Sjøtunge!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Stekt sjøtunge har jeg smakt én gang i mitt liv. Av alle steder på Rustad Kro på Sokna, der jeg rappet en bit fra konas tallerken (selv hadde jeg kjøttkaker, så det var da noe med ø i ;)). Ikke et vondt ord om Rustad Kro, men jeg kan ikke fri meg fra følelsen av at det måtte kunne gjøres noe mer ut av denne fisken, som går for å være litt av en delikatesse. Så jeg er litt nysgjerrig etter å få vite hva som er en god måte å tilberede den på, tilbehør osv.
Sjøtunge er kanskje ikke lagervare hos så mange, men den kan vel bestilles på f.eks. Meny eller Ultra?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.214
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Som en vanlig flyndre-filet... Er det uvanlig?

Arne K

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Absolutt ikke. Som hvit fisk, ville jeg sagt. Som med all fisk: plutselig er den overstekt!

Cobra2 skrev:
Som en vanlig flyndre-filet... Er det uvanlig?

Arne K

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
50/50 meierismør/peanøttolje, svak varme og langsom stekong, ikke fkern langsgående ben etc. - stekes fisken riktig så blir de knasende gode og sprø. Det er der smaken ligger.... Salt og pepper selvsagt. Finhakket vårløk som får gå seg til noen sekunder i stekefettet....

Alternativt, fileteres og stekes på samme måte. Oversteking er lett ved for høy varme, og da er den ødelagt.

Ellers er jeg enig i Rick Stein's variant, han er en av de dyktigste jeg kjenner til hva fisk og skalldyr angår. Uten å lage det FOR komplisert.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kjøp Pangasiusfilet på Rema.."Gode hav-luksusfilet" Veldig bra, billig er den også. Øfas varianten som andre selger er ikke god så ligg unna den.

Stekes i smør med litt dill og hvitløk.. enklere blir det ikke.
Sleiven

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
905
Torget vurderinger
35
Sleiven skrev:
Kjøp Pangasiusfilet på Rema.."Gode hav-luksusfilet" Veldig bra, billig er den også. Øfas varianten som andre selger er ikke god så ligg unna den.

Sleiven
Kjøpte en slik en gang, men det lukta så jævli at den gikk rett i søpla uten at noen smakte på den. Forpesta hele huset - kvalmende gjørme/mudder lukt.
Konsistensen var merkelig og filet'n gikk nesten i oppløsning når man tok i dem.

Kommer aldri inn i mitt hus igjen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pilsern skrev:
Sleiven skrev:

Sleiven
Kjøpte en slik en gang, men det lukta så jævli at den gikk rett i søpla uten at noen smakte på den. Forpesta hele huset - kvalmende gjørme/mudder lukt.
Konsistensen var merkelig og filet'n gikk nesten i oppløsning når man tok i dem.

Kommer aldri inn i mitt hus igjen.
Den gjørmelukten du beskriver minner om en utgått Øfas variant jeg fikk en gang. Juks med dato?? Har ikke vært så uheldig som deg med Rema varianten dog..
Skjønner godt du mistet matlysten...

G

Gjestemedlem

Gjest
Pangasius er da rimelig smakløst. Er jo så mye bedre lokal fisk å få kjøpt. Torsk og steinbit f.eks. eller brosme. Er man litt heldig får man det riktig billig også, og kan fryse ned slik at man har en stund.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Pangasius er da rimelig smakløst. Er jo så mye bedre lokal fisk å få kjøpt. Torsk og steinbit f.eks. eller brosme. Er man litt heldig får man det riktig billig også, og kan fryse ned slik at man har en stund.
Smaker torsk noesomhelst?? Fersk sei derimot...

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
6.204
Sted
oslo
Sleiven skrev:
Gjestemedlem skrev:
Smaker torsk noesomhelst?? Fersk sei derimot...
fersk torsk smaker ikke så mye, men teksturen er smooth og creamy ;)

levde på Pangasius når jeg bodde i danmark, men det var kun fordi det var den eneste fisken jeg fikk tak i som ikke smakte tran.
pangaiasus smaker ikke så mye, og blir ofte kalt fattigmannstorsk, men problemet er at den lille egensmaken den har ikke er særlig fresh.

er såklart enig i at sei er det beste valget hvis man skal ha en billig filet ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje frosne fileter smaker lite, men fersk torsk er da smaksrikt og herlig. Kan man prestere å spise mølje uten å kjenne smaken får man holde seg til texmex. :)

Topp Bunn