Skal Sigøynerne få fortsette med å heve sosialpenger ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Det bor rundt 500 sigøynere i Norge. De livnærer seg på sosialpenger og småkriminalitet. Tilnærmet ikke en eneste er i vanlig lønnet arbeid. De aller fleste er analfabeter, og ungene blir ikke sendt på skole.
Den norske stat har gjennom en 15-års periode brukt 800 millioner på en integreringspolitikk. Dette har vist seg å være totalt bortkastede penger.

For noen år siden stod noen sigøynerne frem i media og sa at det å ikke arbeide, og det å stjele, det lå i demmers natur, og det burde vi akseptere.

Skal vi akseptere dette ? Er sigøynerne en verneverdig rase og et kulturminne som bør vernes om ?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.577
Torget vurderinger
2
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Verneverdige ? Alle raser er vel verneverdige ? Eller er det noen som bør utryddes ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

rolfozzy skrev:
Verneverdige ? Alle raser er vel verneverdige ? Eller er det noen som bør utryddes ?
Det var spissformulert. Ikke ta det så bokstavelig. :)
 
N

nb

Gjest
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Jeg las en sak om sigøynere i The Economist en gang, det var fra en eller annen by i Romania tror jeg. Av de 20.000 innbyggerende var det totalt 3 - tre - stykker som hadde fullført grunnskole.

Mange unger vokser opp som krøplinger fordi de tilbringer barndommen på å ligge på mamma som tigger.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Husker godt da jeg var barn. Om sommeren brukte sigøynerne å komme nordover i landet med disse caravan-kortesjene sine. Kunne være 10-15 lange campigvogner som ble dratt av gamle mercedeser. Husker godt at innehaverne av butikene, spesielt det store lokale Domus-senteret var fortvilt når de ble invadert av en gruppe sigøynere. Det forsvant noen varer da...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

Vår tids siste nomader i Europa?

Bare hyggelig at noen velger et liv som ikke er helt A4. Vi har en lite trivelig historie i Norge når det kommer til behandling av Sigøynere, Tatere og Samer. Litt slack er det da rom for. ikke alle trengs å grøtes inn i den samme støpeformen til lett medgjørlig frpsk befolkningskveg.

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Men vi skal vel ha likhet for loven, eller..? Skal det tillates mere "slack" og lempfeldig forhold til lov og rett og muligheten for å motta offentlig støtte for sigøynerne, som for kroatere, albanere og svensker bosatt i norge ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Husker godt for noen år siden da sigøynerne var i søkelyset. Det som vekket harme hos noen var at samtlige sigøynere i nabolaget hadde nye hus med asfalterte oppkjørsler med varmekabler i inngangspartiet. Betalt av det offentlige.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Er dette noe å bry seg med da? Om det som du sier finnes 500 personer som får litt for mye solsialtrygd eller en hundrelapp mer enn noen andre eller whatever .. så er det vel kun svartsyke grinete frpere som gidder å forarge seg over noe slikt?

Gå ut i solen og smil litt og syng en sang. Vær nå litt romslig og ikke så smålig og natig i tankegangen. :D

Det er da bare prisverdig at noen vil ivereta denne tradisjonelle kulturen og måten å leve på.

Norge er fult nok av sauer som det er.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.044
Antall liker
2.148
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skal Sigøynerne få forsette med å heve sosialpenger ?

rolfozzy skrev:
Verneverdige ? Alle raser er vel verneverdige ? Eller er det noen som bør utryddes ?
Rase, er det noe som heter rase?

Håvard
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Er det noen forskjell på reglene for sosialutbetalinger for sigøynere og andre? Jeg kunne forsåvidt også tenkt meg et nytt hus, eller et brukt et for den del.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Gjestemedlem skrev:
Er dette noe å bry seg med da? Om det som du sier finnes 500 personer som får litt for mye solsialtrygd eller en hundrelapp mer enn noen andre eller whatever .. så er det vel kun svartsyke grinete frpere som gidder å forarge seg over noe slikt?

Gå ut i solen og smil litt og syng en sang. Vær nå litt romslig og ikke så smålig og natig i tankegangen. :D

Det er da bare prisverdig at noen vil ivereta denne tradisjonelle kulturen og måten å leve på.

Norge er fult nok av sauer som det er.
Jeg har faktisk ikke sagt at jeg er uening med deg. Jeg bare stilte noen spørsmål ? :)
Stakkars folk, analfabeter og alt.

Husker godt da jeg som barn campet med min familie på Kvesmenes camping i Troms. Det var bare oss, og et helt følge av camperede sigøynere! Det var jo fryktelig spennende for et barn da.
 
J

Jurassic

Gjest
Kan vel strengt tatt byttet ut sigøynere i overskriften med nordlendinger så vil vi spare mye mer penger ;D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.235
Antall liker
7.106
Torget vurderinger
4
Det er i det minste bedre å bruke noen mill. på puter under noens armer enn å slippe kommunepolitikere med finansaspirasjoner løs på pengesekken :p

Forøvrig kan vel sigøynerne i stor grad skylde seg selv for at det ikke har skjedd noen bedring i deres levekår de siste tiårene.....det er jo ingen som tvinger dem ut på landeveien. I de siste dagers debatt har jeg hørt at samfunnet burde skamme seg over forsømmelsene av sigøynerne....man lar jo stakkarne lide under fattigdom og analfabetisme. Men, hva om man skulle nekte dem å ta ungene med på landevisturneene ? DA vet jeg hvem som hadde fått hatten til den store stygge ulven. Hvordan ellers skal man kunne øke utdanningsnivået..eller i det minste redusere analfabetismen? Skal man etablere mobile skoler med stakkars lærere som kommer halsende etter sirkusflokken hvorhen de måtte finne for godt å la nesen peke? For å få det bedre må man i det minste ville det selv og være klar for å ofre noe....friheten til å reke landeveis med ungeflokken når det måtte passe er en av ofrene de må gjøre (siden de åpenbart ikke er i stand til å organisere noen undervisning underveis selv).
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Noe er mer kreative enn andre, men det er utrolig hvor mye penger det er å hente i systemet om man ikke har hemninger:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=515739

"NAV utbetalte opptil 180 000 kroner i måneden til den 59-årige kvinnen, som politiet mener er en av arkitektene bak det omfattende bedrageriet"

Lurer på om "sigøyner" er en beskyttet tittel,eller om hvem som helst kan hive seg på denne geskjeften.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.242
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Valentino skrev:
If I had my way I'd have all of them shot?
Jeg flyttet fra Badebakken i fjor sommer. Da hadde vi (familien) bodd der i fire år med en av de fire sigørnerfamilene som bor i Badebakken som nærmeste nabo, vegg i vegg.

Jeg har ikke 1 eneste godt ord å si om dem. De er oppe (og båker) til alle døgnets tider. De forsøpler hele sameiet med plastposer ,søppel, halvspist ferdigmat, møbler og tusenvis av sigaretsneiper. De følger INGEN av sameiets regler. Bråker, krangler og slåss, samt legger opp til bråk med naboer for fillesaker som hvem som må rygge osv.

Politiet har vært på Badebakken titals ganger og ved flere anledninger så har det vært slåsskamper med balltre inne i oppgangen vår. Søppel flyter overalt i oppgangene og garasje anlegget.

På nyttårsaftene sente de opp raketter rett inn i naboenes balkonger og parkrte biler, knuste glass og så klart lot alt ligge så deres kjære naboer kunne rydde opp for dem.

de var aldrig ute med sine barn, men holdt et lite øye med dem fra balkongen hvor det ble skreket fram og tilbake. Glem telofonen!, de ropte fra balkong til balkong om minste ting og det kunne vare flere minutter.

