Sjølbygg - SAN

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Jeg vurderer å bygge et SAN, basert på Linux.
Noen som har gjort dette før og kan dele erfaringene?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Funker greit det. iSCSI (som jeg regner med at du skal benytte) fungerer fint i linux. OpenFiler er en ferdig distro som er populær til dette formålet, som jeg ikke liker i det hele tatt fordi jeg finner GUIet totalt uintuitivt med en masse hopping frem og tilbake for å gjøre oppgaver som i utgangspunktet kunne vært strømlinjeformet når man først har et GUI.

FreeNAS fungerer også meget bra for å sette opp iSCSI targets, men tidligere, dvs for et par år siden, har FreeBSDs (OSet som FreeNAS er basert på) iSCSI implementasjon vært suboptimal. Det har imidlertid skjedd mye med FreeNAS siden den gang så dette kan definitivt ha endret seg.

Hvordan status på infiniband og fibre channel er på disse operativsystemene på hjemmeløsninger vet jeg ikke så mye om.

Ellers er det normal iSCSI best practice som gjelder. Det vil si at du absolutt bør ha et dedikert nett for iSCSI. Med andre ord bør både SAN og klienter/servere (vanligvis en form for virtualiseringsplatform som Xen, KVM eller VMWare) ha dedikerte gigabit-interface inn i en egen switch eller et eget VLAN som ikke benyttes til noen annen trafikk enn iSCSI.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.652
Sted
Holmestrand
Har lest en del på nettet, og vurderer å teste AoE. Har du erfaringer her?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Teste AoE kan du selvsagt gjøre, men jeg anbefaler at du baserer deg på iSCSI rett og slett fordi iSCSI støttes av "alt", mens AoE i utgangspunktet kun fremmes av en enkelt aktør i markedet. AoE kan kun benyttes i et lan siden den går over ethernet og ikke IP, og selv om dette gir en marginal ytelsesfordel i form av mindre overhead (siden IP headeren ikke er involvert) så ville jeg satset på den langt større utbredelsen av iSCSI.

Topp Bunn