jo den typiske oppstartsfellen, at man bare utvikler masse bra greier, og så selger ingenting fordi ingen fokuserer på den delen. :p Så jeg forsøker å tvinge meg selv til å ikke tenke så utrolig mye på hva det neste skal være akkurat nå.

    Så er det jo slik (objektivt sett naturligvis) at den produktpakken vi har tatt frem nå, selv om den er ganske beskjeden i antall produkter, spenner i en viss bredde i både pris og kapasitet gitt den modulære tankegangen med SBS.1 som kjernen. Og man kan også bygge ut underveis. I tillegg har alt den samme lydkvaliteten i grunnen, så det handler egentlig mest om hva man har plass til og hvilken kapasitet man ønsker seg.

    Kombinasjonen SBS.1 med enten en eller to av de tre forskjellige subwooferne gir jo faktisk hele seks forskjellige "pakker".

    SBS.1 med én stk Inkognito 10 havner på ca 75000

    så har du trappetrinn opp til

    SBS.1 med to stk 10D som havner på ca 112000

    Selv med den første har du utrolig god lyd, og i praksis et fullrangesystem innenfor moderate lyttenivå. Og allerede da på 112000kr har du et system med en kapasitet som jeg strengt tatt ikke helt vet hvilke høyttalere man skulle hatt for å slå, og effektforsterkerne får du på kjøpet. Hm. Når jeg skriver dette kjenner jeg på at dette plutselig hørtes litt lavt priset ut.. :unsure::D
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå er du forsiktig. En Lyngdorf eller Trinnov som prosessor, 16 surroundkanaler og 8 subber (stable Inkognito 12 opp til taket, høyre og venstre side)… kan bli anlegg av dette!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå er du forsiktig. En Lyngdorf eller Trinnov som prosessor, 16 surroundkanaler og 8 subber (stable Inkognito 12 opp til taket, høyre og venstre side)… kan bli anlegg av dette!
    Tenker man et hjemmekinooppsett blir det jo potensiale for litt andre ting ja. Grunnen til at vi ikke har frontet disse høyttalerne så mye som LCR høyttalere er rett og slett for å forsøke å rendyrke markedsføringen litt mot musikkbruk. Det er IKKE fordi jeg ikke tror det vil fungere. Tvert i mot tror jeg det hadde blitt helt rått.

    Det ene oppsettet her hjemme er kombinert musikk og kino. Jeg så f.eks på The Accountant for de som har sett den, som har et ganske heftig lyddesign på skudd og skuddvekslinger. I tillegg var hvertfall den versjonen jeg så på mastret flere dB høyere enn de fleste andre filmer, som vil si at den stod på endel høyere enn det høyeste jeg vanligvis spiller. Når han fyrer av den grovkalibrede sniperriflen sin ute på gården første gangen fikk jeg bokstavelig talt vondt i ørene. Jeg skvatt også såpass heftig at jeg et sekund trodde jeg ble skutt selv, og det var hakket før jeg gikk i dekning. :eek: :geek:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det ene oppsettet her hjemme er kombinert musikk og kino. Jeg så f.eks på The Accountant for de som har sett den, som har et ganske heftig lyddesign på skudd og skuddvekslinger. I tillegg var hvertfall den versjonen jeg så på mastret flere dB høyere enn de fleste andre filmer, som vil si at den stod på endel høyere enn det høyeste jeg vanligvis spiller. Når han fyrer av den grovkalibrede sniperriflen sin ute på gården første gangen fikk jeg bokstavelig talt vondt i ørene. Jeg skvatt også såpass heftig at jeg et sekund trodde jeg ble skutt selv, og det var hakket før jeg gikk i dekning. :eek: :geek:
    Få deg "Elkjøp-høyttalere" i kino'n - ingen høyttalerkonstruktør fortjener følt seg beskutt i sitt eget hjem fordi man benytter egne topp-høyttalere til privat bruk :ROFLMAO:

    Bare noen få år siden, på en hi-fi messe i utkanten av København, Dynaudio hadde i sitt svært så luftige demorom stacket to søyler - hver av dem bestående av 8 stk. aktive trykk-kammer subber. Etter stengetid første messedag moret en av "Skanderborg-drængene" seg med et film-track så jeg umiddelbart tenkte besøket i hotell resepsjonen få minutter tidligere måtte ha bydd på min siste øl i dette livet her 😜

    Well, heldigvis var det kun skuddvekslinger på film, følte meg imidlertid skutt i hodet, morgenen etter. Kan dog være det skyldes vel mange inntatte (amazing herlige) danske øl før hotellsengen ble inntatt :cool:

    Men, Sigberg Adio, fordi du selv har fokus om dagen på dine nye små stativhøyttalere, det Dynaudio kjørte mest på disse messedagene var to små "Skanderborg-skoesker" (på stativ) som imponerte folk til månen og tilbake igjen. Enda de kostet kun under 5.000 danske kroner paret.
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    @SigbergAudio Hvis man kobler optisk inn på en av disse - kan man da få ut digitalt signal videre med coax eller AES til neste høyttaler? Eller er det bare hvis man kjører coax/AES inn?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @SigbergAudio Hvis man kobler optisk inn på en av disse - kan man da få ut digitalt signal videre med coax eller AES til neste høyttaler? Eller er det bare hvis man kjører coax/AES inn?
    Nei det tror jeg ikke. Den har Coax/AES through, men ikke optisk. Merk også at du må styre volum i kilden, det er ikke så mange kilder som har variabel digital output.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en forespørsel om å dele litt hvordan dette egentlig kobles opp i praksis.

    Den enkleste måten å tenke på dette på hvis man er vant til et mer tradisjonelt passivt oppsett, er at høyttalerne (og forsåvidt subbene) har innebygde mono effektforsterkere. Dvs at til hver høyttaler og hver subwoofer må det gå en mono RCA eller XLR kabel.

    Du trenger altså ingen effektforsterkere, og du trenger i utgangspunktet heller ikke en integrert forsterker. Du kan ha en ren forforsterker og/eller streamer, fortrinnsvis da enten med minst to utganger (To stk RCA eller XLR eller en av hver), eller en utgang pluss dedikert subwooferutgang. Så er det tut og kjør. :) Det er ganske mange av disse på markedet etterhvert, i forskjellige prisklasser. Man kan også kombinere en enkel og rimelig streamer med f.eks Topping D70S DAC som selges her på sentralen. Den er sjukt bra, og har både RCA og XLR ut.

    Antimodeproduktene vi selger er også et alternativ, da får man også innebygget romkorreksjon hvis man ikke ønsker å kåle med manuell EQ selv.
     

    fudun

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2021
    Innlegg
    27
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Nei det tror jeg ikke. Den har Coax/AES through, men ikke optisk. Merk også at du må styre volum i kilden, det er ikke så mange kilder som har variabel digital output.
    Kilden er PC, så jeg har faktisk volumkontroll. Akkurat nå går den til en MiniDSP DDRC-24, og det måtte jeg kanskje gjort dersom jeg skulle kjørt SBS.1 som PC-høyttalere. Optimalt sett kanskje byttet til en MiniDSP som kjører digitalt ut?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Kilden er PC, så jeg har faktisk volumkontroll. Akkurat nå går den til en MiniDSP DDRC-24, og det måtte jeg kanskje gjort dersom jeg skulle kjørt SBS.1 som PC-høyttalere. Optimalt sett kanskje byttet til en MiniDSP som kjører digitalt ut?
    Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for å få det digitalt helt til høyttalerne, AD/DA-konverteringen internt er i praksis transparent. Jeg tenker at det er kjekt å beholde DDRC-24, da får du mulighet til romkorreksjon / manuell EQ på både høyttalere og subwoofere der. Men evt kan du jo bytte til noe som gir deg digitalt hele veien hvis det hjelper deg å sove om natta. :) Merk at subwooferne ikke har digital inn, kun XLR/RCA.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Siden både høyttalerne begynner å nærme seg klare og COVID-19 restriksjonene begynner å lempes litt, åpner vi nå for en runde med lyttesesjoner i perioden Uke 21-24 (24.mai til 20.juni). Ser for meg et par sesjoner per uke. Gitt Corona blir det da selvsagt ikke noen form åpent hus med mange innom, men rett og slett ett besøk om gangen.

    Ta kontakt per PM hvis du ønsker å låne øre til et oppsett med SBS.1 og to stk 10D sentralt på Østlandet i nevnte periode, så finner vi en dato som passer. Vi vil typisk spille av noen låter for å gi et inntrykk av hva de kan by på, og du får selvsagt også anledning til å høre de låter du selv ønsker. Kilde er Spotify eller Tidal via en Primare PRE35.

