Skarp og bass tromme test, live kontra opptak avspilt gjennom anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Meningen var egentlig å spille inn mest mulig realistisk trommer for å sjekke/justere target/iboende voicing/farging i anlegget/rommet mot noe nøytralt. Og så også or å teste hvor langt fra eller tett oppunder Live man får tatt opp ting. Forøvrig sjeldent eg hører på mer enn 95dB Max. Noen ganger finner man ett råtøft riff eller noe sånt så vil eg spille det ekstra høyt, men sjeldent det da..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Meningen var egentlig å spille inn mest mulig realistisk trommer for å sjekke/justere target/iboende voicing/farging i anlegget/rommet mot noe nøytralt. Og så også or å teste hvor langt fra eller tett oppunder Live man får tatt opp ting. Forøvrig sjeldent eg hører på mer enn 95dB Max. Noen ganger finner man ett råtøft riff eller noe sånt så vil eg spille det ekstra høyt, men sjeldent det da..
    Prøv starten på Barrage av Mustasch, den er litt gøy. 🤓
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Den var gøy og høy men ikke fantastisk mye dynamic range vil eg tro.
    Fant en idag Film & the BB's - Big Notes - At the Hop, bare tilfeldig søk på DR Database, for en gangs skyld var eg heldig.. DR på 20, denne sangen kan jeg skru opp til himmelen, jo mer man skrur opp jo gøyere blir det, blir faktisk først gøy når man skrur dugalig opp, fantastisk dynamikk, trommene høres så friskt ut som jeg noensinne har hørt det fra Tidal... Jeg har ikke rotet med orginale CD eller plateutgivelser dessverre. Det er fusion jazz, ikke min greie egentlig men denne kan omvende meg litt.... Det var sånn det var meningen at jeg skulle ta opp og 😥
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Den var gøy og høy men ikke fantastisk mye dynamic range vil eg tro.
    Fant en idag Film & the BB's - Big Notes - At the Hop, bare tilfeldig søk på DR Database, for en gangs skyld var eg heldig.. DR på 20, denne sangen kan jeg skru opp til himmelen, jo mer man skrur opp jo gøyere blir det, blir faktisk først gøy når man skrur dugalig opp, fantastisk dynamikk, trommene høres så friskt ut som jeg noensinne har hørt det fra Tidal... Jeg har ikke rotet med orginale CD eller plateutgivelser dessverre. Det er fusion jazz, ikke min greie egentlig men denne kan omvende meg litt.... Det var sånn det var meningen at jeg skulle ta opp og 😥
    Denne er ganske dynamisk :)

    Må spilles høyt og still kvaliteten til høyeste


     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har hørt på den mye nå i kveld, med Audiolense korreksjon som stjeler 12dB nivå så kan jeg skru den til topps nesten -5dB bare, det skal da være ca 110dB i peakene, minus 20dB dynamic range blir det på det vanlige 90 tallet i dB maks, men det høres bare bra ut. Med stor DR er normal nivået forsvinnende lite, og som på en Live innspilling, bare med snappet og snerten. Den har skikkelig snert i peakene, og de er få, så resten er bare kos. Fantastisk.
    Og føck it trommer høres ut som trommer ihvertfall...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Denne er ganske dynamisk :)
    Må spilles høyt og still kvaliteten til høyeste
    Det har du rett i den er ganske bra dynamisk som jeg kan høre, fant den på Tidal, jeg kan ikke spille YouTube så kan være noe der. Kan bare spille Tidal gjennom Roon eller plater/CD'er jeg har rippet eller lagt inn i Roon Library. Den hørtes frisk ut, men ikke noe i nærheten av 20dB Dynamic range... Takk for tips....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fuck it nå har jeg skrudd "Film & the BB's - Big Notes - At the Hop" til 0 dB, det er nesten Live trommer... Ikkje langt unna ihvertfall. Det er første gang jeg kan sitte å høre på noe på 0dB, da er volum skrudd på maks. Hadde eg hørt på Metallica - Death Magnetic hadde eg vært hørselsskadet. Da er det dugalig med dynamikk i innspillingen. Jo lavere det er generelt jo mer headroom er det for peakene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn