Digitale avspillere Skal vi være roboter som blindt følger Sinad, oscilloskop og andre måleinstrumenters tall for å avgjøre hva som er bra lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Bare sørg for å kjøpe noe som måler bra så blir lyden fantastisk :).
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Alternativet er å bruke ca kr.: 100 000.- årlig de neste 10 årene på å finne en kombinasjon av produkter du liker.

    Lytte til musikk eller bytting av komponenter - to forskjellige hobbyer ;)
    Er det stuereint å si at man er i mål med elektronikk og høyttalere?🌞🎶
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Det er noen en sier for å slippe å bli innlagt med reimer😂
    Har sammenlignet direkte Dark Side Of The Moon MFSL og MFSL/UHQR.
    Skulle ikke tru at det var samme innspilling/master.
    Derfor i mål med elektronikk og høyttalere.
    (Bruker Mola Mola elektronikk og Respons Artist, ingen tonekontroller eller DSP)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Alternativet er å bruke ca kr.: 100 000.- årlig de neste 10 årene på å finne en kombinasjon av produkter du liker.

    Lytte til musikk eller bytting av komponenter - to forskjellige hobbyer ;)
    Vel, nå har jeg vært hjemme hos denne karen, og han har jo utstyr nok til å fylle en større hifibutikk som det er. Trenger ikke bruke en krone på å eksperimentere med både det ene og det andre om han ikke absolutt vil.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.704
    Antall liker
    4.871
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Hei alle krigsherrer! Hva med å la sine respektive ører og behov være jury? Desverre minner dette meg om fiske/sykkel fantastene, kastemaskiner og gramryttere som står på skyttergravene. Har desverre dårlig erfaring med disse! Ikke fikk de spesiellt mye fisk, og sykling ble andreprioritet. Som brutter'n sa på et sykkelforum; hold kjeft og tråkk. Og så må je glise😎
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Utsagn av typen "la ørene være jury" er som musikk i ørene på hi-fi-pusherne. Pusherne er de som snakker og snakker - om musikk og lyd, men egentlig kun bryr seg om lyden av klingende mynt i kassen. Hvis de får folk som kun stoler på ørene innenfor dørene, vet de at de uhindret kan utnytte det som er mellom ørene på den godtroende stakkaren.
    Det samme kan vel tenkes å skje den andre veien. Hvis man kun går etter tidens "teknologisnakk", ender man kanskje fort opp med DSP, D-moduler og PC som programkilde. Utrolig kjønnsløst og kjedelig, vil jeg si...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ei forteljing frå faren min:
    Det var ein gong ein entusiastisk sportsfiskar som stod og fiska i elva, med topp fiskeutstyr til mange tusenlappar. Full innsats i timevis, men han fekk ikkje fisk.
    Litt lenger oppe i elva sat ein liten gut, med heimelaga rognetrode og ei bøygd knappenål til krok. Han fiska i timevis han også.
    Han fekk ikkje fisk, han heller.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av de hadde fiskestang klasse D(ynamitt).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Alternativet er å bruke ca kr.: 100 000.- årlig de neste 10 årene på å finne en kombinasjon av produkter du liker.

