Hehe, jeg var litt redd for det ja8 i front og 8 bak. Får aldri for mange eller for store.
Hehe, jeg var litt redd for det ja8 i front og 8 bak. Får aldri for mange eller for store.
Delingen blir primært med tanke på film og da ønsker jeg å dele ved 80hz(eller tett på)Med 540 cm bredde vil to suber i bredden i teorien funke opp til ca 63 Hz. 4 i bredden 126 Hz. 3 i bredden 94 Hz. To i høyden ved 260 cm høyde gir 130 Hz. Så da spørs det litt ved hvilken frekvens du vil dele. De som har målt har også vist at det ikke er ved en spesiell frekvens at den plane bølgen plutselig faller sammen, men at det er en gradvis kollaps. Dermed kan det være greit å ha litt margin å gå på. Jeg ville valgt 4 x 2 grid i dette rommet.
Leste litt i tråden din, veldig tøft med Magnepan i surround, tipper det blir magisk lyd når det sitter skikkelig. Men Magnepan kan vel kanskje trenge litt ekstra drahjelp fra sub også?Mitt array med 3x3 på en vegg som er 3m høy og 5m bred fungerer i teorien opp til 100 Hz, men i praksis noe lenger. Jeg deler ved 100 Hz. Har prøvd 80 Hz, men kan vel ikke si at 100 Hz forstyrrer noe.
Men så er det den følelsen att det er helt riktig delt inn i bredden av rommet.Skal du ha DBA eller SBA? siden du skriver 32 drivere, så må du ha tilsvarende på bakvegg med 32 drivere. Totalt 64 ved DBA.
På et SBA så er det ikke så pissetrengt, jeg har prøvd utallige kombinasjoner. Der jeg faktisk har lagt lag på lag, basser i mellom det opprinnelige SBAet som ligger 50cm foran den opprinelige veggen.Det funket brillefint.
Jeg har også testet plant SBA og forskjøvet det hele veldig off uten at det gir nevneverdig utslag.
DBA må isåfall speiles på motsatt vegg.
Jo, tigthere det blir med elementer jo bedre, men du kommer til et punkt der kostnad vs nytte ikke kan forsvares
Det som gir best effekt av alt er hvor mye absorbent du har plass til ( i et SBA oppsett) . Jeg har testet 12 kasser SBA, 15, 19, 23, 25 og 27 kasserMellomrom (avstand mellom drivere), plassering og symetri er med på å bestemme hvor langt opp i frekvens man oppnår plan bølgefront, så dette er vanskelig å si på generelt grunnlag..
Men mye kan fungere bra selvom det ikke er 100% optimalt.
Selvfølgelig, helt enig i det Men tenkte mer på generelt grunlag. En må ikke gi opp drømmen dersom noe blir noen cm utenfor på en sideMen så er det den følelsen att det er helt riktig delt inn i bredden av rommet.
Fikk til det veldig fint, avstand fra sideveggene doblet opp mellom tårnene. Ble faktisk litt bedre både i vannfallet og responsen.
SB acoustics har flere flate drivere. Men det er nok en viss kost/nytte-avskjæring der også på driverstørrelse vs slimfit-kompromisser..Spørsmålet er: Hvordan dekke en vegg med minst mulig dybde og få best mulig lyd?
Minst mulig dybde er 10 cm.
Alternativer er å spise en kamel og bruke Seas L22ROY2?
Helt klart - rom og demping er både alfa og omega for bass.Det som gir best effekt av alt er hvor mye absorbent du har plass til ( i et SBA oppsett) . Jeg har testet 12 kasser SBA, 15, 19, 23, 25 og 27 kasser
Derav testet med løst materiale mellom kasser,åpnet mellom kasser, plater skrudd på i mellom kassene ( i både 15mm,18mm, og 22mm MDF) løftet SBA ut av symmetri sideveis og høyde. Med og uten bassfelle,bassfelle med plast foran og størrelse på 10 kubikk, 15, kubikk og nå 22 kubikk.
Så videre på 32 i mannekasse med så godt som helt plan baffel vegg til vegg og nå 36 stk mannekasse ( hele veggen).
Med og uten symmetri så har det ikke påvirket effekten av hvor langt opp i frekvens det virker, effekten hos meg avtok når gridde nådde 21x18".
Etter det, så var det kun snakk om headroom fram til jeg tok stege ut og bygde kasser som gikk fra gulv til tak. Da ble virkningen enda høyrere.
Men det skal sies at det er satt opp som "perfekt" SBA nå, da OCDen ikke hadde godt av usymetrisk oppsett.
Nå virker det til over 200hz før det blir honkey tonk men det deles lavere en dette uansett.
Jeg skal ikke si hva som rett i alle rom, men har gjort meg noen få erfaringer på område her hjemme ihvertfall
Måler jeg random 2x18" uten EQ nå, så er det relativt fint opptil 100hz 5 meter unna, det skal bassfellen ta store deler av skylden for
Da ble det ikke SBA men allikevel BRA
Jepp, 100% enig. Bare hvordan rommet i seg selv er satt sammen kan være en utfordring.Helt klart - rom og demping er både alfa og omega for bass.
Sier bare at "reglene" for å oppnå plan bølgefront er veldig konkret og direkte knyttet til det jeg skrev, men teori er teori og småromsakustikk kan være et lite minefelt av variabler.
Ja du er et foregangseksempel på gjennomføringsevne!Jepp, 100% enig. Bare hvordan rommet i seg selv er satt sammen kan være en utfordring.
Derfor jeg bare måtte bygge ut nytt "hus", så jeg viste det ble som jeg ville
Det skal ikke være lett, det er sikkert.Ja du er et foregangseksempel på gjennomføringsevne!
I motsatt ende av skalaen sitter jeg som ikke fikk DBA'et til å fungere så høyt opp i frekvens som teorien jeg her forfekter tilsier