Silikondemping av arm - anbefales eller frarådes?

L

lark

Gjest
Fjernet idag silikonoljen i dempekaret (?) på min Jelco SA750D tonearm, og hva skjedde? Jo jeg fikk meg en aldri så liten overraskelse. Bedre dynamikk og fremfor alt en forbedring av stereoperspektivet. Samme forbedring uansett om jeg spiller med Audio Technica ATOC9ML/II eller min sjøl-retippa Ortofon MC10 Supreme. (Den er jeg ikke så lite stolt av. Den spiller svært så fint ;D) http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=24582.0 Hensikten med silikondemping av armen er vel å få kontroll over svingningene som oppstår som et resultat av nåleopphengets stivhet, og effektiv masse av arm+pickup.
Men det har jo også helt klart negative effekter i enkelte kombinasjoner. Noen andre som har erfaringer med dette?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.289
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm, nå fikk jeg lyst til å prøve min Well Tempered Classic V Arm uten silikon i trauet. Går ikke det til helvete tar både jeg og William Firebaugh feil.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dempar min JMW9Sig på pickupane, og er vel etter kvart kome til at det er bra for pickupar som i utgangspunktet ikkje er heilt optmale, samstundes som det slett ikkje gjer skade for dei som oppfører seg glimrane i armen også utan silikon (Dynavector). Så eg brukar demping, ja.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Generelt er en pickup + arm et masse-fjær system som trenger dempning akkurat som en bil trenger det - det blir i hvert fall mye bedre enn uten.
Men de fleste (alle?) pickup'er har dempning innebygget, så det avhenger av arm-pickup kombinasjonen om en trenger ytterligere dempning i form av silikondempning.

Svaret er - som det meste innenfor vinyl - man bør lytte seg fram til det som gir best resultat uten å være for forutinntatt.

Selv bruker jeg silikondempning på min ET2 arm - den sporer vesentlig bedre, og en del høyfrekvent "fnidder?" (eller luft?) blir borte. Noen ville kanskje foretrekke "luften" og den økte betoningen av høyfrekvente lyder (som også kan gi bedre retningsbestemmelse), men jeg har konkludert med at det er på alle måter bedre uten.
For meg.

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.909
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Bruker svært lite "flytende" demping på min SME serie V, ei heller i Graham Phantom armen er det mye slik demping......... hvorfor ? kanskje fordi jeg bruker pickuper som ikke gir armen store oppgaver vedr resonancer........ det låter iallefall best slik etter min mening. Inbiller meg at desto stivere pickup man har og desto mindre masse man har desto mere "ekstern" demping trenger man....... m.a.o en ond sirkel og komme inn i.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har nok eit poeng, sjølv om eg ikkje er sikker på kor almenngyldig det er. Men den Dynavector Te Kaitora Rua eg testar ut no, treng slett ikkje silikon for å forføre.... ein svært så optimal match i mitt oppsett. Utan at silikonen heller verkar negativt inn på lyden.
Eg kan ikkje berge ein Denon 103R eller ein Shure II med silikon i JMW 9 Sig, det er også sikkert.
Funkar forresten Shure II i Grahamen din?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bruker silikondemping på min Technics SL-1210 i kombinasjon med en Denon DL103R. Dette er en stiv pickup og som andre har vært inne på kan den gi uønskede resonnanser i armen. Med demping ble gjengivelsen mer sammenhengende tonalt, bassen noe fastere og som ch sier, litt mindre "fnidder" i diskanten.

Et must for denne spilleren dersom det monteres en stiv pickup. jeg har også en relativt myk Grado pickup liggende og der var forskjellen mye mindre når jeg avmonterer dempekaret.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke hatt mye erfaring med dette. Jeg har så langt bare prøvd min egen kontrapunkt h, og Ixos' DV 20X low. Orto'en trenger silikon, DV'n ikke. Jeg bruker når det trengs foreløpig, men kommer sikkert til å teste litt fram og tilbake etterhvert.

Jeg har VPI JMW 9 signature, og er glad for at jeg har muligheten.

L

lark

Gjest
ch skrev:
Noen ville kanskje foretrekke "luften" og den økte betoningen av høyfrekvente lyder (som også kan gi bedre retningsbestemmelse), men jeg har konkludert med at det er på alle måter bedre uten.
For meg.

mvh
Det er mulig at jeg lar meg "lure" av akkurat dette, en mer "sprelsk" gjengivelse. Mer konsentrert lytting må til ;D

L

Lars.N

Gjest
Siliconen må blandes ut til ønsket viskositet til den pick-up som skal brukes eller går det på lykke å fromme.
Svalander har guffe som kan mikses til (et must i SME III arm)synes jeg da.

Laban

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lark skrev:
Fjernet idag silikonoljen i dempekaret (?) på min Jelco SA750D tonearm, og hva skjedde? Jo jeg fikk meg en aldri så liten overraskelse. Bedre dynamikk og fremfor alt en forbedring av stereoperspektivet. Samme forbedring uansett om jeg spiller med Audio Technica ATOC9ML/II eller min sjøl-retippa Ortofon MC10 Supreme. (Den er jeg ikke så lite stolt av. Den spiller svært så fint ;D) http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=24582.0 Hensikten med silikondemping av armen er vel å få kontroll over svingningene som oppstår som et resultat av nåleopphengets stivhet, og effektiv masse av arm+pickup.
Men det har jo også helt klart negative effekter i enkelte kombinasjoner. Noen andre som har erfaringer med dette?
Interessant! :)
Har samme arm sjøl, men har ikke montert den enda pga at jeg ikke er ferdig med vegghylla.
Men; som så ofte ellers, er det vel ikke noe standardsvar her heller; det kan sikkert variere med arm/PU.
Var oppe i samme dilemma med min Wheaton TriPlanar hvor jeg i diskusjon med produsent ble anbefalt å bruke silikon. Men; søkte litt på audioasylum og andre steder, og ble etterhvert overbevist om at ingen silikon var best.
Og fortsetter å leve i den trua :D
mvh

L

Lars.N

Gjest
Min erfaring med silicon er at støy gulvet senker seg å alt roer seg ned, det blir lettere å separere de ulike bestandeler i musikken.
)Men kun på SME III ;D da denne ligger på et kniv leie av plastikk :eek:) Fin arm bare man bruker rett nål i den :)

Laban

L

lark

Gjest
Fanden også ;D Når jeg tenker meg om så var det slettes ikke nødvendig å fjerne oljen i karet for å prøve uten demping.. Jeg kunne jo bare ta bort skruen på toppen av armen som stikker ned i silikonoljen. Vel, ingen grunn til å gråte over spilt olje. Får se om jeg har nok olje igjen til at jeg kan sammenligne med og uten demping en gang til.

L

Lars.N

Gjest
lark skrev:
Fanden også ;D Når jeg tenker meg om så var det slettes ikke nødvendig å fjerne oljen i karet for å prøve uten demping.. Jeg kunne jo bare ta bort skruen på toppen av armen som stikker ned i silikonoljen. Vel, ingen grunn til å gråte over spilt olje. Får se om jeg har nok olje igjen til at jeg kan sammenligne med og uten demping en gang til.
Hehe misunner deg ikke silicon klinet ;D

Topp Bunn