Dugnadsdagene i mai satt hele gjengen samlet på balkongen og lo, mens resten prøvde å rydde opp etter dem.

Tipper de fire familene i Badebakken hadde rundt 6-7 Mercer i millionklassen og disse likte de å tute fra parkeringplassen og opp til leilighetene. Ikke pokker om de gadd og ringe på, for å si at de lurte på noe. Metoden var å tute fra bilen til en i familien som til slutt kom skrikende på balkongen og sånn skrek dem fram og tilbake.

De oppfører seg som svin. Lever som svin. Og behandler barna som svin. Glemte å si at de også liker å denge kvinnfolkene sine jevnlig.

Som dere skjønner så er sigøynere ekstremt høylytte. Driter i holdninger og regler. Oppfører seg som de eier alle steder de er på. Totalt respektløse. synd det må gå utover barna, som ikke faller langt fra stammen.

En gang jeg var på postkontoret på Bjølsen, kom det en lekker bil som parkrte 40 cm fra ingangen. Bilen blokerte fotgjengere og postens kunder fra å slippe inn eller ut av postkontoret. Bilen gikk på tomgang, ut kom en av sigøynerene i dress, mens kone og barn satt i bilen. Mannen gikk inn på postkontoret, dreit i kø orningen og forlangte å heve en sjekk. Sjekken ble nok ikke godkjent, for i neste øyeblikk så gikk han helt berserk og veltet skranken, mens han bannet på fem forskjellige språk.

Liker jeg dem? Neppe! Blir verden (norge) et bedre sted uten dem? Ja!

Har politikerene gjort en god integreringjobb? NEI!

Hvorfor går ingen av barna på skole?

Hvorfor griper ikke barnevernet inn når politiet rykker ut pga husbråk flere ganger i året.

Det er så mye å ta tak i, og så mye å være flau over.

Verden har gått videre, men vi har droppet å hjelpe sigøynerene til å integrere seg og få et respektabelt liv.

De er redde for alt vi står for og vi er redde dem. Politikerene har ingen planer om å hjelpe dem, men de syntes det var en god løsning å la dem få bo i et stort sammeie ( dyre selveierleiligheter i Nydalen), sammen med 270 hustander som har ofret alt de har for å bo på et sted de liker.

Hva bør vi gjøre? De siste tiårs politikk har vært en katastrofe.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.577
Torget vurderinger
2
Men Django Reinhardt var vel ok ?
 
P

Parelius

Gjest
Jeg har ikke noe spes. forhold til sigøynere, men det som vel "sjokkerer" meg - men hvem blir vel sjokkert lengre - i denne saken er to ting:

1) Hvordan er det mulig for staten å la analfabetismen "gå i arv" innen en spesifikk gruppe.

2) Hvordan greier det offentlige å ha så sløve rutiner at folk (ikke bare sigøynere, kjeltringer fins i alle grupper) kan lure de så trill rundt med eksistensen av fiktive personer?

Til syvende og sist ser jeg det hele som eksempler på slett politikk og udugelig byrårati/regler.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.242
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Parelius skrev:
Jeg har ikke noe spes. forhold til sigøynere, men det som vel "sjokkerer" meg - men hvem blir vel sjokkert lengre - i denne saken er to ting:

1) Hvordan er det mulig for staten å la analfabetismen "gå i arv" innen en spesifikk gruppe.

2) Hvordan greier det offentlige å ha så sløve rutiner at folk (ikke bare sigøynere, kjeltringer fins i alle grupper) kan lure de så trill rundt med eksistensen av fiktive personer?

Til syvende og sist ser jeg det hele som eksempler på slett politikk og udugelig byrårati/regler.
Helt rett,dessverre ???
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hele sigøyner situasjonen er bollocks!
At sigøynerene går ut av sitt gode skinn for å ikke føye seg etter samfunnets regler kan vi ikke lenger sitte å se på.
Jeg kan ikke forstå hvorfor denne gruppen får så mye slingringsmonn og bistand. For meg virker det som om sigøynerenes særbehandling siden krigen ikke har hatt noe godt for seg.
Hva med å stille samme krav til denne gruppen som man stiller til alle andre grupper - Følg Norsk lov og Norske skikker.
Som Jonas skrev så er sigøynerlivsstilen gått ut på dato.
Hvis det er slik at de ikke liker seg i Norge så kan de pakke sammen dritten sin å dra sammen med burkakjærringer, gale islamister osv.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.328
Antall liker
6.724
Sigøynere er ypperlige å bruke til å teste ut endringer i sosiale ordninger, for å se hvordan de vil tilpasse seg dem optimalt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Parelius skrev:
Jeg har ikke noe spes. forhold til sigøynere, men det som vel "sjokkerer" meg - men hvem blir vel sjokkert lengre - i denne saken er to ting:

1) Hvordan er det mulig for staten å la analfabetismen "gå i arv" innen en spesifikk gruppe.
Som hun sa hun "sigøynereksperten" på redaksjon1 i går: Det er bare å gi opp de eldre. De vil ikke forandre seg. Og heller ikke lære seg å lese og skrive.
Men hva med barna? Foreldrene er null interessert i at barna skal gå på skole. Fordi de har en oppfattelse av at dette har null relevanse i forhold til deres hverdag. Kanskje myndighetene da skal tvangsfrata foreldrene ungene ?
Ser selvfølgelig det nesten umulige i dette. Men hvordan i det hele tatt komme i et annet spor?

"Hele verden kan stå på pinne for å hjelpe deg, men vil du ikke hjelpe deg selv er dette til ingen nytte".
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.328
Antall liker
6.724
Espen R skrev:
Som hun sa hun "sigøynereksperten" på redaksjon1 i går: Det er bare å gi opp de eldre. De vil ikke forandre seg. Og heller ikke lære seg å lese og skrive.
Men hva med barna? Foreldrene er null interessert i at barna skal gå på skole. Fordi de har en oppfattelse av at dette har null relevanse i forhold til deres hverdag. Kanskje myndighetene da skal tvangsfrata foreldrene ungene ?
Var det ikke det man gjorde med samene for et par generasjoner siden?
Det fallt visst ikke helt heldig ut.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
jonas skrev:
Valentino skrev:
If I had my way I'd have all of them shot?
Jeg flyttet fra Badebakken i fjor sommer. Da hadde vi (familien) bodd der i fire år med en av de fire sigørnerfamilene som bor i Badebakken som nærmeste nabo, vegg i vegg.

Jeg har ikke 1 eneste godt ord å si om dem. De er oppe (og båker) til alle døgnets tider. De forsøpler hele sameiet med plastposer ,søppel, halvspist ferdigmat, møbler og tusenvis av sigaretsneiper. De følger INGEN av sameiets regler. Bråker, krangler og slåss, samt legger opp til bråk med naboer for fillesaker som hvem som må rygge osv.

Politiet har vært på Badebakken titals ganger og ved flere anledninger så har det vært slåsskamper med balltre inne i oppgangen vår. Søppel flyter overalt i oppgangene og garasje anlegget.

På nyttårsaftene sente de opp raketter rett inn i naboenes balkonger og parkrte biler, knuste glass og så klart lot alt ligge så deres kjære naboer kunne rydde opp for dem.

de var aldrig ute med sine barn, men holdt et lite øye med dem fra balkongen hvor det ble skreket fram og tilbake. Glem telofonen!, de ropte fra balkong til balkong om minste ting og det kunne vare flere minutter.

Dugnadsdagene i mai satt hele gjengen samlet på balkongen og lo, mens resten prøvde å rydde opp etter dem.

Tipper de fire familene i Badebakken hadde rundt 6-7 Mercer i millionklassen og disse likte de å tute fra parkeringplassen og opp til leilighetene. Ikke pokker om de gadd og ringe på, for å si at de lurte på noe. Metoden var å tute fra bilen til en i familien som til slutt kom skrikende på balkongen og sånn skrek dem fram og tilbake.

De oppfører seg som svin. Lever som svin. Og behandler barna som svin. Glemte å si at de også liker å denge kvinnfolkene sine jevnlig.

Som dere skjønner så er sigøynere ekstremt høylytte. Driter i holdninger og regler. Oppfører seg som de eier alle steder de er på. Totalt respektløse. synd det må gå utover barna, som ikke faller langt fra stammen.

En gang jeg var på postkontoret på Bjølsen, kom det en lekker bil som parkrte 40 cm fra ingangen. Bilen blokerte fotgjengere og postens kunder fra å slippe inn eller ut av postkontoret. Bilen gikk på tomgang, ut kom en av sigøynerene i dress, mens kone og barn satt i bilen. Mannen gikk inn på postkontoret, dreit i kø orningen og forlangte å heve en sjekk. Sjekken ble nok ikke godkjent, for i neste øyeblikk så gikk han helt berserk og veltet skranken, mens han bannet på fem forskjellige språk.

Liker jeg dem? Neppe! Blir verden (norge) et bedre sted uten dem? Ja!

Har politikerene gjort en god integreringjobb? NEI!

Hvorfor går ingen av barna på skole?

Hvorfor griper ikke barnevernet inn når politiet rykker ut pga husbråk flere ganger i året.

Det er så mye å ta tak i, og så mye å være flau over.

Dette er jo ikke annet enn Rock'n Roll liv i praksis. Hvordan kan man hylle gamle helter som levde på denne måten og samtidig se på denne gjengen som en pariakaste og slaur som må strammes opp, klippes og sendes i lønnet arbeid.

Hvilken bourgeoisie nedlatenhet man viser denne folkegruppen.



Hvor smålige dere er nå. :'(
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
wotg skrev:
Hele sigøyner situasjonen er bollocks!
At sigøynerene går ut av sitt gode skinn for å ikke føye seg etter samfunnets regler kan vi ikke lenger sitte å se på.
Jeg kan ikke forstå hvorfor denne gruppen får så mye slingringsmonn og bistand. For meg virker det som om sigøynerenes særbehandling siden krigen ikke har hatt noe godt for seg.
Hva med å stille samme krav til denne gruppen som man stiller til alle andre grupper - Følg Norsk lov og Norske skikker.
Som Jonas skrev så er sigøynerlivsstilen gått ut på dato.
Hvis det er slik at de ikke liker seg i Norge så kan de pakke sammen dritten sin å dra sammen med burkakjærringer, gale islamister osv.
Men kjære deg, menneske! :eek:
Du må da vel forstå at det er "vi" som er problemet. Det er vi som er intollerante, sneversynte og egoistiske. Det er vi som ikke gir rom for at folk er forskjellige og at folk har behov for å ta vare på sin kulturarv. Selvfølgelig skal de ha like rettigheter (eller bedre), uten at de skal være nødt til å forholde seg til de krav og forventninger som gjelder "oss". Dette er selvsagt på lik linje med de som "flykter" fra undertrykkelse og religiøse fanatikere i hjemlandet, som selvsagt også skal ha statsstøtte for å ivareta og dyrke den samme kulturen og religionen her i "vårt" land. Norge har vi vært så heldige å få "låne" siden det var ei karrig steinrøys, og nå som "vi" har bygget det opp til en rik velferdsnasjon er det på høy tid å gi det fra oss til "who ever claims it". En hver motvilje vill automatisk kunne tilskrives rasisme, facisme eller nazisme om du vill.
Såeeeh.....sånn er det med den saken. ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Espen R skrev:
Som hun sa hun "sigøynereksperten" på redaksjon1 i går: Det er bare å gi opp de eldre. De vil ikke forandre seg. Og heller ikke lære seg å lese og skrive.
Men hva med barna? Foreldrene er null interessert i at barna skal gå på skole. Fordi de har en oppfattelse av at dette har null relevanse i forhold til deres hverdag. Kanskje myndighetene da skal tvangsfrata foreldrene ungene ?
Var det ikke det man gjorde med samene for et par generasjoner siden?
Det fallt visst ikke helt heldig ut.
Tror tvangssterilisering var vanlig også, eller var det kun for tatere? Tenk om barn skulle bli født inn i tatermiljø.. huff og huff.

I Ausralia hadde man også en hard integreringslinje mot de slaurete innfødte. Der barna ble kidnappet og gitt til snille kristne hvite menensker som kunne oppdra dem til lydige borgere... I dag ser man dette som nasjonenes største skam, og selv dagens statledere må bøye hodet og be om unskyldning for tidligere tiders overgrep mot urbefolkningen.


Men jeg begynner å lure på om internering av Frpere kunne vært en god idé, selv om det er litt vanskelig å gjennomføre i praksis. ::)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Tvangssteriliseringen gjaldt også sigøynere, eller fantepakk som de hette da. Den begynte i -35 eller så og fortsatte til noe innpå 50-tallet. Kanskje ikke den lyseste delen av norsk historie.

Ellers er det kanskje greit å nevne at de aller fleste sigøynere etterhvert er blitt bofaste og ikke lar seg skille fra annet folk. De største problemene med folkegruppen finner en i de land som der de behandles dårligst, som seg hør og bør.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Og det ble helt klart klargjort på redaksjon1 at den kriminaliteten som sigøynerne bedriver, er hardnet til de senere år.
Vi kan jo da likestille sigøynerne med Hells Angels. En pen liten gruppe mennesker som ønsker å leve på siden av vår A4 hverdag. Og hvorfor skal nå politiet stadig plukke på denne gruppa ?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ne
Espen R skrev:
Og det ble helt klart klargjort på redaksjon1 at den kriminaliteten som sigøynerne bedriver, er hardnet til de senere år.
Vi kan jo da likestille sigøynerne med Hells Angels. En pen liten gruppe mennesker som ønsker å leve på siden av vår A4 hverdag. Og hvorfor skal nå politiet stadig plukke på denne gruppa ?
Det skal være plass til dem også, selv om Bandidos tilsynelatende står høyere i kurs i Siv Jensens splintefølge.

Disse er da uansett kun en gjeng av godt voksna rabbagaster og er ikke et folkeslag. Og man kan ikke behandle et folkeslag som kriminelle utskudd, hvis man ikke er så dypt inne i FrP at slikt er akseptert.. om enn i det stille.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lille_Adam skrev:
Tvangssteriliseringen gjaldt også sigøynere, eller fantepakk som de hette da. Den begynte i -35 eller så og fortsatte til noe innpå 50-tallet. Kanskje ikke den lyseste delen av norsk historie.

Ellers er det kanskje greit å nevne at de aller fleste sigøynere etterhvert er blitt bofaste og ikke lar seg skille fra annet folk. De største problemene med folkegruppen finner en i de land som der de behandles dårligst, som seg hør og bør.
sigøynere og tatere ble ikke bare sterilisert, også i mange tilfeller lobotomert samt behandlet med elektrosjokk og annet trivlig for å tilpass seg.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Espen R skrev:
Og det ble helt klart klargjort på redaksjon1 at den kriminaliteten som sigøynerne bedriver, er hardnet til de senere år.
Vi kan jo da likestille sigøynerne med Hells Angels. En pen liten gruppe mennesker som ønsker å leve på siden av vår A4 hverdag. Og hvorfor skal nå politiet stadig plukke på denne gruppa ?
En liten gruppe? Godt over 15 millioner på verdensbasis og hvorav de langt fleste lever på nøyaktig samme vis som "oss andre". Kanskje det ville være en idè å skille snørr og barter aldri så lite.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Vi får se det positive med sigøynerne da. I gamle dager var de spesielt flinke med hester, og så var de flinke håndtverkere. Hva er de flinke til i dag?
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Espen R skrev:
Som hun sa hun "sigøynereksperten" på redaksjon1 i går: Det er bare å gi opp de eldre. De vil ikke forandre seg. Og heller ikke lære seg å lese og skrive.
Men hva med barna? Foreldrene er null interessert i at barna skal gå på skole. Fordi de har en oppfattelse av at dette har null relevanse i forhold til deres hverdag. Kanskje myndighetene da skal tvangsfrata foreldrene ungene ?
Var det ikke det man gjorde med samene for et par generasjoner siden?
Det fallt visst ikke helt heldig ut.
Men jeg begynner å lure på om internering av Frpere kunne vært en god idé, selv om det er litt vanskelig å gjennomføre i praksis.  ::)
Besnærende å se hvordan de fleste som er så nedlatende ovenfor såkallte "Frpere", gjerne har nettop svært mange av disse velgerne å takke for de mulighetene til utdanning og velstand som de selv nyter godt av i dag.
Svært mange av disse "Frperne" er gamle sosialdemokrater som var med på å bygge dette landet, men som i dag føler seg forrådt av de dresskledte politikerne som i dag utgir seg for å være sosialister.
At de ser hvor galt det bærer av sted kan sansynligvis tilskrives, at de har levd og virket med det som mål å sikre fremtidige generasjoner. Når de så ser hvordan stadig fler utnytter og tråkker på det livsværket de har arbeidet med, skaper det harme. At de i neste omgang støtter en politikk som vektlegger å begrense denne skaden er vel i så måte ikke særlig forunderlig.
Selv er jeg ikke Frp velger, men hvem vet, kanskje ser jeg også den veien når jeg når en anstendig alder og prioriteringene endrer seg. For øyeblikket stemmer jeg på de som arbeider for "min" sak...?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Lille_Adam skrev:
Espen R skrev:
Og det ble helt klart klargjort på redaksjon1 at den kriminaliteten som sigøynerne bedriver, er hardnet til de senere år.
Vi kan jo da likestille sigøynerne med Hells Angels. En pen liten gruppe mennesker som ønsker å leve på siden av vår A4 hverdag. Og hvorfor skal nå politiet stadig plukke på denne gruppa ?
En liten gruppe? Godt over 15 millioner på verdensbasis og hvorav de langt fleste lever på nøyaktig samme vis som "oss andre". Kanskje det ville være en idè å skille snørr og barter aldri så lite.
Er det sigøynerne du snakker om ?
Åja..det er bare i norge de er analfabeter. For å kunne få jobb i dag er som regel et must at du kan lese og skrive. Det være seg norge eller tyskland, danmark eller tsjekkia.
Så dette var nytt for meg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Anbefaler på det sterkeste de geniale filmene fra Emir Kusturica.



 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Espen R skrev:
Er det sigøynerne du snakker om ?
Åja..det er bare i norge de er analfabeter. For å kunne få jobb i dag er som regel et must at du kan lese og skrive. Det være seg norge eller tyskland, danmark eller tsjekkia.
Så dette var nytt for meg.
Om det er nytt for deg så kunne det jo være en idè å finne ut litt om det du snakker om da.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.474
Antall liker
3.020
Lille_Adam skrev:
Espen R skrev:
Er det sigøynerne du snakker om ?
Åja..det er bare i norge de er analfabeter. For å kunne få jobb i dag er som regel et must at du kan lese og skrive. Det være seg norge eller tyskland, danmark eller tsjekkia.
Så dette var nytt for meg.
Om det er nytt for deg så kunne det jo være en idè å finne ut litt om det du snakker om da.
Men opplys meg da! Du sier at de lever som "oss andre". På redaksjon1 i går ble det sagt at analfabetisme blant sigøynerne gikk igjen i hele europa. Hva slags legalt arbeid har dem da? Bortsett fra de som driver med litt primærnæring?
 
Topp Bunn