    Gitt begrenset med plasser er det i første rekke fokus på de som potensielt er interessert i et eller flere av produktene, og i andre rekke de som kun er nysgjerrige (men lov å spørre uansett). :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så vidt jeg har skjønt dette, så er det Hypex Fusion i disse. Da definerer man en som master og velger høyre eller venstre kanal. Så kjører man digital inn på denne. Dette videresender man til den andre via digital bypass, og setter denne til å plukke den andre kanalen.

    Merknat en må enten ha den tilleggsmodulen til Hypex for å fjernstyre masteren, eller så må kilden ha digitalt volum.

    En annen finurlighet med disse modulene, er at om en bruker fjernstyringen og i tillegg veksler mellom analog og digital inngang, så må en sende analogt signal inn på hver av modulene fra kilden, mens digitalt signal brukes bypass og master. Om en bruker volum i fusion ampen, må en også knytte disse sammen med coax for å få med styresignalene fra master til slave.

    Johan-Kr
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, disse kommer ikke med fjernstyring og det er ikke lagt opp til at man skal bruke volumet direkte i modulene.

    Så det enkleste for de fleste er nok å tenke på dette som effektforsterkere, benytte RCA/XLR inn og styre volumet fra kilde/forforsterker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner godt at det er endel (sunn) skepsis til nye produsenter og nye produkter, og at man må bygge seg opp og gjøre seg fortjent av tillit. Det har vært endel skepsis til spesifikasjoner og påstander til både høyttalerne og de kommende 10D subwooferne, så i formiddag laget jeg en rask og gæli video i vårt edruelige testrom for å vise hva som bor i et slikt oppsett. Håper det bidrar til å vise at vi kan stå bak både spesifikasjoner og uttalelser. :geek: 🤪

    Noen vil sikkert synes det er mye bevegelse i elementene på høyttalerne, og det er helt riktig. De står i øyeblikket med et oppsett med 2.ordens avrulling i bånn. På produksjonshøyttalerne blir nok dette 4.ordens og noe høyere avrulling også, noe som vil redusere slaglengden med 30-50% litt avhengig av frekvens. Så ferdig versjon av høyttalerne vil altså klare denne øvelsen enda lettere enn man kan se på denne videoen.

    Som en digresjon var det imponerende hvordan mikrofonen i iphonen taklet denne øvelsen. :)
    Ser ut som man må klikke seg inn på Facebook for å se videoen. Det er lyd på videoen (stille i starten).

     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei, sentralt på østlandet ? Kan du utdype litt mer konkret ?
    mvh Morten
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom jeg er så bakstreversk som jeg er, kunne jeg tenke meg et oppsett med passive høyttalere over Schoeder, samt en aktiv, DSP-kontrollert sub nedenfor. Det ville altså bety at man kjører hele høyttalersignalet til sub med delefilter, denne sender da alt over Schroeder-frekvens til et sett passive høyttalere, mens sub'en tar kontroll på bassområdet. Jeg opplever slike oppsett som svært levende, da det løfter mye last fra forsterkeren over på sub'en, samt at høyttalerne slipper de største utslagene, når de ikke behøver å bale med de laveste frekvensene.
    Gode forslag for noe sånt? Jeg har jo et oppsett jeg er strålende fornøyd med, men som er ganske ulineært nedover, da rommet har en god del inputs i de lavere oktaver. Samtidig som jeg ikke ønsker å bli kvitt mine "raka rør". :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom jeg er så bakstreversk som jeg er, kunne jeg tenke meg et oppsett med passive høyttalere over Schoeder, samt en aktiv, DSP-kontrollert sub nedenfor. Det ville altså bety at man kjører hele høyttalersignalet til sub med delefilter, denne sender da alt over Schroeder-frekvens til et sett passive høyttalere, mens sub'en tar kontroll på bassområdet. Jeg opplever slike oppsett som svært levende, da det løfter mye last fra forsterkeren over på sub'en, samt at høyttalerne slipper de største utslagene, når de ikke behøver å bale med de laveste frekvensene.
    Gode forslag for noe sånt? Jeg har jo et oppsett jeg er strålende fornøyd med, men som er ganske ulineært nedover, da rommet har en god del inputs i de lavere oktaver. Samtidig som jeg ikke ønsker å bli kvitt mine "raka rør". :)
    Forstår jeg deg rett at du ønsker å beholde høyttalerne, men er ute etter en subwoofer som lar deg sende signalet via subben og så videre til høyttalerne men via et høypassfilter? Det vil jo si at signalet til høyttalerne uansett må gjennom enten en DSP, eller eventuelt et analogt høypassfilter da.

