Single Bass Array (SBA) i praksis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Antall sub’er i et DBA vil redusere avstanden mellom de, og dermed heve den øvre grensen for hvor de er effektive. Jeg har 3x3 i hver ende i et rom som er 3x5x7 meter. Funker opp til ca 100 Hz.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Med 540 cm bredde vil to suber i bredden i teorien funke opp til ca 63 Hz. 4 i bredden 126 Hz. 3 i bredden 94 Hz. To i høyden ved 260 cm høyde gir 130 Hz. Så da spørs det litt ved hvilken frekvens du vil dele. De som har målt har også vist at det ikke er ved en spesiell frekvens at den plane bølgen plutselig faller sammen, men at det er en gradvis kollaps. Dermed kan det være greit å ha litt margin å gå på. Jeg ville valgt 4 x 2 grid i dette rommet.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Med 540 cm bredde vil to suber i bredden i teorien funke opp til ca 63 Hz. 4 i bredden 126 Hz. 3 i bredden 94 Hz. To i høyden ved 260 cm høyde gir 130 Hz. Så da spørs det litt ved hvilken frekvens du vil dele. De som har målt har også vist at det ikke er ved en spesiell frekvens at den plane bølgen plutselig faller sammen, men at det er en gradvis kollaps. Dermed kan det være greit å ha litt margin å gå på. Jeg ville valgt 4 x 2 grid i dette rommet.
    Delingen blir primært med tanke på film og da ønsker jeg å dele ved 80hz(eller tett på)
    80hz er liksom the golden standard på hjemmekino og synes også selv dette stort sett fungerer bra.+ at det faktisk er en del forskning bak akkurat dette, tror det var LucasFilm som satte den standarden en gang(Som alt er det jo litt delte meninger her)

    For min del så bør jeg da kanskje ha et opplegg som i praksis går helt til 90-100hz..? Som du er inne på kan det være greit å ha litt å gå på. Men, bare sånn at jeg ikke missforstår, 4x2 grid blir altså 8 sub på hver vegg(totalt 16 sub) ?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ja. 4 i bredden og to i høyden. Jeg har ikke noe praktisk erfaring med dette foreløpig, så om noen med praktisk erfaring har andre synspunkter så veier selvsagt det tyngre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mitt array med 3x3 på en vegg som er 3m høy og 5m bred fungerer i teorien opp til 100 Hz, men i praksis noe lenger. Jeg deler ved 100 Hz. Har prøvd 80 Hz, men kan vel ikke si at 100 Hz forstyrrer noe.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Mitt array med 3x3 på en vegg som er 3m høy og 5m bred fungerer i teorien opp til 100 Hz, men i praksis noe lenger. Jeg deler ved 100 Hz. Har prøvd 80 Hz, men kan vel ikke si at 100 Hz forstyrrer noe.
    Leste litt i tråden din, veldig tøft med Magnepan i surround, tipper det blir magisk lyd når det sitter skikkelig. Men Magnepan kan vel kanskje trenge litt ekstra drahjelp fra sub også?
    Sånn generelt mener jeg det er fra rundt 120hz vi i ihvertfall lettere kan fornemme hvor subben står. Men her har sikkert rom og utstyr en del å si.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er i alle fall veldig happy både med DBA og Magnepan. Nå skal det vel sies at mine Magnepan 3.6 og 3.7 er temmelig blodtrimmet, da jeg har røsket ut delefilteret og kjører de 3-veis aktivt.

    Generelt vil jeg vel si at Magnepan høyttalere er en smule blodfattige i bassen, for å si det litt forsiktig. I kinoen min på 35 m2 har de ingen sjanse i det hele tatt, så her deles det bratt ved 100 Hz til DBA'et. På stua har jeg et par 1.5, der jeg har brukt "vinger" på den ene sida for å forlenge baffelbredden. Det ga 3 dB mer output i bassen. Dessuten bruker jeg massivt med EQ for å løfte bassen enda mer slik at det begynner å ligne noe fornuftig. Så da blir det veldig bra bass i de, faktisk ned under 30 Hz. Men med så mye EQ jeg bruker går det ikke lenger an å spille høyt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Leker litt med noen skisser her på modulbasert lydvegg som kan stables, skyves på, med satelitter som kan vinkles litt og som er lett å håndtere mtp lagring (for gamlinger med dårlig rygg og nakke). Det bygger ikke mer enn 10 cm og kan også plasseres i mellom stenderverk. Dette er også meget praktisk for meg mtp fremtidig flytting

    På mitt lytterom ville en sånn lydvegg kunne se slik ut hvis jeg dro den helt ut med 32 basser. 16 basser er dog mer realistisk men da, nå kommer spørsmålet: drar jeg ikke full nytte av DBA effekten?
    (mtp 1/4-1/2-1/2….. plassering)

    Og hvis du lurer så er svaret at 10 cm dybde er et gjennomtenkt valg 😊

    IMG_8917.jpeg
    IMG_8918.jpeg
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Skal du ha DBA eller SBA? siden du skriver 32 drivere, så må du ha tilsvarende på bakvegg med 32 drivere. Totalt 64 ved DBA.

    På et SBA så er det ikke så pissetrengt, jeg har prøvd utallige kombinasjoner. Der jeg faktisk har lagt lag på lag, basser i mellom det opprinnelige SBAet som ligger 50cm foran den opprinelige veggen.Det funket brillefint.
    Jeg har også testet plant SBA og forskjøvet det hele veldig off uten at det gir nevneverdig utslag.

    DBA må isåfall speiles på motsatt vegg.

    Jo, tigthere det blir med elementer jo bedre, men du kommer til et punkt der kostnad vs nytte ikke kan forsvares😅
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal du ha DBA eller SBA? siden du skriver 32 drivere, så må du ha tilsvarende på bakvegg med 32 drivere. Totalt 64 ved DBA.

    På et SBA så er det ikke så pissetrengt, jeg har prøvd utallige kombinasjoner. Der jeg faktisk har lagt lag på lag, basser i mellom det opprinnelige SBAet som ligger 50cm foran den opprinelige veggen.Det funket brillefint.
    Jeg har også testet plant SBA og forskjøvet det hele veldig off uten at det gir nevneverdig utslag.

    DBA må isåfall speiles på motsatt vegg.

    Jo, tigthere det blir med elementer jo bedre, men du kommer til et punkt der kostnad vs nytte ikke kan forsvares😅
    Men så er det den følelsen att det er helt riktig delt inn i bredden av rommet.😉
    Fikk til det veldig fint, avstand fra sideveggene doblet opp mellom tårnene. Ble faktisk litt bedre både i vannfallet og responsen.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Mellomrom (avstand mellom drivere), plassering og symetri er med på å bestemme hvor langt opp i frekvens man oppnår plan bølgefront, så dette er vanskelig å si på generelt grunnlag.. 🙂

    Men mye kan fungere bra selvom det ikke er 100% optimalt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det er SBA jeg funderer på, har ingen mulighet til å lage en ekstra vegg på motsatt side.

    Spørsmålet er: Hvordan dekke en vegg med minst mulig dybde og få best mulig lyd?

    Minst mulig dybde er 10 cm.

    Alternativer er å spise en kamel og bruke Seas L22ROY2?

    IMG_8924.jpeg
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Mellomrom (avstand mellom drivere), plassering og symetri er med på å bestemme hvor langt opp i frekvens man oppnår plan bølgefront, så dette er vanskelig å si på generelt grunnlag.. 🙂

    Men mye kan fungere bra selvom det ikke er 100% optimalt.
    Det som gir best effekt av alt er hvor mye absorbent du har plass til 🙂 ( i et SBA oppsett) . Jeg har testet 12 kasser SBA, 15, 19, 23, 25 og 27 kasser
    Derav testet med løst materiale mellom kasser,åpnet mellom kasser, plater skrudd på i mellom kassene ( i både 15mm,18mm, og 22mm MDF) løftet SBA ut av symmetri sideveis og høyde. Med og uten bassfelle,bassfelle med plast foran og størrelse på 10 kubikk, 15, kubikk og nå 22 kubikk.
    Så videre på 32 i mannekasse med så godt som helt plan baffel vegg til vegg og nå 36 stk mannekasse ( hele veggen).

    Med og uten symmetri så har det ikke påvirket effekten av hvor langt opp i frekvens det virker, effekten hos meg avtok når gridde nådde 21x18".
    Etter det, så var det kun snakk om headroom fram til jeg tok stege ut og bygde kasser som gikk fra gulv til tak. Da ble virkningen enda høyrere.
    Men det skal sies at det er satt opp som "perfekt" SBA nå, da OCDen ikke hadde godt av usymetrisk oppsett. :)

    Nå virker det til over 200hz før det blir honkey tonk men det deles lavere en dette uansett.

    Jeg skal ikke si hva som rett i alle rom, men har gjort meg noen få erfaringer på område her hjemme ihvertfall :)

    Måler jeg random 2x18" uten EQ nå, så er det relativt fint opptil 100hz 5 meter unna, det skal bassfellen ta store deler av skylden for :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har 8 stk Modex Plate 1 trykkbaserte bassfeller i rommet. De er på 10x100x150 cm og virker fra 50-500 hz.


    Rommet er på 3,3x5,7 meter og bakveggen er dekket med 4 stk bassfeller. Det er en gigantisk støtfanger bak lytteposisjon.

    Disse tiltakene fungerer meget bra.

    Så en kombinasjon av bassfeller og inwall subber blir på mange måter like (nesten) bra som full SBA?

    Jeg kan jo løse loobingen slik og dele ved 2-300 Hz men ofre plan bølgefront? Da ble det ikke SBA men allikevel BRA 🤭


    IMG_8930.jpeg
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Men så er det den følelsen att det er helt riktig delt inn i bredden av rommet.😉
    Fikk til det veldig fint, avstand fra sideveggene doblet opp mellom tårnene. Ble faktisk litt bedre både i vannfallet og responsen.
    Selvfølgelig, helt enig i det :) Men tenkte mer på generelt grunlag. En må ikke gi opp drømmen dersom noe blir noen cm utenfor på en side :)
    Det kan funke fint for det, jeg gjorde disse testene bare for show. Jeg skal ikke gå i detaljer på hva jeg mener er viktigst ;)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    405
    Antall liker
    480
    Sted
    Brøttum
    Hvis jeg tenker å bruke SBA-avstander til sub-bass i stereo (har ikke plass til massiv bassfelle på motsatt vei), hvor må jeg plassere elementene da? Rommet er 3,8m bredt og 2,3m høyt, er 4* 18" det er snakk om å bruke, skal ikke bruke disse elementene over 60hz. :)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    988
    Spørsmålet er: Hvordan dekke en vegg med minst mulig dybde og få best mulig lyd?

    Minst mulig dybde er 10 cm.

    Alternativer er å spise en kamel og bruke Seas L22ROY2?
    SB acoustics har flere flate drivere. Men det er nok en viss kost/nytte-avskjæring der også på driverstørrelse vs slimfit-kompromisser..



    …lag åpning inn til rommet ved siden av og lag Infinite Baffle-SBA? 😄
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Det som gir best effekt av alt er hvor mye absorbent du har plass til 🙂 ( i et SBA oppsett) . Jeg har testet 12 kasser SBA, 15, 19, 23, 25 og 27 kasser
    Derav testet med løst materiale mellom kasser,åpnet mellom kasser, plater skrudd på i mellom kassene ( i både 15mm,18mm, og 22mm MDF) løftet SBA ut av symmetri sideveis og høyde. Med og uten bassfelle,bassfelle med plast foran og størrelse på 10 kubikk, 15, kubikk og nå 22 kubikk.
    Så videre på 32 i mannekasse med så godt som helt plan baffel vegg til vegg og nå 36 stk mannekasse ( hele veggen).

    Med og uten symmetri så har det ikke påvirket effekten av hvor langt opp i frekvens det virker, effekten hos meg avtok når gridde nådde 21x18".
    Etter det, så var det kun snakk om headroom fram til jeg tok stege ut og bygde kasser som gikk fra gulv til tak. Da ble virkningen enda høyrere.
    Men det skal sies at det er satt opp som "perfekt" SBA nå, da OCDen ikke hadde godt av usymetrisk oppsett. :)

    Nå virker det til over 200hz før det blir honkey tonk men det deles lavere en dette uansett.

    Jeg skal ikke si hva som rett i alle rom, men har gjort meg noen få erfaringer på område her hjemme ihvertfall :)

    Måler jeg random 2x18" uten EQ nå, så er det relativt fint opptil 100hz 5 meter unna, det skal bassfellen ta store deler av skylden for :)
    Helt klart - rom og demping er både alfa og omega for bass.
    Sier bare at "reglene" for å oppnå plan bølgefront er veldig konkret og direkte knyttet til det jeg skrev, men teori er teori og småromsakustikk kan være et lite minefelt av variabler. :)
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Helt klart - rom og demping er både alfa og omega for bass.
    Sier bare at "reglene" for å oppnå plan bølgefront er veldig konkret og direkte knyttet til det jeg skrev, men teori er teori og småromsakustikk kan være et lite minefelt av variabler. :)
    Jepp, 100% enig. Bare hvordan rommet i seg selv er satt sammen kan være en utfordring.
    Derfor jeg bare måtte bygge ut nytt "hus", så jeg viste det ble som jeg ville 🤪
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Jepp, 100% enig. Bare hvordan rommet i seg selv er satt sammen kan være en utfordring.
    Derfor jeg bare måtte bygge ut nytt "hus", så jeg viste det ble som jeg ville 🤪
    Ja du er et foregangseksempel på gjennomføringsevne! :cool:
    I motsatt ende av skalaen sitter jeg som ikke fikk DBA'et til å fungere så høyt opp i frekvens som teorien jeg her forfekter tilsier 😝
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.064
    Ja du er et foregangseksempel på gjennomføringsevne! :cool:
    I motsatt ende av skalaen sitter jeg som ikke fikk DBA'et til å fungere så høyt opp i frekvens som teorien jeg her forfekter tilsier 😝
    Det skal ikke være lett, det er sikkert.
    Har et par tilfeller av SBA som har blitt satt opp uten tiltenkt effekt. Som gjerne gjenspeiler for lite/dårlig demping av bakvegg i kombinasjon med for lite rom, uten at jeg skal si det med sikkerhet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Kan man ha spilevegg foran SBA?
    Da blir satellittene foran spileveggen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.752
    Torget vurderinger
    23
    Har du byttet bolig alt eller er det bare en teoretisk øvelse?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Flytting er på mellomlang sikt (3 til 6 år tenker jeg). Ting tar tid. Ifb. Visning av boligen så ser Hornlydrommet ganske rotete ut.

    Med en eller annen kul modul løsning hvor bassene også kan bygges inn i eller på veggen i en leilighet så gjør jeg meg «klar». Fruen er meget begeistret for slike løsninger og da er det mulig å få akseptabel bass i en romslig stue . Et sånt system vil også gjøre Hornlydrommet langt mer anvendelig i de årene vi blir her. Også fryder forandring da 🤭

    Rakkestad ga meg et par tips: hva med 8 tommer og pass på loobingen.

    Kassene blir 13 cm dype og det er OK.

    Her kan jeg kjøre Seas 8 tommere i lukkede 23,5 liters kasser som gir SD på 2760 cm2. 99dB i 6 Ohm i mono. En halv bølgelengde mellom driverne er 215 Hz. C/C blir hhv 79/83 cm vertikalt/horisontalt.

    Disse driverne har slapp Le, har det noe å si? Finnes det bedre alternativer fra Moss?

    Og vil en brokoblet Hypex Nilai holde?

    Hva med rommet? 331x573 cm, noen risk for mismatch med SBA?


    IMG_8933.jpeg

    IMG_8934.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn