Sjakk, er det en sport eller en hobby eller hva ?

• Trådstarter Raptus Von Rupp
  • Startdato
R

Raptus Von Rupp

Gjest
Har lest i media at sjakk er en sport, hmmmmmmmm vel hvis sjakk er en sport da er vel det å spille Tetris en sport også da ?
Meninger for og i mot...........

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.126
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tja, om det konkurreres i Tetris er det vel sport. Sjakk er iallefall sport. Men idrett vil jeg ikke kalle det.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Alt det avholdes konkurranse i, og hvor det kåres en vinner, kan vel kalles en sport ?
Jeg vet at det ble avholdt Tetrismesterskap i bl.a. Japan før i tiden. Heder og ære og alt det der.
King Of Kong er en film du burde se.

T

TT.

Gjest
Toppidrettsjefen vil gjerne lære om hvordan Magnus Carlsen forbereder seg til sine slag og han ønsker også å kunne hjelpe Magnus med det apparatet de har til rådighet på Toppidrettssenteret, men sjakk en idrett? NEI

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Bermen : sjakk er brettspill/tidsfordriv .etc......

Opplyste mennesker: sjakk er idrett på høyt nivå.

Dette er ikke kødd, men menes helt alvorlig. Bermen skjønner det jo ikke uansett, så det blir litt
bortkastet å skrive dette.

Blir litt som å forklare hifi for utenforstående. .... Håpløst. Trist men synd.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.126
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er sport og idrett synonymer?

P

Parelius

Gjest
En skal være bra indoktrinert i fjøsspråk og byråkratie hvis spørsmålet om sjakk er en sport/idrett eller ikke blir viktig. Sjakk er en åndsøvelse, og har intet med den legemlige utfoldelse som i dag får hordene til å flokke seg foran skjermen med grandiosa og øl. At også det legemlige gjerne må bygge opp under åndens utfoldelse endrer ikke på det hele, ei heller at visse legemelige dåder krever et minstemål av ånd.

Det kan sikkert være en hobby, men det kan jo alt være. Noen driver kabelskifter på ren hobbybasis.

P

Parelius

Gjest
TTmania skrev:
Valentino skrev:
Er sport og idrett synonymer?
Jeg mener NEI
At jeg er sporty er en selvfølge, men aldri om jeg blir en idrettsmann. En utviser ofte god sportsånd, men ikke har jeg truffet noen med god indrettsånd. Sporty antrekk er noe annet enn et idrettsantrekk, får jeg håpe. Sportsbiler er fint, men idrettsbiler er vel mer slike busser som transporterer kropper. En kan til og med ta et knull for sportens skyld, men gud hjælpe meg hva et slikt knull er når det gjøres for idrettens skyld; pengeinnsamling på NRK, muligens. Ellers er sport og idrett det samme.

U

utgatt60135

Gjest
Sport: Bilsport, seiling, ridning osv. Bruker noe annet enn bare kroppen. Fremkomstmiddel
idrett: Mer fokus på utøveren selv.

P

Parelius

Gjest
Lyngen skrev:
Sport: Bilsport, seiling, ridning osv. Bruker noe annet enn bare kroppen. Fremkomstmiddel
Du er inne på noe. De bruker jo hansker i boksesporten! ;D

P

Parelius

Gjest
sport
sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, a dspredelse')
1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-
2 noe som er spennende, populært epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om

idrett
idrett m1 (norr íþrótt)
1 om e forh, spøk.: form for åndelig el. kroppslig virksomhet
2 kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet drive i- / i-en trenger større bevilgninger det organiserte idrettsarbeidet

Fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Jeg ser at jeg bommet litt på idrett, som altså også kan angi en åndelig virksomhet. Tar vi dog i betrakting at dette er gammelnorsk i sitt opphav, så forsvinner problemet, vil jeg tro. Det var jo bare guder som bedrev slikt, er jeg blitt fortalt. De norske åndsevner ble vekket til live først når poteten kom til landet.

R

Raptus Von Rupp

Gjest
Pokerspill blir av bla Eurosport sett på som en sport :p. Man behøver altså ikke løfte baken fra stolen for og utøve en sport, lurer på om det er sport og surfe på HFS også ? hmmm JO det er nok det, definitivt en sport dette her ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sjakk er et brettspill.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.305
Sted
Holmestrand
Parelius skrev:
Lyngen skrev:
Du er inne på noe. De bruker jo hansker i boksesporten! ;D
og bane i friidrett. Alle idretter/sporter bruker jo noe i tillegg til kroppen. Her med unntak av blindsjakk - men de bruker vel også klokke?

G

Gjestemedlem

Gjest
Absolutt alt som det kan arrangeres en konkurranse i kan vel kalles en idrett hvis man bare organiserer det riktig.

Hvis det å sitte i en stor og fintenke er idrett så er det i allefall ikke mye som ikke er det.

Ingen nedvurdering av sjakkspillere i dette. For meg er ikke idrett et utpreget honnørord uansett. En dyktig sjakkspiller er divisjoner mer interessant som person enn en som kun har sin berømthet fordi han kan forflytte seg eller en gjenstand hurtig og langt, med eller uten tekniske hjelpemidler.

Når konkurransepreget tankevirksomhet er blitt idrett er vel kanskje andre virtuelle idretter som Counterstrike verdig en plass i OL om noen år?

N

nb

Gjest
Idrett handler stort sett om hvem som er sterkest på en eller annen måte, ofte med et sjangerindusert handicap i en eller annen form. En del av de ganske absurde - i høyde skal man hoppe så høyt som mulig, men det er bare lov å satse på en fot. En norsk herreturner (altså en ganske dårlig turner i internasjonal skala) tar lett Sotomayors urgamle rekord i høyde når turneren kan satse på to ben.

Sånn sett er kampsporten Vale Tudo / Mixed Martial Art idrett i sin pureste form, der er stort sett alt lov.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
kan bar gjenta:

og bermen nekter selvsagt å godta dette; som forventet i denne tråden.

akk og ve . god bedring enkle sjeler.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.782
Torget vurderinger
4
Sjakk idrett ? Serrrriøst ?

Da er jo poker idrett også. Og hvorfor ikke playstation ? World og Warcraft ?
Der er ingen forskjell på sjakk, poker og WOW. De krever kun tankevirksomhet og intellektuell kapasitet...uten det fjerneste fnugg av fysiske ferdigheter. Og nettopp det er vel hva som er merkelappen på idrett (og sport) ? At det kreves en hviss fysisk ferdighet eller utfoldelse ?

Det arrangeres konkurranser i debattering og i mattemetikk. Det er vel også idrett da ? Jeg ser ihvertfall ingen forskjell på det og sjakk.

...men for all del, - Magnus Carlsen har gjort en kjempeprestasjon han...bare ikke en idrettsprestasjon.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tor Nado skrev:
kan bar gjenta:

og bermen nekter selvsagt å godta dette; som forventet i denne tråden.

akk og ve . god bedring enkle sjeler.
Utenforstående? Jeg har da spilt litt sjakk for min del. Husker jeg vant skolemesterskapet da jeg gikk i 7. og ble nr. 2 da jeg gikk i 5. klasse. (gjorde en brøler i finalen som irriterer meg ennå)

Men det er uansett vanskelig å argumentere i mot at sjakk er et brettspill. Men det er naturligvis ikke til hinder for at prestasjonene til de beste er beundringsverdige.

Topp Bunn