    Er bakgrunnen for at du ikke ønsker DSP på toppen primært at du ønsker å beholde dagens høyttalere, eller fordi du tenker det digitale filteret er dårligere enn et passivt filter mtp lydkvalitet?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Forstår jeg deg rett at du ønsker å beholde høyttalerne, men er ute etter en subwoofer som lar deg sende signalet via subben og så videre til høyttalerne men via et høypassfilter? Det vil jo si at signalet til høyttalerne uansett må gjennom enten en DSP, eller eventuelt et analogt høypassfilter da.

    Er bakgrunnen for at du ikke ønsker DSP på toppen primært at du ønsker å beholde dagens høyttalere, eller fordi du tenker det digitale filteret er dårligere enn et passivt filter mtp lydkvalitet?
    Det er mer sånn at jeg ønsker å beholde signalet fra rørforsterkeren helt ubesudlet.
    Sånn at filteret nærmest er som en Throughput, der signalet under satt frekvens (omtrent Schroeder) behandles av DSP og spilles kun av Sub'en, mens det overskytende bare går direkte til et par passive høyttalere, helt utenom DSP.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer sånn at jeg ønsker å beholde signalet fra rørforsterkeren helt ubesudlet.
    Sånn at filteret nærmest er som en Throughput, der signalet under satt frekvens (omtrent Schroeder) behandles av DSP og spilles kun av Sub'en, mens det overskytende bare går direkte til et par passive høyttalere, helt utenom DSP.
    Den sub`en vil jeg og ha..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer sånn at jeg ønsker å beholde signalet fra rørforsterkeren helt ubesudlet.
    Sånn at filteret nærmest er som en Throughput, der signalet under satt frekvens (omtrent Schroeder) behandles av DSP og spilles kun av Sub'en, mens det overskytende bare går direkte til et par passive høyttalere, helt utenom DSP.
    Men det er jo i utgangspunktet det som skjer f.eks med SBS.1 høyttalerne. DSPen har samme oppgave som et passivt delefilter, ikke noe annet. Den korrigerer ikke signalet som kommer inn, den korrigerer elementene og definerer delefrekvens mellom elementene. Siden den også by design har høypassfilter innebygget, trenger du ikke putte noen annen DSP eller boks i mellom, du kan kjøre direkte til sub og høyttaler fra forsterkeren, og delingen mellom høyttaler og sub er allerede riktig ut av boksen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Men det er jo i utgangspunktet det som skjer f.eks med SBS.1 høyttalerne. DSPen har samme oppgave som et passivt delefilter, ikke noe annet. Den korrigerer ikke signalet som kommer inn, den korrigerer elementene og definerer delefrekvens mellom elementene. Siden den også by design har høypassfilter innebygget, trenger du ikke putte noen annen DSP eller boks i mellom, du kan kjøre direkte til sub og høyttaler fra forsterkeren, og delingen mellom høyttaler og sub er allerede riktig ut av boksen.
    Vel og bra, men SBS 1 er en aktiv høyttaler som deler på den måten jeg etterspør, men med det unntak at den tar linjesignal til egen forsterker, i stedet for å ta fullt forsterkersignal fra f.eks. en rørforsterker, og kun behandle bassen.
    Jeg ser altså at du har tenkt i de samme baner, men har valgt å bygge et fullaktivt system, der jeg kun vil ha aktiv sub. :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer sånn at jeg ønsker å beholde signalet fra rørforsterkeren helt ubesudlet.
    Sånn at filteret nærmest er som en Throughput, der signalet under satt frekvens (omtrent Schroeder) behandles av DSP og spilles kun av Sub'en, mens det overskytende bare går direkte til et par passive høyttalere, helt utenom DSP.
    En rørgubbes subwoofer 2x1000w :)

