Skade på harddisker ved rask powercycling?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Vel, vi snakket om UPS her om dagen... :(

Huset som jeg bor i er under utbedring og i går morges ble strømmen borte og kom tilbake igjen kanskje 8-10 ganger på under et halvt minutt.

Jeg rakk ikke å slå av NAS-en manuelt (den står stilt inn på at den skal slå seg på igjen etter strømbrudd) og da den kom opp igjen er to disker døde (de snurrer men får ikke kontakt med dem på noe vis, heller ikke i annen maskin) og en disk rapporterer økende antall dårlige sektorer.

I dag ringte jeg for å høre om dette dekkes av innboforsikring, det gjør det men egenandelen er på 4000,- og jeg ble fortalt at egenandelen bør betales av firmaet som står for utbedring.

Jeg sendte melding til huseier om dette og fikk dette svaret:
Jeg har snakket med han som har hovedansvaret for det pågående arbeidet i huset. Han har igjen konsultert både elektriker og 3 uavhengige datafagfolk og de mener alle at det er utenkelig, at strømbrudd kan forårsake kræsj på harddisker. Heller ikke dersom det er feil på anlegget i huset.
Kommentarer til dette?

Så lenge jeg kan huske har raske powercycles i forbindelse med datamaskiner vært noe man ikke gjør.

Det er ellers et utrolig sammentreff at 2-3 disker ryker samtidig.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Problemet i gamledager var at diskene ikke fikk parkert lesehodene på "parkeringsområdet" på disken om strømmen ble nappet og fysisk skade på disken kunne derfor forekomme. I dag er dette så vidt jeg vet ikke lenger noe tema.

Det står mer om dette på Wikipedia i dette avsnittet: http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive#Landing_zones_and_load.2Funload_technology

Det er imidlertid muligens mulig at hurtige power cycles gjør at disken ikke rekker å komme opp i normaltilstanden hvor avslåing er trygt. En annen teori kan være at det ved innkobling har vært uregelmessigheter på strømnettet som har passert PSUen og som har forårsaket skade på diskens kontroller, motor eller diskplater.

Uansett er det litt i overkant tilfeldig at det skulle være naturlige årsaker som du sier. Jeg har imidlertid aldri opplevd at en disk har tatt kvelden som følge av dette, men dette har ikke vært fullstendige ut og innkoblinger i hurtig rekkefølge. Jeg er derfor ikke overrasket over at "fagfolk" (som sikkert er den 14-år gamle sønnen og selvutnevnt IT-ansvarlig på jobben) konkluderer med at diskfeilene ikke vanligvis kan klandres huseier.

Med mindre du får velvilje fra huseier så tror jeg nok du bare må bite i det sure eplet og kjøpe nye disker fra egen lomme og se på det som en uventet oppgraderingsmulighet. Disker koster jo såpass lite i dag at det kanskje ikke er verdt å gjøre dette til en prinsippsak og lage kvalm med huseier.
Kanskje dere kan komme til et kompromiss i form av at han dekker halvparten av diskutgiftene dine?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg kan heller ikke huske at en disk har røket ved strømbrudd før men jeg har aldri opplevd så voldsomme av/på sykluser som dette.

På de ~30 årene jeg har holdt på med IT så kan jeg vel telle på én hånd hvor mange disker som har avgått ved døden hos meg privat og så en dag så ryker 2-3 i løpet av minutter. Hva er oddsene for det?

Jeg sier ikke at han som har hovedansvaret for det pågående arbeidet i huset (eller huseier) ljuger men jeg gjør meg vel noen tanker om bukken og havresekken da det er han eller firmaet hans som evt. måtte dekket dette.

Takk for innspill marsboer.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Noen disker fra bestemte leverandører tåler ikke stort. Eller, de er ikke de med best kvalitet.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Class skrev:
Jeg sier ikke at han som har hovedansvaret for det pågående arbeidet i huset (eller huseier) ljuger men jeg gjør meg vel noen tanker om bukken og havresekken da det er han eller firmaet hans som evt. måtte dekket dette.
Jeg er helt overbevist om at det er dette som er tilfellet. Jeg er også helt overbevist om at strøminnkoblingene var den direkte årsaken til at diskene feilet.
Siden dette vanligvis ikke skjer vil det være naturlig at de prøver å vri seg unna, noe jeg også godt kan forstå basert på hva de fleste normalt opplever. Jeg tenker med andre ord ikke på dem som noen kriminelle slasker av den grunn, men at de nok også innerst inne er enig i at dette sannsynligvis er den direkte årsaken til problemene dine er jeg nok ganske sikker på.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
bjornh skrev:
Noen disker fra bestemte leverandører tåler ikke stort. Eller, de er ikke de med best kvalitet.
Dette er Seagate ES2 disker, de skal være bra.

Topp Bunn