Single Bass Array (SBA) i praksis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Rommet mitt er ca 360 bredt og 240 høyt. Senter av subene kan velges 40 eller 80 cm fra gulv og tak, og fra sidevegg ca 80-100 cm. Hvordan høres det ut iforhold til å bruke 4 basser?
    2 av subbene i oppsettet over er ikke helt i senter, men det fungerer bra for det. Du ser fort på en måling om det fungerer tålelig greit eller ikke, da det generelt bare vil være lengdemoder igjen. Husk å dempe mellom kassene om de ikke skal inn i vegg, da det oppstår resonanser i mellomrommene mellom dem.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hva er isåfall best, 80cm fra gulv/tak eller 40? Eller spiller det liten rolle?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hva er isåfall best, 80cm fra gulv/tak eller 40? Eller spiller det liten rolle?
    Driveravstand og avstand fra vegg - driver det som bestemmer øvre grenfrekvens. Om du har 4 subwoofere så er det bare en måte å stable det på.
    Se mattestykket i wikiartikkelen. Det er bare å følge den. Du vil jo ha 1/4 fra tak og vegg. Bygge opp med klosser etc. om det ikke går så er det bare å ta det som er nærmest idealet. Kassene i dette rommet passet heller ikke perfekt, så vi måtte bygge klosser mellom subkassene for å få det rett.

    Du vil helst ha senter av driver 90cm fra hver sidevegg, og 60cm fra gulv og tak.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror du misforsto litt, for det er flere måter å stable subene på. Elementa kan dermed være 40cm fra tak(og gulv) eller 80 cm, dette utifra om kassene står den eller den vegen :) Avstand til vegg kan justeres bittelitt men er relativt låst også der men kan få det ganske nærme 90.
     

    Vedlegg

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvorfor ikke bare legge subkassene sidelengs og bruke hylle/klosser til å bygge det riktig opp? 10cm fra bunn av kasse til hver sidevegg.og bygget opp til 60cm og 180cm i høyden?

    EDIT: Uansett er det godt mulig at det vil fungere helt brillefint selv om det ikke er helt perfekt. Koster jo ikke så mye å teste.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Steg 1 - Utmåling av rom og sweetspotplassering

    Nå har det kommet mange veldig nyttige innspill og interessante diskusjoner. La meg få fortsette på stegene fra A til Å. Beklageligvis tok jeg få (les: ingen) bilder mens vi gjorde disse målingene i karmanns kino, så det blir en del tekst nå i begynnelsen. Målinger kommer etterhvert. Håper dere tåler et innlegg av litt lengde.


    Innledning

    De første stegene er å måle ut et bart rom for å plassere sweetspot. Det er viktig å komme til tidlig med måling i rårommet, fordi det er enklere å gjøre tiltak tidlig i byggeprosessen enn å finne ut at man har bassproblemer etter rommet er ferdig. Det er en fordel om man ikke er alt for låst med plassering av lydanlegget og sweetspot, for da kan man finne de optimale plasseringene i rommet ut fra hvordan rommet låter. Spesielt om rommet tillater at lytteretningen kan flyttes har man bedre muligheter til å finne et sted med bedre lyd. Skal man ha lerret eller skjerm, er mitt hjertesukk at det lønner seg å vente med å bestemme skjermstørrelsen til man har fått avklart plassering. Man kan få kult bilde og stor skjerm selv om man ender opp med å sitte litt nærmere.

    I denne delen av analysen er vi bare opptatt av frekvensene under Schroeder, som er definert som en overgangsfrekvens hvor rommet går fra å være dominert av stående bølger/noder til å bli reflekterende (klang). Stående bølger har en tendens til å henge lenge i tid, og det er dette som er problematisk for lytterom. En viktig egenskap er at rommet og høyttaleren opptrer som et felles system, slik at akustikk og plassering ofte betyr langt mer enn bytte av høyttaler. Schroederfrekvensen er avhengig av fysisk størrelse på rommet og dempingen i rommet, og er typisk mellom 100 til 250Hz i lytterom hjemme. Større rom og dødere rom gir lavere Schroeder. Dess mindre rommet er, dess kraftigere og tettere blir nodene, som gjør bassintegrasjonen vanskeligere. Derfor er det viktig at dette addresseres først når man bygger et lytterom. At rommet ellers er klangfullt og syngende med masse flutterekko betyr ingenting for submålingene.


    1) Finne det verste hjørnet

    Man behøver en signalgenerator (sinus og pink), en målemic, en dB-måler og en subb som kan flyttes. REW og Umik-1 kan anbefales. Første steg punkt er å finne hjørnet som lader rommet hardest. Sett subben på en tilfeldig plass i rommet. Sett på ulike sinusfrekvenser og prøv å finn hvor i rommet disse tonene blir høyest. Dette er som oftest i et hjørne. En må variere på frekvensene og gå rundt for å finne de verste nodene. Pink kan benyttes sammen med en dB-måler for å finne det verste hjørnet.

    REW-tips: Hvis man bruker Pink PN på signalgeneratoren i REW vil RTA analysatoren kjenne igjen mønsteret fra generatoren, og RTA kurvene blir veldig mye roligere og langt lettere å jobbe med visuelt.​

    Nøkkelen er å gå rundt og lytte på hjørnene for å finne mest lyd. I et perfekt rektangulært rom med perfekte vegger, skal alle i teorien alle hjørnene lade rommet likt. Er det tålig likt, kan man velge hjørne. Da pleier jeg å plassere subben typisk i et av fremhjørene.


    2) Undersøke/måle romnodene

    Formålet med dette steget er å undersøke romnodene. Finne ut hvor de fysisk står i rommet, hvilke frekvenser rommet trigges på og viktigst av alt hvor lenge de henger igjen i rommet. En romsimulator, som f.eks. https://amcoustics.com/tools/amroc, er et godt verktøy som et startpunkt på hva man leter etter. Den gir god visualisering av hvor og hvordan romnodene står på de ulike frekvensene. Men som med alle simulatorer, så stemmer ikke alltid modellene med virkeligheten, og det er et av poengene å finne ut med denne øvelsen.

    Subben flyttes til hjørnet som oppleves som det verste hjørnet. Subben kan med fordel settes med driveren inn mot veggen med 10-15 cm avstand slik at ikke veggen blir en bassport. På samme måte som i pnkt 1, setter man sinustoner på subben og er aktiv og går frem og tilbake og hører seg til hvor lyden kommer og går. Det er egentlig en litt morsom øvelse når man treffer en node, og hører hvor tydelig den kommer og går i rommet.

    Det beste er å bruke målemicen rundt i rommet og kjøre scan i hjørner, tak, osv. Det som er spesielt interessant med å kjøre målesveip i hjørnene, er at man får en klarere formening om hvor lenge en romnode henger i rommet før den dør ut. Det kan være nødvendig å flytte subben til andre hjørner, for andre hjørner kan delta i andre ressonnanser.

    Hver node vil ha en primærressonans, som er "grunntonen" på stående bølge mellom to eller flere reflekterende flater. Ofte bruker man (L,B,H)-notasjon. En 1,0,0-node er en bølge som står mellom frontvegg og bakvegg. En 0,1,0 er en bølge mellom sideveggene, men 0,0,1 er mellom gulv-tak. I tillegg får man overharmoniske bølger og kombinasjoner av disse. F.eks. er 1,1,1-noden en node som står i alle hjørner. La oss da si vi har en 5m langt rom, vil 1,0,0-noden være på 34Hz. 2,0,0-noden opptrer på den dobbelte frekvensen, 68Hz. Normalt ser man på opp til 3. eller 4. harmoniske.

    Sidenote: Når man konstruerer lytterom fra bunn, er det et mål at dimensjonene på veggene ofte velges slik at disse (L,B,H)-nodene kommer med så jevn og lik avstand som mulig. En måte å få det til på er å velge spesielle forhold mellom L, B og H. Det finnes utførlig literatur på temaet.​

    De nodene jeg syns er vanskeligst å håndtere er såkalte 0,1,0-noder, dvs. noder som står sideslengs i rommet og 0,0,1-noder (gulv-tak). 0,1,0-noder er problematiske fordi de gir en skeivfordeling av subnivået fra venstre til høyre i lyttesofa. Gulv-tak er gir en typisk ressonans på 70-75Hz, og er ofte kraftig fordi hverken tak eller gulv er spesielt hardt lydbehandlet.

    Med kjennskapen til romnodene kan dempetiltak planlegges. Det mest effektive vil være om man kan få dempet de ressonansene som henger lengst i rommet. Typisk er hjørner trykksoner som kan gi effektiv demping. Vi skal se senere at karmann har valgt en 80-cm bassfelle på hele bakveggen for å spise romnoder og trykkbølgen fra SBA-arrayet i front.


