signaltilkobling Aleph J

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Hei, jeg har en Alpeh J som er koblet til XLR på inngangen via pluss, minus og jord. Så er pluss og minus videreført til rca kontaktene. Når man spiller via rca skal det settes en jumper in i XLR kontakten som kortslutter jord og minus.
I går etter at jeg hadde spilt balansert koblet jeg tilbake til rca og syntes det låt veldig bra. Mer kroppslig en tidligere. Jeg oppdaget da at jumperne ikke var satt i. Da er det bare pluss og minus som er tilkoblet og ikke jord. Er det egentlig mulig å bruke denne tilkoblingen. Jeg tenker at signalet er jordet fra preampen, men jorda er ikke videreført inn i Aleph J via signalet. Ellers er forsterkeren jordet via strøm.
Hva er deres tanker rundt dette.



1598611228790.png
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
At du bør få en Aleph 5. De helt små Aleph mangler i den grad dynamik.

Sorry lidt OT.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
At du bør få en Aleph 5. De helt små Aleph mangler i den grad dynamik.

Sorry lidt OT.
I mitt oppsett med 93db ht mangler ikke Aleph J mye dynamikk. Har sammenlignet med mye gromt og har også tre forsterkere til. Men jeg kan drepe lyden i den med å bytte noen få komponenter eller feil internkabling.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
I mitt oppsett med 93db ht mangler ikke Aleph J mye dynamikk. Har sammenlignet med mye gromt og har også tre forsterkere til. Men jeg kan drepe lyden i den med å bytte noen få komponenter eller feil internkabling.
Med jumperne måler jeg 220k på inngangen. Uten måler jeg uendelig motstand. Forsterker keen blir klin tyst. Låter mere organisk og kraftfult. Det jeg er redd for er om dette kan skade forsterkeren.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Med jumperne måler jeg 220k på inngangen. Uten måler jeg uendelig motstand. Forsterker blir helt tyst. Låter mere organisk og kraftfult. Det jeg er redd for er om dette kan skade forsterkeren.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Aleph J bruker 4 Mosfet per kanal. 5-ern bruker 6. Høyere spenning og mer strøm gir som regel mer effekt og kontroll sålenge driverne og strømforsyningen følger med. Jeg syntes Aleph P spilte dypbass, men ikke lineært. Litt svakere enn resten. Men den var der. Det er derfor vi har volumkontroll...BJ.
 
Topp Bunn