Verktøy Sirkelsag (hånd)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Min gamle sirkelsag tok kvelden i dag, og da må en jo ha en ny.
Kuttedybde 2" Hadde 2 grønnbosh og begge hadde lik slutt,så ikke mer av den typen (hvis de ikke har blitt bedre)

Så hva anbefaler dere? Helst ikke altfor dyr, men en god " litt mer enn hobbysag"

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.689
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg kjøpte en blå bosch ifjor, og er strålende fornøyd. Kjøpte to skinner til den også, bygget alt fra stereobenk, til sittebenk og pyntebord. Helt konge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
0
Makita, Milwakee evt Würth er gode merker.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.689
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kjøp dykksag med styreskinne og filosofer over hvordan det var mulig å leve uten.

Jeg er fortsatt sjokkert på hvordan jeg klarte å kjøpe slik uunnværlig verktøy ETTER å ha bygget garasje, kino og generelle små oppussinger.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det samme gjorde jeg. Er veldig godt fornøyd med avgjørelsen. Definitivt et bedre valg enn en tradisjonell sirkelsag.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.918
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Kjøpte en brukt Festool til omtrent den samme prisen:)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
da har du vært heldig. Ny fra butikk fant jeg ut at en Festool med styreskinna vil koste godt over ni tusen kroner. nesten ti.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.293
Motek har kampanjer ganske ofte, men det er dyrt uansett, ja. Husk også på at kronesvekkelsen har gjort ting betydelig dyrere enn for noen få år siden også.

Jeg gav 6k brukt for festool med to skinner, er par ekstra sagblad og festool støvsuger med longlife-pose, det var rasende billig for ca 5 år siden. Vanskelig å få tak i festool på Finn, jeg har solgt noe til ganske høye priser og omtrent blitt nedringt av proffe snekkere.

custin

Medlem
Ble medlem
12.05.2007
Antall liker
14
Det blir spurt om anbefaling til håndsirkelsag.
Dykksag/skinnesag er kanskje ikke helt det samme?
Av håndsirkelsager kommer mine favoritter fra Festool:

Uten navn.jpg

Til disse kan du få en skinne som lar deg kappe nøyaktig i ønsket vinkel.
Skinnen er lett å klikke av og på sagen
2.jpg

Skinnen henger da fast i sagen, og under er det justerbare anleggspunkter som presses mot trestykket, før sagen føres fram langs skinnen.

3.jpg
Med denne kan du kan du helt nøyaktig kutte av 0,5 mm av den ene siden, og 0 mm av den andre siden av enden på en 2 x 4.
Prøv det med en vanlig håndsirkel :cool:
Jeg er så fornøyd med denne sagen, at jeg har kjøpt storebroren også.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
953
Har to sirkelsager; ei svær Elu og ei grønn tilårskommen Bosch. Bruker Boschen mest fordi den er liten og nett. Så mitt tips vil være å kjøpe den minste sirkelsaga du kommer over.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det blir spurt om anbefaling til håndsirkelsag.
Dykksag/skinnesag er kanskje ikke helt det samme?
Dykksag kan da brukes akkurat som ei vanlig sirkelsag, bare at den kan brukes med skinne i tillegg.

Festool er sneisne greier, men som Weld er inne på - svært dyrt.

Johan-Kr

custin

Medlem
Ble medlem
12.05.2007
Antall liker
14
Dykksag kan da brukes akkurat som ei vanlig sirkelsag, bare at den kan brukes med skinne i tillegg.

Johan-Kr[/QUOTE]

Er uenig i den påstanden.
En dykksag skal brukes med skinne. Den er uegnet og farlig som håndsirkelsag.
Slik er det med den saken.

Mvh: Custin

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.239
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva gjør dykksag så farlig og uegnet uten skinne?
Jeg ser ikke for meg at jeg skulle ønske å bruke dykksaga mi uten skinne, men om behovet skulle melde seg ser jeg ikke for meg at det burde være et stort problem. Man kan bare ikke slenge saga rundt på samme måte som en sirkelsag, siden det blir bevegelse to veier istedenfor bare en på en sirkelsag.

I mitt hode er det slik fordelen med dykksag er at den også er en sirkelsag, men en sirkelsag ikke er en dykksag.
Men forklar gjerne hvorfor dette ikke er korrekt. Sikkert flere enn meg som lurer på det, med mindre jeg er den eneste kontorrotta her som bare såvidt har tatt i ei sag før jeg kjøpte dykksag.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.293
Jeg har aldri vurdert en vanlig sirkelsag etter at jeg fikk dykksag. Har en liten batteridrevet sirkelsag fra Makita jeg stort sett kun bruker til grovkapp på trelasten for å få ting i bilen. Har også litt problemer med å se hva som gjør den farligere enn en "vanig" sirkelsag om man ikke bruker skinnen. Om noe må det bare være en fordel at bladet kryper inn i sagen når håndtaket ikke aktivt presses ned.

Eneste jeg kan se for meg er ved slissing og lignende - en dykksag har bladet ytterst, mens en vanlig sirkelsag har base på begge sider av bladet og således ligger stødigere på smale emner. Jeg ville ikke delt en 4" på langs på frihånd med dykksag, men det kan løses ved å legge et annet emne ved siden av med samme tykkelse for å få støtte for skinnen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.114
Feilen mange gjør er at de kjøper alt for store sager. Hvor ofte har man behov for kuttedybde på mer enn 50 mm.? Ikke så veldig ofte.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.293
Feilen mange gjør er at de kjøper alt for store sager. Hvor ofte har man behov for kuttedybde på mer enn 50 mm.? Ikke så veldig ofte.
Det er nesten ingen sager som kan kutte særlig mer en 50mm (55mm er vel en slags standard). Det funker for å dele alt som er 2", noe man strengt tatt nesten aldri gjør. Jeg har en "stor" blå Bosch sirkelsag. Den kan kutte 77mm. Brukt en gang (men da var den jævla kjekk å ha). Dukker plutselig opp på Finn.no regner jeg med.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg har en milwakee håndsirkel nå, og hater den. Milwakee har mye utstyr som er for tungt og med feil tyngdepunkt imo.
Sirkelsagene til hitachi har jeg alltid likt svært godt. Veldig godt tyngdepunkt, og rett og slett enkel å bruke/håndtere.
Blir det dykksag, så er festool et fantastisk verktøy.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Min aldrende Skil håndsirkelsag trodde jeg var moden for utskiftning. Men så kjøpte jeg nytt blad og da var det som å kutte i smør igjen. Og balansen i saga er rett og slett fantastisk. Så nå har den overlevd sitt 15.leveår og MYE kvm terrasse med ditto kutting og ribbing.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har et passe stort "udyr" av en grønn Bosch, som jeg kjøpte i 2004, når vi skifta tak og Decra-platene tok kål på billigsaga mi. Har vel kun vært brukt en gang siden da.

Dykksaga har vært flittig brukt.

Johan-Kr

Topp Bunn