At Bush & Co i beste fall vill-ledet befolkningen og i verste fall løy er nå mindre interessant.
At samme gjengen totalt feilvurderte samarbeidsviljen i Irak etter en frigjøring, og trodde at alt ville ordne seg bare Saddam ble kastet er også mindre interessant.
At noen vil gjøre dette om til en fantastisk debatt om 9/11 er bare frustrerende.
Spørsmålet er jo hva man kan gjøre nå, og hva man faktisk kommer til å gjøre nå. Jeg tror at USA kommer til å gjøre en mer eller mindre ærefull tilbaketrekning. Jeg er slett ikke sikker på at det er det beste man kan gjøre ut av det.
Fortsatt nærvær i Irak er en gavepakke til alle terrorist-rekrutterere og rød klut til alle USA-hatere i regionen. Absolutt alt som er galt i verden kan nå hektes på USA enten de har skylda i det eller ikke. Som om ikke konflikten i mellom Israelere og muslimer var nok.
Samtidig er tilbaketrekning fra Irak et tegn til alle ekstremister og terrorister om at verdens mektigste stat enkelt kan stoppes ved å henrette tilstrekkelig mange amerikanske soldater og sivile. Ikke akkurat et heldig signal... Selvsagt vil Iran kose seg med resultatet og egen økt innflytelse i området.
Jeg tror det er en såkalt catch 22 frembrakt av katastrofal inkompetanse på høyeste politiske nivå som igjen er frembrakt av en ny-fundamentalistisk nasjon som selv valgte å stemme nevnte kompetanse inn som sine øverste ledere ikke bare en men to ganger...
Selvsagt er situasjonen for sivilbefolkningen katastrofal. Å påstå at uskyldige sivile som blir drept av bomber eller mafia på en eller annen måte selv er skyld i situasjonen de har havnet i fordi de tilfeldigvis er shia eller sunni er en ganske kynisk måte å se verden på. Et større eller mindre antall opportunister unytter vel situasjonen med uro og borgerkrig til å øke egen makt og økonomi, og som vanlig er det stort sett uskyldige som får lide. For min del er det naturlig at nasjonen som presset igjennom aksjonen som ledet til dette har et moralsk ansvar for å "rydde opp etter seg". Jeg har et lite håp om at det kan føre til at fremtidige aksjoner blir gjennomført med et bredere mandat i verdens befolkning, slik at flere nasjoner står ansvarlig for opprydningen. Å basere seg på meningen til byråkrater og rådgivere med kompetanse og opinionens mening høres ut som et bedre alternativ enn å prøve å presse en holdning ned over hodene på de samme med respektive tvang og propaganda.
Det er vanskelig å avgjøre for oss om total mengde lidelse er mer eller mindre nå enn under Saddam, og en håndfull vitneutsagn kan heller ikke beskrive bildet fullt ut.
-k