    05.JPG
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vel og bra, men SBS 1 er en aktiv høyttaler som deler på den måten jeg etterspør, men med det unntak at den tar linjesignal til egen forsterker, i stedet for å ta fullt forsterkersignal fra f.eks. en rørforsterker, og kun behandle bassen.
    Jeg ser altså at du har tenkt i de samme baner, men har valgt å bygge et fullaktivt system, der jeg kun vil ha aktiv sub. :)
    Ja, selvfølgelig - tenkte ikke umiddelbart på at hele rørforsterkeren blir overflødig med SBS.1. Vel, det finnes vel noen subber der ute som tar i mot fullrange signal og sender de videre, men det er ikke så veldig mange. Har ingen umiddelbare anbefalinger. Våre har ikke denne funksjonen dessverre, så da er du begrenset til å kun fylle på med sub i bunn i et slikt oppsett.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Det ville altså bety at man kjører hele høyttalersignalet til sub med delefilter, denne sender da alt over Schroeder-frekvens til et sett passive høyttalere, mens sub'en tar kontroll på bassområdet.
    Ikke for å "røple" tråden til Sigberg, men jeg forsto ikke helt konseptet. For å få den kvalitetsmessig beste løsningen, så ønsker vel du (Håkon) kun å forsterke høypass-signalet med din AN, det som er filtrert ut av sub? Dette avlaster forsterker mye, og er viktig for å utnytte fordeler med aktiv drift, tipper det har ekstra mye å si for effektsvake forsterkere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å "røple" tråden til Sigberg, men jeg forsto ikke helt konseptet. For å få den kvalitetsmessig beste løsningen, så ønsker vel du (Håkon) kun å forsterke høypass-signalet med din AN, det som er filtrert ut av sub? Dette avlaster forsterker mye, og er viktig for å utnytte fordeler med aktiv drift, tipper det har ekstra mye å si for effektsvake forsterkere.
    Vi skal passe oss for å søple til Sigbergs eminente tråd, men det virker som om du har forstått mine ønsker korrekt ja.
    Aktiv sub som tar HELE signalet under Schroeder, slik at forsterkeren får bruke alle sine ressurser til kun det som befinner seg over. Kall det gjerne en form av høypassfilter, som siler ut alt som ligger under f.eks. 150 Hz, og sender det til aktiv sub.

    Jeg har hørt / testet ut noen lignende løsninger for noe tid siden, og drevet stativhøyttalere på denne måten, ved hjelp av innebygde filtre i subwoofere. Rett nok da uten DSP, men resultatene var uansett svært spennende.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er unge Rognelien i ferd med å konvertere fra rør & horn til satelitthøyttalere med «transistor-aktive» subber?
    Eg berre undrast, eg :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Er unge Rognelien i ferd med å konvertere fra rør & horn til satelitthøyttalere med «transistor-aktive» subber?
    Eg berre undrast, eg :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Lenge siden jeg har hatt horn. Og jeg har aldri lagt skjul på at DSP på lavfrekvent (aktiv sub) er svært fordelaktig. Men slutte med rør?? Aldri! :)
    Dessuten, dersom jeg gjør noe i denne retningen, vil det nok fort bli horn i toppen, ja. Dynnnnnnamikkkk må vite! :D
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har hatt horn. Og jeg har aldri lagt skjul på at DSP på lavfrekvent (aktiv sub) er svært fordelaktig. Men slutte med rør?? Aldri! :)
    Dessuten, dersom jeg gjør noe i denne retningen, vil det nok fort bli horn i toppen, ja. Dynnnnnnamikkkk må vite! :D
    Kanskje du må komme og høre en dag. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg digger det helt sikkert :)
    Men jeg skal uansett ikke ha aktive høyttalere.
    Akkurat det burde du ikke avskrive.
    Jeg har faktisk kommet til det punktet nå at det er på tide å røske alt ut av kjøleribba på mine 800 d3, og fylle aluminiumsplata bak med små nusselige amper, og en monster DSP som trekker i trådene. Kaste di dritvarme ampene fra Parasound ut i snøskavla en gang for alle.Eneste jeg kan se som gir meg bedre lyd pr krone akkurat nå. Men det låter ikke ille nå, langt ifra.....Men det kan bli bedre😉
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Håkon
    En signalsplitter ?
    Og et høypassfilter før første rør ?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Akkurat det burde du ikke avskrive.
    Jeg har faktisk kommet til det punktet nå at det er på tide å røske alt ut av kjøleribba på mine 800 d3, og fylle aluminiumsplata bak med små nusselige amper, og en monster DSP som trekker i trådene. Kaste di dritvarme ampene fra Parasound ut i snøskavla en gang for alle.Eneste jeg kan se som gir meg bedre lyd pr krone akkurat nå. Men det låter ikke ille nå, langt ifra.....Men det kan bli bedre😉
    Du har baller - la oss få vite når du har bytta ut «bremse-kondisser» med Hollandsk «tulipan-power» (om jeg har forstått hva som vil skje)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn