Sjekk ut Tocksick Dandruff på NRKp3 urort.no

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
De har en herlig frisk og original stil. Tror ikke jeg har hørt noen som kombinerer disse stilartene. Dette er altså et nytt norsk band bestående av unge gutter på ca 20 år. De spiller en rå blanding av rock/funk m.m. med "maskingevær-rap" (hurtig rap) og ville taktskifter og sære tekster. Det er mye ironi og fleip i tekstene, så for de sarte blant lytterne (eller eventuelle gretne gamle gubber), dette er mer parodiering på tekster og videoer i gangster-rap enn forherligelse av det.

Prøver å legge ut en link her:
http://www11.nrk.no/urort/user/?id=48108

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Morsomme greier ja, funky som fy!!
Unge Red Hot Chillipeppers på speed ;D ;D

Hvordan i granskauen klarer du å høre hva de sier ???

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Hehe, vel..
jeg skyller ut ørevoksen, masserer gulløra og overklokker prosessoren...
for ikke å glemme: tuner rommet for å unngå resonnanser, slik at jeg kan plukke ut og småsmake på hver eneste konsonant og overtone ;)

Hastigheten til rap-fyren er iallfall ikke fake, om noen tror det. De gutta leverer varene live så det holder - ja de er faktisk enda bedre live etter min mening. Her er det bare ekte instrumenter og ren spilleglede.

Red hot chill på speed var en artig sammenligning, forresten ;D

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Kult band. Høres nesten ut som vokalisten er innom finsk av og til. :D

Har forøvrig lest biografien til Anthony Kiedis, og kan derfor bekrefte at det meste som foregikk i de rekkene var under påvirkning av et eller annet slag. ;D ;D ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.965
Torget vurderinger
4
Hehe, vel..
jeg skyller ut ørevoksen, masserer gulløra og overklokker prosessoren...
for ikke å glemme: tuner rommet for å unngå resonnanser, slik at jeg kan plukke ut og småsmake på hver eneste konsonant og overtone ;)
Får prøve det da ;D

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Får prøve det da ;D
Ikke dumt! ;D Og funker ikke det hos deg, finner du tekstene til iallfall et par av låtene deres på siden til linken jeg la inn øverst i tråden her..

Min favoritt er Dangerous, en vanvittig heftig låt som treffer meg så det holder! eroH synes jeg også er veldig bra.

A

Akle

Gjest
Diksjonen er så fæl at jeg blir litt lei meg, hvilket språk skal det forestille?

Høres ut som kompet ikke er helt tight som det kanskje heter på fagspråket.

Artig var det forsåvidt.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Diksjonen er så fæl at jeg blir litt lei meg, hvilket språk skal det forestille?

Høres ut som kompet ikke er helt tight som det kanskje heter på fagspråket.

Artig var det forsåvidt.
Vel, ikke så mye å være lei seg for ;D
Ikke helt sikker på hva du mener med fæl diksjon - men hvis det er i betydning utydelig /snøvling, må jeg bare si at jeg ikke har hørt så kjapp rap tydeligere (da snakker vi ekte vare og ikke oppskrudd hastighet) - og iallefall garantert ikke av rappere i Norge. Når det gjelder engelsk-uttale er den slett ikke verst, og det er heller ikke spesielt viktig innefor rap. Rap er folkelig "gatespråk" i musikkform og er gjerne representert av innvandrere fra alle verdenshjørner, hvilket tilsier fargerik /variert uttaleform og ikke minst mye skriveleifer. Det er også gjene bevisste sådanne, som f.eks. navnet på gruppa her (tocksick dandruff / toxic dandruff) Forøvrig er det også vanvittig mye vanskeligere å rappe til slik musikk enn standard rap-musikk med monotont komp (her er ville taktskifter og øvrige instrumenter som gjør at trommene ikke monotont overdøver alt annet og blir en krykke for rapperen).
Når det gjelder hvor stramt kompet er, tror jeg det står seg veldig bra i forhold til det øvrige du hører på urort.no. Nå spiller de også temmelig mye vanskeligere musikk enn snittet, samt er unge uerfarne gutter med fremtiden foran seg. De har ikke utgitt noe enda, men det vil overraske meg stort om de ikke slår gjennom etter hvert ;).
Men til sist, smaken er som baken. Forventer ikke at alle skal være enige med meg :).

Topp Bunn