    3) Bestemme sweetspot

    Når man har fått en formening om hvordan bassen står i rommet, kan man begynne å lete etter en god plassering for sweetspot. I teorien skal sweetspot plasseres der hvor man får MINST lading fra rommet og med INGEN utnulling på enkeltfrekvenser. Typisk finner man gode områder mellom 30-40% fra framvegg og bakvegg.

    Første prioritet er å unngå nuller. Dvs. frekvenser som forsvinner helt. Disse er det umulig å hente tilbake tidligere i lydkjeden, f.eks. med DSP. Andre prioritet er å unngå plasser som har frekvenser som henger lenge i tid. Siste prioritet er å se på hvor rett frekvensgangen er. Husk at med mindre du har tenkt å ha subben i hjørnet slik den står, så er ikke frekvensresponen fra denne av betydning.

    Med subben fortsatt i hjørnet setter man målemicen på potensielle steder for sweetspot. Micen kan settes på 1m høyde, som er typisk ørehøyde. Her må man måle med sinussveip. Her er det viktig å ikke henge seg opp i kurveformen på frekvensresponsen/SPL, men heller se på vannfallet/spektrogram og gruppeforsinkelse (GD). Jeg har tenkt å legge ut noen målinger for å vise litt mer praktisk etterhvert.

    Plasseringen er ofte "låst" av de andre premissene: At man skal sitte i en likesidet trekant for frontene, symmetrisk på rommet. Her må man tørre å veie opp fordeler og ulemper om man skulle måtte ende opp med en asymmetrisk plassering. Størrelse på skjerm/lerret er ofte en vanlig forhandling man må gjøre her.


    *edit* Fikset skrivefeil.
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte å gjør ett halvhjertet forsøk på SBA!

    Første del, stable masse greier bak i rommet:

    E70E3F75-6571-42AA-92A0-691ECB8EADFC.jpg


    Første spm... er det mye forskjell i effekt med og uten plast på isolasjonen? Siden det kun er en tidlig test er det laaangt enklere å beholde plasten på :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Midas; hva mener du på generelt grunnlag om å bygge høyttalerne inn i veggen, slik at veggen opptrer som en uendelig baffel og dermed kobler høyttalerne til veggen - fordeler og bakdeler ved dette?

    Jeg forusetter at høyttalernes delefilter designet for dette - så fremt dette er nødvendig (?) - noe studio monitor bransjen ikke sier noe spesielt om. Vil også tro prinsippet med innbygning i vegg er mer fordelaktig for de lavere frekvenser.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Tenkte å gjør ett halvhjertet forsøk på SBA!

    Første del, stable masse greier bak i rommet:

    Vis vedlegget 523953

    Første spm... er det mye forskjell i effekt med og uten plast på isolasjonen? Siden det kun er en tidlig test er det laaangt enklere å beholde plasten på :)
    Dette har vært diskutert tidligere i tråden. Det korte svarer er at ja, det er forskjell men ved veldig lave frekvenser er forskjellen liten og du kan fint teste med plasten på.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    3) Bestemme sweetspot

    Når man har fått en formening om hvordan bassen står i rommet, kan man begynne å lete etter en god plassering for sweetspot. I teorien skal sweetspot plasseres der hvor man får MINST lading fra rommet og med INGEN utnulling på enkeltfrekvenser. Typisk finner man gode områder mellom 30-40% fra framvegg og bakvegg.

    Første prioritet er å unngå nuller. Dvs. frekvenser som forsvinner helt. Disse er det umulig å hente tilbake tidligere i lydkjeden, f.eks. med DSP. Andre prioritet er å unngå plasser som har frekvenser som henger lenge i tid. Siste prioritet er å se på hvor rett frekvensgangen er. Husk at med mindre du har tenkt å ha subben i hjørnet slik den står, så er ikke frekvensresponen fra denne av betydning.

    Med subben fortsatt i hjørnet setter man målemicen på potensielle steder for sweetspot. Micen kan settes på 1m høyde, som er typisk ørehøyde. Her må man måle med sinussveip. Her er det viktig å ikke henge seg opp i kurveformen på frekvensresponsen/SPL, men heller se på vannfallet/spektrogram og gruppeforsinkelse (GD). Jeg har tenkt å legge ut noen målinger for å vise litt mer praktisk etterhvert.

    Plasseringen er ofte "låst" av de andre premissene: At man skal sitte i en likesidet trekant for frontene, symmetrisk på rommet. Her må man tørre å veie opp fordeler og ulemper om man skulle måtte ende opp med en asymmetrisk plassering. Størrelse på skjerm/lerret er ofte en vanlig forhandling man må gjøre her.


    *edit* Fikset skrivefeil.
    Meeeen... om du gjør disse målingene etter at SBA er installert, vil det ikke da måle temmelig jevnt om målet er nådd, og dermed kan andre parametre bestemme sweetspot..?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Gammel tråd men håper noen kan svare på dette:
    Jeg leser at plan bølgefront oppnås når avstanden mellom driverne er mindre enn 1/4 av bølgelengde gitt av avstanden mellom elementene.
    Dvs. 100Hz --> 3,43m bølgelengde --> ¼ bølgelengde = 0,857m --> maks 85cm mellom elementene

    Men formelen til wikipedia sier: Ccutoff frequency fc can be calculated for each dimension as follows:

    fc = c/(2 ⋅ d)

    c: Speed of sound
    d: Distance between subwoofers

    Denne formelen tilsier 200Hz cutoff ved samme avstand mellom element.. Hva er riktig?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Tror jeg fant ut av det. Lobing oppstår ved større avstand enn en kvart bølgelengde mellom elementene, og det er vel lobing (kamfiltereffekt) som setter en effektiv stopper for plan bølgefront. Sånn høyst teoretisk i alle fall.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fordele de likt i høyde å bredde av rommet er heller ingen feil løsning.
    Jeg har kunn stablet i højden på to sider.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Gammel tråd men håper noen kan svare på dette:
    Jeg leser at plan bølgefront oppnås når avstanden mellom driverne er mindre enn 1/4 av bølgelengde gitt av avstanden mellom elementene.
    Dvs. 100Hz --> 3,43m bølgelengde --> ¼ bølgelengde = 0,857m --> maks 85cm mellom elementene

    Men formelen til wikipedia sier: Ccutoff frequency fc can be calculated for each dimension as follows:

    fc = c/(2 ⋅ d)

    c: Speed of sound
    d: Distance between subwoofers

    Denne formelen tilsier 200Hz cutoff ved samme avstand mellom element.. Hva er riktig?
    Det er vel snakk om en gradvis degradering av den plane bølgen. Ved 1/4 bølgelengde fra sub til nærmeste vegg, og 1/2 bølgelengde til neste sub så er det vel det lengste du kan tyne håpet om plan bølge. Tror det er noen som har målt på dette tidligere i tråden.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Takk, det gir mening.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg vurderer å bygge et DBA, men hvis jeg skal unngå å bygge om deler av rommet blir plasseringen ikke helt perfekt. Jeg har atten 10" kasser å sjonglere med, så planen er da å bruke ni foran og ni bak, tre i høyden og tre i bredden. Det er de på sidene foran som må stå mindre optimalt, da de krasjer med noen hjørne-absorbenter. Vil dette ha mye å si?

    Jeg har kalkulert dette i Excel og viser her optimal plassering (blå dots) og mulig plassering (røde dots). På bakveggen kan de plasseres optimalt. Rommet er 500 cm bredt og takhøyden 263 cm.

    DBA.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo relativt likt mitt oppsett.

    Jeg har heller ikke optimal plassering, men har godt resultat opp til ca 100.

    Det ligger vel noen målinger i DBA tråden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg kikka litt i anleggstråden din ogdå, det var mye nyttig info der. Mulig jeg tar en initiell test i løpet av høsten.

    Jeg er ikke helt fornøyd med bassen slik oppsettet mitt er nå. Jeg har forsåvidt fin respons i lytteposisjon, men problemet er at det er sykt mye mer nivå på enkeltfrekvenser utenfor lytteposisjon...Og ikke ønsker jeg å flytte lytteposisjonen så mye heller.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg vurderer å bygge et DBA, men hvis jeg skal unngå å bygge om deler av rommet blir plasseringen ikke helt perfekt. Jeg har atten 10" kasser å sjonglere med, så planen er da å bruke ni foran og ni bak, tre i høyden og tre i bredden. Det er de på sidene foran som må stå mindre optimalt, da de krasjer med noen hjørne-absorbenter. Vil dette ha mye å si?

    Jeg har kalkulert dette i Excel og viser her optimal plassering (blå dots) og mulig plassering (røde dots). På bakveggen kan de plasseres optimalt. Rommet er 500 cm bredt og takhøyden 263 cm.

    Vis vedlegget 738666
    Du vil redusere brukbar bånbdbredde oppover til 71Hz med "røde-dåtter-plassering". Formelen er enkel: Avstand til sidevegg skal være halvparten av avstanden mellom driverne. Øvre frekvens er gitt av formelen: 343/(2*driveravstand). Hvis de røde punktene er 1,2 meter fra veggen tilsvarer det en driver-driver avstand på 2,4 meter blir det: 343/(2*2,4) = 71Hz.
    Optimal driver-driver avstand på en 5 meter vegg med 3 drivere er: 2*(5m/6) = 1,66 meter. Øvre frekvens da blir: 343/(1,66*2) = 103Hz.

    Trenger du virkelig disse absorberne hvis du bruker DBA?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Regner med at du har funnet denne:

     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    God idé! Motorsagene overdøver nok eventuelle ulineariteter. Bør de ha likt turtall?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Armand har sikkert allerede loddet en støyfri innretning som synkroniserer forgasserene:)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Burde ikke motorsagene og han fyren være speilvendt? hehe

    Uansett - jeg har bestemt meg for å ta ned bassfellene i hjørnene slik at dette kan gjøres skikkelig. Det blir nok ikke før litt utpå høsten tenker jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hjørneabsorbentene er der for å temme bassen litt. Det skulle vel ikke være nødvendig lenger med et DBA. Jeg har også noen quarter-wave resonatorer (rør) under taket bakerst i rommet. De ryker nok også tenker jeg.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Hei, er det noen her som har erfaring ved å benytte "rpg Modex"-plater på bakvegg i forbindelse med SBA-prinsippet. Er dette en god nok løsning for demping, er litt i tvil om Modex-platene/fjær systemet blir presist nok ?

    Må innrømme at jeg umiddelbart tenker at Modex-platene er mer teori og i praksis for godt til å være sant, men mulig jeg tar skammelig feil her.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alt slik kommer jo ann på hvor store problemer man har.
    Desverre er det vanskelig å dempe bassen.
    De beste tiltakene blir som oftest store.
    Snakker av erfaring.
    Har enda ikke "hørt" noen slike produkter som har overbevist meg til en pris som lar seg løse.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis du skal klare å lage noe som ligner på et SBA så må bakveggen være helt død langt ned i bassen.. som vel betyr et par meter Glava....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    En kammerat av Skramstad har 1,5 meter med en av de mest effektive kjeglevegger som finnes, og to meter med en meget luftig isolasjon bak der igjen. Bra kontroll ned til 10 Hz. Rommet mitt er det nærmeste han har hørt på kontroll nedover, her til lands. Har kun tre 10 cm akustikkplater og to litt store tuber fylt med glava + en helmholtz på 2700 liter
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det tar dessverre masse plass.
    DBA er vel det som tar minst plass som kan være meget effektivt.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Rpg platene er nok langt ifra humbug, men membranfeller er gjerne smalbåndet og må plasseres i trykkmaksimum så én kan ikke forvente at dette er en easy fix for alle problemer.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Ok, høres ut som det kanskje er mest fornuftig å prøve DBA hos meg. Tar for mye plass med massiv demping på bakvegg.

    Kino-rommet er 690cm x 540cm og 260cm takhøyde.Tenkte i utgangspunktet å kjøre totalt 8 subber, 4 foran og 4 bak. Subbene kan plasseres eksakt utifra formel. Synspunkter ? Bør jeg benytte enda flere subber ?
    3-seter sofa står ca 30% ut i rommet fra bakvegg, og er vel det eneste som vil « stå i veien/luftlinje» for de nederste subbene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Ok, høres ut som det kanskje er mest fornuftig å prøve DBA hos meg. Tar for mye plass med massiv demping på bakvegg.

    Kino-rommet er 690cm x 540cm og 260cm takhøyde.Tenkte i utgangspunktet å kjøre totalt 8 subber, 4 foran og 4 bak. Subbene kan plasseres eksakt utifra formel. Synspunkter ? Bør jeg benytte enda flere subber ?
    3-seter sofa står ca 30% ut i rommet fra bakvegg, og er vel det eneste som vil « stå i veien/luftlinje» for de nederste subbene.
    Blir spennende å se hvordan det tar i vei hos deg. Har veldig nære samme lengde på rommet, og lyttestolen omtrent der du har sofaen. Har vært et par dipper her som har kostet litt tankevirksomhet. Nå er det på stell
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.P
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn