Black Sabbath (første skiva SMRCD031, 2004 Sanctuary Records) – herlig frisk råhet fra sultne unge herrer fra forna dager. Smått utrolig at dette allerede er 40 år siden. En perlerad med gammel «djevel» musikk kommer ut av høyttalerne. Her er «begynnelsen» på «Heavy metal». Den er ikke så glamorøs som dagens dugfriske utgaver av genren, men det holder i lange baner for meg.
Brian Bromberg – IT IS WHAT IT IS (Artistry Music 7019, 2009) – det skal innrømmes at denne skiva er helt på grensen funky for en gammel progrocker, men dæven som det svinger. Ja t.o.m gamle gladpackfolie membraner svinger og groover så det er en fryd. BB har et fast grep om el-bassen, og har fler enn et par triks opp i ermet. Åpningssporet er en munnfull for de fleste anlegg, ja kanskje mer, og vil uvegerlig skille skitt fra kanel. Når BB durer avgårde med gode gamle B-52s «Love Shack» allerede på spor 2 er det bare å finne frem basshue parykken og luftbassen, og la det stå til. Her settes anlegget på saftige prøver med dynamiske utsving som starter og stopper hurtig, samt krever godt med «pulver» av forsterkeren din. Det kan bli någet sviskete her og der, men det overlever du ved å trykke next ;-)
BIG BLUE BALL (Real World Records 2008) – jøss, her har Peter Gabriel & friends sittet og mekket sammen et “world music” album i 18 år som har gått under radaren min. «Shame on me!». Det er godt nissen kom med den til jul. Låt materialet er variert, hvorav PG synger på 2 av 11 låter. Videre er eksempelvis Natcha Atlas for min del sjelden feil (tiden hun var sammen med Transglobal Underground på 90-tallet bød på spennende lyd- og vokal kollasjer), og hennes bidrag med sporet Habibe står absolutt til troende. Skjæringspunktet mellom de mange musikalske kulturer som bidrar på kryss og tvers kunne fort ha gått på tryne, men ikke i PGs studio. ANBEFALES
Deathprod – morals and dogma (Rune Grammofon, RCD 2035, 2004) – for de av oss som tåler ekte tung, svevende electronica med perler som “orgone donor” og “cloudchamber”. Dette er ikke for sarte sjeler på jakt etter rytmisk forståelig electronica lett forkledd i techno drakt. I samme åndedrag må nevnes samarbeidet mellom Biosphere og Deathprod – Nordheim transformed. Liker du dette så skal du sjekke ut Terje Winthers soloalbum, og ikke minst bandet hans WintherStormer. Her snakker vi Berlinskolen, men se det var på siden av Deathprod.
Ulrich Drechsler Quartet – Humans & Places (Cracked Anegg Records, LC 09587, 2006) – dette er ei sjæss skive som har smøget seg så til de grader inn i øregangene, og blitt der. Bass clarinet er kult. Lydlandskapene er nedpå, dvelende og vakre. De varer og setter seg, og det må vel være et kvalitetsstempel. Jeg digger`n jaffal!
Eivôr Pàlsdottir – Trøllabundin (Cape Records DR CD PECD 114/121013, 2005) – her må far jobbe litt med å holde styr (tritt med) på alven sin og Danmarks Radio orkester. Og det går jo ikke. Mye av musikken er kjent, men jeg finner det å være mer spennende med den vakre alvefrøkna alene eller et band i ryggen. Dog har skiva så absolutt sine øyeblikk, og med innlevelse på morsmålet drar hun raskt avgårde med hjertet mitt. Men i forhold til Live skiva er det 2 hakk ned, og Larva går vi forbi i stillhet. Hun har jo kapasitet til å fylle mye større rom….
Eivôr Pàlsdottir – Room (tutl records SHD145, 2012) – og der var hun for meg tilbake. Allerede første låt »Green garden» etterlater meg lettere satt ut med tårer i øyekroken. Hva i all verden er det denne alven gjør med meg? Hun treffer meg midt i hjerterota, gang på gang. På dette albumet byr hun atter på sin stemmeprakt med en slik inderlighet at hun i mine ører synger fletta av sine musikalske medsøstre «any day». Det er krystallklart, dynamisk, kraftfullt og med en timing det bare er å bøye seg i lydstudiostøvet for. Noen bare har det, og noen må jo ha det! Jeg synes Room fremstår mer helstøpt enn Larva. Mitt eksemplar er overtatt fra de Gismoske samlinger, og jeg er Trøllabundin, henført og evig fortapt i henne. Mine varmeste anbefalinger.
Donald Fagen – Sunken Condos (Reprise records 9362-49478-7, 2012) – “long time, no see”. Nyyyydelig cover art i mine øyne, men hva har vi inni? Jepp, yber cool sleazy american west coast music. Lite nytt, same old, same old? Har det skjedd noe siden Nightfly, tjaaaaa…dog verdt å lytte på nå og da. Jeg fikk mitt eksemplar av jamakr, men hadde nok ikke kjøpt den etter en lytt. Meg om det!
Buddy Guy – Living Proof (Sony Music, JIVE Records 88697802212, 2010) – her er det bare å gå ned på alle 4, og vende seg ærbødig mot Herr “74 years young” (I år ble han 77????). Dette er mannen som inspirerte Jimi Hendrix, og det HØRES. Her blir man «skutt rett ned» av den ene soloen råere enn den andre, og når du trudde Gammer`n ikke hadde mer på lager, tok du helt feil. Jeg glemmer aldri scenen i filmen Stripped som Martin Scorsese laget med Rolling Stones. Buddy Guy entrer scenen som gjest, og med 3 riff har han «blåst» Keith og Ron av scenen i all vennskapelighet. Keith blir tydelig fylt med ærefrykt i det han sanser hvilken formidabel «guitarslinger» som smilende har entret deres scene. Morsomt. Buddy Guy er en briljant gitarist som ennå har STOR kraft, og mye på hjertet. Han krever din oppmerksomhet, hvilket er helt greit. Dette er en må ha skive for bluesfans. ANBEFALES
In the Country – sounds and sights (rune grammofon RCD 2113, 2011) – jeg var så heldig å være på en fantastisk konsert med disse gutta for første gang i fjor høst, og ble fan på stedet. Morten Qvenild er en underfundig lun fyr. Det er bare så knall å se folk leve seg så inn i musikken sin, og denne skiva skuffet meg ikke. Jazz møter litt elecronica, ristes sammen og tilsettes litt norsk Countryside. Jeg finner dem å være lyriske, dvelende, groovy og skramlete, gjerne i samme stykket/låten.
Pål Hauskens delikate trommer, og Roger Arntzens stødige bass spill iblandet Andreas Mjøs vibrafon og gitar setter kulissen for en intenst arbeidende Morten Qvenild på piano. Gutta er godt samspilte, og særs likandes for en kar som meg. ANBEFALES
Rebekka Karijord – We Become Ourselves (Sony Music, LC00316, 88725445502, 2012) – det er så sant som det er sagt (tenker på tittelen ;-)). Voksen knirkepop fra nok en flott dame. Rebekka Karijord serverer ikke popsvisker, men skriver seriøse tekster hvor der ligger meninger og observasjoner fra livets mange fasetter og skygger. Tekstene ledsages av toner fra kjente og ukjente instrumenter og lydkilder, noe som gjør lyttingen spennende. For meg går det er tråd tilbake til Neophyte fra 2003 utgitt på KKV (FXCD 268). Som kuriosa kan her nevnes at på sistnevnte album var hun i gruva på Spro ute på Nesodden og tok opp lydene av vann som rislet, og dråper som traff vannflaten i bassenget. Dette samplet hun, og laget kule lydkollasjer av. En dame som krever din oppmerksomhet. Anbefales.
Manu Katchè – IV (ECM records ECM 2284, 2012) – den store lille mannen med stikkene har noe han vil ha sagt, og har dratt med seg Nils Petter Molvær, Tore Brunborg og Jim Watson. Tja, dette spruter ikke akkurat, men lyrisk, pent og pyntelig. Dog absolutt hørbart, men skiva Neighborhood fenger meg mer. For ikke å snakke om hva han har gjort sammen med Jan Garbarek og Peter Gabriel. Nuvel, rett i fella gikk jeg, og spilletid får den i ny og ne.
Eivind Aarset – Dream Logic (ECM 2301, 2012) dvelende electronica som gir sjelefred. Ikke det beste jeg har hørt, men god på det jevne.
Cesilia Bartoli – Mission (DECCA, 478 4732 DN, 2012). Her tar den store italienske operasangerinnen uredd tatt for seg en av barokkens glemte, Agostino Steffani 1654-1728 som hun mener er viktig å belyse siden han hadde stor influens både politisk og religiøst i sin tid. Det antydes sågar at han var en spion, og ble tatt av dage. Det spilles med samtidsinstrumenter, og Bartoli er jo ikke akkurat uten sjarm eller stemme. Musikk for viderekommende.
David Byrne & St.Vincent – Love this Giant (Todo Mundo/4AD, 2012) David Byrne slutter aldri å engasjere meg med sitt herlige sære univers. Han er en MEGET viktig mann i musikkhistorien. Savner Talking Heads kjenner jeg.
Bill Evans – Live at the Art D`Lugoff`s Top of the Gate (Resonance records, HCD-2011, 2012) sløy sjæss fra 60-tallet tatt opp “live” I 1968. Jaggu gror den innpå den gamle «dritten». Et historisk dokument i de Lux innpakning.
Engegårdskvartetten – String Quartets (2L-091-SACD, 2013) her servers Joseph Haydn, Arne Nordheim og Bèla Bartok ikledd en lydproduksjon som bør ta pusten fra de fleste. 2L lyd hviler ikke på sine lauvbær.
Emmylou Harris and Rodney Crowell – Ole Yellow Moon (Nonesuch, 7559-79599-9, 2013) de to første låtene blir for køntri for min del, men så løsner det til gangs for en aldrende støver. Og Emmylou er like billedskjønn som alltid, og med en slik stemme gjør ikke det vondt.
In the Country – Sunset Sunrise (ACT 9548-2, 2013) glitrende triosjæss iblandet litt electronica, og Morten Qvenilds snurrige lekre univers som bassist og trommis deler. Det låter utvilsomt av nordiske skoger, fjell og hei. Men også kriminalkommisar Derrick har fått en egen låt. Dette er digg, og en trio å bli fryktelig glad i!!!..tusen takk gutter. Dere er dyktige, og en opplevelse å være på konsert med.
Helge Lien – Kattenslager (P & C OZELLA MUSIC, OZ 041 CD, 2012) kremt, apropos snurrig univers. Her satte man nesten kaffen i halsen, men så kryper Helge inn i øregangene før jazztobakken tar ham helt fra deg. Et par av lydkollasjene er så groovy» at det er vanskelig å sitte stille. Spesielt tittelkuttet. Produksjon er glitrende fra gutta på Hønefoss.
Charles Lloyd Quartet – Mirror (ECM 2176 274 0499, 2010) tja, jeg blir liksom ikke enig med meg selv om denne. Den er nok litt for nedpå efter min smak, men har helt klart sine øyeblikk.
The Moody Blues – Our Children`s Children`s Children (Threshold/Decca 530 857-9, 2008) så har gamle guder entret digitalisen, og disse DECCA rattingen fra 2008 er slettes ikke å forakte. Hmmmm…kan man kalle dette psykedelia folk med tilsnitt av lett prog? Vakkert er det i alle fall.
The Moody Blues – Seventh Sojourn (Threshold/Decca, 530-662-8, 2008) MB med strykere an mas på grensen til OD i et slags Alice i Eventyrland. Funker det også. 40 år siden jeg kjøpte kassetten hehehe…så da måtte jeg jo bare ha denne.
Cæcilie Norby – Arabesque (ACT 9723-2, 2011) sløy tilbakelent jazz lady inntar øregangene på en for meg overbevisende måte. Lekker musikk til stearinlys, over god middag eller bare noe rødt i glasset med en pikelill i armkroken.
Neon Quartet - Subjekt (Edition, EDN 1036, 2012) kult navn på en jazzkvartett, checked out, done, funker og har med vibrafon. Kult.
Over the Rhine – The Trumpet Child (Redeye, GSD101, 2007) vakkert av svenske Karin Bergqvist med gemal. Duoen har klare meninger om mangt og meget. Gjennomarbeidede tekster med fin lydkvalitet.