skadelig å kun spille på ene høyttaleren?

opera

Medlem
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
39
Antall liker
14
Hei alle,

Jeg er i den uheldige siutasjonen at delefilteret på den ene av mine nye høyttalere ikke fungerer. Det betyr at høyttaleren ikke spiller høyfrekvente signaler (diskant). I påvente av nytt delefilter lurer jeg på om det er ok å kun spille på ene høyttaleren, eller om dette kan gjøre noen skade? Vil de to høyttalerne kunne spille ulikt når problemhøyttaleren omsider blir fiksa?

Ser frem til svar :)
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
opera skrev:
Hei alle,

Jeg er i den uheldige siutasjonen at delefilteret på den ene av mine nye høyttalere ikke fungerer. Det betyr at høyttaleren ikke spiller høyfrekvente signaler (diskant). I påvente av nytt delefilter lurer jeg på om det er ok å kun spille på ene høyttaleren, eller om dette kan gjøre noen skade? Vil de to høyttalerne kunne spille ulikt når problemhøyttaleren omsider blir fiksa?

Ser frem til svar :)
Tja, i prinsippet nei tror jeg, eneste "forskjellen" jeg kan tenke meg er at lyden vil være anderledes i innspillingsperioden av det nye filteret, men jeg ville hørt med forhandler / produsent just in case uansett, anyway, gudd løkk :)

Mvh :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.397
Antall liker
11.231
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Står ingenting om hvilken forsterker du har...
Endel rørforsterkere kan ta skade om det ikke er koblet til last.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Godt poeng, det med rørforsterkere. Det du for all del IKKE må finne på, er å koble begge høyttalerkablene til den ene "friske" høyttaleren. Da risikerer du store skader på forsterkeren din. Når du kobler fra den "syke" høyttaleren din, bør du koble fra i forsterkerenden - da slipper du å bekymre deg om potensielle kortslutninger.
 

opera

Medlem
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
39
Antall liker
14
Takk for innspillene. Jeg har en Leben CS600 rørforsterker. Pt har jeg ikke koblet fra den syke høyttaleren, - kun justert balansen på forsterkeren slik at det kun spilles op frisk høyttaler.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Godt poeng, det med rørforsterkere. Det du for all del IKKE må finne på, er å koble begge høyttalerkablene til den ene "friske" høyttaleren. Da risikerer du store skader på forsterkeren din. Når du kobler fra den "syke" høyttaleren din, bør du koble fra i forsterkerenden - da slipper du å bekymre deg om potensielle kortslutninger.
Ikke hvis han bruker biwire, men da vil det låte snodig på alt annet en mono-innspillinger. Monoknapp på forsterkeren er nesten et must for at jeg hadde giddet. Alternativet som er bedre er en tur på loppis.
 
Topp Bunn