    Lytte til musikk eller bytting av komponenter - to forskjellige hobbyer ;)
    Tullprat, så la meg sitere @bambi i en annen tråd:
    Det er faktisk veldig forfriskende å minne seg selv på hvor bra lyd man kan få med nesten ingen penger, hvis man går for en av de mer vellykkete men ikke nødvendigvis kostbare Klipschene. Eller "budsjett" utstyr i det hele tatt. Og for min del funker det også litt sånn at hvis jeg har ting som ikke koster så mye og forventningene ikke er så høye, så slapper jeg mer av og har mer fokus på musikk og film enn å finlytte på hvor bra alt låter. Men disse høyttalerne til hva man får dem for brukt, det er virkelig noe som leverer. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Synes ellers tråden utviklet seg slik at den helt eksplisitt underbygger trådstarters poenger; nemlig at hifi-hobbyen fort kan miste all glede, alt humør og alle følelser, når alt overlates til et lite antall målinger og en gjeng som har funnet sannheten, og kan argumentere teknisk for den.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes ellers tråden utviklet seg slik at den helt eksplisitt underbygger trådstarters poenger; nemlig at hifi-hobbyen fort kan miste all glede, alt humør og alle følelser, når alt overlates til et lite antall målinger og en gjeng som har funnet sannheten, og kan argumentere teknisk for den.
    Selv om jeg nok tilhører den ovennevnte gledesdrepende gjeng, nekter jeg å ta ansvar for å ha fratatt denne tråden og hobbyen generelt, humør og følelser. Jeg synes nemlig det sitter en liten klikk humørløse på den andre siden av bordet også jeg. Hver og en må nesten ta ansvaret selv for hva en tilfører fellesskapet, å overføre dette ansvaret på de rundt seg, bærer sjeldent frukter og blir lett oppfattet som bittert og sutrete.

    For å kritisere deg direkte Rognlien synes jeg at du bør gå litt i deg selv du også. Du proklamerte, som du har gjort flere ganger før her inne, at du var ferdig med tråden. Da synes jeg du bør holde deg for god til å dukke opp over 300 innlegg senere med slike surmagede, lite konstruktive utspill. Du har jo åpenbart mange likesinnede som både satt pris på bloggen din og setter pris på dine bidrag her. Hvorfor ikke heller fokusere ditt overskudd på dem?

    Kan være at din og andres første respons på dette er å reise bust og tenke, faen for en tosk! Javisst er jeg det, men jeg gjør i det minste et forsøk på ikke gi andre skylden for at jeg er det.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg nok tilhører den ovennevnte gledesdrepende gjeng, nekter jeg å ta ansvar for å ha fratatt denne tråden og hobbyen generelt, humør og følelser. Jeg synes nemlig det sitter en liten klikk humørløse på den andre siden av bordet også jeg. Hver og en må nesten ta ansvaret selv for hva en tilfører fellesskapet, å overføre dette ansvaret på de rundt seg, bærer sjeldent frukter og blir lett oppfattet som bittert og sutrete.

    For å kritisere deg direkte Rognlien synes jeg at du bør gå litt i deg selv du også. Du proklamerte, som du har gjort flere ganger før her inne, at du var ferdig med tråden. Da synes jeg du bør holde deg for god til å dukke opp over 300 innlegg senere med slike surmagede, lite konstruktive utspill. Du har jo åpenbart mange likesinnede som både satt pris på bloggen din og setter pris på dine bidrag her. Hvorfor ikke heller fokusere ditt overskudd på dem?

    Kan være at din og andres første respons på dette er å reise bust og tenke, faen for en tosk! Javisst er jeg det, men jeg gjør i det minste et forsøk på ikke gi andre skylden for at jeg er det.
    Ojda. :)
    Beklager at jeg brøt min planlagte taushet og benyttet ytringsfriheten min "to rain on your parade...!"

    Denne gangen lover jeg dyrt og hellig å holde meg unna denne tråden, så jeg ikke skaper dårlig stemning her. Gud forby! :D

    Drar heller ut og handler inn en mikrofon. Til gitar, denne gang.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ojda. :)
    Beklager at jeg brøt min planlagte taushet og benyttet ytringsfriheten min "to rain on your parade...!"

    Denne gangen lover jeg dyrt og hellig å holde meg unna denne tråden, så jeg ikke skaper dårlig stemning her. Gud forby! :D
    Synes det er morsomt at du er med jeg, blir ikke mye til debatt om alle skal sitte å klappe hverandre på skuldra heller. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ojda. :)
    Beklager at jeg brøt min planlagte taushet og benyttet ytringsfriheten min "to rain on your parade...!"

    Denne gangen lover jeg dyrt og hellig å holde meg unna denne tråden, så jeg ikke skaper dårlig stemning her. Gud forby! :D

    Drar heller ut og handler inn en mikrofon. Til gitar, denne gang.
    Du kan slappe helt av, Håkon. Denne tråden var aldri eslet til å bli noe annet enn en krangletråd uansett. Minner meg i grunnen mye om en god, gammeldags kabeltråd.

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes ellers tråden utviklet seg slik at den helt eksplisitt underbygger trådstarters poenger; nemlig at hifi-hobbyen fort kan miste all glede, alt humør og alle følelser, når alt overlates til et lite antall målinger og en gjeng som har funnet sannheten, og kan argumentere teknisk for den.
    Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det skulle påvirke trådstarters glede over hobbyen og musikken, som beskrevet i åpningsinnlegget.

    La være å lese de innleggene, da, hvis man blir så demotivert av å se at andre har en annen innfallsvinkel. Sett oss "repeat offenders" på ignore-listen om det hjelper. Kutyme i trådene for eget anlegg er ikke å kritisere, så det er fullt mulig å få positiv tilbakemelding der. Bare la være å gå inn på sider som audioscience hvis man får magesår og hjertebank av det. Det er heller ikke vanskelig å finne kilder som støtter hva det enn er man selv har valgt. Sider som Positive Feedback gir sin positive feedback på stort sett alt. Les den i stedet hvis det er mer motiverende. Jeg ser virkelig ikke problemet med at andre kan se annerledes på saken, eller av at noen av oss liker å diskutere hvordan dingsene fungerer. Derimot ser jeg det som litt urovekkende hvis ens egen musikkglede er avhengig av at avvikende stemmer ikke får komme til orde på et hobbyforum.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Joda det er greit men spørsmålet var:
    skal forsterke signalet, eller om den også skal "tilføre musikalitet".
    Hva gjør det utstyret du foretrekker?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Joda det er greit men spørsmålet var:


    Hva gjør det utstyret du foretrekker?
    Hva det gjør? Hva vil du egentlig frem til? Mener du at jeg i detalj skal beskrive lyden ut ifra hva jeg hører :)?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes ellers tråden utviklet seg slik at den helt eksplisitt underbygger trådstarters poenger; nemlig at hifi-hobbyen fort kan miste all glede, alt humør og alle følelser, når alt overlates til et lite antall målinger og en gjeng som har funnet sannheten, og kan argumentere teknisk for den.
    Hvis denne tråden bekrefter trådstarter poeng, noe jeg også delvis kan mene den gjør. So what... At han får bekrefter at en del er opptatt av å måle er vel bare et faktum. Kan ikke helt skjønne at interessen skulle drepes bare fordi andre har en annen tilnærming enn en selv. Selv om hifi folk kan treffes å være sosiale, så er hifi mest en lonely wolf greia. 95% av tiden lytter jeg alene. Da betyr det vel nada om hva alle andre skulle mene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du trenger ikke gjøre dette vanskeligere enn det er
    janpe.jpg

    Så nok engang. Foretrekker du at forsterkeren kun forsterker signalet eller vil du den skal "tilføre musikalitet". Hva går du etter (kriterier) når du skal ha deg forsterker?
    Det finnes ikke gale svar her.

    Personlig likte jeg førstnevnte tidligere og står trygt på det. Ikke flaut i det hele tatt, ei heller i denne tråden...
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Jeg har denne:
    https://www.audionote.co.jp/en/products/integrated_amplifier/overture-pm2i.html

    Kort beskrivelse mht opplevd lydkvalitet: Klang, oppløsning, tredimensjonalitet, naturlighet osv. Så vil sikkert noen reagere på at den har 1% (!) forvrenging og såldes konkludere med at den "tilfører musikalitet" og andre "unoter". I mine ører spiller denne glimrende og som sagt før er jeg ikke veldig opptatt av tekniske data.

    Jeg vil aldri hevde at min vei er den rette og snakke ned mer moderne klasse D forsterkere (og annet). Alle må finne sin vei og det er egentlig lite å krangle om. Det jeg reagerer på er at enkelte på død og liv skal hevde at "måler det bra så spiller det bra". Jeg har ikke noen tro på at det er tilfellet.

    JP
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg reagerer på er at enkelte på død og liv skal hevde at "måler det bra så spiller det bra". Jeg har ikke noen tro på at det er tilfellet.
    Hvis du leser hva disse "noen" skriver vil du se at alle forstår at dette er en kompleks affære, og at en enkelt måleparameter som 1 % THD sier tilnærmet nada om hvordan noe låter. Bak det ene tallet kan det ligge fullstendig uhørbar farging eller noe som låter huggorm. Før man i det hele tatt kan begynne å trekke noen paralleller mellom måletall og subjektiv opplevelse må man forstå spektrumet på denne forvrengingen, hvordan den varierer med frekvens og signalnivå, osv osv. Noen av oss er interessert i å forsøke å forstå det, andre ikke. Deretter det mer en smakssak om man vil bruke den forståelsen enten å tilføre musikalsk krydder eller til å sikre at signalet ikke endres. Personlig havner jeg nok mest i gruppen som forsøker å forstå, for så å sikre minst mulig endring i signalet, men det er nå meg.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper ikke att ting måler bra eller ikke hvis det står i ett ekko kammer.
    Da låter det meste møkk og høgg.
    Det er samspillet med alle ting som lager god lyd, ikke en ting alene.
    Kabler holder jeg utenfor, de skal rekke frem:=)
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Hvis du leser hva disse "noen" skriver vil du se at alle forstår at dette er en kompleks affære, og at en enkelt måleparameter som 1 % THD sier tilnærmet nada om hvordan noe låter. Bak det ene tallet kan det ligge fullstendig uhørbar farging eller noe som låter huggorm. Før man i det hele tatt kan begynne å trekke noen paralleller mellom måtetall og subjektiv opplevelse må man forstå spektrumet på denne forvrengingen, hvordan den varierer med frekvens og signalnivå, osv osv. Noen av oss er interessert i å forsøke å forstå det, andre ikke. Deretter det mer en smakssak om man vil bruke den forståelsen enten å tilføre musikalsk krydder eller til å sikre at signalet ikke endres. Personlig havner jeg nok mest i gruppen som forsøker å forstå, for så å sikre minst mulig endring i signalet, men det er nå meg.
    Hva er egentlig "musikalsk krydder"? Forvrengning og støy? Det finnes ingen forsterkere som på en eller annen måte ikke setter sitt preg på lyden i ett system, det er en utopi. Ikke "målemonstre" eller helt klart ikke rør som jeg selv bruker. Det er helheten, hvordan ett system er komponert som har en betydning for sluttresultatet. Alt spiller inn, selv kabler :). Og selvsagt akustikk.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva tror du primært kjennetegner et såkalt målemonster @Janpe? Lav forvrengning er bare en evt bivirkning av hva som gjør et målemonster til et målemonster.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Hva tror du primært kjennetegner et såkalt målemonster @Janpe? Lav forvrengning er bare en evt bivirkning av hva som gjør et målemonster til et målemonster.
    Tja, ultra lav forvrengning og ekstremt lavt støynivå vil jeg anta... Klasse D? Målemonster er vel ett litt belastende begrep egentlig og kan vel ha en litt negativ klang over seg? Det samme som mange hevder om "tilført musikalitet"? Som jeg oppfatter som farging av lyd? Altså noe negativt?

    Det er vel egentlig to "skoler" her: De som benytter "målemonstre" er veldig opptatte av nettopp målinger og hevder at det er mest troverdig. Så har man rørfolket som sitter mer rolig i stolen og ikke er SÅ opptatte av denne diskusjonen. Vel vitende om at egne forsterkere i dette tilfellet ikke måler spesielt godt. Og er heller ikke så opptatte av dette. Som meg.

    JP
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen forsterkere som på en eller annen måte ikke setter sitt preg på lyden i ett system, det er en utopi.
    Her berører du stridens kjerne. Du er sikkert kjent med begrepet "transparent" elektronikk, og da vil man hevde det motsatte.
    Alt spiller inn, selv kabler :).
    Her berører du en annen velkjent strid. Du er nok også kjent med at flere mener at så lenge kabler er riktig konstruert og dimensjonert til formålet, vil de ikke kunne ha noen som helst påvirkning på lyden.

    PS: Jeg regner ikke med at det vil oppstå unison enighet når det gjelder disse stridstemaene. Vi må nok slite videre med divergerende syn i lang tid videre – kanskje for all tid ;)

    Fun fact: Jeg, som en selvutnevnt "taste-fier", har nettopp skaffet meg et såkalt "målemonster" (se her for detaljer). Jeg kan ikke akkurat si at det såkalte "målemonsteret" tar fra meg gleden ved å høre på musikk, snarere tvert imot :)
     

    Anatman

    Medlem
    Ble medlem
    03.06.2020
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Sted
    Nærbø
    Alle har forskjellige fingeravtrykk. Hvor individuell er nytelse/glede via lyd/musikk? Neppe like detaljert som fingeravtrykkene, allikevel er den ulik.

    Før jeg ramla på Headfi-dilla, kunne jeg smile til gleden av et rimelig headsets toner, som snodde seg velklingende inn i min hjerne. Den gleden har jeg ikke lengre, sukk.

    Vel, den gleden har vel på sett og vis blitt erstattet med en utvidet glede, men på bekostning av den uskyldige, jomfruelig, naive opplevelsen av Koss Porta Pro, eller hva de het.

    Leser ulike reviews, deltar på forum, opplever gleden i erfaringer alle gjør, lærer, avviser og lever i dette universet.

    Jeg peaket da jeg var usikker, grunnet usikkerhet. Famlet rundt og kjøpte, byttet, irriterte meg, holdt på å daue når jeg endelig hadde lest meg frem til verdens beste headset, som i siste øyeblikk ble slaktet av en annen autoritet. Dac inn, dac ut.

    Frelsen kom når jeg følte - ikke intellektuelt forstod - men når jeg virkelig følte musikken, via et headset som traff meg som et reelt smell i skallen og magen samtidig.

    Fra og med da,leser jeg like mye som før, alt er på plass. Poenget er at jeg nå selv er min egen anmelder, og kjøper det utstyret jeg vil ha. Råd og erfaringer fra andre er alltid nyttige.

    For moro skyld kan man harselere med de ulike opphengene vi har, enten det går i målinger av lyd eller annet, harselere over våre mer høytidelige verdier, som er ulike. Alt er lov med et glimt i øyet, og med selvhøytideligheten nedskrudd på laveste bluss.

    Derfor lar jeg meg ikke provosere av hverken de som måler, eller ikke måler, de som nyter eller ikke nyter, osv.

    Når jeg leser tråden her, ser jeg en del påtråkkede tær, det verker og sliter i verdier og oppfatninger, emosjoner er det de er. Mye usikkerhet på egne subjektive verdier, produserer ofte angrep på den som våger å utmane. Narsissisten angriper idioten som ikke vet bedre, ikke av noen som helst usikkerhet, men av velsignet definisjonssuverenitet.

    Det konstruktive er å utforske og utfordre det aksepterte, noen ganger. Det må vel la seg gjøre i et trygt og åpent rom? Der nerder som oss, en liten merkelig rase, kan herje litt uten å bli truffet på det usikre i oss?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn