Sigberg Audio SBS.1 Aktiv høyttaler: Prototype/Utviklingstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Vi skal passe oss for å søple til Sigbergs eminente tråd, men det virker som om du har forstått mine ønsker korrekt ja.
    Aktiv sub som tar HELE signalet under Schroeder, slik at forsterkeren får bruke alle sine ressurser til kun det som befinner seg over. Kall det gjerne en form av høypassfilter, som siler ut alt som ligger under f.eks. 150 Hz, og sender det til aktiv sub.

    Jeg har hørt / testet ut noen lignende løsninger for noe tid siden, og drevet stativhøyttalere på denne måten, ved hjelp av innebygde filtre i subwoofere. Rett nok da uten DSP, men resultatene var uansett svært spennende.
    Da må man dele før rør-effekttrinnet. En populær metode når en søker minst mulig degresjon av hovedsignalet er å tilpasse inngangskodensatoren på rør-effektrinnet slik at man får en -6dB avrunding av lave frekvenser. For så parallellkoble rør-effekttrinn og DSP filter ved utgangen fra preamp.

    Ellers er det jo enkelt å montere en spenningsdeler for å lage et linjesignal etter OT slik man i alle år har gjort for utgang for hodetelefoner. Men da roter man det også skikkelig til når høytaler er tilkoblet samtidig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har andre generasjon preproduksjonsmodeller ankommet, nå også med grill! Begynner virkelig å se bra ut!
    Ellers ser det ut til at det flasker seg litt frem mot sommeren med lansering av både 10D og SBS.1 og emballasje til begge og nye studiobilder og ferdigstilling av DSP for nye kabinetter og å få alt til å bli helt 100% fra kabinettfolkene i England, sååå i praksis vil nok levering starte først i August. Vil heller utsette litt og bruke mer tid på kvalitetskontroll og ikke rushe det ut.

    1622045979388.png

    1622045968046.png

    1622045953707.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi har vel kanskje ikke skrevet så mye om hvordan dette ser ut inni, men det er altså to separate kammer, og disse er dekket helt med filt på alle flater, med ekstra tykt (trippelt) lag på bakvegg. I forrige runde var det også testet med både løst og fast polyesterfyll men det ga tilsynelatende minimal effekt.

    Nå med disse andregenerasjons pre-proddene kommer jeg til å teste med kun filt og verifisere med målinger og lytting hvorvidt det er tilstrekkelig.


    1622284092762.png
     
    K

    Khanate

    Gjest
    De ser små ut, og det ser ut til at du plasserer de kloss opp til frontveggen. Jeg tror det innebærer høy WAF :geek:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De ser små ut, og det ser ut til at du plasserer de kloss opp til frontveggen. Jeg tror det innebærer høy WAF :geek:
    De er designet for å stå rundt 10cm fra frontveggen ja, i grunn så nærme du klarer og fortsatt ha klaring til kabler i bakkant. Og uten toe-in, som jo også ser estetisk bra ut.

    Spennende nok er det fortsatt masse dybde og bredde i lydbildet. Ikke alt som alltid stemmer med de etablerte sannheter rundt plassering av høyttalere. 🤓
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Dette lyder stuevennlig. Burde gjøre seg bra med en flatskjerm i midten for de som fortsatt gidder å se film.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Dette lyder stuevennlig. Burde gjøre seg bra med en flatskjerm i midten for de som fortsatt gidder å se film.
    Jeg går for en slik løsning i oppsett nr.2
    Stereo lyd som nesten ikke syntes, men trøkker rynkene inn i kraniet på naboene😅
    Sub er jo allerede på plass så nå venter jeg tålmodig på SBS.1.
    Muligens oppgradere med en sub til (eller to)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Var på audiens hos Torbjørn i går og fikk høre på hva som bor i et par små monitorer og et par små subber. Merk at med små så snakker vi kun fysisk størrelse, for her er hverken forsterkerkraft eller lydtrykk smått!

    Han startet med et utvalg av gode innspillinger med pen og pyntelig musikk. Vokal og instrumenter plasserer seg sømløst i lydbildet alt av detaljer sitter som et skudd. Det er dritbra.
    Men jeg kjeder meg fort med disse flotte greiene. Jeg vil ha trøkk og action!
    Jeg hadde bare en låt jeg ville han skulle spille, og det var Into the void med Nine Inch Nails. Denne har jeg hørt litt på hjemme før jeg reiste, og volum ble satt til "høyt" :)
    Fy faen. For et trøkk. For en slam i mellombassen. For en kontroll. Så klokkerent. Det er både gåsehud og tårer. Jeg blir satt ut.

    Dette anlegget spiller ikke stort til å være så lite. Det spiller bare stort.

    Det er bare å gratulere!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Var på audiens hos Torbjørn i går og fikk høre på hva som bor i et par små monitorer og et par små subber. Merk at med små så snakker vi kun fysisk størrelse, for her er hverken forsterkerkraft eller lydtrykk smått!

    Han startet med et utvalg av gode innspillinger med pen og pyntelig musikk. Vokal og instrumenter plasserer seg sømløst i lydbildet alt av detaljer sitter som et skudd. Det er dritbra.
    Men jeg kjeder meg fort med disse flotte greiene. Jeg vil ha trøkk og action!
    Jeg hadde bare en låt jeg ville han skulle spille, og det var Into the void med Nine Inch Nails. Denne har jeg hørt litt på hjemme før jeg reiste, og volum ble satt til "høyt" :)
    Fy faen. For et trøkk. For en slam i mellombassen. For en kontroll. Så klokkerent. Det er både gåsehud og tårer. Jeg blir satt ut.

    Dette anlegget spiller ikke stort til å være så lite. Det spiller bare stort.

    Det er bare å gratulere!
    Hørte du anlegget satt opp i kjelleren?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hørte du anlegget satt opp i kjelleren?
    Det gjorde han ja. Siden du var her så er det jo nye og videreutviklede høyttalere (separate kammer i kabinettene, DSP bygget opp igjen fra scratch flere ganger) og nå to stk 10D subber istedenfor én (og disse er også nye), men rommet er hvertfall det samme ja. :) Det er nok ikke natt og dag forskjell på høyttalerne fra du var her heller.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi liker jo å tenke at det er lagt ned krutt der det teller, og ikke på "magiske" tweaks som ikke bidrar til lyden. Som eksempel har vi magnetisk festet (ingen feste som skaper diffraksjoner på selve baffelen) og svært tynn grill. Rammen er laget av MDF, er bare 9mm og ligger helt inntil kabinettet, og med stor og sammenhengende åpning over elementene. Kanten av rammen i åpningen rundt elementene er skråskjært. Hele grillen veier bare 143g. Resultatet er at at frekvensavviket er minimalt med og uten grill.

    Skal man sove godt om natten vil man sikkert lytte uten grill når man virkelig finlytter, og det ser jo også aller best ut, men forskjellen er i praksis så liten at man neppe plukker det ut i en blindtest. Så man kan dermed ha på grill og beskytte for barnehender eller annet med god samvittighet. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Svart piano?
    Foreløpig er det kun "satin white" og "satin black" som er tilgjengelig. Driver fortsatt i såpass liten skala at det er uhensiktsmessig å ha veldig mange finisher tilgjengelig mtp kost og plass for lager av mange forskjellige kabinetter. Når det er sagt så kan vi lage andre finisher på bestilling, trolig uten veldig stor merkostnad da lakkering av kabinetter kan batches opp med annet som lages til andre leverandører.

    Det er også slik at den svarte fargen vi har nå er den blankeste "matte" fargen jeg har sett, så jeg tror kanskje den kan gå hjem også hos de som liker gloss. På bildet under ser man hvordan lyset gir gjenskinn i lakken (på tross av relativt lite lys i rommet), og på bildet av subben ser man hvor mye skinn det er når det er godt lys i rommet.

    1622971018832.png

    1622971052785.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    1622972184874.png


    Det pirkes stadig nå som jeg har fått de endelige kabinettene og det er like før salg. Men nå litt i motsatt retning, jeg slipper nå opp tøylene og aksepterer litt mindre presisjon for å få færre EQ punkter og enda "friere" lyd. Etter denne målingen (dette er 15 grader) er toppen ved 3khz dradd ned 1dB og også dradd ned bittelitt ved 5-6khz da det er litt mye der on-axis (se under). Bulken ved 350hz er en refleksjon.

    Det er nå +/-3dB on-axis fra 90-19,5khz. Låter det bra? Ja det gjør det. :love:


    0-15-30:
    1622972327060.png
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men nå litt i motsatt retning, jeg slipper nå opp tøylene og aksepterer litt mindre presisjon for å få færre EQ punkter og enda "friere" lyd.
    Med dette blir du den første på denne kloden jeg hører innrømme EQ (gjelder kanskje også for DSP?) har sin negative påvirkning av lyden?!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Med dette blir du den første på denne kloden jeg hører innrømme EQ (gjelder kanskje også for DSP?) har sin negative påvirkning av lyden?!
    Digital EQ er jo da en typisk komponent i en DSP, så i så fall for begge deler ja.

    Jeg tror nok jeg i aller beste fall er den andre, snickers har jo også nevnt det f.eks under avsnittet "destruktiv korreksjon" i denne tråden https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/enkel-innføring-i-dsp.99451/

    Men ellers tenker jeg det ikke er noen verdensnyhet at EQ kan få negative effekter hvis det ikke er gjort riktig. Når det er sagt tror jeg ingen som har vært innom og lyttet så langt har opplevd noe negativt i lydbildet, så her snakker vi nyanser. Det jeg rett og slett gjør er å redusere eller fjerne EQ-punkter som er lagt inn som jeg ved lengre tids lytting ikke klarer å oppfatte noen positiv effekt av. Jeg tar derfor bort eller reduserer de punktene som i utgangspunktet var lagt inn for å "pynte på kurven", ikke fordi jeg eksplisitt hørte noe galt i det området. Jeg har også i enda større grad forsøkt å se off-axis og on-axis under ett, som gjør at noen punkter må justeres eller kanskje fjernes.

    Det har vært en nyttig øvelse å se hvor flatt det kan bli, men jeg ønsker ikke å korrigere for å korrigere. Det som står igjen er de punktene hvor det er aktiv korrelasjon mellom det man hører og det man ser på målingene. Som resultat er det nå eksempelvis ingen korreksjon overhodet på det nederste basselementet, og det øvre basselementet har primært noen (forsiktige) punkter over 1khz. Det er ikke noe mål i seg selv å ha få EQ-punkter, men det er heller ikke noe mål i seg selv å tapetsere med EQ-punkter.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Liten update:

    Kommende uke blir fraktesker for både SBS.1 og 10D klare og levert, og de første eksemplarene av begge sendes ut i midten av juli og utover i august. Et par SBS.1 + to stk 10D skal til Roy i Stereopluss om en ukes tid, det blir veldig spennende å se hans tanker om dette oppsettet. Regner med dette kommer på trykk over sommeren en gang.

    Hva gjelder DSP og konfigurasjon gjenstår nå egentlig kun limiter for å begrense maks effekt og sikre at man ikke kan blåse høyttalerne helt uten videre. Mulig jeg deler noen resultater fra dette underveis. :)

    Skal også teste Antimode Dual Core 2.0 i oppsett med SBS.1 + to stk 10D snart. Denne Antimoden har jo egentlig bare (som navnet antyder) bare to kanaler, men siden SBS.1 og våre subber er tilpasset hverandre, vil en komponent som DualCore kunne se dette som ett system og korrigere alt sammen under ett. Kobler da høyttalere via XLR og sub via RCA til Antimoden slik at den ser et 3.5-veis høyttalersystem, og egentlig ikke forholder seg til at systemet er modulært. Blir interessant å se hva denne får til. Deler nok noen kurver og resultater av dette også når det kommer på plass, kanskje allerede i løpet av uken. Det er jo i så fall en veldig rimelig måte å få god korreksjon av bass/midbass i både høyttalere og sub hvis man kjøper et slikt oppsett.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er limiter skrudd inn slik at høyttalerne som "lovet" og spesifisert klarer 110dB+ @1m utendørs (to høyttalere), som burde oversettes til Nok For De Fleste innendørs. :)

    102,6dB ved 90hz @1m utendørs med én høyttaler gir 12,6% THD (primært 2.harmonisk), som er ganske respektabelt med 2stk 5.5". Ved denne frekvensen har man jo i tillegg subwoofere som spiller med og løfter totalt nivå.

    I andre enden henger det også greit med:

    109,5dB ved 5khz@1m utendørs med én høyttaler gir 1,48% THD.

    Begge disse tallene øker jo da med 6dB med to høyttalere. Dvs at hvis du absolutt vil kan du i teorien spille 115dB@1m eller enda høyere, men da vil frekvensresponsen påvirkes ved at høyttaleren komprimerer (senker lydnivået) i bassen i det limiteren slår inn.


    Dette er jo da vesentlig høyere enn de fleste noen gang kommer til å spille i egen stue, så ved normalt (eller selv høyt) lyttenivå er selvsagt forvrengningstallene mye lavere.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Nice. Mer detaljer om SPL og THD ved lavere nivå også hadde vært interessant å se på.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nice. Mer detaljer om SPL og THD ved lavere nivå også hadde vært interessant å se på.
    96db @1m fra en høyttaler (som fortsatt er rimelig høyt) ble vel delt tidlig i tråden, var vel under 1% THD over det hele :

    Diskanten er aldri over 0.5% på dette nivået.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Bra ytelsesnivå på den diskanten. Har jo selv ganske råe diskanter, men de måler bare bittelitt bedre. Nesten så jeg ble litt skuffet. :(

    Måling vises ikke her;)
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bra ytelsesnivå på den diskanten. Har jo selv ganske råe diskanter, men de måler bare bittelitt bedre. Nesten så jeg ble litt skuffet. :(

    Måling vises ikke her;)
    Ja, jeg var positivt overrasket selv. Det betyr at den coaxen trolig kan være med videre hvis vi plutselig skulle finne på å lage en gulvstående med flere midbasser 😊
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg testet litt med Antimode DualCore 2.0 - må jo si den gjør en ganske imponerende jobb med minimalt med innsats. Har koblet to stk 10D subber på RCA-utgangene, og SBS.1 høyttalerne i XLR-utgangene, så kjører den romkorreksjon på hele systemet samlet. Korrigerer fra 16-500hz, eller valgfri maks frekvens opp til 500hz. I tillegg har man 16 bånds PEQ og diverse andre funksjoner som tilt og house curve osv.

    Høres ryddig, tørt, tight og rent ut akkurat som Antimode 8033 typisk gjør for subber, men her jobber den altså også lenger opp i frekvens. :)

    Resultatet i lytteposisjon (rød før og grønn etter for de som ikke gjettet det).
    1623777945065.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er et halvt år med utvikling lagt bak oss, på lørdag leveres SBS.1 + 2stk 10D til Roy i Stereopluss, blir deilig å tenke på noe annet noen uker. :)

    -3dB punkt endte på ca 90hz. Fortsatt rimelig snorrett, selv om det nå er mindre pirk i DSP-konfigurasjonen. 200-500hz er det egentlig helt jevnt, men her har jeg refleksjon fra bakken når jeg måler som er midlertidig kompensert bort med EQ, derfor litt ujevnt.

    1623861816671.png

    1623861915060.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    En liten bonus på slutten: Mange kjører jo med grill på høyttalerne enten for å beskytte fra barn eller dyr eller fordi partneren synes det ser best ut. Samtidig vet vi jo innerst inne at det eeeeegentlig låter best uten grill. De fleste griller påvirker jo ikke lyden i særlig grad, men litt forskjell vil det alltid være.

    Siden litt av konseptet vårt er å få godlyd på tross av produkter som er plasseringsvennlige og tildels kan gjemmes bort, er det jo en litt ekstra gøy om man også kan kjøre høyttalerne med grill uten å miste lydkvalitet? Det var forøvrig @Snickers-is som kom med idéen. :)

    Planen var jo allerede én referanse preset, som er slik høyttaleren er ment å låte uten grill, en med litt lysere klang og en med litt mørkere klang. Vi har derfor valgt å tune den preseten som gir litt lysere klang slik at den samtidig kompenserer relativt presist for tapet man får ved å ha grillen på.

    Dvs at man kan kjøre med grill og fortsatt sove godt om natten, fordi DSPen kompenserer for det lille tapet man får av grillen. :geek: Usikker på om dette er helt unikt, men jeg har hvertfall ikke hørt om noen høyttalere med denne featuren før.

    Nedenfor er grønt med grill og rød uten. Det nederste paret er uten kompensasjon (selv her er jo ikke forskjellene store), dvs her ser man effekten av grillen (grønt) . Mens på det øverste paret så er det sammenligning mellom preset 1 uten grill(rød), og preset 2 med grill(grønt). :) Nice?
    1623920148461.png
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Da har jeg testet litt med Antimode DualCore 2.0 - må jo si den gjør en ganske imponerende jobb med minimalt med innsats. Har koblet to stk 10D subber på RCA-utgangene, og SBS.1 høyttalerne i XLR-utgangene, så kjører den romkorreksjon på hele systemet samlet. Korrigerer fra 16-500hz, eller valgfri maks frekvens opp til 500hz. I tillegg har man 16 bånds PEQ og diverse andre funksjoner som tilt og house curve osv.

    Høres ryddig, tørt, tight og rent ut akkurat som Antimode 8033 typisk gjør for subber, men her jobber den altså også lenger opp i frekvens. :)

    Resultatet i lytteposisjon (rød før og grønn etter for de som ikke gjettet det).
    Vis vedlegget 729330
    Veldig kult. Er den Antimoden så enkel at man setter opp mikrofon, trykker Start og så fikser den resten selv?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kult. Er den Antimoden så enkel at man setter opp mikrofon, trykker Start og så fikser den resten selv?
    I utgangspunktet ja, men så er det jo ikke sikkert du er 100% fornøyd med mengden bass osv etterpå, men det er lett å gå inn i menyen å justere i etterkant. Man kan løfte hele bassen (typisk fra 100hz og ned), eller lage en custom housecurve hvor du velger løft og hvilken frekvens den skal starte fra, i tillegg til en 16-bånds PEQ hvor du kan justere hva som helst i hele frekvensbåndet. Men utgangspunktet med en jevn kurve får du helt automatisk, så er det egentlig bare tilpasning av klangbalanse etter smak du evt trenger gjøre i etterkant. Den har jo et fargedisplay på selve boksen, så det er ganske lett og brukervennlig.

    F3AE0AD4-BCC2-45C2-BD52-EBB015CF1A80.jpeg

    C2F74CC3-7CDA-4E4C-B587-CF8F132E9720.jpeg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt av utfordringen med Hypex sin DSP er de ikke tilbyr FIR filter som er en forutsetning for å kunne designe en lineærfase høyttaler. Diskuterte litt med de før jul, og de forklarte da at de nå jobbet med saken og at det skulle bli lansert i framtidig softwareversjon - det vil i så fall være bra (icing on the cake)
    Beklager at jeg svarer opp på gamle meldinger, men jeg satt og leste denne tråden på nytt da jeg så dette innlegget. Ville bare kommentere for nye lesere nå som disse høyttalerne er i produksjon at de endte opp med helt linjær fase, så det var åpenbart mulig uten FIR filter. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @SigbergAudio - jeg har drodlet med tanken på studiomonitorer til denne bruken. Mange av disse antar jeg er mye hardere i lyden enn det du jobber med. Det finnes også noen crossover-varianter. Fluid Audio CX7 blant annet, kunne vært spennende å teste. Men er nødt til å heves eller vinkles opp fra pulten for å treffe øret.

    Har du landet dimensjoner på kabinettet? Hva slags elementer er det?

    Ellers; hva tenker du egentlig om å benytte disse som "PC-høyttalere"? Hva tenker du er anbefalt signalgang til den bruken? Man er vel nesten avhengig av en preamp?
    Går gjennom denne tråden og svarer opp ting som jeg ikke var i stand til å svare opp på under utviklingen. Et par er nå solgt til et lite studio og brukes til det jeg vil si er nearfield/midfield, uten å oppleves skarpt overhodet. Kjøper har også en Inkognito 10 sub i oppsettet og er svært fornøyd med resultatet. Kan dermed bekrefte at de vil fungere bra også til dette bruket.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Beklager at jeg svarer opp på gamle meldinger, men jeg satt og leste denne tråden på nytt da jeg så dette innlegget. Ville bare kommentere for nye lesere nå som disse høyttalerne er i produksjon at de endte opp med helt linjær fase, så det var åpenbart mulig uten FIR filter. :)
    Ja, så lenge man har en coax og kan dele 1. ordens, slik Sigberg har gjort, vil man få perfekt impulsrespons både on og off axis. Fordelen er at man får til dette uten å begynne å rote med korreksjon av ikke-reversible elementer som om de var minimum fase. Da slipper man den klassiske "korreksjonssignaturen".
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I går satt vi opp et oppsett hos en som nylig har flyttet inn i en 100 år gammel villa i Oslo. Det betyr høyt under taket og stor stue (4x10 meter), og anlegget ble satt på den ene kortveggen. Det vil si det største rommet vi har testet i hittil, og også ganske lang lytteavstand. Spisestuen som er i andre enden av rommet er typ 8 meter unna høyttalerne.

    Dette var da SBS.1 + Inkognito 10 + 10D, og det var helt uproblematisk å fylle rommet med masse trøkk og fundament, og det målte flatt til 20hz.

    I dette rommet opplevde vi derimot litt manglende sprut og luft i toppen. Etter litt eksperimentering kom vi i mål med en hi-shelf med tiltpunkt på 1500hz som løftet 2-3dB i toppen.

    Det er naturligvis ikke så lett å lage en høyttaler som låter perfekt både på 2 meter og 8 meter, men jeg skal nå bruke litt tid for å se om vi kan få til et noe bedre kompromiss som gir mer luft i toppen på litt avstand uten at det blir skarpt i mindre stuer. Tester i øyeblikket en hi-shelf på 2.5dB med tiltpunkt på 3khz som høres lovende ut. Så da gjenstår bare å høre gjennom hundrevis av sanger (igjen) for å se at dette funker.

    Her er 0-15-30 grader @1m med ny innstilling (målt innendørs så noe ujevnt og høy smoothing (1/6)).
    1628933073488.png


    Oppsettet i dette rommet (det er da fortsatt 5-6 meter til med rom bak fotografen):
    1628933240392.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Langesund
    Den ulike responsen i diskanten er tillagt rommet alene? Hvordan ser en utendørs måling ut på 0, 15, 30 grader.

    Vil jo sammenligne med de proffe så måtte jo teste min egen diskant på en lignende måling. Ble noe bedre.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Den ulike responsen i diskanten er tillagt rommet alene? Hvordan ser en utendørs måling ut på 0, 15, 30 grader.

    Vil jo sammenligne med de proffe så måtte jo teste min egen diskant på en lignende måling. Ble noe bedre.
    Det er jo de samme høyttalerne så hva annet skulle det være enn rommet? Jeg har ikke utendørsmåling av den nye, justerte responsen enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn