Silikonbadet på SME, hva skjer lydmessig?

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Da har jeg brukt litt tid på å bli kjent med min nye spiller og arm, Feickert Woodpecker og SME 312S.

Vurderer å eksperimentere litt med spilleren, nå som vi har blitt litt bedre kjent. Jeg har allerede eksperimentert litt med kabler, og tror pinadø jeg hører forskjell mellom standard, Silk Mk II med Cardas 5-pin og Eichmann Bullet plug og Cardas 33AWG med samme terminering. Ikke svære greiene, men nok til å ha en preferanse for sistnevnte. Skal fortsette prosjekt 'finn ut hva som skjer' på dette punktet en stund til før jeg gjør meg skråsikker (kan hende skråsikker ikke blir noe av altså, så det er sagt).

Men videre: Hva slags lydmessige endringer kan jeg forvente ved å ta dempetrauet i bruk? I den grad det er avhengig av pickup, så er det for tiden en Ortofon Jubilee, som antageligvis får et år til før den pensjoneres.

Sist redigert av en moderator:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Vil vel anta at det badet med rett silikonolje og padleåre gjør at en pickup som ikke passer helt bra til armen pga compliance i laveste laget gjør dette til en bedre match. Kan også eksperimentere med forskjellig viskositet på silikonoljen for å komme helt i mål. :)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej zomby woof.
det kan opfattes som ro i lydbilledet. men pas på det kan godt blive for meget.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej zomby woof.
når der er for meget siliconedempning opleves lyden lidt som når du bruger for meget antiscate, for meget vægt, for tung en arm mm. du får dæmpet dynamikken, når nålefanen bliver for fikseret og ikke kan bevæge sig frit nok.
da jeg i tidernes morgen selv brugte sme (bl.a s3 og v), tog jeg padlen op af siliconekarret og strømlinede den (jeg filede den til, som fronten af en båd) og det hjalp en del (alt er relativt). mvh nils

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.293
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det har vel samme effekten om man bruker mindre silikon, evt mikser ned viskositeten med ett eller annet (det er sikkert noen her som vet hva som kan brukes)?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er mulig å forandre lengden på paddelen ved å skru den opp eller ned. Ihvertfall på SME V.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jepp. Det som er patenten. Ellers er det verd å merke seg at det er montert mellom armbasen og lageret for horisontal bevegelse, og dermed kun virker den veien. Kan godt hende at den demper eller 'jorder' resonanser i armrøret oppover i frekvens. Men viktigst, kanskje, reduserer Q på den fundamentale resonansen? Ikke godt å si ha det skal bety, i og med at resonansen er temmelig trygt plassert under audioområdet.

Blir vel ingen vei utenom å teste....

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej zomby woof.
uanset den er placeret indvendigt, virker den begge veje.
fordelen ved at file padlen bliver et mere ensartet forløb.
silicone har det med at flytte på sig, men er padlen i bund får du et mere jævnt løb.
mvh nils

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej igen.
ps. ved at hæve padlen risikerer du i værste fald, at silikonen samler sig i bunden i den ene side, og da gør den ingen gavn overhovedet.
mvh nils

Z

Zomby_Woof

Gjest
DSC_4982.JPG

Altså. Legg merke til hvor dempemekanismens respektive deler er festet. Dempemekanismen på 312S er den samme som på denne (V). Trauet er festet i armbasen, padleåra i 'huset'/'pivotgaffelen'/'ringen', ikke mellom armrøret og armbasen. Den virker kun horisontalt, lateralt, sideveis. I den grad den virker 'begge veier' så snakker vi om 'både til høyre og venstre'.

Og file på en SME? Det kommer til å snø tett og lenge i helvete før jeg filer på en SME. Ferdig snakka!

Z

Zomby_Woof

Gjest
sme_3009_improved.jpg

Dette derimot, er festet på armbase og armrør. Da dempes også vertikal bevegelse.

thans

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.05.2012
Antall liker
14
Sted
Oslo
Min opplevelse er at overdemping fører til et litt "sterilt" lydbilde. Jeg bruker Lyra pickup, og synes det fungerer best når padlen bare såvidt er i kontakt med silikonen. Det stemmer at anordningen på SME V bare demper horisontalt - jeg har forstått på SME at vertikal demping på SME V er integrert i den dynamiske (fjærede) motvektmekanismen (i motsetning til på 300 og IV-seriene, hvor loddet alene regulerer stiftetrykk). Da jeg bestilte dempeanordning til armen min, så fikk jeg for øvrig høre fra en ingeniør hos SME (som kundeservice sendte meg videre til) at det mest sannsynlig var bortkastede penger. Jeg måtte sende flere e-poster, og nærmest påta meg fullt ansvar for å kaste bort pengene mine, før de gikk med på å ta imot bestillingen. Effekten var uansett positiv, så jeg føler vel ikke at det var bortkastet, slik de hevdet (men den var ganske dyr, så mulig at jeg kunne fått mer for pengene ved å bruke dem på noe annet). Uansett skal de ha kred for å gi ærlige råd selv om de risikerer å miste et salg.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej zomby woof.
når jeg skriver begge veje mener jeg højre-venstre. jeg misforstod dit indlæg hvor du skrev "virker bare en vej".
dybest set er formålet med siliconen at holde armen i ro, så nålefanen kan gøre arbejdet sit, uden at skulle "slæbe" rundt på armen.
mvh nils

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da gir det straks litt mer mening. Men file på en SME? Aldri!!!

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej zomby woof.
da kender jeg til folk der som thans løfter op padlen litegran, og klarer sig fint med det.
mvh nils

L

Laban MK2

Gjest
Snodig har silicon har fått en renessanse 2014 ? , lurer ille på hva produsenter av div armer sier selv om bruken i dag ?

Husker demperkara var litt mere utbredt på 80 talet , men som regel bare som et supplement / kriseløsning hvis det var et misforhold mellom stivheten på oppheng av nål / vekt / vekt på arm . ( Hype snakeoil fra eldre tider takk til SME for den )

Siliconen som ble brukt hadde forskjellige viskositeter alt etter behov , paddleårer til karet hadde også varierende størrelser .

Husker godt førsteinntrykket under bruk alt roet seg ned som opplevdes som umidelbart positvt , men den tok livknisten ut av musikken men det fant man jo ikke ut før rakkleverket var koblet vekk for gått etter lang lang tid hehe :)

I dag er man jo blitt grå i håret så kanskje tingene var omvendt :D , trur me spiller en cd plate til for det er jo så moderne blitt :)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
292
hej laban mk2.
det er rigtigt. musikken bliver livløs med for mye silicone.
f.eks Mørchs tonearme kommer fra fabrik med silicone i det horisontale plan, det er så op til folk selv at komme silicone i det vertikale plan. men her er der bred enighed om at det lyder bedst uden silicone.
mvh nils

Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.239
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Gikk vel ikke så veldig vitenskapelig til verks, men oppnådde i det minste enighet med meg selv;
at jeg kjører min 312S uten olje i trauet.

Opplevde noe av det samme som andre har nevnt. Musikken ble alt for "høflig"...

/ Morten

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette ser jo ganske unisont ut, for å si det sånn. Samtidig er det, sånn jeg leser det, litt det samme, og litt på kant med testene jeg har lest av Townshend platespillere. Disse har jo også silikondemping av armen, riktignok i headshell-enden, men effekten burde vel være av noenlunde samme 'type'. Her får man inntrykk av ganske usedvanlig god transientgjengivelse blant annet. Noe som kanskje oppleves som rolig og sedat fra anlegget, kanskje som en tydeliggjøring av plutseligheten i musikken.

Her må det testes...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke kommet så langt enda, dessverre. Mer enn nok med sammenligning av DP og Hypex, og en RIAA som har slått seg vrang, og et par erstattere som har vikariert for den. Skal sammenligne to kabelsett også før jeg kaster meg over platespilleren igjen.

Topp Bunn